Ik heb zelf +/- 35V. Hoe hoger de voedingsspanning hoe warmer de ICs zullen worden. Overigens kun je de trafo wat afwikkelen zodat de spanning lager wordtmischa72 schreef:Wat is nu ideaal voor een LM3886 voor max vermogen bij 8 ohm?
LM3886 Amplifier Kit
Moderator: Beheerdersteam
Ik neem aan dat je het hier over de gelijkspanning hebt, dus na afvlakking en alles?
Ik heb gekozen voor een trafo van 2x25V / 160VA per kanaal. Dit komt dan neer op iets meer dan 35VDC. Heb ik ook een beetje stroomreserve als het er eens wat harder aan toe gaat. Ik kies voor een hogere spanning, omdat ik zeker met 8 ohm speakers ga werken.
Voor de buffering wil ik 4x 1000uF nemen per spanningsrail, meteen op de chips zelf en 1000 uF op de voedingsprint. Of kan ik dit beter andersom doen, of helemaal anders? De een zegt zo zwaar mogelijk bufferen en de ander zegt vooral niet teveel bufferen want dan gaat de snelheid eruit.
Groeten,
Mischa
Ik heb gekozen voor een trafo van 2x25V / 160VA per kanaal. Dit komt dan neer op iets meer dan 35VDC. Heb ik ook een beetje stroomreserve als het er eens wat harder aan toe gaat. Ik kies voor een hogere spanning, omdat ik zeker met 8 ohm speakers ga werken.
Voor de buffering wil ik 4x 1000uF nemen per spanningsrail, meteen op de chips zelf en 1000 uF op de voedingsprint. Of kan ik dit beter andersom doen, of helemaal anders? De een zegt zo zwaar mogelijk bufferen en de ander zegt vooral niet teveel bufferen want dan gaat de snelheid eruit.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op wo 04 jul 2007, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
kloptmischa72 schreef:Ik neem aan dat je het hier over de gelijkspanning hebt, dus na afvlakking en alles?
Volgensmij heb ik hetzelfde gedaan toendertijd.
Ik heb gekozen voor een trafo van 2x25V / 160VA per kanaal. Dit komt dan neer op iets meer dan 35VDC. Heb ik ook een beetje stroomreserve als het er eens wat harder aan toe gaat. Ik kies voor een hogere spanning, omdat ik zeker met 8 ohm speakers ga werken.
Tja, ik weet niet wat beter is; de meningen zijn hierover verdeeld.Voor de buffering wil ik 5x 1000uF nemen per spanningsrail, meteen op de chips zelf en 1000 uF op de voedingsprint. Of kan ik dit beter andersom doen, of helemaal anders? De een zegt zo zwaar mogelijk bufferen en de ander zegt vooral niet teveel bufferen want dan gaat de snelheid eruit.
Groeten,
Mischa
Ik zou niet te zwaar bufferen. Niet vanwege "de snelheid" ofzo, maar gewoon omdat het niet veel zin heeft om overdreven veel buffercaps te steken.
4x1000µF per rail lijkt me wel mooi eigenlijk. Die 1000µF kort bij de chip zelf is misschien geen slecht idee. Ik zou wel een 100nF MKP ofzo over de bufferscaps zetten, zoor de snelle piekjes op te vangen. Je kan ook beginnen met 2 x 2200µF, een 470µF parallel, weer een 100µF parallel en dan een 100nF daar over. De grote waardes allemaal low ESR elco's. Ik heb in m'n CD-speler NHG's van panasonic gebruikt. Dat valt reuze mee kwa kosten.
4x1000µF per rail lijkt me wel mooi eigenlijk. Die 1000µF kort bij de chip zelf is misschien geen slecht idee. Ik zou wel een 100nF MKP ofzo over de bufferscaps zetten, zoor de snelle piekjes op te vangen. Je kan ook beginnen met 2 x 2200µF, een 470µF parallel, weer een 100µF parallel en dan een 100nF daar over. De grote waardes allemaal low ESR elco's. Ik heb in m'n CD-speler NHG's van panasonic gebruikt. Dat valt reuze mee kwa kosten.
Elco's worden Panasonic FC
Weerstanden worden metaalfilm
Diodes (uit de voeding) worden zeer snelle types
Condensatoren worden ??????
Even voor jouw (rho) info: de speakers waar we het over hebben gehad, gaan toch de Seventeens worden uit de HobbyHifi. Morgen krijg ik een definitieve aanbieding voor de tweeters en de filterdelen en andere poespas, dan kan ik misschien in de vakantie aan de slag.
Groeten,
Mischa
Weerstanden worden metaalfilm
Diodes (uit de voeding) worden zeer snelle types
Condensatoren worden ??????
Even voor jouw (rho) info: de speakers waar we het over hebben gehad, gaan toch de Seventeens worden uit de HobbyHifi. Morgen krijg ik een definitieve aanbieding voor de tweeters en de filterdelen en andere poespas, dan kan ik misschien in de vakantie aan de slag.
Groeten,
Mischa
Elco's zijn idd condensatoren, maar in de gainclone zitten ook gewone condensatoren, om te ontkoppelen en niet om te bufferen. In het schema van de LM3886 zijn er dat 3 om precies te zijn.
Opgesomd:
1 versterker-ic
3 condensatoren
2 elco's
3 weerstanden
KLAAR
Voor het filter kies ik wel de High End variant en de behuizingen worden 22mm ipv 18mm.
Groeten,
Mischa
Opgesomd:
1 versterker-ic
3 condensatoren
2 elco's
3 weerstanden
KLAAR
Voor het filter kies ik wel de High End variant en de behuizingen worden 22mm ipv 18mm.
Groeten,
Mischa
Dat is ook meteen de hele mod? Verplaats de buffer-elco's naar de chip in plaats van op de voedingsprint?indoubt schreef:Ik heb wel de "Carlosfm" mod toegepast en mijn 4 maal 4700uF zitten vlak bij de chips.
edit: ik weet inmiddels beter. De mod verdubbelt ongeveer het aantal componenten in de voeding met al zijn snubbers en alles.
Groeten,
Mischa
Bij een min PSRR van 85dB zou ik verwachten dat dit toch geen aanzienlijke verbeteringen meer oplevert.mischa72 schreef:Dat is ook meteen de hele mod? Verplaats de buffer-elco's naar de chip in plaats van op de voedingsprint?indoubt schreef:Ik heb wel de "Carlosfm" mod toegepast en mijn 4 maal 4700uF zitten vlak bij de chips.
edit: ik weet inmiddels beter. De mod verdubbelt ongeveer het aantal componenten in de voeding met al zijn snubbers en alles.![]()
Groeten,
Mischa
Je zou het gedrag van de voeding moeten kennen bij vol uitgestuurde versterker bij orriginele buffer-cap bezetting. Dat geeft een beeld van wat je kan verwachten van een verbetering op dat vlak.
Wel, ik wil meestal eerst metingen zien, dan blindtesten (of toch minstens 1 van de 2) eer ik verbeteringen als echt aanneem bij zulke dingen. Ik neem wel aan dat er verbeteringen zijn waargenomen en dat men in alle eerlijkheid hierover bericht. Toch is dit voor mij geen basis om aan te nemen dat die er ook zijn.mischa72 schreef:Mag zijn, maar de persoon die dit principe toegepast heeft, is door veel te veranderen en veel te luisteren tot dit ontwerp gekomen.
indoubt geeft toch ook aan dat het een verbetering is?
Groeten,
Mischa
Zelfs bij mijn eigen mods aan CD-spelers geloof ik nooit op mijn eigen oren. Ik kan die verschillen misschien wel waarnemen maar dat geeft 0,0 zekerheid over de aanwezigheid ervan. Dat heb ik door de jaren wel geleerd. Vertrouw nooit op je oren of die van een ander, zolang het geen (D)BT betreft!!
Metingen geven een beeld van wat er te horen zoú kúnnen zijn.
Veel van de waarnemingen zijn wishfull thinking. En niet alles wat je meet kan je ook horen. Alles wat je hoort kan je wel meten. Want als je het hoort zijn de verschillen zó groot dat je al niet al te veel moeite moet doen om een meting te doen die aangeeft wat het verschil is.
Dus veranderen en luisteren geeft totaal geen uitsluitsel over verbetering of niet. Verandren, meten en/of blindtesten wel.
1000µF per lijn voor een 60W versterker? Hmmm, nee da's toch wat aan de magere kant.indoubt schreef:Rho,
dat ben ik wel met je eens maar de originele 1000uF elcootjes waren nou niet direct logisch voor een amp die bijna 60W zou moeten kunnen leveren (als je dat al red)
Dan kan ik er wel inkomen dat je iets gaat horen als je dat verbetert. Ik dacht echt dat het orrigineel iets forser was uitgevoed. (had ik eerst moeten opzoeken natuurlijk)
Met betrekking tot het toe te passen koellichaam heb ik wel een vraagje:
In de specs staat minimaal 1 K/W, maar als ik zo in de projecten kijk, schroeven de meesten het ic gewoon tegen een aluminium profiel. Dit kan toch nooit 1 K/W of minder zijn of sla ik nu de plank mis? Als ik bij de leveranciers van dit soort spullen ga kijken en ik zoek naar iets van 1K/W of minder krijg ik dat never op de achterkant van mijn behuizing. Die is 112mm breed en 73mm hoog. Iemand een oplossing? Op deze maat van de achterwand moet nog een net-entree, een zekeringhouder en een schakelaar komen.
Wie heeft er een oplossing voor mij?
Groeten,
Mischa
In de specs staat minimaal 1 K/W, maar als ik zo in de projecten kijk, schroeven de meesten het ic gewoon tegen een aluminium profiel. Dit kan toch nooit 1 K/W of minder zijn of sla ik nu de plank mis? Als ik bij de leveranciers van dit soort spullen ga kijken en ik zoek naar iets van 1K/W of minder krijg ik dat never op de achterkant van mijn behuizing. Die is 112mm breed en 73mm hoog. Iemand een oplossing? Op deze maat van de achterwand moet nog een net-entree, een zekeringhouder en een schakelaar komen.
Wie heeft er een oplossing voor mij?
Groeten,
Mischa
Ik heb al eens wat zitten kijken bij koelers die bij een pc op de processor zitten. Dat is ook nog een mogelijkheid. De ventilatoren maken weinig herrie als je ze aktief stuurt en als ze hard blazen, heb je zoveel herrie uit je luidsprekers dat je daar ook geen last van hebt.
Wat eigenlijk te doen met de mute van de LM3886? Is het raadzaam die echt te gebruiken? Wat doet de versterker met je speakers bij in- en uitschakelen?
Groeten,
Mischa
Wat eigenlijk te doen met de mute van de LM3886? Is het raadzaam die echt te gebruiken? Wat doet de versterker met je speakers bij in- en uitschakelen?
Groeten,
Mischa
Ik heb dit project zojuist onder het stof vandaan gehaald en heb al direct weer een vraag.
Ik maak gebruik van twee identieke ringkerntransformatoren. Ik wil ze het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen. Kan dat?
Ik maak gebruik van twee identieke ringkerntransformatoren. Ik wil ze het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen. Kan dat?
Laatst gewijzigd door StevenW op do 04 okt 2007, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij een enkele 4780 als stereo-versterker toegepast? Ik overweeg namelijk om 2 van deze kits als dubbel-mono versterker te gaan bouwen. Hoe bevalt de versterker en zou het mogelijk zijn om hier eens naar te luisteren voordat ik wellicht een verkeerde keuze maak?rho schreef:1K/W is inderdaad redelijk groot. Ik heb die er wel op zitten. Dat ding wordt dus niet warm he. (ik heb een LM4780, 2x60W @8ohm) Ik gebruikte die versterker wel in een kleine ruimte. Veel power had ik dus niet nodig.
Ik woon in de buurt van Maasmechelen, dus Peer is geen enkel probleem.
Groeten,
Mischa

