Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

O MY FUCKING GOD!!!!

Ik ben er nu ook achter wat het ruis is!

Ik heb mijn filters aangesloten op mijn woofer en tweeter.

En wat hoor ik daar zachtjes door mijn tweeter?!?!?

GEWOON EEN DUITSE RADIOZENDER DOOR MIJN MUZIEK!!! (ik woon bij de grens)

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Dat wordt dus een kooi van faraday...(ik had m ff weggehaalt omdat het flink onhandig werkte)
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 03 apr 2005, 1:34, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dit is echt erg hier jongens, voorbeeldje:

Alle stroom overal vanaf:
Ik pak mijn probe, sluit de aarde van mijn probe aan de probe zelf: Geen storing
Ik pak mijn probe, sluit de aarde van mijn probe aan op de ground van mijn filter en de probe 1 centimeter verderop op dezelfde ground: Al meteen storing van 2mV ongeveer... De draden die hier op zijn aangesloten pikken stuk voor stuk flink wat storing op :( En jah ik heb de draden afgeschermt.
Zandor

Bericht door Zandor »

JuuL schreef:
Dit is echt erg hier jongens, voorbeeldje:

Alle stroom overal vanaf:
Ik pak mijn probe, sluit de aarde van mijn probe aan de probe zelf: Geen storing
Ik pak mijn probe, sluit de aarde van mijn probe aan op de ground van mijn filter en de probe 1 centimeter verderop op dezelfde ground: Al meteen storing van 2mV ongeveer... De draden die hier op zijn aangesloten pikken stuk voor stuk flink wat storing op :(
Hoi Juul
niet bij de pakken neerzitten
Dat met die probe is normaal , sluit daarom de aarde zo dicht mogelijk aan waar je meet.En die 1a2mv ruis op de voedingslijnen meet ik ook bij mijn filter.
Een ruis probleem en inslag had ik in begin ook , maar sinds ik een
voorversterker gebruik (inplaats van een aftakking bij een gewone versterker) en belangrijk: bij elk apart printje een rc combinatie als laag doorlaat aan de ingang plaatsen en een weerstand in serie met de uitgang 100ohm ofzo.
Niet dat ik er zoveel verstand van heb, maar het helpt wel.
Het kan ook zijn dat er een opamp aan het oscilleren is .
Misschien is dit linkje wel interessant om te lezen
http://sound.westhost.com/highspeed.htm
Succes
Gr v Sander
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad Juul. Is best schoon te krijgen. Zie onderstaand schemaatje voor ruisfilter voor de voeding. Werkt zeer goed. Verder heb ik over elke opamp tussen de +/- en aarde een C-tje van 10 nF staan. En ook zoals Zandor zegt, de opamp een uitgangsweerstand geven. Samen met de capaciteit van je interlink geeft dat ook weer ruisonderdrukking en tegelijkertijd kan die capaciteit je opamp niet in oscillatie brengen als die weerstand er voor zit.

Afbeelding

En kijk ook nog eens hiernaar, hoe Siegfried zijn actieve filters bouwt. Let met name op de ruisonderdrukking voor de ingang van de buffer links bovenaan. Als je dat gebruikt is de kans dat je storing oppikt toch een stuk kleiner geworden.

Afbeelding

Groet, Jeroen
JuuL

Bericht door JuuL »

Hej bedankt jongens. Ik ga niet bij de pakken neerzitten hoor :). In tegenstelling, ik vind het best leuk om ermee te prutsen (moet het uiteindelijk wel gaan werken ;) Maar dit komt wel goed)

Ik pruts net zo lang totdat hij het doet :P.

Dit is mijn voeding: /voeding.JPG

edit: Ben weer eens bezig geweest, alleen dit keer in een kooi van faraday...

De storing op de uitgang van het filter komt (nu) door het ruis op de voedingslijnen. Door een kleine goeie c op de voedingslijnen en de griound aan te sluiten is het ruis op de uitgang van het filter gehalveerd, het is nu 2 mV toptop... Ik zal eens andere spanningsregelaars proberen. Ik las dat de LM317 en LM337 een stuk beter zijn... En dan is het ruis hopelijk bijna weg :)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

dubbelpost
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier heb je de voeding die ik gebruik. Volkomen stil en inderdaad met de genoemde LM317 en LM337. Met de 1k multiturn maak je de + en - spanning exact gelijk.

Afbeelding

Groet, Jeroen
JuuL

Bericht door JuuL »

Aha, ziet er wel veelbelovend uit. Maar ik heb mijn voeding al in elkaar zitten...

Voor het laag werkt het filter al een stuk zuiver dan voor het hoog!
Ik heb ruis van in de Mhz bij mijn hoogdoorlaatfilter. Dus hier moet ik nog een laagdoorlaatfilter bij -30kHz ofzo?- toevoegen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Regulator is hier niet het probleem, enkel de implementatie, aardings en grondschema is volledig verkeerd bij je opbouw ( vanuit je foto's bekeken ), zelfs als zou je 1V piek-piek rimpel op je supply hebben dan mag je nog geen hoorbare ruis hebben met die OPA opamp.

Probleem is onstabiel referentiepunt, niet supply op zich.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik had ontzettend veel last van storing van buitenaf. Door het af te schermen is dit zo goed als weg. Ik heb nu alle grounds van het filter naar 1 centraal punt en van hieruit 1 verbinding naar de afscherming. Deze afscherming heeft ontzettend geholpen.

Ik heb nu nog maar 2 mVtoptop ruis op mijn signaal dat uit het LDF filter komt en 4mVtoptop ruis dat uit mijn versterker komt, is dit nog teveel dan en valt dit onder hoorbare ruis?

Maar wat is fout bij het aarden dan? Ik heb een aardvlak genomen en zoveel mogelijk een sterpunt.
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 04 apr 2005, 0:32, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik weet ook niet wat Rudy bedoelt. Dat fotootje van jouw voeding laat helemaal niets vreemds zien. Het is ook tegenstrijdig. Als wat hij zegt waar is maakt je voeding niks uit maar wel hoe je het filter hebt opgebouwd en de aarding hebt gedaan. En daar heb je geen foto's van laten zien.

Rudy, enlighten us!
Rudy

Bericht door Rudy »

morgen, nachtrust roept, maar als je graag wat meer wilt weten over aardingen en massas, lees dan de thread van deepspace in ze actieve center, niet dat ie af is maar daar staat toch al teen en tander aan nuttige info.

Maar morgen concreet.
JuuL

Bericht door JuuL »

Zow, jij weet er wel veel van 8)

Maar wat kon je op de foto zien wat fout is? Er staat geen verbindingsschema bij ofzo...
Rudy

Bericht door Rudy »

@Jeroen
Tuurlijk maakt dat wel uit, maar gewoon als de voeding nog een rimpel heeft en de opamps zijn van degelijke kwaliteit dan heb je nog steeds geen last van ruis/storing/brom. Hoe het geluid gedefinieerd word verder is wel door de beinvloeding van de voeding.

@Juul
Kga gewoon effe uitleggen hoe ik denk dat je momenteel alles gebruikt.

-> je voeding is opgebouwd met een gedeelde massa voor de regulatoren, dit is op zich al niet ideaal, beter is dat beide massa's pas verbonden worden op ofwel de print die gevoed moet worden of op het sterpunt.
-> regulatoren horen zo dicht mogelijk bij je schakeling te staan die gevoed moet worden, transfo's daarintegen kunnen best wat verder staan.
-> het gebruik van een sterpunt is op zich noodzakelijk, maar theoretisch bestaan er geen spanningverschillen in dat punt maar dit is praktisch niet waar, en als maximum signaal/ruis kan je op deze manier enkel tot -80dB gaan, wat misschien genoeg is, maar daar beslis je zelf over. In die thread die ik je voorgesteld heb staan enkele manieren om dat te kunnen verhogen, maar das niet je eerste streefdoel denk ik.

Ow nou verder te werken zoals je bezig bent, kan ik je enkel adviseren om ten eerste gewoon die stabilisatoren te behouden, hierbij wel die caps van 100n te vervangen door 470nF ( sommige merken hebben meer nodig om stabiel te werken met een toch wel kleine load )
Voor de opamps die je gebruikt ( is dit nog TL07x ? ) zou ik gewoon adviseren om tussen de + en de - aansluiting een 100nF te plaatsen aan de onderzijde van de print. Liefst geen tussen supply rails en massa, als je het wel doet neem dan 10nF of kleinder.
De kabels tussen voedingsprint en de filter print zo kort mogelijk houden ( 10cm of korter en 0.5mm² ) zodanig de regulatoren effectief nog kunnen werken. Op de filterprint zelf nog een elco aanbrengen van ongeveer 10..100uF, zeker niet meer, en een gewone elco, geen tantaal of lowesr elco.
Verder moet je eens bekijken of het praktisch mogelijk is om je "sterpunt" te creeren daar waar je massa ingangssignaal zit van je ingangssignaal. En ook van daaruit je massa nemen voor je uitgangssignaal, je gebruikt hiervoor ook best altijd coax/audi kabel, niet gewoon een getwiste dunne kabel, vooral niet in de buurd van tl lampen.

Wat je na al dit eens moet doen is meten of je rotzooi hebt op de voeding die hoger frequent is dan de audioband. Het kan zijn dat wat je hoord oscilatie is van een regulator omdat er een antenne ( kabel ) hangt aan zen uitgang terwijl ie eigenlijk niet hard genoeg belast word, hang eventueel een weerstand van 10K of dergerlijk aan de uitgang van de regulatoren.

En probeer eens uit te leggen hoe je je eindtrap aansluit aan de uitgangen van je filter, want daar gaat het ook vaak mis, dit kan je proberen door enkel het hoog of het laag eens aan te sluiten, en zien of dat goed gaat, als het misgaat wanneer ze tesamen aangesloten zijn zijn er massalussen.

Gebruik je eigenlijk een zobel bij je eindtrappen ( LM3886 toch ? ), zoniet, doen.

Als je eventueel je layouts en aansluitschema kan posten, gewoon klad, dan kan ik meer concreet helpen.

btw, je had soms rare dingen bij je metingen met de massa, meestal gebeurd dit door hf oscilatie. En oja, metingen met je scope op mV nieveau is niet altijd even betrouwbaar. De signaalvorm wel, de amplitude niet meer.

nog een klein detail, massavlakken gebruiken in audio is niet egt noodzakelijk, probeer ook voor je massapunt alles te solderen ipv aan elkaar te schroeven.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

En dit was ik nog effe vergeten, luister eens naar je speakers terwijl de ingang kortgesloten is, dit is namelijk noodzakelijk.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey Rudie, hardstikke bedankt dat je me zo goed wilt helpen! (en ook de anderen nogmaals bedankt 8) ).
Ik zal ff je vragen beantwoorden
JuuL

Bericht door JuuL »

-> je voeding is opgebouwd met een gedeelde massa voor de regulatoren, dit is op zich al niet ideaal, beter is dat beide massa's pas verbonden worden op ofwel de print die gevoed moet worden of op het sterpunt.

Ja klopt, hier heb ik niet aan gedacht..

-> regulatoren horen zo dicht mogelijk bij je schakeling te staan die gevoed moet worden, transfo's daarintegen kunnen best wat verder staan.

Dit had ik ook kunnen weten.. :$ Ik zal kijken of ik dit nog kan veranderen aan het printje, ik denk het eigenlijk niet echt...

-> het gebruik van een sterpunt is op zich noodzakelijk, maar theoretisch bestaan er geen spanningverschillen in dat punt maar dit is praktisch niet waar, en als maximum signaal/ruis kan je op deze manier enkel tot -80dB gaan, wat misschien genoeg is, maar daar beslis je zelf over. In die thread die ik je voorgesteld heb staan enkele manieren om dat te kunnen verhogen, maar das niet je eerste streefdoel denk ik.

Ik wil eigenlijk een zo correct mogelijke versterker maken, dus ik zal dat topic straks even goed doorlezen!

Ow nou verder te werken zoals je bezig bent, kan ik je enkel adviseren om ten eerste gewoon die stabilisatoren te behouden, hierbij wel die caps van 100n te vervangen door 470nF ( sommige merken hebben meer nodig om stabiel te werken met een toch wel kleine load )

Jij bedoelt die MHK condensators? En is MKH wel goed eigenlijk? Of is de kwaliteit hetzelfde als MKT condensators? Als het met een lm317 en lm337 een stuk beter is ben ik wel bereid om een nieuwe voedingsprint te bouwen hoor!

Voor de opamps die je gebruikt ( is dit nog TL07x ? )

Ik test het filter met zowel TL071 als OPA134, omdat ik heel wat meer TL071 heb liggen. Maar OPA134 is beter, dus deze zal ik gaan gebruiken

zou ik gewoon adviseren om tussen de + en de - aansluiting een 100nF te plaatsen aan de onderzijde van de print. Liefst geen tussen supply rails en massa, als je het wel doet neem dan 10nF of kleinder.

Waarom tussen de + en - En niet tussen de voedingsrailen en massa? Dit heb ik idd al geprobeerd op mijn testprintje en het hielp flink wat idd!

De kabels tussen voedingsprint en de filter print zo kort mogelijk houden ( 10cm of korter en 0.5mm² ) zodanig de regulatoren effectief nog kunnen werken. Op de filterprint zelf nog een elco aanbrengen van ongeveer 10..100uF, zeker niet meer, en een gewone elco, geen tantaal of lowesr elco.

Verder moet je eens bekijken of het praktisch mogelijk is om je "sterpunt" te creeren daar waar je massa ingangssignaal zit van je ingangssignaal. En ook van daaruit je massa nemen voor je uitgangssignaal, je gebruikt hiervoor ook best altijd coax/audi kabel, niet gewoon een getwiste dunne kabel, vooral niet in de buurd van tl lampen.
Ik maak hier wel een printje voor, ik heb immers nog geen behuizing dus practisch is bijna alles mogelijk :P. En ik gebruik afgeschermde signaaldraden

Wat je na al dit eens moet doen is meten of je rotzooi hebt op de voeding die hoger frequent is dan de audioband. Het kan zijn dat wat je hoord oscilatie is van een regulator omdat er een antenne ( kabel ) hangt aan zen uitgang terwijl ie eigenlijk niet hard genoeg belast word, hang eventueel een weerstand van 10K of dergerlijk aan de uitgang van de regulatoren.

Ik heb gisteren hoog frequente rotzooi (in de Mhz) bij mijn hoogdoorlaatfilter waargenomen. Hier had ik (uiteraard) geen last van bij mijn laagdoorlaatfilter. Mij lijkt het beste om voor de tweeter nog een laagdoorlaatfilter erbij te gaan gebruiken (30kHz ofzo?).

En probeer eens uit te leggen hoe je je eindtrap aansluit aan de uitgangen van je filter, want daar gaat het ook vaak mis, dit kan je proberen door enkel het hoog of het laag eens aan te sluiten, en zien of dat goed gaat, als het misgaat wanneer ze tesamen aangesloten zijn zijn er massalussen.
Ik zal een schetsje maken zoals ik denk dat het goed is

Gebruik je eigenlijk een zobel bij je eindtrappen ( LM3886 toch ? ), zoniet, doen.
Jaja! :D 2 stuks lm3886 voor het laag en 2 sutks lm4700 voor het hoog, en wat is een zobel eindtrap? En waarom zijn deze beter?

Als je eventueel je layouts en aansluitschema kan posten, gewoon klad, dan kan ik meer concreet helpen. Doe ik!

btw, je had soms rare dingen bij je metingen met de massa, meestal gebeurd dit door hf oscilatie. En oja, metingen met je scope op mV nieveau is niet altijd even betrouwbaar. De signaalvorm wel, de amplitude niet meer.

Deze enorme storing kwam vooral door de instraling van radiozenders, ik heb hiervoor een kooi van faraday gemaakt en ik meette met de probe een strakke lijn zonder storing in die kooi, dus die mV ruis die ik daar meette was er ook daadwerkelijk

nog een klein detail, massavlakken gebruiken in audio is niet egt noodzakelijk, probeer ook voor je massapunt alles te solderen ipv aan elkaar te schroeven.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Juul,

Zorg gewoon dat de kabel tussen voeding en filterprint ongeveer 10cm word, de transfo doet op zich niet zo veel mis, zolang het geen ringkernen zijn. Verander enkel die 470nF's en blijf hier een tijd mee verder experimenteren. De lm317 combo is idd wel iets beter, maar die dingen kan je later als het geheel toch al werkt ook nog aanpassen. Eerst moeten de problemen eruit, dan de verbeteringen.

Voor die 470nF's kan je best keramische gebruiken, daar deze op hoger frequent gebied beter zijn en ze dienen tenslotten om oscilaties tegen te gaan.

Om stabiliteitsredenen nu best even die TL071 gebruiken, als alles goed werkt dan pas overgaan naar die OPA, als het dan scheller word dan oscileren ( en zij doen dit behoorlijk makkelijk ) die chips opzich en dient er extra ontkoppeld te worden.

Waarom niet of weinig ontkoppelen tov de massa, wel omdat de chip opzich de massa niet ziet, en nooit zal versterken tov de massa, de opamp ziet enkel naar de + en - ingang en zal dusdanig het verschil versterker zodanig dat dit 0V word. Enkel moet de hf rommel van zen voeding af om deftig te kunnen werken, en de hf rommel die op de voeding zou komen zal gehalveerd worden en dusdanig op de massa gesmeten worden.

Best is het om een HF filter aan de ingang van de filter te zetten, een 470E in serie en een 1nF parrallel aan het ingangssignaal, en natuurlijk de weerstand van 47K niet vergeten als ingangsimpedantie, en eventueel een condensator in serie met het signaal van 1 a 2.2uF om eventueele dc tegen te houden.

Een zobel is een RC serieketen die parrallel staat tussen je output van je chipamp en je massa. Is bijzonder noodzakelijk om die chipamps stabiel te houden, vergeet ook niet de ontkoppeling van de voedingsspanningen zoals in de datasheets word voorgeschreven. Als je hem al hebt des te beter.

Maar vooral probeer eerst zoals het nu is een zo goed mogelijk resultaat te bekomen, zodat je naat de toekomst toe een definitieve en verbeterde versie kan bekomen.

Test ook eens je eindtrappen, zodat je niet naar het verkeerde zit te zoeken, gewoon ingang kortsluiten, en uitgang bekijken met scope voor oscilaties of ruis of brom ( brom = 50 a 100Hz ). Dan speaker aansluiten en luisteren of ie dan wel doodstil is, voor de tweeter wel een serie condensator gebruiken als je dat doet. Of gewoon een stel afgewerkte maar behoorlijk efficiente speakers ( ~90dB/W ). Ook eens proberen met de twee massa ingangen aan elkaar, dat opzich kan al behoorlijk vervelend zijn.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
@Jeroen
Tuurlijk maakt dat wel uit, maar gewoon als de voeding nog een rimpel heeft en de opamps zijn van degelijke kwaliteit dan heb je nog steeds geen last van ruis/storing/brom. Hoe het geluid gedefinieerd word verder is wel door de beinvloeding van de voeding.
Check. Prima dat je Juul zo uitgebreid helpt trouwens.

@Juul. Het lijkt of je iets gemist hebt in mijn post wat betreft het HF filter aan de ingang. Dat schema van Linkwitz waarnaar ik verwees bevat een mooi HF filter dat nog steiler werkt dan wat Rudy aangeeft en toch hoog genoeg inzet om geen invloed te hebben op het signaal tot 40 kHz.

Wat Rudy aangeeft is op zich perfect natuurlijk. Mijn oplossing is iets anders maar was ingegeven door het feit dat ik een losse geïntegreerde voeding wilde hebben die op afstand van het actieve filter geplaatst kan worden. Om dan toch een ontstoord voedingslijntje te hebben en goed transient gedrag heb ik het voedingsfilter toegepast met het 200uH spoeltje en combinatie van condensatoren die samen veel reserve hebben en een heel groot frequentiegebied afdekken. Met de LM317 en LM337 mag je volgens de application note tot 1000 uF gebruiken als capaciteit op de uitgang en dat heb ik dus gedaan. Uiteraard zit dit voedingsfilter wél dicht in de buurt van het filter, ik heb het zelfs op dezelfde print aangebracht.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 04 apr 2005, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Hardstikke bedankt Rudy, Ik zal het een en ander testen.
Heb net niet ergens tijd voor gehad omdat ik stapelgek werd van de rommel/troep hier en de onbenutte ruimte. Nu heb ik alles mooi staan, ruimte is immers ook wel zo handig als je bezig gaat :). Als ik het goed meen te herinneren zijn de versterkers op zich goed, kan me niet herinneren dat ik ook maar iets van de versterker zelf hoorde. Ik heb trouwens het elektuur ontwerp voor de lm3886 gebouwt. Dus als het goed is zit dit wel goed.

edit: Ik hoor idd totaal niks als ik de ingangen van mijn lm3886 heb kortgesloten, heb de scope er alleen nog niet aangehangen (had het al een hele tijd geleden gedaan, dus niet zomaar wat aangesloten).
Ik had de eindtrappen trouwens nog niet aangesloten....
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 04 apr 2005, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Check. Prima dat je Juul zo uitgebreid helpt trouwens.
Haha dan ben ik niet de enigste die het erg waardeert ;)
@Juul. Het lijkt of je iets gemist hebt in mijn post wat betreft het HF filter aan de ingang. Dat schema van Linkwitz waarnaar ik verwees bevat een mooi HF filter dat nog steiler werkt dan wat Rudy aangeeft en toch hoog genoeg inzet om geen invloed te hebben op het signaal tot 40 kHz.
Sorry, ik word overspoelt door informatie, en dan kan ik wel wat vergeten ;). Ik heb trouwens ook nog niks geprobeerd verder. Ik vind het ook maar wat crappy werken met zon breadbordje met 10tal draadjes eraan hangen....

En Rudy, Ik zit wel de hele tijd te meten totdat "het resultaat goed is".
Maar wanneer is het resultaat goed? Hoeveel mV storing/ruis mag ik hebben op de uitgang/ingang van het filter en de versterker? Want ik krijg het id dat ik met dat ldf niet veel lager kan dan die 2 mV?
Rudy

Bericht door Rudy »

Tja, vanaf dat als je je speakers aansluit dat je geen enkel maar dan ook geen enkele storing meer hebt als je je ingang kortsluit, vanaf dan zit je ongeveer op een signaal/ruis van -60dB of beter.

Maar Juul wat hoor je juist als je je speaker aansluit, is het mogelijk om dit beter te definieeren.

Je kan signaal/ruis zeer moeilijk meten, hiervoor kan je eigenlijk beter de input van je pc kaart gebruiken in combinatie met een software programmetje om een spectrum weer te geven.

Probeer gewoon van achter naar voor te werken, eindtrap aansluiten, ingang kortsluiten, speaker eraan, zien of alles goed is, daarna filter eraan, zien wat er dan gebeurd met de ingang kortgesloten. Ga gewoon zeer rustig het rijtje af en localizeer het probleem. Meet elke DC spanning na met zowel je meter als je scope, en zie of je dezelfde storingen kan terugvinden dan diegene die op je uitgang eventueel aanwezig is, zodanig das oscilaties al uitgesloten kunnen worden.

Vergeet effe die ingangsstrap, want als je ingang kortgesloten is heeft ie weinig nut.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Aha oke, ik werkte van voren naar achter. Ik kan je vertellen dat ik laatst zonder afscherming van het filter, een UHUM duitse radiozender hoorde :shock: (door mijn tweeter en niet door mijn woofer, vandaar dat ik ook een ldf bij mijn tweeter moet gebruiken) ... Daar is geen toelichting voor nodig lijkt me :P. De boel goed afschermen dus.

Als ik de ingang van de lm3886 kortsluit hoor ik NIKS. :lol:(alhoewel hier een passief 3weg systeem achter zit!).

Dit is wat ik tot nu toe heb ontdekt:
1) Als ik het filter niet afscherm met een kooi van faraday pik ik ONTZETTEND veel ruis op (radiozenders etc).
2) De verbinding filter-versterker zorgde voor de nodige ruis, de aardes heb ik hier niet goed liggen denk ik
3) Bij het hoogdoorlaatfilter kreeg ik veel meer ruis op mijn uitgang (zeer hoog frequent 1MHz ofzo, kon het nauwelijks meer lezen met mijn 10MHz scope)
Bij het laagdoorlaatfilter had ik hier (uiteraard) geen last van, dus maak ik nog een ldf filter bij mijn tweeter.
4) Voor de ingang van mijn lm3886 heb ik een (plastic) potmeter zitten. De volume knop. Deze geeft al wel wat ruis. Maar ik heb de ingang hiervoor nog neit kortgesloten dus hier kan ik nog niet wat zinnigs over vertellen.

Ik heb trouwens verschillende metingen gedaan zonder ook maar ergens een voeding aan te hebben staan, zo kon ik de invloed van buitenaf zien.
Ik heb het ruis gemeten door de ingang kort te sluiten. En dan het ruis te meten.

Morgen avond zal ik verder gaan met het onderzoeken.
Rudy

Bericht door Rudy »

ruisd de tweet versterker ook als de woofer versterker niet aangesloten is.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
ruisd de tweet versterker ook als de woofer versterker niet aangesloten is.

Groetjes
Rudy
Euhm jah. Ik heb het nog niet getest met zowel de lm3886 en de lm4700.

Over die 50/100 Hz brom hoef je niet over in te zitten. Voor mijn lm3886 gebruik ik 10 000uF per voedingslijn aan afvlakelcos, en dit ook nog eens een keer apart voor het linker en rechterkanaal, met 2 verschillende gelijkrichters.
Voor mijn lm4700 gebruik ik ook 10 000 uF per voedingslijn, alleen zitten hier de beide kanalen op dezelfde elcos aangesloten.

Ik krijg trouwens geen mooie zaagtand te zien als ik mijn scope aan de voedingslijnen van mijn voeding voor het filter hang, zijn dit oscillaties of is dat normaal?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”