Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Kun je zeker doen Paul!
Je moet maar eens voelen aan het puntje van die kegel, dat is aardig scherp. Scherper in elk geval dan wat ik bij de gemiddelde kegeltjes heb gevoeld, wat betekend dat het oppervlak waar het gewicht op rust bijzonder klein is, en daarom bijzonder geschikt.
Qua prijs maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit. Voor een set van twee betaal je iets van 8,95 Euro, dus ja..
Je moet maar eens voelen aan het puntje van die kegel, dat is aardig scherp. Scherper in elk geval dan wat ik bij de gemiddelde kegeltjes heb gevoeld, wat betekend dat het oppervlak waar het gewicht op rust bijzonder klein is, en daarom bijzonder geschikt.
Qua prijs maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit. Voor een set van twee betaal je iets van 8,95 Euro, dus ja..
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dank je Jeroen, (en de rest natuurlijk ook!)
Maar we zijn er voorlopig nog niet.
Wat nu weer?
Nou, ik ben op zoek naar van die kabelschoentjes voor mijn tweeters.
Je kent ze wel. Aan de ene kant klem je de kale draad vast ertussen, en aan de andere kant heb je dan een soort stekkertje wat je over het pooltje van de driver heen schuift (klemt).
De aansluitpooltjes zijn erg klein, iets van 2,8 x 0,5 mm, en de voorkeur bestaat om niet te solderen. Dit vanwege de mogelijkheid om de kegel eventueel nog eens los te kunnen nemen als ik de speaker een keer ga vervoeren. Voor de rest van de bedrading zijn de kabelschoentjes wel te krijgen, maar die kleine maat zie ik nergens.
Kenne jullie me noggekeer hellepe??...
Maar we zijn er voorlopig nog niet.
Wat nu weer?
Nou, ik ben op zoek naar van die kabelschoentjes voor mijn tweeters.
Je kent ze wel. Aan de ene kant klem je de kale draad vast ertussen, en aan de andere kant heb je dan een soort stekkertje wat je over het pooltje van de driver heen schuift (klemt).
De aansluitpooltjes zijn erg klein, iets van 2,8 x 0,5 mm, en de voorkeur bestaat om niet te solderen. Dit vanwege de mogelijkheid om de kegel eventueel nog eens los te kunnen nemen als ik de speaker een keer ga vervoeren. Voor de rest van de bedrading zijn de kabelschoentjes wel te krijgen, maar die kleine maat zie ik nergens.
Kenne jullie me noggekeer hellepe??...
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Tja Jasper, Ik heb ze gevonden. Maar het zijn gewone standaard kabelschoehtjes die je gewoon in een autochop moet kunnen krijgen. Maar voor die draaddikte? Ik zou het zo doen:
Verleng die kabel met een kort stukje dunnere kabel die wel in een kabelschoentje past.
Het is overigens in mijn ogen absoluut flauwekul om een dergelijke dikke kabel aan een tweet te hangen. Een tweet vraagt t.o.v. een basunit geen vermogen en dan is 0,75 draad dik zat.
Verleng die kabel met een kort stukje dunnere kabel die wel in een kabelschoentje past.
Het is overigens in mijn ogen absoluut flauwekul om een dergelijke dikke kabel aan een tweet te hangen. Een tweet vraagt t.o.v. een basunit geen vermogen en dan is 0,75 draad dik zat.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat is ook wel zo, maar om nou ook nog eens met verschillende kabeldiktes te gaan werken ging mij wat te ver zeg maar. En dit was de dunste die ze hadden bij BMM...sietse schreef:Het is overigens in mijn ogen absoluut flauwekul om een dergelijke dikke kabel aan een tweet te hangen. Een tweet vraagt t.o.v. een basunit geen vermogen en dan is 0,75 draad dik zat.
(argument van het jaar nul natuurlijk, maar vooruit....)
Mocht je er van af willen, stuur dan ff een pb, dan mail ik je mijn gegevens.
Alvast dank!
JJ.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ok, ik heb ze zojuist gevonden, maar... [Bericht gewijzigd]
Ik heb meteen twee van die setjes besteld, en ook meteen de magneetjes besteld waarmee ik strakjes de sierringen vastklem. Misschien dat iemand van jullie zich nog kan herinneren dat we het daar over gehad hebben?
Volgens mij was het Sietse, Edo of Wowly die me ervan overtuigde om vooral magneetjes te gebruiken in plaats van een schroef erdoorheen te jagen.
Al met al zijn we dus weer een aardig stukje opgeschoten, ook al ben ik voor geen minuut in mijn schuurtje geweest..
Ik heb meteen twee van die setjes besteld, en ook meteen de magneetjes besteld waarmee ik strakjes de sierringen vastklem. Misschien dat iemand van jullie zich nog kan herinneren dat we het daar over gehad hebben?
Volgens mij was het Sietse, Edo of Wowly die me ervan overtuigde om vooral magneetjes te gebruiken in plaats van een schroef erdoorheen te jagen.
Al met al zijn we dus weer een aardig stukje opgeschoten, ook al ben ik voor geen minuut in mijn schuurtje geweest..
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ter herinnering:Jasper Joppe Geers schreef:Volgens mij was het Sietse, Edo of Wowly die me ervan overtuigde om vooral magneetjes te gebruiken in plaats van een schroef erdoorheen te jagen.
audiomanics
Geregistreerd op: 8-4-2006
Berichten: 1836
Woonplaats: MAMBOBEACH !!!
Geplaatst: Za Jun 03, 2006 19:00 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Zonde om schroefjes in die ringen te gebruiken.. Denk eens aan stukjes dubbelzijdig plakband (dat witte foam spul) of als het weer makkelijk los moet: kleine magneetjes (rond ca 10 x 5mm) in de achterzijde van de ringen wegwerken, die je dan tegen de schroefjes van de speaker laat kleven. Blijft echt wel zitten..
Ik denk als je achterop het frame, waarop je je doek spant, een paar strookjes maakt, over de volle lengte, die klem in de groeven van dat fraaie MDF-frontpaneel passen dat je dan een mooie oplossing hebt die geen schade brengt aan wat je nu gemaakt hebt.
't is maar een idee... want dit, wat je nu gemaakt hebt (hebt laten maken)te verruineren is ronduit zonde.. succes!
Kees
_________________
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----
Naar boven
Kees
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Prima Sietse, die houden we d'r in.
Nu ik aardig geholpen ben met die kabelschoentjes heb ik nog een leuke vraag voor jullie:
Nu een van de speakers gefineerd is wil ik hem over niet al te lange tijd behandelen met olie. Nu heb ik me laten vertellen dat olijfolie hier zelfs voor geschikt is. Wat denken jullie: doen, of gaan voor een bepaald soort olie?
Nu ik aardig geholpen ben met die kabelschoentjes heb ik nog een leuke vraag voor jullie:
Nu een van de speakers gefineerd is wil ik hem over niet al te lange tijd behandelen met olie. Nu heb ik me laten vertellen dat olijfolie hier zelfs voor geschikt is. Wat denken jullie: doen, of gaan voor een bepaald soort olie?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
De afgelopen dagen zijn mijn vrouw met kinderen er weer op uit getrokken, reden voor mij om maar eens een eindsprint te nemen als het gaat om het afwerken.
Het meeste werk ging nog in de baffle zitten. Eerst moest ik nog een 12 stuks inslagmoeren aan de achterkant bevestigen, en dat ging niet zonder slag of stoot...
Vervolgens kon ik (eindelijk!) de drivers voor het laag definitief monteren.
Eerst de ringen erop die ik had uitgesneden, en toen de drivers, en schroeven maar! Het bleek dat door de vele lakbeurten de schroefgaatjes aardig kleiner waren geworden, maar dat geeft alleen maar extra houvast, dus zo erg was dat niet.
Ik kwam er wel achter dat de plaats waar ik een paar magneetjes wilde lijmen om de sierringen vast te zetten nu keurig netjes een foamring zat. Niet zo slim bedacht dus, en met een afbreekmesje het overtollige foam weggehaald.
Vervolgens was het dus de beurt aan de neodymium magneetjes om te worden bevestigd. Geloof me, dat is een ––– werk. Uiteindelijk kreeg ik de slag wel te pakken, maar die dingen sprongen telkens omhoog tegen de driver aan. Iedere keer kon ik dus met de achterkant van een potloodje frotten tot het ding op zijn plaats vast zat. Het zijn trouwens hele sterke magneetjes, en ik ben blij dat ik het zo heb opgelost. De magneetjes op de sierringen moet ik nog doen, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Verder moest het voorstuk van de baspijp er nog in geschroefd worden.
Het andere deel van de pijp wordt aan de achterkant van het voorstuk vastgeklemd, maar pas wanneer de baffle definitief wordt vastgeschroefd. Anders zit dat deel alleen maar in de weg, en is het niet praktisch.
Ook de unit van de middentoner moest op de kamer geschroefd worden, maar dat stelde allemaal niet veel voor. Kwestie van gaatjes voorboren en de schroefjes erin.
De tweeter had ik al eerder op de kegel gemonteerd trouwens. Ik had bij de aanschaf van die dingen ook een paar houdertjes bij gekregen voor montage in bijv. een auto. In die houdertjes zaten een paar haakjes waar de tweeter met een soort bajonet sluiting achter klemt. Die heb ik er dus uit gezaagd, en enkel dat deel op de kegel geschroefd. Zo kan ik de tweeter er toch af pakken mocht dat nodig zijn.
Het meeste werk ging nog in de baffle zitten. Eerst moest ik nog een 12 stuks inslagmoeren aan de achterkant bevestigen, en dat ging niet zonder slag of stoot...
Vervolgens kon ik (eindelijk!) de drivers voor het laag definitief monteren.
Eerst de ringen erop die ik had uitgesneden, en toen de drivers, en schroeven maar! Het bleek dat door de vele lakbeurten de schroefgaatjes aardig kleiner waren geworden, maar dat geeft alleen maar extra houvast, dus zo erg was dat niet.
Ik kwam er wel achter dat de plaats waar ik een paar magneetjes wilde lijmen om de sierringen vast te zetten nu keurig netjes een foamring zat. Niet zo slim bedacht dus, en met een afbreekmesje het overtollige foam weggehaald.
Vervolgens was het dus de beurt aan de neodymium magneetjes om te worden bevestigd. Geloof me, dat is een ––– werk. Uiteindelijk kreeg ik de slag wel te pakken, maar die dingen sprongen telkens omhoog tegen de driver aan. Iedere keer kon ik dus met de achterkant van een potloodje frotten tot het ding op zijn plaats vast zat. Het zijn trouwens hele sterke magneetjes, en ik ben blij dat ik het zo heb opgelost. De magneetjes op de sierringen moet ik nog doen, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Verder moest het voorstuk van de baspijp er nog in geschroefd worden.
Het andere deel van de pijp wordt aan de achterkant van het voorstuk vastgeklemd, maar pas wanneer de baffle definitief wordt vastgeschroefd. Anders zit dat deel alleen maar in de weg, en is het niet praktisch.
Ook de unit van de middentoner moest op de kamer geschroefd worden, maar dat stelde allemaal niet veel voor. Kwestie van gaatjes voorboren en de schroefjes erin.
De tweeter had ik al eerder op de kegel gemonteerd trouwens. Ik had bij de aanschaf van die dingen ook een paar houdertjes bij gekregen voor montage in bijv. een auto. In die houdertjes zaten een paar haakjes waar de tweeter met een soort bajonet sluiting achter klemt. Die heb ik er dus uit gezaagd, en enkel dat deel op de kegel geschroefd. Zo kan ik de tweeter er toch af pakken mocht dat nodig zijn.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
En dit is ie dan!
Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die eraan moeten gebeuren, maar dat is niet zo geweldig interessant om te laten zien. De baffle moet nog vastgeschroefd worden, de bekabeling moet ik nog doen, wat demping aanbrengen, en dan kan ie gefilterd worden. Ook in de afwerking zijn er nog wel een paar dingetjes die ik nog eens ga aanpakken, maar dat kan ook als ze strakjes spelen. Zo zie je bijvoorbeeld in de zijkant die randjes nog tussen de stroken, die moet ik dus nog zwart lakken. Doe ik later lekker op mijn gemakje terwijl ze lekker spelen...
Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die eraan moeten gebeuren, maar dat is niet zo geweldig interessant om te laten zien. De baffle moet nog vastgeschroefd worden, de bekabeling moet ik nog doen, wat demping aanbrengen, en dan kan ie gefilterd worden. Ook in de afwerking zijn er nog wel een paar dingetjes die ik nog eens ga aanpakken, maar dat kan ook als ze strakjes spelen. Zo zie je bijvoorbeeld in de zijkant die randjes nog tussen de stroken, die moet ik dus nog zwart lakken. Doe ik later lekker op mijn gemakje terwijl ze lekker spelen...
