welke zaag?
Moderator: Beheerdersteam
welke zaag?
Het word stilaan tijd om een rechtdoor-verstek zaagmachine aan te schaffen, gezien het beperkt budget (ongeveer zo strak als Edo's afwerking) zal het zowiso een 2e hands apparaat worden (makita, dewalt, metgabo)
Maar welk model zaag is nu het interresantste?
Hand cirkelzaag?
voordeel: facetten zagen, verstek zagen
nadeel: vaste hand nodig (denk ik)
Tafelcirkelzaag?
voordeel: geen extra steun nodig om te zagen, makkelijker verstek zagen?
nadeel: geen facetten mogenlijk, minder handelbaar voor lange stukken
Afkort cirkelzaag?
voordeel: Zaaghoeken makkelijk en naukeurig in te stellen
nadeel : geen lange zaagsnedes mogenlijk
Dus als ik 1moet kiezen, welke is dan het beste ?
Maar welk model zaag is nu het interresantste?
Hand cirkelzaag?
voordeel: facetten zagen, verstek zagen
nadeel: vaste hand nodig (denk ik)
Tafelcirkelzaag?
voordeel: geen extra steun nodig om te zagen, makkelijker verstek zagen?
nadeel: geen facetten mogenlijk, minder handelbaar voor lange stukken
Afkort cirkelzaag?
voordeel: Zaaghoeken makkelijk en naukeurig in te stellen
nadeel : geen lange zaagsnedes mogenlijk
Dus als ik 1moet kiezen, welke is dan het beste ?
hand cirkelzaag met een geleide rail,daar kun je er goed mee uit de voeten
of een mooie cirkelzaag is nog mooier.
volgens mij nu bij de karwei voor 130 euro
http://www.einhell.com/scripts/image.as ... quality=90
of een mooie cirkelzaag is nog mooier.
volgens mij nu bij de karwei voor 130 euro
http://www.einhell.com/scripts/image.as ... quality=90
inderdaad sietse,de meeste tafels zijn er te klein voor,maar deze is een van de grootste die er momenteel is.
ik heb er een hoop tijd ingestoken,en deze voldoet het beste van alle betaalbare tafelzagen.
ik moet zeggen dat je met een goede handcirkelzaag met geleider ook zeer goed uit de voeten kunt(ook alles in verstek!)
ik heb er een hoop tijd ingestoken,en deze voldoet het beste van alle betaalbare tafelzagen.
ik moet zeggen dat je met een goede handcirkelzaag met geleider ook zeer goed uit de voeten kunt(ook alles in verstek!)
De handcirkelzaag is dus de meest veelzijdige? tegenover de tafel die het meest praktische werkt?
Plaatsing is altijd wel een klein 'probleem' omdat ik geen apparte erk ruimte heb, dus het moet zich wat laten opbergen.
Hoe zit het dan met kleine stukken, die in verstek moeten? Latjes van bv 10cm² gaat dat zonder je vingers onder verstek te brengen?
Plaatsing is altijd wel een klein 'probleem' omdat ik geen apparte erk ruimte heb, dus het moet zich wat laten opbergen.
Hoe zit het dan met kleine stukken, die in verstek moeten? Latjes van bv 10cm² gaat dat zonder je vingers onder verstek te brengen?
Of een combinatie van handzaag, tafelzaag en afkortzaag 
Ik heb de festool basis 1a. Dat is een basistafel waar je modules voor cirkelzaag, bovenfrees, schaaf... kan inbouwen.
De cirkelzaag die erbij komt is een invalzaag van hoge kwaliteit die je ook in combinatie met geleiderail kan gebruiken.
Festool heeft ook een zeer goed systeem voor stofafzuiging.
En het is tevens een afkortzaag. Maar dan een betere dan die typische afkortzagen die je bij andere merken tegenkomt.
Nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb er een aantal speakers mee gemaakt, maar ook een massief eiken vloer en nu pas een groot terras in tropisch hout.
Ok, het kost wel wat geld, maar is het volgens mij waard.
Ik heb de festool basis 1a. Dat is een basistafel waar je modules voor cirkelzaag, bovenfrees, schaaf... kan inbouwen.
De cirkelzaag die erbij komt is een invalzaag van hoge kwaliteit die je ook in combinatie met geleiderail kan gebruiken.
Festool heeft ook een zeer goed systeem voor stofafzuiging.
En het is tevens een afkortzaag. Maar dan een betere dan die typische afkortzagen die je bij andere merken tegenkomt.
Nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb er een aantal speakers mee gemaakt, maar ook een massief eiken vloer en nu pas een groot terras in tropisch hout.
Ok, het kost wel wat geld, maar is het volgens mij waard.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nils,
Je gaat binnenkort toch een cursus houtbewerken doen.. Kijk eens of er aan die club die die cursus geeft niet een soort hout-hobby-club gerelateerd is.. Dan kun je voor relatief weinig geld gebruik maken van (semi) professionele zaagtafels, waarmee je, ja, onder iedere hoek tot 45 graden, verstek en ook heel dik (tot 12cm ofzo) kunt zagen.
Je zult vermoedelijk geen eigen fabriekje willen beginnen en dan staat die apparatuur alleen maar op een eventueel volgend project te wacht (en weg te roesten)
Als je er wel een eigen bedrijfje mee wil beginnen loont het om goed spul aan te schaffen.... goedkoop blijkt uiteindelijk toch duurkoop te zijn..
Kees
Je gaat binnenkort toch een cursus houtbewerken doen.. Kijk eens of er aan die club die die cursus geeft niet een soort hout-hobby-club gerelateerd is.. Dan kun je voor relatief weinig geld gebruik maken van (semi) professionele zaagtafels, waarmee je, ja, onder iedere hoek tot 45 graden, verstek en ook heel dik (tot 12cm ofzo) kunt zagen.
Je zult vermoedelijk geen eigen fabriekje willen beginnen en dan staat die apparatuur alleen maar op een eventueel volgend project te wacht (en weg te roesten)
Als je er wel een eigen bedrijfje mee wil beginnen loont het om goed spul aan te schaffen.... goedkoop blijkt uiteindelijk toch duurkoop te zijn..
Kees
Er zijn weinig gepensioeneerde timmermannen die nog 10 vingers hebben. Dus altijd oppassen, zeker met kleine te zagen delen en bij het schulpen van sponningen.Nils_vn schreef:Latjes van bv 10cm² gaat dat zonder je vingers onder verstek te brengen?
Voor het aanduwen van kleine latjes kun je duwhoutjes maken.
Laatst gewijzigd door richard op zo 29 jul 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter, die combinatie lijkt me fantastich, maar het dure is er wat teveel aan
Kees, de cursus word gegeven als avondschool en gaat uit van een school zelf. Ik heb al gezocht naar hout bewerkings atteliers, in nederland zijn deze (op google) met bergen te vinden, maar in België lijkt zoiets niet te bestaan.
Het apparaat zal zowiso op volgende projecten liggen wachten, en tussendoor dienst doen bij het renoveren (er gaat nog wat laminaat afgekort moeten worden).
Nog eventjes doorsparen in ieder geval
Kees, de cursus word gegeven als avondschool en gaat uit van een school zelf. Ik heb al gezocht naar hout bewerkings atteliers, in nederland zijn deze (op google) met bergen te vinden, maar in België lijkt zoiets niet te bestaan.
Het apparaat zal zowiso op volgende projecten liggen wachten, en tussendoor dienst doen bij het renoveren (er gaat nog wat laminaat afgekort moeten worden).
Nog eventjes doorsparen in ieder geval
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
En niet tot diep in de nacht doorwerken!! (na gegronde klachten van je huisgenootje)
Maak er geen obsessie van.. en doe haar de groeten van mij..
![]()
Kees
Misschien word het wel eens tijd een stapje terug te zetten, ik raak zo stilaan het noorden weer kwijt.
De stilstand van het geheel hangt me gewoon erg de keel uit, dat het moeilijk word nog helder oplossingen en mogenlijkheden in te zien
Je hebt de groeten terug trouwens!
Op ebay zag ik deze staan , kan je toch wel het een en ander mee doen.
Niet echt een merk dat vertrouwen inboezemt , maar als startbod 40€ en nu kopen 125€ lijkt me dit toch niet al te duur.
Blijkbaar kan het zaagblad ook onder hoek gezet worden.
http://cgi.benl.ebay.be/KINZO-Tafelzaag ... dZViewItem
Niet echt een merk dat vertrouwen inboezemt , maar als startbod 40€ en nu kopen 125€ lijkt me dit toch niet al te duur.
Blijkbaar kan het zaagblad ook onder hoek gezet worden.
http://cgi.benl.ebay.be/KINZO-Tafelzaag ... dZViewItem
- Bijlagen
-
- zaag.jpg (9.95 KiB) 3282 keer bekeken
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Die van mijn vader lijkt er een klein beetje op.
Ik ga overmorgen naar hem toe, dan zal ik gelijk wel vragen wat hij heeft.
Overigens zijn de meeste tafelzagen wel prima qua vermogen als je enkel MDF etc zaagt.
Mijn vader probeerde een paar dikke eiken boomstammen, en daar had hij toch wel moeite mee
(het lukte wel, maar je hoorde hem wel "knijpen"
)
Ik dacht overigens dat (bijna) elke tafelzaag wel verstek kon zagen ?
Ik ga overmorgen naar hem toe, dan zal ik gelijk wel vragen wat hij heeft.
Overigens zijn de meeste tafelzagen wel prima qua vermogen als je enkel MDF etc zaagt.
Mijn vader probeerde een paar dikke eiken boomstammen, en daar had hij toch wel moeite mee
(het lukte wel, maar je hoorde hem wel "knijpen"
Ik dacht overigens dat (bijna) elke tafelzaag wel verstek kon zagen ?
Ik ga het in leuven volgen. Ook avondschool.
Ryobi heeft een grote keuze aan tools voor houtbewerking.
Ik heb onlang een tafelzaag gezien voor minder dan 200€ bij Merckx in de Diestsestraat in Leuven. Die hadden nog een ander model staan van een merk dat ik niet kende, maar het zag er wel een degelijke zaagtafel uit met een krachtige motor. Ook voor een vrij lage prijs.
Ryobi heeft een grote keuze aan tools voor houtbewerking.
Ik heb onlang een tafelzaag gezien voor minder dan 200€ bij Merckx in de Diestsestraat in Leuven. Die hadden nog een ander model staan van een merk dat ik niet kende, maar het zag er wel een degelijke zaagtafel uit met een krachtige motor. Ook voor een vrij lage prijs.
