prototype Geïntegreerde Buizenversterker ß 2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

prototype Geïntegreerde Buizenversterker ß 2.1

Bericht door doppedoos »

Een aantal weken geleden waren dan eindelijk mijn Transformatoren klaar en kon ik beginnen met de bouw van mn nieuwe geïntegreerde buizenversterker.

Historie:

Mijn hobby is het maken van transmissielijn speakers. Al snel kwam ik er achter dat voor 'mooie' speakers je ook 'mooie' versterkers nodig hebt. Dit heeft mij er toe gebracht om ruim 3 jaar geleden te starten met mijn eerste setje buizenversterkers. Bestaande uit een apparte voor en 2 apparte eindtrappen. Voor mensen die ze niet kennen: Dit zijn de versterkers waar ik de verschillende luisterdagen in Breda mee gedemonstreerd heb. De laatste versie : ß 1.5 was voor mij een uiterst geslaagd project!
Met de ervaring van mijn eerste prototype ben ik dus aan een nieuwe opzet begonnen met als hoofd doel 4 verbeteringspunten:

1- geintegreerd bouwen voor minder invloeden van buitenaf door lange signaalkabels en het geheel in een gefreesd aluminium blok te plaatsen (dit na het testen van het prototype)
2- iets krachtigere buis voor 'meer' laag (KT88)
3- veel krachtigere uitgangstransformatoren om deze buis tot zn recht te laten komen met uitgangen op 4, 6 en 8 OHM voor mijn verschillende speakers
4- een nog iets mooiere stappenschakelaar (DACT) en 4 inputs voor het gemak!

Hiervoor ga ik het geheel eerst opbouwen op een prototype frame van een simpel aluminium omgebogen plaatje om te kijken of het theorethische bedachte model ook zo goed werkt als gedacht. Ook hier heb ik een beetje tijd voor gehad daar ik 14 weken moest wachten op de UGT's (uitgangtrafo's)

Hier dus een eerste opzetje van het prototype:
Afbeelding

buizen en trafo's los op het aluminium plaatje voor de plaatsbepaling

Afbeelding

en de achterkant.....

Afbeelding

de trafo's:
Afbeelding

trafos....
Afbeelding

de rest:
Afbeelding

De achterkant (ook de input selector hier geplaatst voor het prototype)
Afbeelding

Bij de aan te sturen speakers!
Afbeelding

en hier dan spelend en wel:
Afbeelding

Nu een paar weekjes inspelen en de tijd om het massieve aluminium frame te tekenen daar ik nu precies weet wat er allemaal in komt en hoeveel ruimte dat precies in beslag neemt.....nu gaat het werk pas echt beginnen...
Groet, Simon
sietse

Bericht door sietse »

Leuk, zit er zelf ook aan te denken. Eerst maar es horen hoe mijn boxen het doen in Beetsterzwaag met de WK van KT88.
Dan maar es zien of ik het weer durf te doen. Schema's zat, maar ook die van v.d. Veen in die audio Elektuur lijkt me wel wat.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi doppendoos,
ik meen bill van td te herkennen.is een heel goede amp en ik wens je veel luistergenot/succes toe
ziet er idd nog mooi uit ook
groetjes aan jou en daddy
mvg
audioot =D>
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@audioot
wel naar TD gekeken en naar de Bill maar gekozen voor de kopie van het eerste ontwerp waarmee ik ook de demo's heb gegeven in Breda die mede zijn ontwikkeld door daddy ! Ook daddy heeft nu streng toegezien tijdens de bouw overspoelend met kostbare informatie van een 'oude' techniek! Heb in 3 dagen meer geleerd dan je uit boeken kunt halen!
Groet, simon
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

ervaring is nog altijd de beste leermeester niet?
daddy was weer zijn gewicht in goud waard(figuurlijk dan)
mvg
audioot
MxTheo

Bericht door MxTheo »

Leuk project zo'n buizenversterker.
Ik zit er zelf ook sterk aan te denken om een buizenversterker te bouwen.
Maar ik twijfel nog steeds of een buizenversterker wel past op mijn Rogers monitors.
richard

Bericht door richard »

MxTheo schreef:
Maar ik twijfel nog steeds of een buizenversterker wel past op mijn Rogers monitors.
Het ontwerp van die Rogers komt toch ook nog uit de buizentijd?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is denk ik proberen.

Mijn vader heeft ook de Rogers (wel nog met de B139 :P, versie 2 denk ik ) en ze hebben idd heel wat vermogen nodig.
Waarom is me nog steeds een raadsel. Maargoed er zijn heel wat ontwerpen geweest voor buizenversterkers met meer dan 80W, dus volgens mij moet dat wel goed komen.

offtopic:
Heeft er iemand schema's van ? Binnekort moet ik dezelfde Rogers Monitor van mijn vader gaan opmeten. Het is altijd handig om het originele filter er bij te hebben voor het bedenken van een nieuwe.

Apart dat het monitors heten, want ze zijn echt huge
MxTheo

Bericht door MxTheo »

Nou de mijne zijn nog niet zo oud, versie 6. dus na de buizentijd :)
Maar een buizenversterker heeft meestal een lagere dempingsfaktor dan een transistorversterker en dat in combinatie met de Rogers uit zich misschien in een "wollige" bas.
Ik bedoel dat de Rogers al een behoorlijk laag weergeven en met die lagere dempingfaktor wordt het misschien overdreven.
sietse

Bericht door sietse »

(offtopic:
Heeft er iemand schema's van ? Binnekort moet ik dezelfde Rogers Monitor van mijn vader gaan opmeten. Het is altijd handig om het originele filter er bij te hebben voor het bedenken van een nieuwe.)

ff zoeken, heb nog Remo gidsen uit het stenen tijdperk
sietse

Bericht door sietse »

Hebbes, van 1981 en 1984, lijken zo op het eerste gezicht het zelfde. Heb m'n leesbril niet op.... :roll:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

kan je hem fftjes sturen via PB ?

Ik zoek de versies met de B139 er in dus

En nu weer back om topic :P
Paul

Bericht door Paul »

Doppedoos, wat voor input selector gebruik je?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Paul
Gebruik een hele simpele 4 standen schakelaar van bijna 3 euro!(achterop gemonteerd voor korte draden voor prototype) Dit op advies van Klaas van Klaré in Hoorn. Heb nog even afgezien van de mooie attenuator van Jos van Eindhoven met afstandbediening voor zowel input selector als stappenschakelaar omdat ik hem nog niet heb kunnen vergelijken met een DACT attenuator...
Volgens Klaré is dit de 'best klinkende' oplossing! Dit na enkele decennia bouw ervaring!
Groet , Simon
Paul

Bericht door Paul »

Cool, er is er eentje onderweg naar mij. Bedankt!!

Ik vond het idee van een Dact van 90 euro toch wat onaantrekkelijk :roll:
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Paul
Dact van 90 euro? waar vind je die voor die prijs? en hoe bedoel je, er is er 1onderwag? wat de Dact of de selector?
Volg je verhaal niet precies en ben wel nieuwsgierig!
Groet , s
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet er al buitengewoon fraai uit! Je hebt eindelijk de custom-made onbetaalbare trafo's binnen! Kben weer buitengewoon nieuwsgierig naar hoe het klinkt!

Jan
sietse

Bericht door sietse »

b_force schreef:
kan je hem fftjes sturen via PB ?

Ik zoek de versies met de B139 er in dus

En nu weer back om topic :P
Komt één dezer dagen.
Paul

Bericht door Paul »

doppedoos schreef:
@Paul
Dact van 90 euro? waar vind je die voor die prijs? en hoe bedoel je, er is er 1onderwag? wat de Dact of de selector?
Volg je verhaal niet precies en ben wel nieuwsgierig!
Groet , s
de selector van 7,50 incl verzenden is onderweg

een dact inputselector kost ongeveer 90 euro

http://www.bmm-electronics.nl/Producten ... ep_a_ID=63
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Wowly
Inderdaad! ze beginnen nu een beetje in te spelen en het begint ergens op te lijken! Kan je wel vertellen dat het even schrikken was toen alles! net nieuw was en voor de eerste keer aan ging op de mini TL's....Ik dacht dat ik iets fout had gedaan :? het leek wel stuk te zijn :shock:
Niets van dat alles is gelukkig waar! Daddy had meteen al gezegd dat het 'goed ' ging omdat hij in de snelligheid had gemeten dat in ieder geval het bereik bij de eerste meting al tussen de 5 en 50.000 Hz lineair liep...de rest wil hij pas over 2 weken weer meten of als het geheel in de 'nieuwe' kast zit. Heeft nu nog weinig zin....eigenlijk heeft meten volgens mij alleen maar zin om te kijken of er geen defecten zijn ingeslopen of om te kijken of je instellingen voor de fase draaier van de eindversterkers goed is en de versterkers rechts en links een beetje gelijk lopen. Kan nu al verklappen dat het laag 'enorm' veel meer 'body' heeft. De HMS speakers klinken weer mooier!
voor de rest moet je luisteren in plaats van meten 8)

@Paul
Ik ben in ieder geval blij met de schakelaar! en de prijs is 'beter' dan DACT!

Groet, Simon
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch weer buizen Simon ?
Jij valt nooit van je "geloof" af :P

Ga je trouwens de tweeter van de HMS nog vervangen of niet ?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@bforce
tweater is nog niet vervangen....wacht tot ik nieuwe appolito's ga bouwen! Vind dit ontwerp 'te goed' en te leuk om deze te veranderen. Bij 'versie 2' komt er een andere tweater in met misschien een 'iets grotere' maan 8)
Eerst de versterker 'mooi' maken :wink:
Groet, simon
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

doppedoos schreef:
Eerst de versterker 'mooi' maken :wink:
Groet, simon
Doe mij versteld staan, kerel!!

Is dat mooi inclusief Yamamoto-voetjes, koolstofkabeltjes, WBT-pluggen??

Je hebt PB trouwens...

Kees
dre

Bericht door dre »

Bij 'versie 2' komt er een andere tweater in met misschien een 'iets grotere' maan
volle maan dus :D

ook een grotere woofer?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Kees,

Mooi?!.....Al die termen zeggen mij niet veel....zal toch weer eens moeten googelen :oops: maar ik ben niet zo van al dat modieuze gebruik van exotische componenten. Ben ook geheel terug gekomen van het gebruik van zilver (al heeft het plaatselijk verrassende effecten) hetgeen ik wel exact vond klinken maar niet 'beter' en vaak vermoeiender. Al gebruik ik nog wel jou 'leather cables' dus het is een beetje dubbel :?
Ik denk dat koolstof een dergelijk effect heeft :?: . Zal op zolder kijken of ik nog wat koolstof heb liggen uit mijn stage periode bij good old fokker waar ik een aantal onderdelen van de F16 gespaard heb. hoop dat ik niet alles weggegeven of gegooid heb na al die verhuizingen. Altijd leuk om het verschil te beluisteren. Verder denk ik dat ik weinig aan de (mechanische) demping ga doen daar het geheel op een opgehangen marmerenplaat van ongeveer 50 Kilo komt te staan. Het zal veel weg hebben van de voet constructie zoals jij die hebt toegepast...vond ik gewoon mooi!
Groet, Simon
Plaats reactie