LM3886 Amplifier Kit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mischa72 schreef:
Wat is nu ideaal voor een LM3886 voor max vermogen bij 8 ohm?
Ik heb zelf +/- 35V. Hoe hoger de voedingsspanning hoe warmer de ICs zullen worden. Overigens kun je de trafo wat afwikkelen zodat de spanning lager wordt :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik neem aan dat je het hier over de gelijkspanning hebt, dus na afvlakking en alles?

Ik heb gekozen voor een trafo van 2x25V / 160VA per kanaal. Dit komt dan neer op iets meer dan 35VDC. Heb ik ook een beetje stroomreserve als het er eens wat harder aan toe gaat. Ik kies voor een hogere spanning, omdat ik zeker met 8 ohm speakers ga werken.

Voor de buffering wil ik 4x 1000uF nemen per spanningsrail, meteen op de chips zelf en 1000 uF op de voedingsprint. Of kan ik dit beter andersom doen, of helemaal anders? De een zegt zo zwaar mogelijk bufferen en de ander zegt vooral niet teveel bufferen want dan gaat de snelheid eruit.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op wo 04 jul 2007, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mischa72 schreef:
Ik neem aan dat je het hier over de gelijkspanning hebt, dus na afvlakking en alles?
klopt

Ik heb gekozen voor een trafo van 2x25V / 160VA per kanaal. Dit komt dan neer op iets meer dan 35VDC. Heb ik ook een beetje stroomreserve als het er eens wat harder aan toe gaat. Ik kies voor een hogere spanning, omdat ik zeker met 8 ohm speakers ga werken.
Volgensmij heb ik hetzelfde gedaan toendertijd.
Voor de buffering wil ik 5x 1000uF nemen per spanningsrail, meteen op de chips zelf en 1000 uF op de voedingsprint. Of kan ik dit beter andersom doen, of helemaal anders? De een zegt zo zwaar mogelijk bufferen en de ander zegt vooral niet teveel bufferen want dan gaat de snelheid eruit.

Groeten,
Mischa
Tja, ik weet niet wat beter is; de meningen zijn hierover verdeeld.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou niet te zwaar bufferen. Niet vanwege "de snelheid" ofzo, maar gewoon omdat het niet veel zin heeft om overdreven veel buffercaps te steken.
4x1000µF per rail lijkt me wel mooi eigenlijk. Die 1000µF kort bij de chip zelf is misschien geen slecht idee. Ik zou wel een 100nF MKP ofzo over de bufferscaps zetten, zoor de snelle piekjes op te vangen. Je kan ook beginnen met 2 x 2200µF, een 470µF parallel, weer een 100µF parallel en dan een 100nF daar over. De grote waardes allemaal low ESR elco's. Ik heb in m'n CD-speler NHG's van panasonic gebruikt. Dat valt reuze mee kwa kosten.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Elco's worden Panasonic FC
Weerstanden worden metaalfilm
Diodes (uit de voeding) worden zeer snelle types
Condensatoren worden ??????

Even voor jouw (rho) info: de speakers waar we het over hebben gehad, gaan toch de Seventeens worden uit de HobbyHifi. Morgen krijg ik een definitieve aanbieding voor de tweeters en de filterdelen en andere poespas, dan kan ik misschien in de vakantie aan de slag.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Elco's zijn toch condensatoren. :?

Geen slechte keuze, die speakers. :D Eender wat je gekozen zou hebben, de mogelijkheden die je had waren allemaal wel aan te raden. :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Elco's zijn idd condensatoren, maar in de gainclone zitten ook gewone condensatoren, om te ontkoppelen en niet om te bufferen. In het schema van de LM3886 zijn er dat 3 om precies te zijn.

Opgesomd:

1 versterker-ic
3 condensatoren
2 elco's
3 weerstanden

KLAAR

Voor het filter kies ik wel de High End variant en de behuizingen worden 22mm ipv 18mm.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik heb in mijn cloontje de pana FC van 1500uF vervangen door 4700uF BC's (4 stuks in totaal) Ik heb wel de "Carlosfm" mod toegepast en mijn 4 maal 4700uF zitten vlak bij de chips.

Mid en hoog werd niet slechter en bas werd iets beter, ik gebruik de LM3875.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Voor die kleinere waarden, niet de elco's dus, zou ik dan voor MKP's gaan. Wima's zijn wel overal te krijgen en kosten niet te veel. Daarbij zijn ze van prima kwaliteit.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

indoubt schreef:
Ik heb wel de "Carlosfm" mod toegepast en mijn 4 maal 4700uF zitten vlak bij de chips.
Dat is ook meteen de hele mod? Verplaats de buffer-elco's naar de chip in plaats van op de voedingsprint?

edit: ik weet inmiddels beter. De mod verdubbelt ongeveer het aantal componenten in de voeding met al zijn snubbers en alles. :P

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
indoubt schreef:
Ik heb wel de "Carlosfm" mod toegepast en mijn 4 maal 4700uF zitten vlak bij de chips.
Dat is ook meteen de hele mod? Verplaats de buffer-elco's naar de chip in plaats van op de voedingsprint?

edit: ik weet inmiddels beter. De mod verdubbelt ongeveer het aantal componenten in de voeding met al zijn snubbers en alles. :P

Groeten,
Mischa
Bij een min PSRR van 85dB zou ik verwachten dat dit toch geen aanzienlijke verbeteringen meer oplevert.
Je zou het gedrag van de voeding moeten kennen bij vol uitgestuurde versterker bij orriginele buffer-cap bezetting. Dat geeft een beeld van wat je kan verwachten van een verbetering op dat vlak.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mag zijn, maar de persoon die dit principe toegepast heeft, is door veel te veranderen en veel te luisteren tot dit ontwerp gekomen.

indoubt geeft toch ook aan dat het een verbetering is?

@ indoubt: zit jij ook niet op het Opel-forum?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

nope, ik zit niet op auto fora, en als dan zou het op saab en audi fora zijn
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ben er al een tijd niet meer geweest, maar ik dacht dat daar ook een indoubt zat. Ook hij had als woonplaats sweet lake city erbij staan.

Nou ja, zal wel toeval zijn dan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

mischa72 schreef:
Mag zijn, maar de persoon die dit principe toegepast heeft, is door veel te veranderen en veel te luisteren tot dit ontwerp gekomen.

indoubt geeft toch ook aan dat het een verbetering is?

Groeten,
Mischa
Wel, ik wil meestal eerst metingen zien, dan blindtesten (of toch minstens 1 van de 2) eer ik verbeteringen als echt aanneem bij zulke dingen. Ik neem wel aan dat er verbeteringen zijn waargenomen en dat men in alle eerlijkheid hierover bericht. Toch is dit voor mij geen basis om aan te nemen dat die er ook zijn.
Zelfs bij mijn eigen mods aan CD-spelers geloof ik nooit op mijn eigen oren. Ik kan die verschillen misschien wel waarnemen maar dat geeft 0,0 zekerheid over de aanwezigheid ervan. Dat heb ik door de jaren wel geleerd. Vertrouw nooit op je oren of die van een ander, zolang het geen (D)BT betreft!!
Metingen geven een beeld van wat er te horen zoú kúnnen zijn.
Veel van de waarnemingen zijn wishfull thinking. En niet alles wat je meet kan je ook horen. Alles wat je hoort kan je wel meten. Want als je het hoort zijn de verschillen zó groot dat je al niet al te veel moeite moet doen om een meting te doen die aangeeft wat het verschil is.

Dus veranderen en luisteren geeft totaal geen uitsluitsel over verbetering of niet. Verandren, meten en/of blindtesten wel.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Rho,

dat ben ik wel met je eens maar de originele 1000uF elcootjes waren nou niet direct logisch voor een amp die bijna 60W zou moeten kunnen leveren (als je dat al red)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

indoubt schreef:
Rho,

dat ben ik wel met je eens maar de originele 1000uF elcootjes waren nou niet direct logisch voor een amp die bijna 60W zou moeten kunnen leveren (als je dat al red)
1000µF per lijn voor een 60W versterker? Hmmm, nee da's toch wat aan de magere kant.
Dan kan ik er wel inkomen dat je iets gaat horen als je dat verbetert. Ik dacht echt dat het orrigineel iets forser was uitgevoed. (had ik eerst moeten opzoeken natuurlijk)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Met betrekking tot het toe te passen koellichaam heb ik wel een vraagje:

In de specs staat minimaal 1 K/W, maar als ik zo in de projecten kijk, schroeven de meesten het ic gewoon tegen een aluminium profiel. Dit kan toch nooit 1 K/W of minder zijn of sla ik nu de plank mis? Als ik bij de leveranciers van dit soort spullen ga kijken en ik zoek naar iets van 1K/W of minder krijg ik dat never op de achterkant van mijn behuizing. Die is 112mm breed en 73mm hoog. Iemand een oplossing? Op deze maat van de achterwand moet nog een net-entree, een zekeringhouder en een schakelaar komen.

Wie heeft er een oplossing voor mij?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

1K/W is inderdaad redelijk groot. Ik heb die er wel op zitten. Dat ding wordt dus niet warm he. (ik heb een LM4780, 2x60W @8ohm) Ik gebruikte die versterker wel in een kleine ruimte. Veel power had ik dus niet nodig.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb al eens wat zitten kijken bij koelers die bij een pc op de processor zitten. Dat is ook nog een mogelijkheid. De ventilatoren maken weinig herrie als je ze aktief stuurt en als ze hard blazen, heb je zoveel herrie uit je luidsprekers dat je daar ook geen last van hebt.

Wat eigenlijk te doen met de mute van de LM3886? Is het raadzaam die echt te gebruiken? Wat doet de versterker met je speakers bij in- en uitschakelen?

Groeten,
Mischa
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mischa72 schreef:
Wat doet de versterker met je speakers bij in- en uitschakelen?

Groeten,
Mischa
Gelijkspanning op de output, harde plop. Relais gebruiken in de speakerleiding.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik heb dit project zojuist onder het stof vandaan gehaald en heb al direct weer een vraag.

Ik maak gebruik van twee identieke ringkerntransformatoren. Ik wil ze het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar plaatsen. Kan dat?
Laatst gewijzigd door StevenW op do 04 okt 2007, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dank u! :D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

rho schreef:
1K/W is inderdaad redelijk groot. Ik heb die er wel op zitten. Dat ding wordt dus niet warm he. (ik heb een LM4780, 2x60W @8ohm) Ik gebruikte die versterker wel in een kleine ruimte. Veel power had ik dus niet nodig.
Heb jij een enkele 4780 als stereo-versterker toegepast? Ik overweeg namelijk om 2 van deze kits als dubbel-mono versterker te gaan bouwen. Hoe bevalt de versterker en zou het mogelijk zijn om hier eens naar te luisteren voordat ik wellicht een verkeerde keuze maak?

Ik woon in de buurt van Maasmechelen, dus Peer is geen enkel probleem.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie