Goede versterker voor 150 euro?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Àadjo

Bericht door Àadjo »

indoubt schreef:
Een geschikte ringkerntrafo op marktplaats moet je maar tegenaanlopen. Het is mij nog nooit gelukt om daar toevallig de juiste weg te halen.

Ik heb zelf laatst 2 ringkerntrafo's gekocht bij baco army-goods voor slechts € 15 p/s sec. 2x31VAC totaal 300 VA per trafo. !

Momenteel niet meer in het assortiment, wel veel andere trafo's en misschien komen ze binnkort wel weer eens.
http://www.baco-army-goods.nl/cat_24-1.html
markje

Bericht door markje »

Moet je uitkomen met 31V...

Ik zou eens kijken voor een gainclone, misschien dat hier in het aanbod nog wat staat van iemand die er vanaf wil.

edit: is dit niks??

Groeten Mark[/url]
indoubt

Bericht door indoubt »

Weet je zeker dat je luidsprekers 8 ohm zijn?
Volgens mij zijn ze 4ohm namelijk
Paul

Bericht door Paul »

v-bro

Bericht door v-bro »

Ik gebruik een AMP9 van 41hz in mijn auto (59EUR voor een kit, is alleen een ringkern en behuizingverder nodig....) Deze levert 4x100 watt aan 4 ohm maximaalvermogen. Maar kan geparalleld worden in twee behoorlijk krachtige kanalen! Hij klinkt trouwens ook verbluffend goed en in tegenstelling tot een gainkloon wordt hij nauwelijks warm. Er wordt dan ook een heel hoog rendement gehaald.

Ik heb deze versterker al eens geprefereerd boven een LM3886 gainkloon, de Truepath kit van 41hz die ik net af heb maakt gehakt van zo'n gainkloontje...

UCD is ook leuk, maar levert iets op waar je als ZELFbouwer niet zo heel trots op hoeft te zijn :wink: Is trouwens ook duurder...
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Allemaal leuk en aardig V-Bro, maar intussen heb je al 3 topics gespamt met de AMP9.

We weten het intussen denk ik wel :lol:...

Overigens wordt mijn GainClone helemaal niet warm. Heb je eigenlijk zelf wel een GainClone ooit gemaakt?

En als we het dan gaan hebben over "echte zelfbouw" dan is een AMP kit ook geen echte zelfbouw, want je krijgt gewoon alles aangeleverd met de juiste componenten, PCB en bouwaanwijzingen. Mijn GainClone heeft in ieder geval geen PCB, ik heb het standaard ontwerp aangepast en ik heb er heel veel van geleerd. Iets wat mij onmogelijk lijkt bij een dergelijke kit. Echte zelfbouw is dan mijn inziens een zelf ontworpen, zelf gebouwd, de componenten zelf met zorg uitgezocht apparaat.

Maar goed, GainClones en AMP kits zijn leuke (en goede) starters. Ik wacht echter eerst even een goed vergelijkbare A-B test af voor ik mijn voorkeur geef.

De TS zoekt in ieder geval iets betaalbaars, dus aan hem de keuze... :wink:
v-bro

Bericht door v-bro »

LOL, ok ik zal erover ophouden.... :twisted:

Ik zag mijn posts meer als kentering in de zee van UCD en GC gerelateerde spam hier op het forum.....:D

Ben zelf tot een jaar of twee geleden altijd een groot voorstander geweest van discrete opbouw, want als je het zo bekijkt is een chip gebruiken al geen zelfbouw te noemen....

Vele transistor en buizenversterkers ontworpen en gebouwd...

Toen kwam er ineens een klasse D versterker die al mijn discreet opgebouwde versterkers een lesje leerde... (AR 300.2) Hier is discrete opbouw dan ook geen voordeel meer, kleine, korte printsporen en compacte SMD componenten zijn hier een voordeel...

Ik heb samen met een kennis vorig jaar een gainclone (voor hem) gebouwd met LM3886. Ook hardwired. Het is een zeer goede versterker, maar mist ten opzichte van eigenlijk alle Tripath gebaseerde versterkers en UCD de strakheid, magie en vooral ruimtelijkheid.

Bij de kits van 41hz.com krijg je een bouwbeschrijving waarbij de functie van de componenten ook wordt besproken, het is dus voor een groot deel aan jezelf hoeveel je ervan wilt leren. Bij alle kits zijn ook extra componenten toegevoegd om mee te experimenteren... ook zijn er veelal extra plaatsen op de prints vrijgehouden voor grotere/betere componenten....

Daarbij is de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed te noemen.

Inderdaad aan de TS de keus....
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Okee, goed antwoord.

Je hebt wat betreft de spam over GC en UCD ook gelijk. Ik wil bovendien binnenkort een AMP5 gaan kopen :P
indoubt

Bericht door indoubt »

v-bro schreef:
Ik gebruik een AMP9 van 41hz in mijn auto (59EUR voor een kit, is alleen een ringkern en behuizingverder nodig....) Deze levert 4x100 watt aan 4 ohm maximaalvermogen. Maar kan geparalleld worden in twee behoorlijk krachtige kanalen! Hij klinkt trouwens ook verbluffend goed en in tegenstelling tot een gainkloon wordt hij nauwelijks warm. Er wordt dan ook een heel hoog rendement gehaald.

Ik heb deze versterker al eens geprefereerd boven een LM3886 gainkloon, de Truepath kit van 41hz die ik net af heb maakt gehakt van zo'n gainkloontje...

UCD is ook leuk, maar levert iets op waar je als ZELFbouwer niet zo heel trots op hoeft te zijn :wink: Is trouwens ook duurder...
Ik heb zowel GC tjes als 41 Hz sjes. Ze maken gelukkig geen gehakt van elkaar anders zou het hier maar een smeerboel worden.

Diegene die beweert dat een 41 Hz AMPx kit gehakt maakt van een GC heeft nooit een goede GC gehoord. Diegene die beweert dat een GC gehakt maakt van een 41HZ AMPx kit heeft nog nooit een goede implementatie van een AMPx gehoord.

Het zou kunnen dat de truepath daar verandering in brengt maar het zou me verbazen als het echt een quantum leap voorwaards is.

De fijne nuances maken dat iemand misschien de ene prefereerd boven de andere maar vleeswaren komen daar echt niet bij kijken, die verschillen zijn heel betrekkelijk.
v-bro

Bericht door v-bro »

Mag ik dan voor de continuiteit van dit verhaal weten welke 41hzjes je in huis hebt Indoubt? Er is naar mijn mening klankmatig maar weinig verschil tussen de meeste Tripath chips, behalve TA010X, TDA2500 en TA3020. Deze maken het plaatje echt helemaal 'af'...
Digidoo schreef:
Ik wil bovendien binnenkort een AMP5 gaan kopen :P
AMP10 is een nieuwere TA2022 versterker, compacter, standaard meer bufferelko's, dubbele gelijkrichters en nog wat details...
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Diegene die beweert dat een GC gehakt maakt van een 41HZ AMPx kit heeft nog nooit een goede implementatie van een AMPx gehoord.
Wat bedoel je hiermee?

Ik heb een weekje of wat geleden een truepath gehoord en was erg verbaasd over de controle en stabiliteit. Klonk zeer goed.

Nu ben ik komende week ergens wel in Zweden, dus dat wordt er een mee nemen :)
indoubt

Bericht door indoubt »

Soundexcel schreef:
Diegene die beweert dat een GC gehakt maakt van een 41HZ AMPx kit heeft nog nooit een goede implementatie van een AMPx gehoord.
Wat bedoel je hiermee?

Ik heb een weekje of wat geleden een truepath gehoord en was erg verbaasd over de controle en stabiliteit. Klonk zeer goed.

Nu ben ik komende week ergens wel in Zweden, dus dat wordt er een mee nemen :)
Je neemt maar de halve quote. Wat ik bedoel is dat beide versterkers behoorlijk goed zijn. Je passeert veel van de standaard commerciele versterkers die in dezelfde klasse zitten of een klasse hoger. Beide klinken beter dan mijn 900€ kostende Sony HT receiver. Dat de een gehakt maakt van de ander is mijns inziens echter overdreven. Ik heb hier nog 2 amp3 tjes maar heb hier ook een tijdje een AMP1B gehad van een vriend. Misschien dat de truepath significant beter is maar wederom zal zich moeten bewijzen of het een quantum leap voorwaarts is. Uiteraard is eenieder vrij om zijn eigen voorkeur te hebben.
v-bro

Bericht door v-bro »

Dat gehakt maken van heb ik allang in een vorige post laten varen voor 'een lesje leren'. Misschien is die term je ook wat te krachtig Indoubt, maar sommige dingen zijn nu eenmaal moeilijk te beschrijven, zeker een mening...

Ik moet me toch op een of andere manier uitdrukken, zowieso is schrijven over geluid een zeer moeilijk vak....

Heb zelf geen enkele ervaring met TA2022, kan dus niet veel zeggen over hoe deze zich verhoudt tot een TA3020...

Ik kan wel iemand citeren die dit verschil heeft beschreven, namelijk Thomaseliot uit Italie. Hij zit ook op 41hz forum en DIYaudio forum en heeft een AMP10 gebouwd en een Truepath. Thomas:"na het bouwen van mijn Truepath module wou ik hem 'even' testen op de speakers in mijn woonkamer waar een ingespeelde AMP10 op stond te draaien. De Truepath versterker is sindsdien niet meer van zijn plaats gekomen" Wat voor mij veel zegt, als het om marginale verschillen ging zou hij nog wel een paar keer gewisseld hebben. Thomas is trouwens iemand op wiens mening over goed geluid je kunt bouwen, ik ken hem al wat langer....
v-bro

Bericht door v-bro »

Misschien bedoel ik met dat laatste meer dat ik dezelfde smaak heb hoor... :wink:
Plaats reactie