-> je voeding is opgebouwd met een gedeelde massa voor de regulatoren, dit is op zich al niet ideaal, beter is dat beide massa's pas verbonden worden op ofwel de print die gevoed moet worden of op het sterpunt.
Ja klopt, hier heb ik niet aan gedacht..
-> regulatoren horen zo dicht mogelijk bij je schakeling te staan die gevoed moet worden, transfo's daarintegen kunnen best wat verder staan.
Dit had ik ook kunnen weten.. :$ Ik zal kijken of ik dit nog kan veranderen aan het printje, ik denk het eigenlijk niet echt...
-> het gebruik van een sterpunt is op zich noodzakelijk, maar theoretisch bestaan er geen spanningverschillen in dat punt maar dit is praktisch niet waar, en als maximum signaal/ruis kan je op deze manier enkel tot -80dB gaan, wat misschien genoeg is, maar daar beslis je zelf over. In die thread die ik je voorgesteld heb staan enkele manieren om dat te kunnen verhogen, maar das niet je eerste streefdoel denk ik.
Ik wil eigenlijk een zo correct mogelijke versterker maken, dus ik zal dat topic straks even goed doorlezen!
Ow nou verder te werken zoals je bezig bent, kan ik je enkel adviseren om ten eerste gewoon die stabilisatoren te behouden, hierbij wel die caps van 100n te vervangen door 470nF ( sommige merken hebben meer nodig om stabiel te werken met een toch wel kleine load )
Jij bedoelt die MHK condensators? En is MKH wel goed eigenlijk? Of is de kwaliteit hetzelfde als MKT condensators? Als het met een lm317 en lm337 een stuk beter is ben ik wel bereid om een nieuwe voedingsprint te bouwen hoor!
Voor de opamps die je gebruikt ( is dit nog TL07x ? )
Ik test het filter met zowel TL071 als OPA134, omdat ik heel wat meer TL071 heb liggen. Maar OPA134 is beter, dus deze zal ik gaan gebruiken
zou ik gewoon adviseren om tussen de + en de - aansluiting een 100nF te plaatsen aan de onderzijde van de print. Liefst geen tussen supply rails en massa, als je het wel doet neem dan 10nF of kleinder.
Waarom tussen de + en - En niet tussen de voedingsrailen en massa? Dit heb ik idd al geprobeerd op mijn testprintje en het hielp flink wat idd!
De kabels tussen voedingsprint en de filter print zo kort mogelijk houden ( 10cm of korter en 0.5mm² ) zodanig de regulatoren effectief nog kunnen werken. Op de filterprint zelf nog een elco aanbrengen van ongeveer 10..100uF, zeker niet meer, en een gewone elco, geen tantaal of lowesr elco.
Verder moet je eens bekijken of het praktisch mogelijk is om je "sterpunt" te creeren daar waar je massa ingangssignaal zit van je ingangssignaal. En ook van daaruit je massa nemen voor je uitgangssignaal, je gebruikt hiervoor ook best altijd coax/audi kabel, niet gewoon een getwiste dunne kabel, vooral niet in de buurd van tl lampen.
Ik maak hier wel een printje voor, ik heb immers nog geen behuizing dus practisch is bijna alles mogelijk
. En ik gebruik afgeschermde signaaldraden
Wat je na al dit eens moet doen is meten of je rotzooi hebt op de voeding die hoger frequent is dan de audioband. Het kan zijn dat wat je hoord oscilatie is van een regulator omdat er een antenne ( kabel ) hangt aan zen uitgang terwijl ie eigenlijk niet hard genoeg belast word, hang eventueel een weerstand van 10K of dergerlijk aan de uitgang van de regulatoren.
Ik heb gisteren hoog frequente rotzooi (in de Mhz) bij mijn hoogdoorlaatfilter waargenomen. Hier had ik (uiteraard) geen last van bij mijn laagdoorlaatfilter. Mij lijkt het beste om voor de tweeter nog een laagdoorlaatfilter erbij te gaan gebruiken (30kHz ofzo?).
En probeer eens uit te leggen hoe je je eindtrap aansluit aan de uitgangen van je filter, want daar gaat het ook vaak mis, dit kan je proberen door enkel het hoog of het laag eens aan te sluiten, en zien of dat goed gaat, als het misgaat wanneer ze tesamen aangesloten zijn zijn er massalussen.
Ik zal een schetsje maken zoals ik denk dat het goed is
Gebruik je eigenlijk een zobel bij je eindtrappen ( LM3886 toch ? ), zoniet, doen.
Jaja!
2 stuks lm3886 voor het laag en 2 sutks lm4700 voor het hoog, en wat is een zobel eindtrap? En waarom zijn deze beter?
Als je eventueel je layouts en aansluitschema kan posten, gewoon klad, dan kan ik meer concreet helpen.
Doe ik!
btw, je had soms rare dingen bij je metingen met de massa, meestal gebeurd dit door hf oscilatie. En oja, metingen met je scope op mV nieveau is niet altijd even betrouwbaar. De signaalvorm wel, de amplitude niet meer.
Deze enorme storing kwam vooral door de instraling van radiozenders, ik heb hiervoor een kooi van faraday gemaakt en ik meette met de probe een strakke lijn zonder storing in die kooi, dus die mV ruis die ik daar meette was er ook daadwerkelijk
nog een klein detail, massavlakken gebruiken in audio is niet egt noodzakelijk, probeer ook voor je massapunt alles te solderen ipv aan elkaar te schroeven.
Groetjes
Rudy