alweer een dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
roelof

alweer een dac

Bericht door roelof »

Heb na veel gepriegel een dac in elkaar gezet en hij werkt nog ook. Heb alleen twee vraagjes. Als ik mijn cd speler uitzet krijg ik op de uitgang een signaal van 11 Khz op -60 dB, is hoorbaar, is dit normaal en zo niet hoe krijg ik het weg.

Vraag twee: Is het mogelijk om een paar ledjes aan te sluiten die gaan branden afhankelijk van de samplefrequentie van het ingangssignaal.
Bijlagen
dac1.JPG
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Hallo,

Ik kan je niet echt helpen, kan zelf alleen nabouwen en dat is voor mij voldoende.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuw naar welk ontwerp je de dac hebt gemaakt en wat voor voeding gebruik je? Zelf heb ik een nonondac en ik heb ook “last” van een flinke plop als ik eerst mijn dac uitzet en dan mijn versterker. Ik heb daar wat op gevonden, zet eerst mijn versterker uit en dan mijn dac…. Werkt prima!!!

Voor ledjes zou je eens kunnen kijken op circuit online, misschien dat daar wat staat?

Succes

Arjen
roelof

Bericht door roelof »

Zal even het schema posten. Voeding is heel erg basic. Wilde eerst even kijken of het zou werken. In de uitgangstrap moet nog een buisje komen, of een klasse a transistortrapje met filter. Ben ik nog aan bezig klinkt nog niet goed.
Bijlagen
SCHEMA~1.JPG
blu_line
Contacteer:

Bericht door blu_line »

De eerste gedachte die in me opkwam is dat er een PLL in de CS8414 zit die gaat vrijlopen op het moment dat er geen signaal binnen komt !

Vanuit de datasheet :
When no digital audio data is present, the VCO frequency value is pulled to its minimum.
Ja dus..................

mvg

ST
roelof

Bericht door roelof »

Dat had ik dus niet gezien, gewoon cd speler aan laten staan dus. Zal schema i/v conversie ook toevoegen. Verder heeft de cs8414 ook uitgangen voor de status van de samplefrequentie van de input maar dan schijn je een referentie aan te moeten sluiten van iets van 6 Mhz heeft iemand daar ervaring mee?

roelof
Bijlagen
schema en bodeplot.jpg
roelof

Bericht door roelof »

Ik heb intussen sel (pen16 van de cs8414) aan nul gehangen en een referentieklok van 6,144 mhz aan fck (13). De statusuitgangen werken nu. kan nu dus precies zien wat de samplefrequentie is. Bij een cd 44.1 Khz en bij mp3 48Khz. Bij een dvd op 96 Khz hoor ik alleen maar een boel getik, geloof niet dat de tda1543 24 bits aankan. Vraagje, kan ik ongestraft 5 mA uit de uitgangen van de 8414 trekken of moet er een buffer tussen? Als het gewoon TTL is zou het moeten kunnen maar dat kan ik dus niet vinden in de datasheets.

roelof
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

geloof niet dat de tda1543 24 bits aankan
Jazeker wel, ook een sample frequentie van 192kHz is geen probleem, alleen worden er bij 24-bits gewoon 8-bits weggegooid (truncated).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hallo,

Ik heb al een tijdje wat spullen in huis om ook een DAC te bouwen.
Arjen schrijft over de NonoDAC, is dat die van de site van dhtrob? (www.dhtrob.com)

Het schijnt ook dat deze eenvoudige DAC's, die al uitstekend klinken, nog beter zijn wanneer je ze uit een accu voedt. Hebben jullie daar ervaring mee?

Was het solderen van die smd chip op het verloopprintje een beetje te doen?
roelof

Bericht door roelof »

Hallo

Het solderen viel wel mee, het etsen is een ander verhaal. Ben drie uur bezig geweest met diverse watervaste stiften een vergrootglas en een soort van etsmiddel wat nu verkocht wordt i.p.v. ijzerdriechloride maar goed het werkt.

Heb wat metingen gedaan en wat opvalt is dat de instelling van de da convertor enorm kritisch is moet echt op scoop en kan niet op gehoor. Grotere i/v weerstanden geven trouwens veel meer vervorming en eerder dan ik gedacht had. Met 1 tda is 1k echt het maximum. Heb wel gestest met een nul dB test cd.

Accu voeding heb ik niet geprobeerd, ben ik ook niet van plan op de scoop zijn de spanningen volledig schoon (15 Mhz philips pm 3225).

verder nog 2n2 over de uitgangen gezet i.v.m. intermodulatievervorming, dit scheelt bijna 20 dB. Bij de 15 KHz meting. zie de pieken op 900 Hz en 14100 Hz.

hieronder spectrumanalyse bij 1Khz en bij 15 Khz sinus 0dB.

Roelof
Bijlagen
DAC2.jpg
DAC1.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je een fatsoenlijk IV-omzetter wilt, nog niet te ingewikkeld en eentje die echt goed klinkt, probeer deze eens. Hij is volledig open loop, heeft slechts twee transistoren (in klasse A) in de signaalweg, rudimentair uitgangsfilter (1nF//1500) dat je nog eventueel verder kan bufferen en filteren maar hoeft niet perse. De ingangsimpedantie is slechts enkele ohm tot in de vele MHz zodat geen extra vervorming van de DAC uitgangstroom ontstaat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 15 jul 2007, 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En als voeding daarvoor kan ik je het volgende schema aanbevelen. Een aparte voeding voor de IV-omzetter geeft het beste resultaat.
Bijlagen
IV-voeding.jpg
roelof

Bericht door roelof »

Bedankt voor het idee, heb alleen die transistoren niet, maar het idee van actieve i/v omzetting spreekt mij wel aan. Heb met een transistor in gbs een omzetter gemaakt en de eerste metingen zijn meer dan hoopgevend. De vervorming is nu kleiner dan 0.01 procent als ik de spanning in stel op 3.5 volt. Had eigenlijk verwacht dat dat bij de halve voedingsspanning zou zijn. Ook de biaspotmeter van de tda is verwijderd. De uitgangsspanning is bij 0 dB insturing bijna 2 Volt effectief (2 dacs Parallel). Is hetzelde als de analoge cd uitgang, kan nu dus 1 op 1 vergelijken. Dit klinkt veel meer als een platenspeler.

roelof
Bijlagen
DAC4.JPG
DAC3.JPG
roelof

Bericht door roelof »

En nog even een foto.
Bijlagen
dac5.JPG
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Ik heb inderdaad een dac volgens Dht rob, was niet moeilijk te maken. En ik vindt het ook goed klinken, dus ik ben er zeer tevreden over.
Plaats reactie