Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers
Moderator: Beheerdersteam
Leuk project. Ik heb een jaar of vier geleden ook tractrix hoorns gebouwd voor een drie weg systeem. Ik gebruik ze van 200Hz tot 5 KHz, met een Focal midwoofer erachter. Die had ik uitgezocht omdat hij een iets afvallende respons had in het midlaag volgens de opgegeven curve. Maar eenmaal in de hoorn was de respons allesbehalve vlak. Was niet erg, want het hing achter een DSP (met eigen amp kanaal). Maar mijn hoorn geeft in twee octaven (250 - 1000Hz ongeveer) stevig wat extra output aan het geheel, dusdanig dat ik ongeveer 8 a 10dB moet cut-en.
Verder merk je wel dat de spreiding in het midhoog terugloopt. Daarom zou ik tegenwoordig niet zo snel meer een hoorn systeem bouwen, maar ben er toch nog erg tevreden mee.
Wat betreft de keuze voor de plek in de signaal keten van de pre amp: ik heb zelf een tijd gedaan met de digitale bronnen (ik had er meerdere) rechtstreeks de DSP in (en de analoge bronnen via een mixer ook). De outputs (6) liet ik terugkomen op 6 kanalen van een mixer en dan naar de amps toe. Een zeer onhandige opstelling kan ik je vertellen. Later heb ik een 6-kanaals volume regeling gemaakt met een (dure) 6-kanaals potmeter, maar dat werkte voor geen meter. Door niet perfect gelijklopende kanalen (beter dan +/- 1 dB volgens specs, iets wat je echt niet haalde bij lage volumeknop stand) hoorde je de klankbalans veranderen met het draaien van de volumeknop.
En een 6-kanaals DACT stappenschakelaar vond ik way te duur (en niet fijn). Daarom ben ik over gestapt op een receiver om alle bronnen op te ontvangen en via de pre outs de DSP in. En vanaf de DSP de amps in. Bevalt echt prima! Geluidskwaliteit is niet veranderd en bedieningsgemak/comfort/genot is vertienvoudigd. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de DSP een maximaal hoog signaal krijgt door de (front) pre outs van mijn receiver op +10dB te zetten en de attenuators op de amps een heel eind terug (op -30dB ofzo).
Op die manier wordt de DSP op lage luisterniveau's nog steeds van een adequaat signaal voorzien (-30dBu ongeveer) en als ik een keer wil knallen kan dat ook nog steeds. Max spl ligt op ongeveer 110dBspl op de luisterpositie voordat de receiver zichzelf uitzet omdat de pre outs clippen (ik luister zelden harder dan 90dBspl(c), dit was puur een test).
Maar goed, als je echt maar 1 bron hebt kan je zeker een vier kanaals volumeregeling overwegen. Het is alleen wel echt van belang dat de kanalen van de volumeregeling echt gelijk lopen.
Verder merk je wel dat de spreiding in het midhoog terugloopt. Daarom zou ik tegenwoordig niet zo snel meer een hoorn systeem bouwen, maar ben er toch nog erg tevreden mee.
Wat betreft de keuze voor de plek in de signaal keten van de pre amp: ik heb zelf een tijd gedaan met de digitale bronnen (ik had er meerdere) rechtstreeks de DSP in (en de analoge bronnen via een mixer ook). De outputs (6) liet ik terugkomen op 6 kanalen van een mixer en dan naar de amps toe. Een zeer onhandige opstelling kan ik je vertellen. Later heb ik een 6-kanaals volume regeling gemaakt met een (dure) 6-kanaals potmeter, maar dat werkte voor geen meter. Door niet perfect gelijklopende kanalen (beter dan +/- 1 dB volgens specs, iets wat je echt niet haalde bij lage volumeknop stand) hoorde je de klankbalans veranderen met het draaien van de volumeknop.
En een 6-kanaals DACT stappenschakelaar vond ik way te duur (en niet fijn). Daarom ben ik over gestapt op een receiver om alle bronnen op te ontvangen en via de pre outs de DSP in. En vanaf de DSP de amps in. Bevalt echt prima! Geluidskwaliteit is niet veranderd en bedieningsgemak/comfort/genot is vertienvoudigd. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de DSP een maximaal hoog signaal krijgt door de (front) pre outs van mijn receiver op +10dB te zetten en de attenuators op de amps een heel eind terug (op -30dB ofzo).
Op die manier wordt de DSP op lage luisterniveau's nog steeds van een adequaat signaal voorzien (-30dBu ongeveer) en als ik een keer wil knallen kan dat ook nog steeds. Max spl ligt op ongeveer 110dBspl op de luisterpositie voordat de receiver zichzelf uitzet omdat de pre outs clippen (ik luister zelden harder dan 90dBspl(c), dit was puur een test).
Maar goed, als je echt maar 1 bron hebt kan je zeker een vier kanaals volumeregeling overwegen. Het is alleen wel echt van belang dat de kanalen van de volumeregeling echt gelijk lopen.
Hey,
Zoals je ziet in de grafiekjes geven de BMS driver en de Radian een behoorlijke vlakke respons:-) Zeker de BMS driver. Het afstraal gedrag zal zeker niet goed zijn, maar ik luister nu naar breedbanders en deze beamen ook behoorlijk. Bundeling is niet echt een probleem voor mij. Ik heb besloten om niet voor aktief te gaan, maar gewoon een passief filter, 12dB bij 500Hz.
Groeten,
Jacob
Zoals je ziet in de grafiekjes geven de BMS driver en de Radian een behoorlijke vlakke respons:-) Zeker de BMS driver. Het afstraal gedrag zal zeker niet goed zijn, maar ik luister nu naar breedbanders en deze beamen ook behoorlijk. Bundeling is niet echt een probleem voor mij. Ik heb besloten om niet voor aktief te gaan, maar gewoon een passief filter, 12dB bij 500Hz.
Groeten,
Jacob
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hoi Jacobuzz... 'k lag effe te dutten of was weer eens dronken denk ik, anders had ik dit draadje zeker gezien..
Ik heb nog wel een leuk linkje naar een draadje in een ander forum..
Kun je een van mijn wanstaltige craties gebouwd zien worden..
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
Ook hier op dit forum vind je nog wel wat brokkies hout van mijn hand:
Zoek op Gallehus, eikenhouten hoorn (nu van Nils dus) en meranti houten hoorn..
Met de BMS4590 hebben deze laatste twee een enorm vlakke frequentiecurve vanaf zo'n 450Hz en een spreiding van dik 90 graden horizontaal.
kroon op het werk is de afwerking met italiaans recept vioollak aan de binnenkant.. (nee, geen C37... dat is mij zelfs te kostbaar..)
Kees
Ik heb nog wel een leuk linkje naar een draadje in een ander forum..
Kun je een van mijn wanstaltige craties gebouwd zien worden..
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1
Ook hier op dit forum vind je nog wel wat brokkies hout van mijn hand:
Zoek op Gallehus, eikenhouten hoorn (nu van Nils dus) en meranti houten hoorn..
Met de BMS4590 hebben deze laatste twee een enorm vlakke frequentiecurve vanaf zo'n 450Hz en een spreiding van dik 90 graden horizontaal.
kroon op het werk is de afwerking met italiaans recept vioollak aan de binnenkant.. (nee, geen C37... dat is mij zelfs te kostbaar..)
Kees
Dat is inderdaad een TAD speaker.Jacobus schreef:Dat ziet er indrukwekkend uit ! Is dat een TAD design?
vraagje, heb je de hoorns die hebt zelf gemaakt? of ergens gekocht? heb je misschien wat leuke documentatie over de hoorns? misschien leuke links?
groeten,
Jacob
Voor wat info over mijn hoorns kan je op mijn website terecht http://www.gewal.be dan doorklikken naar Projects, Speakers, Horns.
Groeten
Zo, dat is een mooie site VT. Wat is de reden dat je niet verder bent gegaan met de bouw van de hoornspeakers? Mooi staaltje werk, verdient om er iets me te doen.
Kees; 3-weg hoorn, ook indrukwekkend, uiteindelijk heb je ze verkocht...waren ze te groot of was je er niet tevreden over?
groeten,
Jacob
Kees; 3-weg hoorn, ook indrukwekkend, uiteindelijk heb je ze verkocht...waren ze te groot of was je er niet tevreden over?
groeten,
Jacob
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
het laatste..
Even resume:
ik heb een soort klipsch kasten herberekend en gemaakt. Daarbij zitten de Meranti-houten hoorns met de BMS 4590 drivers.
Ik heb ook nog de Gallehus-kasten staan.. Driewegjes met P-audio drivers (de SD-740 en SD-450)
Daarnaast heb ik eikenhouten hoorns gemaakt, bijna gelijk aan de meranti houten hoorns die ik in de Klipsch-achtige heb. Ook bedoeld voor de BMS 4590 driver (dat enorme joekel van dik 18cm rond en heel wat kilotjes zwaar..) en die eikenhouten hoorns heb ik aan Nils gegeven/verkocht tegen (vermoedelijk iets minder dan) de materiaalprijs van net iets meer dan 100 euries de twee.... (om dat hij zo enthousiast is..
..)
Zijn schone taak om daar iets moois mee te doen... Een kampvuur valt daar NIET onder..
Kees
Even resume:
ik heb een soort klipsch kasten herberekend en gemaakt. Daarbij zitten de Meranti-houten hoorns met de BMS 4590 drivers.
Ik heb ook nog de Gallehus-kasten staan.. Driewegjes met P-audio drivers (de SD-740 en SD-450)
Daarnaast heb ik eikenhouten hoorns gemaakt, bijna gelijk aan de meranti houten hoorns die ik in de Klipsch-achtige heb. Ook bedoeld voor de BMS 4590 driver (dat enorme joekel van dik 18cm rond en heel wat kilotjes zwaar..) en die eikenhouten hoorns heb ik aan Nils gegeven/verkocht tegen (vermoedelijk iets minder dan) de materiaalprijs van net iets meer dan 100 euries de twee.... (om dat hij zo enthousiast is..
Zijn schone taak om daar iets moois mee te doen... Een kampvuur valt daar NIET onder..
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Aaaaah, nu is het hele beeld me duidelijk
Ik zou in de toekomst ook graag eens experimenteren met de soort hoorns die jullie hebben en deze vergelijken met mijn Tractrix hoorns. Beide zullen ongetwijfeld hun voor en nadelen hebben
Kees, ben je tevreden met de BMS 4590? wat zijn de zwakke en sterke punten?
Tja, mijn vriendin heeft de 52 ronde tractrix horns geaccepteerd.....nu nog de Onken kasten
. Ik zal eens wat kartonnen dozen maken van dezelfde grote en deze in de kamer zetten....kijken of het allemaal een beetje uitziet ! Het zal nog een tijd duren voor dit project klaar is (dure drivers)...dus er is genoeg gewenningstijd
Jacob
Kees, ben je tevreden met de BMS 4590? wat zijn de zwakke en sterke punten?
Tja, mijn vriendin heeft de 52 ronde tractrix horns geaccepteerd.....nu nog de Onken kasten
Jacob
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja ik heb alleen het metalen roostertje dat ervoor zat verwijderd. Hierdoor klonk het vrijer, losser, makkelijker. Maar dat is logisch: gi jij maar eens zingen met een handdoek voor je mond... waarschijnlijk klinkt het zonder handdoek ook al voor geen meter, maar dat is bijzaak.Jacobus schreef:Kees, ben je tevreden met de BMS 4590? wat zijn de zwakke en sterke punten?
Nadeel: de driver is giga groot en loodzwaar. Gemonteerd op de hoorn kukelt deze zonder meer achterover.. ook de eikenhouten hoorns en die zijn 15 kilo per stuk (ongeveer)
Nadeel: het rendement dat je met een goede hoorn kan halen is ruim 114dB/W/M..... daar moet je heel wat vermogen voor de bas tegenover zetten (in mijn geval: 9W voor mid en hoog, 700W voor de bas)
Voordeel: het rendement dat je met een goede hoorn kan halen is ruim 114dB/W/M..... daar hoef je niet veel vermogen voor de mid hoog te hebben (in mijn geval: 9W voor mid en hoog, 700W voor de bas)
Voordeel: kan zelfs vanaf 300Hz spelen en is in staat om enorme vermogens aan te kunnen.. 450 Hz is een hele mooie kantelfrequentie..
Let wel op de verf die je gebruikt binnen de hoorn.
Ik had de hoorns eerst met een mooie beits afgewerkt. Dat klonk wat hard en aggressief Met vioollak is dat een heel ander verhaal..
Als de hoorn goed gemaakt is, is het een werelddriver
Kees
De tractrix hoorns die ik heb hoeven niet meer behandeld te worden, ze zijn klaar voor gebruik. De BMS ziet er inderdaad aantrekkelijk uit, maar ik denk ook dat de Radian de moeite waard is, veel goede dingen over gehoord en deze kan ook zonder probleem tot 500Hz of lager worden ingezet. Hij zal wel afrollen en ca -6dB bij ~18kHz zijn (zie grafiekje in een van de vorige posts), maar dit is makkelijk te corrigeren lijkt me. in feite corrigeer je met de BMS dat met de filter naar de tweeter lijkt me.
Hallo,
Ik zou dan gaan voor de kale versie en het passieve filter gebruiken dat uitgedokterd is voor de hoorn die ik heb. In duitseland zijn er meerdere mensen die the JABO hoorn + de BMS (met zelfgemaakt filter) met veel succes gebruiken.
Overigens heb ik besloten om een passief systeem te bouwen, dus passief op 500Hz te filteren naar de Ciares in de Onkens.
Jacob
Ik zou dan gaan voor de kale versie en het passieve filter gebruiken dat uitgedokterd is voor de hoorn die ik heb. In duitseland zijn er meerdere mensen die the JABO hoorn + de BMS (met zelfgemaakt filter) met veel succes gebruiken.
Overigens heb ik besloten om een passief systeem te bouwen, dus passief op 500Hz te filteren naar de Ciares in de Onkens.
Jacob
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Weet je dat hel zeker???? Ik kan me haast niet voorstellen dat je op de bassen genoeg rendement haalt om op te wegen tegen de mid-high hoorn.. En om de hoorn met een weerstand zo'n 10-20 dB te verzwakken lijkt me helemaal niet zo'n geweldig idee..Jacobus schreef:Overigens heb ik besloten om een passief systeem te bouwen, dus passief op 500Hz te filteren naar de Ciares in de Onkens.
Je kunt je een paar kostbare dikke spoelen en condensatoren uitsparen..
Kees
Hallo Kees,
Passief is toch een weg die veel mensen bewandelen met een vergelijkbaar systeem. Maar, ik sta open voor alle suggesties, ik heb ook aan actief gedacht dus als je mij wat tips kan geven hoe ik zoiets moet aanpakken? hoe zit het bijvoorbeeld met het feit dat je met twee verschillende versterkers in een toch cruciaal gebied zit te overlappen (500Hz)? Hoe te filteren is een andere vraag? weet je goede actieve filters?
groeten,
Jacob
Passief is toch een weg die veel mensen bewandelen met een vergelijkbaar systeem. Maar, ik sta open voor alle suggesties, ik heb ook aan actief gedacht dus als je mij wat tips kan geven hoe ik zoiets moet aanpakken? hoe zit het bijvoorbeeld met het feit dat je met twee verschillende versterkers in een toch cruciaal gebied zit te overlappen (500Hz)? Hoe te filteren is een andere vraag? weet je goede actieve filters?
groeten,
Jacob
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik heb er een Behringer DCX2496 tussen hangen: Een toverdoosje van net iets van 270 euro.
Dat ding valt te tweaken en wat je ook goed kan doen is om na metingen een actief filtertje te maken op basis van de gemaakte instellingen die je op zo'n Behringer gemaakt heb..
Vooralsnog is zo'n DCX2496 echt geen slecht apparaat..
Kees
Dat ding valt te tweaken en wat je ook goed kan doen is om na metingen een actief filtertje te maken op basis van de gemaakte instellingen die je op zo'n Behringer gemaakt heb..
Vooralsnog is zo'n DCX2496 echt geen slecht apparaat..
Kees
Hallo Hallo,
Kees; de ciares lopen door tot 40Hz in de Onken met een gevoeligheid van 95dB (met BSC). Dat betekent dat de hoorns met een weerstand zo een 15dB verzwakt moeten worden. Wat is hier het probleem van denk je? Je hebt nog steeds een systeem van 95dB, lijkt me niet verkeerd voor een thuis situatie. met versterker van een watt of 10 kom je dan al heel ver lijkt me?
Groeten,
Jacob
Kees; de ciares lopen door tot 40Hz in de Onken met een gevoeligheid van 95dB (met BSC). Dat betekent dat de hoorns met een weerstand zo een 15dB verzwakt moeten worden. Wat is hier het probleem van denk je? Je hebt nog steeds een systeem van 95dB, lijkt me niet verkeerd voor een thuis situatie. met versterker van een watt of 10 kom je dan al heel ver lijkt me?
Groeten,
Jacob
Hoi Kees,audiomanics schreef:Ik heb er een Behringer DCX2496 tussen hangen: Een toverdoosje van net iets van 270 euro.
Dat ding valt te tweaken en wat je ook goed kan doen is om na metingen een actief filtertje te maken op basis van de gemaakte instellingen die je op zo'n Behringer gemaakt heb..
Vooralsnog is zo'n DCX2496 echt geen slecht apparaat..
Kees
Heb jij 'm getweaked, of zonder modificaties in je systeem gezet? Als je gemodicifeerd hebt, was het een verschil van dag en nacht, of zou je ook zonder kunnen?
Ik overweeg best wel sterk zo'n ding. Het lijkt me heerlijk om elke dag een andere crossover-setting uit te proberen, om weglengteverschillen te compenseren, wat EQ toe te passen en dan de volgende dag gewoon alles anders te doen. Ik heb alleen geen ervaring met elektronica en zie mezelf niet allerlei tweaks op zo'n ding uitvoeren.
