Deze speakers geven anders een piano erg mooi weer: http://audioforum.hifi.nl/ESL/ (laagste toon van een piano 27hz (A0), maar in praktijk wordt lager dan 40hz (E1) (bijna) niet gebruikt weet ik uit ervaringjeroen_d schreef:Het is allemaal te klein. Klinkt te opgefokt. Montana weet inmiddels heel goed wat veel oppervlak doet met het geluid.
Bijvoorbeeld een piano gaat best wel heel laag. Ook de bewegingen van het pedaal geven nogal lage frequenties weer. Alleen, je zegt nooit van een echte piano, jeetje wat een bas komt daaruit. Echter, als je zo'n opgefokte, te kleine woofer, flinke uitslagen laat maken dan ontstaat er een druk in het laag, bij weergave van piano, die gewoon niet natuurlijk is. Bij een grote woofer is het laag er gewoon en luister je niet naar laag, maar gewoon naar een piano. Voor een contrabas gaat dit verhaal precies zo op.
De commerciële versie heb ik trouwens gehoord in een klaslokaal. Iedereen was verbaast hoeveel bas er uit kwam!




