Als ik in het 2de orde hoogdoorlaatfilter voor mijn HDS tweeter een inductie van 0,033mH toevoeg aan de weerstand voor de tweeter dan krijg ik onderstaande groene grafiek ipv de blauwe. Elke stippellijn stelt een verschil van 1 dB voor. Dit soort verschillen zijn goed hoorbaar!luidsprekeric schreef:Dag Edo,
Bedankt.Zodra het geinstalleerd is en indien het werkt hoor je het wel.
Vandaag een interessant experiment uitgevoerd waar het resultaat een persoonlijke impressie is waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de verliezer.
MOX weerstand tegen cement weerstand.
Voordeel voor de laatste,ja zelfs met grote voorsprong,
Deze weerstand klinkt eenvoudig gezegd véél muzikaler,geeft instrumenten en stemmen een natuurlijke body.
De aanslag en nagalm van een sylofoon klinkt authentiek en met veel bravour.Waarbij de MOX heel veel voorkeur had voor alles te verschuiven naar onnatuurlijke hoge frequentielagen.
Waarbij er GEEN spraken was van body maar van een dun mager mannetje die substantieloos muziek produceerde.
Het hoog klinkt bij de MOX weerstand helderder,feller,met meer energie
maar vooral spelende ZONDER één sprankeltje emotie.Ook bleef het natuurlijke van een simbaalslag achterwegen.
And the winnaar is de om de hoek te verkrijgen goedkope cement weerstand.Wie had dat gedacht!
Ik was zeer sterk vooringenomen wat betreft de hemel ingeprezen MOX weerstand, het koste mij moeite om toe te geven dat de cementweerstand eenvoudig lekkerder, muzikaler en natuurlijker klinkt.
Deze test betreft een 2-1/2 weg (2x Audax HM 170 Z18 en Seas Noferro 900 ) Over een seriefilter aangesloten.
Tot daar deze lezing
In dit geval staat de weerstand na het filter direct voor de tweeter in een L-pad. Indien de weerstand voor het filter aan de versterkerkant staat, zie ik een verschil dat lager in frequentie plaatsvindt. Dus naast het extra hoogverlies boven 10kHz, kunnen er gemakkelijk andere effecten optreden doordat de inductie van de weerstand interactie heeft met je scheidingsfilter! Voorgaande posts proberen eea te verklaren uitsluitend op basis van de tweeter impedantie, maar er blijkt dus meer aan de hand te zijn.
P.S. als ik nog even wat commentaar op je subjectieve beschrijving mag geven: overdrijven is ook een kunst