Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens mij kan de B3S sowieso niet laag, met een TL ga je misschien nog tot zo'n 100Hz en dan houdt het toch echt op vrees ik.

Subje of 3 weg is dan de oplossing :P

(breedbandig vind ik die B3S eigenlijk ook niet, hij breekt nogal hard op)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik wil voor mijn moeder een set needles in elkaar sleutelen. zou iemand voor me uit kunnen rekenen wat de maten van de kast zouden moeten zijn?

enig idee over eventuele filtering? mijn moeder heeft als belangrijkste eis wel alleen maar "geluid", maar toch wil ik het graag een beetje fatsoenlijk laten klinken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

verwacht niet veel laag uit de B3S want dat kunnen ze niet. Dan is een W3-871 of BB 3.01 iets beter.

Mijn idee is om een dipoletje te maken.
Met 2 B3S per kant samen met een audax tweetertje.
Dit moet makkelijk tot 100Hz gaan, de rest moet een subje doen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

B3S in een Needle is niet het beste huwelijk....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dit is mijn idee dus met de B3S.

In een open baffle van 40cm hoog, 13breed en 3 cm diep.
MTM, dus met 1 woofertje boven en een onder de tweeter.

Eerst het filter

Afbeelding

en grafiek

Afbeelding

Zowat 4e orde gefilterd ja, anders krijg je last van het opbreken van het woofertje.
Op deze manier is de grafiek het makkelijkste.

Overigens kan je door iets betere spoelen te nemen, ongeveer 2dB meer output krijgen.
(de 1,4mH wordt dan een 1,2mH)
Laatst gewijzigd door b_force op ma 23 jul 2007, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier het filter nog iets getweaked

Afbeelding

Afbeelding

Er is een kernspoel nu gebruikt. Deze heeft minder weerstand en kan je dus 80dB krijgen.

Ook is de condensator voor de tweeter iets anders.

Ik ben benieuwd hoe goed dit bevalt in de praktijk.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
B3S in een Needle is niet het beste huwelijk....
dat heb ik al meer gelezen.
op dit moment heeft mijn moeder wibra speakertjes staan (letterlijk; 12,50 voor een setje plastic zooi) dus ongeacht wat ik doe, het wordt altijd een verbetering. het hoeft niet gruwelijk laag te gaan, het hoeft geen sprankelend hoog te hebben, het moet me een paar daagjes van de straat houden en mijn moeder gelukkig maken...

en, zoals het een goed zoon betaamd: het mag niet te veel kosten :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

neem dan een W3-871 en doe die in een TL, samen met een kleine bafflecompensatie (sperkring) ben je voor weinig zo klaar.

De tisch TML is ook een leuk klein alternatiefje
(uiteraard zijn er nog meer alternatieven )
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Aangezien velen onder ons iets iets met de HiVi gaan maken , zou het dan niet leuk zijn om een een soort van contest/ prijsvraag te doen met betrekking tot het ontwerp en uitvoering aangaande deze units ?

De winnaar mag bijvoorbeeld een jaar lang bovenaan in "showcase" staan en
krijgt een speciale plek op de luisterdag, ik zeg maar wat.

Goed idee ?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

best leuk idee inderdaad, al is het maar voor de "fame"

Ik denk nog steeds dat het gemis aan laag capaciteit door een hoorn of TL moet worden aangevuld.

ik ben benieuwd wat een lange (150cm) hoorn doet met het laag van dit beestje. Voordeel is dat je met zulk kleine driver toch fiks wat lengte kwijt kan in een klein kastje.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zal een topicje aanmaken :D
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

bartsegers schreef:
Ik denk nog steeds dat het gemis aan laag capaciteit door een hoorn of TL moet worden aangevuld.
Lees dit eens:

http://zaphaudio.com/audio-speaker18.html

Het is een hartstikke leuk ding, maar moet wel worden ondersteund door een sub, want ze gaan gewoon niet laag.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is een gesloten kistje.

Ik denk persoonlijk dat er veel meer uit de B3S te halen is, mits ze met z'n 2en zijn ivm xmax/vervorming/SPL etc.

Dan kan je denk ik een heel leuke TL bouwen.

Van de W3-871S werd in 1e instantie ook gezegd dat hij niet veel laag kon hebben.
Maar in een goed getunede TL kan hij wel zo'n 65Hz halen.
(ok dit is wel op pc speaker luister niveau, maar toch :D )
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hebben jullie nog mooie low-cost adviezen voor een leuk woofje die eronderaan kan worden geplakt? Het word een side-firing woof.

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd héél erg leuk!

Gewoon de onderzijde van een pot eraf zagen en hoppakee. Kom je wel niet aan de 2 liter denk ik.

Lekker jaren 60 design 8)

Jan
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Niemand die een leuk woofje weet?

Zou deze wat zijn? De 13 cm woofert van Mivoc. Kost een schamele 25 euro, past mooi bij de schamele prijs van de Hi-Vi-tjes hahaha. Ik weet alleen niet of dit een goede match is voor de 3bs.

Afbeelding(plaatje is klikbaar)

Gradient heeft ook een aantal geschikte kandidaten die niet te uur zijn:
http://www.intertechnik.de/user/gradient_hb_2004.pdf
Is van IT geloof ik of niet?

Wowly
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik ga twee subjes maken met de Visaton W200S. Geen plate-amp, maar een eindtrap en een actief filter van Conrad. Basreflex en supergoedkoop!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn mijn surroundspeakertjes tot nu toe:

Afbeelding

Zie voor meer foto's:

http://picasaweb.google.nl/ltiemersma/L ... RdGwOq8HeE

Ik gebruik twee subjes, omdat 150Hz niet laag genoeg is om niet meer te kunnen horen waar het geluid vandaan komt. Links en rechts dus een sub, maar wel mono. Zoals je kan zien op de foto's, moet ik de surroundspeakertjes nog afwerken. De lijmresten en randen worden netjes weggewerkt en er zal een radius rondom komen. Dan lakken en uiteindelijk een paar spikes eronder. Misschien dat ik er nog een doekje voor ga maken.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Wowly schreef:
Niemand die een leuk woofje weet?
Roland heeft nog een paar leuke Dayton woofertjes te koop staan, is dat niet iets voor je?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hahaaaa!

Die had ik al gezien en zijn best geschikt denk ik, maar zijn wat te groot qua afmetingen zullen we maar zeggen...18 cm krijg ik niet kwijt in mijn ontwerp, 16 misschien nog nét.

Wowly
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Niemand die een leuk woofje weet?
Gradient heeft ook een aantal geschikte kandidaten die niet te uur zijn:
Is van IT geloof ik of niet?
Wowly
klopt Jan,

die had ik onder mijn bed zitten, 2 units in een bandpass.
Was verassend goed, zeker voor de ultra lage prijs, maar ze hebben wel aardig wat volume nodig.

Ed.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

zaph heeft blijkbaar geconstateerd dat de waardes nogal niet helemaal zijn wat door swanspeaker wordt opgegeven.

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De data van de opgegeven parameters scheelt idd een hoop.
Een onderlinge metingen vind ik nog wel mee vallen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kan de fs niet worden verlaagd door de konus pietsie zwaarder te maken :D

jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Weet je wat de xmax dan gat doen van deze zielige kleine drivertjes ?

Verwacht niet te veel van zulke kleine dingen. Persoonlijk vind ik, zoals ik volgens mij al een keer eerder heb gezegd, ze ook niet echt full-range.

Ik zou 100-150Hz als grens stellen en de rest laten doen door een woofer of een subwoofer.

SPL is niet echt hoog, dus ik denk dat je niet eens een woofer met veel rendement nodig hebt.
Tevens zou ik er dan een (super)tweeter bij zetten.

Wellicht dat je met een TL nog wel wat laag kan halen. Krijg je een beetje het idee als met de W3-871S.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”