Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Vandaag zijn de Ciare woofers geleverd!

Toch even slikken, 15inch is groot, wat een joekels als je deze grootte niet gewend bent! Maar gelukkig heb ik alle tijd om er aan te wennen aangezien het wel even gaat duren voor ik alles bijelkaar heb.

Groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Leuk project. Ik heb een jaar of vier geleden ook tractrix hoorns gebouwd voor een drie weg systeem. Ik gebruik ze van 200Hz tot 5 KHz, met een Focal midwoofer erachter. Die had ik uitgezocht omdat hij een iets afvallende respons had in het midlaag volgens de opgegeven curve. Maar eenmaal in de hoorn was de respons allesbehalve vlak. Was niet erg, want het hing achter een DSP (met eigen amp kanaal). Maar mijn hoorn geeft in twee octaven (250 - 1000Hz ongeveer) stevig wat extra output aan het geheel, dusdanig dat ik ongeveer 8 a 10dB moet cut-en.
Verder merk je wel dat de spreiding in het midhoog terugloopt. Daarom zou ik tegenwoordig niet zo snel meer een hoorn systeem bouwen, maar ben er toch nog erg tevreden mee.

Wat betreft de keuze voor de plek in de signaal keten van de pre amp: ik heb zelf een tijd gedaan met de digitale bronnen (ik had er meerdere) rechtstreeks de DSP in (en de analoge bronnen via een mixer ook). De outputs (6) liet ik terugkomen op 6 kanalen van een mixer en dan naar de amps toe. Een zeer onhandige opstelling kan ik je vertellen. Later heb ik een 6-kanaals volume regeling gemaakt met een (dure) 6-kanaals potmeter, maar dat werkte voor geen meter. Door niet perfect gelijklopende kanalen (beter dan +/- 1 dB volgens specs, iets wat je echt niet haalde bij lage volumeknop stand) hoorde je de klankbalans veranderen met het draaien van de volumeknop.
En een 6-kanaals DACT stappenschakelaar vond ik way te duur (en niet fijn). Daarom ben ik over gestapt op een receiver om alle bronnen op te ontvangen en via de pre outs de DSP in. En vanaf de DSP de amps in. Bevalt echt prima! Geluidskwaliteit is niet veranderd en bedieningsgemak/comfort/genot is vertienvoudigd. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de DSP een maximaal hoog signaal krijgt door de (front) pre outs van mijn receiver op +10dB te zetten en de attenuators op de amps een heel eind terug (op -30dB ofzo).
Op die manier wordt de DSP op lage luisterniveau's nog steeds van een adequaat signaal voorzien (-30dBu ongeveer) en als ik een keer wil knallen kan dat ook nog steeds. Max spl ligt op ongeveer 110dBspl op de luisterpositie voordat de receiver zichzelf uitzet omdat de pre outs clippen (ik luister zelden harder dan 90dBspl(c), dit was puur een test).

Maar goed, als je echt maar 1 bron hebt kan je zeker een vier kanaals volumeregeling overwegen. Het is alleen wel echt van belang dat de kanalen van de volumeregeling echt gelijk lopen.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hey,

Zoals je ziet in de grafiekjes geven de BMS driver en de Radian een behoorlijke vlakke respons:-) Zeker de BMS driver. Het afstraal gedrag zal zeker niet goed zijn, maar ik luister nu naar breedbanders en deze beamen ook behoorlijk. Bundeling is niet echt een probleem voor mij. Ik heb besloten om niet voor aktief te gaan, maar gewoon een passief filter, 12dB bij 500Hz.

Groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Om even een beetje off-topic te gaan. Ik heb lang met dit als voorbeeld rondgelopen voor mijn hoorns. Vind ik echt een gave speaker!

Groeten
Bijlagen
TADf.jpg
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Dat ziet er indrukwekkend uit ! Is dat een TAD design?

vraagje, heb je de hoorns die hebt zelf gemaakt? of ergens gekocht? heb je misschien wat leuke documentatie over de hoorns? misschien leuke links?

groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hoi Jacobuzz... 'k lag effe te dutten of was weer eens dronken denk ik, anders had ik dit draadje zeker gezien..
Ik heb nog wel een leuk linkje naar een draadje in een ander forum..
Kun je een van mijn wanstaltige craties gebouwd zien worden..
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
Ook hier op dit forum vind je nog wel wat brokkies hout van mijn hand:
Zoek op Gallehus, eikenhouten hoorn (nu van Nils dus) en meranti houten hoorn..
Met de BMS4590 hebben deze laatste twee een enorm vlakke frequentiecurve vanaf zo'n 450Hz en een spreiding van dik 90 graden horizontaal.
kroon op het werk is de afwerking met italiaans recept vioollak aan de binnenkant.. (nee, geen C37... dat is mij zelfs te kostbaar..)

Kees
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Jacobus schreef:
Dat ziet er indrukwekkend uit ! Is dat een TAD design?

vraagje, heb je de hoorns die hebt zelf gemaakt? of ergens gekocht? heb je misschien wat leuke documentatie over de hoorns? misschien leuke links?

groeten,

Jacob
Dat is inderdaad een TAD speaker.
Voor wat info over mijn hoorns kan je op mijn website terecht http://www.gewal.be dan doorklikken naar Projects, Speakers, Horns.

Groeten
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Zo, dat is een mooie site VT. Wat is de reden dat je niet verder bent gegaan met de bouw van de hoornspeakers? Mooi staaltje werk, verdient om er iets me te doen.

Kees; 3-weg hoorn, ook indrukwekkend, uiteindelijk heb je ze verkocht...waren ze te groot of was je er niet tevreden over?

groeten,

Jacob
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

die zijn niet verkocht hoor (gelukkig, anders had ik ze nooit gehoord)
Kees heeft ze gewoon mee genomen, en groot gelijk ook.

Het grote probleem met Kees z'n hoorns is....


iets bouwen dat er niet bij in het niet valt. :shock:
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo Nils en Kees,

Dus als ik het goed begrijp heeft Nils de hoorns van Kees tijdelijk thuis staan? of heeft Kees hoorns voor Nils gemaakt :? :D

Groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

het laatste..
Even resume:
ik heb een soort klipsch kasten herberekend en gemaakt. Daarbij zitten de Meranti-houten hoorns met de BMS 4590 drivers.
Ik heb ook nog de Gallehus-kasten staan.. Driewegjes met P-audio drivers (de SD-740 en SD-450)
Daarnaast heb ik eikenhouten hoorns gemaakt, bijna gelijk aan de meranti houten hoorns die ik in de Klipsch-achtige heb. Ook bedoeld voor de BMS 4590 driver (dat enorme joekel van dik 18cm rond en heel wat kilotjes zwaar..) en die eikenhouten hoorns heb ik aan Nils gegeven/verkocht tegen (vermoedelijk iets minder dan) de materiaalprijs van net iets meer dan 100 euries de twee.... (om dat hij zo enthousiast is..;-) ..)
Zijn schone taak om daar iets moois mee te doen... Een kampvuur valt daar NIET onder.. :twisted:

Kees
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Wat is de reden dat je niet verder bent gegaan met de bouw van de hoornspeakers?
Destijds toen we ze gebouwd hebben had ik niet de ruimte om ze eigenlijk te zetten. Daarna heeft het me ook nog geruime tijd gekost om mijn vriendin te overtuigen :?
Het zal er ooit nog wel eens van komen hoop ik!

Groeten
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

VT67 schreef:
Daarna heeft het me ook nog geruime tijd gekost om mijn vriendin te overtuigen :?
Nils heeft dat in 10 minuten gefikst, oh ja en ook nog de tijd om van ergens bij Antwerpen naar Den Helder te rijden :lol:

Kees
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Aaaaah, nu is het hele beeld me duidelijk :D Ik zou in de toekomst ook graag eens experimenteren met de soort hoorns die jullie hebben en deze vergelijken met mijn Tractrix hoorns. Beide zullen ongetwijfeld hun voor en nadelen hebben :?

Kees, ben je tevreden met de BMS 4590? wat zijn de zwakke en sterke punten?

Tja, mijn vriendin heeft de 52 ronde tractrix horns geaccepteerd.....nu nog de Onken kasten 8) . Ik zal eens wat kartonnen dozen maken van dezelfde grote en deze in de kamer zetten....kijken of het allemaal een beetje uitziet ! Het zal nog een tijd duren voor dit project klaar is (dure drivers)...dus er is genoeg gewenningstijd :D

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jacobus schreef:
Kees, ben je tevreden met de BMS 4590? wat zijn de zwakke en sterke punten?
Ja ik heb alleen het metalen roostertje dat ervoor zat verwijderd. Hierdoor klonk het vrijer, losser, makkelijker. Maar dat is logisch: gi jij maar eens zingen met een handdoek voor je mond... waarschijnlijk klinkt het zonder handdoek ook al voor geen meter, maar dat is bijzaak.
Nadeel: de driver is giga groot en loodzwaar. Gemonteerd op de hoorn kukelt deze zonder meer achterover.. ook de eikenhouten hoorns en die zijn 15 kilo per stuk (ongeveer)
Nadeel: het rendement dat je met een goede hoorn kan halen is ruim 114dB/W/M..... daar moet je heel wat vermogen voor de bas tegenover zetten (in mijn geval: 9W voor mid en hoog, 700W voor de bas)
Voordeel: het rendement dat je met een goede hoorn kan halen is ruim 114dB/W/M..... daar hoef je niet veel vermogen voor de mid hoog te hebben (in mijn geval: 9W voor mid en hoog, 700W voor de bas)
Voordeel: kan zelfs vanaf 300Hz spelen en is in staat om enorme vermogens aan te kunnen.. 450 Hz is een hele mooie kantelfrequentie..

Let wel op de verf die je gebruikt binnen de hoorn.
Ik had de hoorns eerst met een mooie beits afgewerkt. Dat klonk wat hard en aggressief Met vioollak is dat een heel ander verhaal..
Als de hoorn goed gemaakt is, is het een werelddriver

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Die BMS driver die in de Kees' klipsch kloons zit, is werkelijk prachtig. Je vermoed geen moment dat je in wezen naar een PA-driver aan het luisteren bent, in tegendeel!

Nog een nadeel van die hoorn kasten: Eens je ze gehoord hebt, wil je er gewoon zélf ook een set.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

De tractrix hoorns die ik heb hoeven niet meer behandeld te worden, ze zijn klaar voor gebruik. De BMS ziet er inderdaad aantrekkelijk uit, maar ik denk ook dat de Radian de moeite waard is, veel goede dingen over gehoord en deze kan ook zonder probleem tot 500Hz of lager worden ingezet. Hij zal wel afrollen en ca -6dB bij ~18kHz zijn (zie grafiekje in een van de vorige posts), maar dit is makkelijk te corrigeren lijkt me. in feite corrigeer je met de BMS dat met de filter naar de tweeter lijkt me.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Jacobus, ik weet dat je meer leunt naar de Radians dan de BMS'sen maar moest je voor BMS gaan zou je dan de kale versie nemen of die met het passieve filter?

Groeten
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo,

Ik zou dan gaan voor de kale versie en het passieve filter gebruiken dat uitgedokterd is voor de hoorn die ik heb. In duitseland zijn er meerdere mensen die the JABO hoorn + de BMS (met zelfgemaakt filter) met veel succes gebruiken.

Overigens heb ik besloten om een passief systeem te bouwen, dus passief op 500Hz te filteren naar de Ciares in de Onkens.

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jacobus schreef:
Overigens heb ik besloten om een passief systeem te bouwen, dus passief op 500Hz te filteren naar de Ciares in de Onkens.
Weet je dat hel zeker???? Ik kan me haast niet voorstellen dat je op de bassen genoeg rendement haalt om op te wegen tegen de mid-high hoorn.. En om de hoorn met een weerstand zo'n 10-20 dB te verzwakken lijkt me helemaal niet zo'n geweldig idee..
Je kunt je een paar kostbare dikke spoelen en condensatoren uitsparen..

Kees
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo Kees,

Passief is toch een weg die veel mensen bewandelen met een vergelijkbaar systeem. Maar, ik sta open voor alle suggesties, ik heb ook aan actief gedacht dus als je mij wat tips kan geven hoe ik zoiets moet aanpakken? hoe zit het bijvoorbeeld met het feit dat je met twee verschillende versterkers in een toch cruciaal gebied zit te overlappen (500Hz)? Hoe te filteren is een andere vraag? weet je goede actieve filters?

groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb er een Behringer DCX2496 tussen hangen: Een toverdoosje van net iets van 270 euro.
Dat ding valt te tweaken en wat je ook goed kan doen is om na metingen een actief filtertje te maken op basis van de gemaakte instellingen die je op zo'n Behringer gemaakt heb..
Vooralsnog is zo'n DCX2496 echt geen slecht apparaat..

Kees
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo Hallo,

Kees; de ciares lopen door tot 40Hz in de Onken met een gevoeligheid van 95dB (met BSC). Dat betekent dat de hoorns met een weerstand zo een 15dB verzwakt moeten worden. Wat is hier het probleem van denk je? Je hebt nog steeds een systeem van 95dB, lijkt me niet verkeerd voor een thuis situatie. met versterker van een watt of 10 kom je dan al heel ver lijkt me?

Groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Jacobus schreef:
Dat betekent dat de hoorns met een weerstand zo een 15dB verzwakt moeten worden.
Zonde. Kun je misschien beter aktief doen??

Bij dat plaatje van die TAD speakers zie ik trouwens ook een Accuphase elektronisch scheidingsfilter in het rack staan..
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

audiomanics schreef:
Ik heb er een Behringer DCX2496 tussen hangen: Een toverdoosje van net iets van 270 euro.
Dat ding valt te tweaken en wat je ook goed kan doen is om na metingen een actief filtertje te maken op basis van de gemaakte instellingen die je op zo'n Behringer gemaakt heb..
Vooralsnog is zo'n DCX2496 echt geen slecht apparaat..

Kees
Hoi Kees,

Heb jij 'm getweaked, of zonder modificaties in je systeem gezet? Als je gemodicifeerd hebt, was het een verschil van dag en nacht, of zou je ook zonder kunnen?

Ik overweeg best wel sterk zo'n ding. Het lijkt me heerlijk om elke dag een andere crossover-setting uit te proberen, om weglengteverschillen te compenseren, wat EQ toe te passen en dan de volgende dag gewoon alles anders te doen. Ik heb alleen geen ervaring met elektronica en zie mezelf niet allerlei tweaks op zo'n ding uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”