Dat ze dat in Oss beamen geloof ik ook wel . Ik ben juist benieuwd naar de mening van anderen.
Als het eventueel toch een fullrance zuil wordt, waarom dan niet een 3weg passief. Wat is de reden dat jij gekozen hebt voor actief laag? Een van de redenen voor mijn keus voor monitoren en lose sub zijn niet zo zeer esthetisch van aard. Vrijwel alle fullrance ontwerpen zijn bassreflex. Bij alle speakers die ik thuis heb mogen beluisteren werden al heel snel de pijpjes dichtgestopt. Het laag knapt daar vaak zo van op. Veel sneller en meer attack. Ik heb inmiddels (wellicht onterecht) een aversie tegen bassreflex ontwikkeld.
Deze Seas tweeter is dat het model dat in de Thor zit? Deze speaker staat nog op het lijstje om beluisterd te worden. R-dam is helaas erg uit de buurt.
En waarom ik niet voor passieve woofer-filtering heb gekozen? De woofer moet gewoon actief worden aangestuurd omdat hij een veel lager rendement (ca. 4 dB) heeft dan de mid-driver. Als je gaat zoeken naar een goede woofer, die geschikt is voor in CB met een niet al te groot kastvolume, merk je dat dat voor erg veel woofers geldt.
Daarnaast is het filteren eenvoudiger en goedkoper en geeft aparte aansturing van de woofer en het mid/laag veel minder vervoming (intermodulatie) en is er meer headroom.
Even vraagje over jouw opstelling. Er van uit gaande dat je stereo draait wordt het mid/hoog aangestuurd door één versterker. Hoe stuur je dan het laag aan? Een normale amp heeft geen pre-out.
Ik heb (binnenkort) 2 stereo eindversterkers: 1 voor de woofer en 1 voor het mid/hoog.
En ik heb een preamp die via een apart actief filter de 2 stereo versterkers aanstuurt.
Ik heb (binnenkort) 2 stereo eindversterkers: 1 voor de woofer en 1 voor het mid/hoog.
En ik heb een preamp die via een apart actief filter de 2 stereo versterkers aanstuurt.
Ik loop dan toch echt tegen een paar praktische problemen aan. Mijn bedoeling is om de Transporter rechtstreeks met balanced xlr te koppellen aan de eindbak. Het actieve laag zou ik met de unbalanced uitgang van de Transporter kunnen aansluiten. Dit gaat dus wel. Daarnaast wil ik mijn AVbak via de Preouts aan de eindbak hangen. Ik zie dan geen mogelijkheid meer om het actieve laag aan te sturen.
Ik begrijp je configuratie niet helemaal.
Maar als je 2 eindtrappen hebt, kun je die natuurlijk vanuit het actieve filter aansturen. Het filter voed je dan vanuit de preouts of vanuit de Transporter (whatever it may be)
Ik begrijp je configuratie niet helemaal.
Maar als je 2 eindtrappen hebt, kun je die natuurlijk vanuit het actieve filter aansturen. Het filter voed je dan vanuit de preouts of vanuit de Transporter (whatever it may be)
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat een actief filter is. Betekend het dat je filtert voor versterking?
Dit is een transporter, een high end netwerk audio speler:
In een "doorsnee" speakersysteem zorgt een passief filter (met L's/C's/Rs) voor de scheiding van de hoge/lage tonen. In een actief systeem is iedere driver (speaker) direct aangesloten op een eindversterker (dus zonder filter er tussen). Voor de scheiding van de hoge/lage tonen moet er dus voor de versterker een filter worden geschakeld: het actieve filter, die er voor zorgt dat de goede tonen naar de 2 eindversterkers worden geleid.
ps Alhoewel in een actieve opzet het filter voor de eindtrappen in theorie ook wel passief kan zijn, is dit meestal opgebouwd rondom enkele opamps (versterker-chips). Vandaar de naam actief filter.
Misschien maken de 2 blokschema's e.e.a. duidelijk.
Bedankt voor je antwoord. Alleen het nut is mij niet geheel duidelijk.
Je vertelde dat een goede woofer vaak een veel lager rendement heeft dan mid/hoog. Uiteindelijk is het de bedoeling om de units op elkaar af te stemmen. Wat is dan het verschil om met een passief filter het mid/hoog 4 db te dempen t.o.v. het laag of met een actief filter de versterker voor het laag wat harder te zetten. Het eindresultaat is dan toch het zelfde?
Je vertelde dat een goede woofer vaak een veel lager rendement heeft dan mid/hoog. Uiteindelijk is het de bedoeling om de units op elkaar af te stemmen. Wat is dan het verschil om met een passief filter het mid/hoog 4 db te dempen t.o.v. het laag of met een actief filter de versterker voor het laag wat harder te zetten. Het eindresultaat is dan toch het zelfde?
Een woofer in een CB heeft een laag rendement. ..... Als je na de versterker het niveau aan moet passen, betekent niets meer en minder dan dat je vermogen moet gaan verstoken in weerstanden. Als je laag filtert moet je erg veel vermogen weg gaan stoken.
Dan kun je beter actief gaan filteren. Bovendien is bij lage x-over frequenties een actief filter vak goedkoper dan een passieve. Een spoel in een hoge waarde die ook nog eens wat vermogen aankan kost klauwen met geld. Uitgaande van een simpel 12dB filter heb je dan voor stereo 4 (flinke) spoelen nodig. Een dergelijke spoel kost je met gemak 100 euro of nog meer en dan ben je dus zo 400 euro kwijt voor alleen de spoelen. Dan moet je nog condensatoren hebben, eventuele correctienetwerken en dan ben je een smak geld kwijt voor alleen het filter tussen laag en bas/mid.
Actief filter: een stuk of 6-7 dubbele opamps, een handjevol weerstanden en condensatoren en 50 euro voor een goede voeding en je hebt hetzelfde, alleen moet je dan nog versterken. Dus qua kosten ben je bij lage filterfrequenties vaak goedkoper uit door actief te gaan. Tel dure opamps, dure condensatoren ed dan ben je met 200 euro nog klaar. Dan blijft er nog flink wat over voor een extra eindversterker. UcD's kosten niet de wereld, dus bij lage x-over frequenties en hoge vermogens is actief soms gewoon goedkoper.
En een ander voordeel van gescheiden versterkers voor laag en mid/hoog staat hier:
"..... en wordt de uitstuurbaarheid per versterker bijna 6dB hoger (dus de totale winst is 3dB (je hebt voor een actief systeem immers WEL twee maal zo veel versterkers nodig))."
Als je dus een actief filter hebt moet je op je versterker wel de gain kunnen regelen. Wat nou als je twee eindversterkers hebt? Actief filter met gainregeling?
De maxima heeft een passief filter voor het mid/hoog en de sub wordt actief aangestuurd. Er zit natuurlijk geen actief filter voor maar is het effect niet het zelfde? In principe kun je met het actief laag de gain afstellen op het mid/hoog. Het mid/hoog hoeft ten opzichte van het laag in het filter niet verzwakt te worden. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
In de uitleg worden de nadelen van een passief filter verteld. Ik lees echter geen nadelen van de electronica die ingezet wordt om een actief filter te maken. Wat is de andere kant van het verhaal? Het kunnen toch niet alleen voordelen zijn...
Als je dus een actief filter hebt moet je op je versterker wel de gain kunnen regelen. Wat nou als je twee eindversterkers hebt? Actief filter met gainregeling?
klopt
De maxima heeft een passief filter voor het mid/hoog en de sub wordt actief aangestuurd. Er zit natuurlijk geen actief filter voor maar is het effect niet het zelfde? In principe kun je met het actief laag de gain afstellen op het mid/hoog. Het mid/hoog hoeft ten opzichte van het laag in het filter niet verzwakt te worden. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
klopt ook, alleen ontlast je de kleine scanspeak mids, en je eindversterker voor het midhoog niet van de hele lage tonen op deze wijze, net iets minder fraai
In de uitleg worden de nadelen van een passief filter verteld. Ik lees echter geen nadelen van de electronica die ingezet wordt om een actief filter te maken. Wat is de andere kant van het verhaal? Het kunnen toch niet alleen voordelen zijn...
de onderdelen in een actief filter zitten net zo goed in de signaalweg en vaak zijn er opamps nodig
Dan kom je vanzelf op de vraag wat dan een goed actief filter is en wat zoiets moet kosten. Het beste zou zijn (denk ik) is een actief filter specifiek ontworpen voor de speakers. Als ik zoek op google kom ik vrijwel alleen 19 inch pofessioneel PA spul tegen die traploos zijn in te regelen. Dit lijkt mij niet de goede weg voor een highend oplossing thuis. Zijn er schema´s voorhanden en wat gebruiken jullie zelf?
wow, zo'n Bryston is natuurlijk echt g**l! 2x 4B eindtrappen er bij is helemaal feest . Mooie kans om iets moois te kopen maar een beetje te vroeg als je net als ik nog aan het orienteren bent. Wel even laten weten dat ik interesse heb...
Als je dus een actief filter hebt moet je op je versterker wel de gain kunnen regelen. Wat nou als je twee eindversterkers hebt? Actief filter met gainregeling?
De volume-regeling zit gewoon in je preamp, die voor je actieve filter geschakeld zit.
Met de gainregeling in het actieve filter (1 voor laag en 1 voor mid/hoog) stel je 1malig de balans tussen laag en mid/hoog in.
Swiss77 schreef:
De maxima heeft een passief filter voor het mid/hoog en de sub wordt actief aangestuurd. Er zit natuurlijk geen actief filter voor maar is het effect niet het zelfde? In principe kun je met het actief laag de gain afstellen op het mid/hoog. Het mid/hoog hoeft ten opzichte van het laag in het filter niet verzwakt te worden. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
In de Maxima wordt de woofer aangestuurd met een (in de kast ingebouwde) eindversterker, waarin een low-pass filter (actief) is geintyergreerd. Voor de woofer zit dus wel en actief filter.
Swiss77 schreef:
In de uitleg worden de nadelen van een passief filter verteld. Ik lees echter geen nadelen van de electronica die ingezet wordt om een actief filter te maken. Wat is de andere kant van het verhaal? Het kunnen toch niet alleen voordelen zijn...
De boel moet natuurlijk wel ontworpen worden. Met geen/weinig ervaring geen eenvoudig job. Alhoewel dat natuurlijk ook geldt voor een passief filter.
En je moet natuurlijk wel aardig met electronica uit de voeten kunnen. Of zo'n dure jongen kopen.....
Hierbij dit oude topic, dat ooit door mij gestart is, weer tot leven gewekt. Ik woon bijna in mijn nieuwe huis, dus binnenkort eindelijk voldoende tijd en ruimte om speakers te maken. Ik heb veel zelfbouwontwerpen beluisterd maar nog niet gevonden wat ik zoek.
Als referentie voor het niveau dat de speakers moeten halen wil ik niet langer de B&W 805's gebruiken. Inmiddels heb ik uitgebreid mogen luisteren naar de Dynaudio confidence C1. Wat een sound komt er uit deze juweeltjes (voor €2300 p.s.!, dat dan weer wel)
Wat opvalt is hoe groot deze speakers klinken. De bas is ongelooflijk strak, snel en met meer dan voldoende punch. Je hebt echt het idee dat je naar een vloerstaander aan het luisteren bent. Echt een stuk mooier nog dan de Ref Monitor. Ik vraag me af hoe de kast in elkaar zit, of zal dit puur aan de drivers liggen? De Dynaudio's zijn relatief smal maar wel erg diep. (B x H x L in mm) 200 x 445 x 430. Welke ontwerpfilisophie zal hierachter kunnen zitten?
Ik ben opzoek naar een ontwerp van een tweeweg monitor met daarin in ieder geval de SS R2904/7000. Het laag zou de Dynaudio's moeten kunnen evenaren. Ik heb helaas niet de kennis en apparatuur om zelf iets te ontwerpen. Ik zal het dus moeten hebben van een bestaand ontwerp. Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Swiss77 op ma 21 jan 2008, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo bijzonder laag gaan de Dynaudio,s ook weer niet . Zie hieronder :
Confidence C1 86 dB 170 W 45 – 22.000 Hz 4 ohm 10,9 kg 200 x 445 x 430 mm
En dan is er uiteraard een stabiele versterker nodig om al dat laag stak weer te laten geven.
Wel eens de MBl 311e gehoord klinkt ook zeer groots anders toch maar voor de reference monitor se gaan
Mvg Audioslave
Er komt inderdaad geen echt sublaag uit, maar dat is ook niet wat ik bedoel en voor ogen heb. Het laag wat er uit komt is gewoon rete strak en super snel. Mooier heb ik het nog niet gehoord uit een monitor. De Ref SE blijft hierbij toch wat achter. Daarbij vind ik de tweeter in de Ref SE niet zo mooi. Ik zal deze zo wie zo willen vervangen door de 7000.
Stel ik neem de Ref SE als basis en vervang te tweeter door de 7000. Het filter zal dan aangepast moeten worden. Van die materie heb ik helaas weinig kaas gegeten (en laat ik liever over aan iemand met de juiste kennis en apparatuur). Ik heb gezocht maar nog niemand gevonden die dit al gedaan heeft. Kan ik iets met het filter uit de Ultimo, of gaat die vlieger niet op?
Zo bijzonder laag gaan de Dynaudio,s ook weer niet . Zie hieronder :
Confidence C1 86 dB 170 W 45 – 22.000 Hz 4 ohm 10,9 kg 200 x 445 x 430 mm
En dan is er uiteraard een stabiele versterker nodig om al dat laag stak weer te laten geven.
Wel eens de MBl 311e gehoord klinkt ook zeer groots anders toch maar voor de reference monitor se gaan
Mvg Audioslave
Bedankt voor je email
Weet je ook waar de MBl's te beluisteren zijn?
Dali heeft ook een combi met dome en ribbon. Deze kunnen me niet echt bekoren moet ik je eerlijk bekennen. Ik hoor verder wel erg positieve dingen over ribbon tweeters, maar behalve in de Dali's nog niet veel tegengekomen.
Begrijp ik goed dat je een Ref SE met Celeritas RB 150 Ribbon?
En is de Celeritas RB 150 de zelfde tweeter als in de MBl's?
De Reference Monitor is een speaker die je niet moet onderschatten. In de tijd dat ik de originele Reference Monitor had, heb ik eens geluisterd naar de Dynaudio C2. Deze klonk naar mijn mening niet echt beter dan de RM.
De SE versie is naar mijn smaak veel te helder afgestemd. De tweeter doet veel te veel. Ruud van Speakerland is zich hier van bewust en zou je kunnen vertellen hoe je het filter kunt aanpassen om een rustigere klankbalans te krijgen. De tweeter is op zich een knaller hoor!
De Reference Monitor is een speaker die je niet moet onderschatten. In de tijd dat ik de originele Reference Monitor had, heb ik eens geluisterd naar de Dynaudio C2. Deze klonk naar mijn mening niet echt beter dan de RM.
De SE versie is naar mijn smaak veel te helder afgestemd. De tweeter doet veel te veel. Ruud van Speakerland is zich hier van bewust en zou je kunnen vertellen hoe je het filter kunt aanpassen om een rustigere klankbalans te krijgen. De tweeter is op zich een knaller hoor!
Bedankt voor de input. Het probleem van de SE zit mijn inziens in de weergave van stemmen en blaasinstrumenten. Het klinkt allemaal wat nasaal. Na verloop van tijd begint het mij echt te irriteren. Ik heb bij Speakerland de Ref SE een aantal keer aan de tand gevoelt ik kom iedere keer tot de zelfde conclusie. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit filtertechnisch is op te lossen. De Ultimo heb ik thuis mogen proberen en ben verliefd geworden op de SS ringradiator. De Ultimo zelf is een in mijn situatie onmogelijke speaker om te plaatsen. Met pritex in de baspoorten ging het wel maar het laag werd daardoor een stuk minder dynamisch. Al met al, ik wil heel graag zelf bouwen. Leuk om te doen, zelf je afwerking kiezen e.d. Aan de andere kant heb ik het perfecte compromis nog niet gevonden.