Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

We beginnen nu toch ECHT vorm te zien.

Geweldig Ed !


geweldige tuin ook idd :P
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul schreef:
asterduc schreef:
Daarna hebben we de Passieve Membranen voorzien van de Scan Speak lak zodat ze er identiek uitzien als de woofers.
Ed.
Das nog eens oog voor detail, cool!

Heb je ook nog wat gevonden voor het alu plaatje?
Jazeker,
na aanhoudend zeuren bij de invoerder heb ik de originele coating alsook de dustcap van de woofers bekomen. Je gaat dus niet kunnen zien welke de Woofer en welke de PM zijn.

Hierbij het passieve membraan met de nog niet gemonteerde dustcap.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
HPIM0746 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

asterduc schreef:
rho schreef:
Ed maakt niet alleen mooie speakers. :wink:
jep Rik, het tuinhuis, zwembadje, beplanting, allemaal zelfbouw! :D
Waar dacht je dan dat ik het anders over had? :?:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Waar dacht je dan dat ik het anders over had? :?:
jou kennende zullen het wel de vrouwen zijn :twisted:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

asterduc schreef:
rho schreef:
Waar dacht je dan dat ik het anders over had? :?:
jou kennende zullen het wel de vrouwen zijn :twisted:
Hebben ze over me geklaagd dan? :?:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

die foto's zijn erg goed gelukt, ed!

viel inderdaad niet mee: één oog op de PR en één oog op de omgeving...

haha

gelukkig is het toch weer goed gekomen.

hopelijk is het wéér zo zonnig als we gaan fineren....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fineer is binnen.

De Concave krijgt in het weekend dus een nieuw jasje, ben benieuwd.

Nog 3 nachten om wakker te liggen hoe we dat gaan aanpakken.

Vermoedelijk maken we een 'mal' die de formicafineer aan de voorkant sterk maar vooral ook vlak tegen de wand aandrukt. Want daar is de kritieke plaats.

RJ wil een frontplaat in zwart geanodiseerd aluminium.
Aangezien dat die plaat van tevoren op maat gemaakt moet worden om daarna te worden geanodiseerd moet de basis volledig recht zijn.

Die basis, de tussenfrontplaat dus, is tot op een kleine halve mm vlak gemaakt en die tolerantie is te groot voor de alu plaat.

De 'mal' moet dit verschil gaan rechtzetten. Als de 2 aandruklatten (blauw op de tekening) op de precies te verkrijgen breedte worden geplaatst dan zal het fineer ook op die maat komen. De tolerantie wordt dan weggewerkt in de lijm tussen de kast en het fineer.

We hebben nu een passende theorie. Ik hoop dat het in de praktijk ook gaat passen.

Anders beginnen we toch gewoon opnieuw!

Ed.
Bijlagen
spansysteem fineer zba [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het fineer is toegekomen :D

maar de leverancier heeft het verkeerde type opgestuurd :x

Net nu we zondag droog weer hadden besteld!

Plannen worden daarom gewijzigd.
we gaan zondag een lektest doen :idea:
met zoveel lijmnaden kun je beter zeker zijn dat alles mooi dicht is.

dan staat nog een meting op het programma om de kastresonanties, backwave en staande golven te meten (eindelijk!!!).

en tot slot moeten we nog een nette bodemplaat onder de kast zetten.

RJ, zorg jij alvast voor de Bbq? dan zoek ik nog een acceleratiesensor voor de kastresonantie en een manometer voor de lektest.

Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, ed. Je bent het natuurlijk wel aan je stand verplicht om een goede BBQ te verzorgen, ik bedoel een goede lektest te verzorgen :twisted:

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Tja, ed. Je bent het natuurlijk wel aan je stand verplicht om een goede BBQ te verzorgen
Krijg je zin Jan?

inschrijven kan bij Robbiedobbie. 8)

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
Wowly schreef:
Tja, ed. Je bent het natuurlijk wel aan je stand verplicht om een goede BBQ te verzorgen
Krijg je zin Jan?

inschrijven kan bij Robbiedobbie. 8)

Groeten,
Ed.
Jammer dat ik dan weer druk ben in Assen...... :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tempting.......

Het is dat met het dieet van Sonja bakker bezig ben en dit weekend druk zat ben met de kinderkamer van de jongens anders wist ik het wel!!

Jan
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

dan eten we die extra portie chipolata's maar zelf op zeker???

Dan mag Ed een keer 'gereedschap' aan míj aangeven. (Oh revenge will be so sweet.....)

'bbq-tang!'

'mayo!'

'salade'

En dan zagen als ie iets fout doet hè. Het vlees te laat omdraaien ofzo ("da's ni nadenken hè??")

Ja...dat gaat wel goed komen zondag.

En dan bedoel ik niet alleen met de bbq...
:D :D :D

(Ed, grapje hè?)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo, net terug van zakentripje, werk even opzij zetten en alles klaarmaken om dit weekend lekker te klussen.
robbiedobbie schreef:
dan eten we die extra portie chipolata's maar zelf op zeker???
chipolata!!! :cry: en die Argentijnse Steak dan???

Alle units zijn nu binnen.
Heb gelijk ook een accellerometer aangeschaft alsook het ATB meetprogramma. Die kan de acceleratie meter probleemloos inlezen en visualiseren. Met de Clio was dat iets moeilijker.

Dit ATB systeem is echt wel een prachtig programma voor zijn geld.
Resultaten zien we zondag wel.

Planning:
- eerst een lektest om de kast testen op dichtheid.
- dan de units erin en een near-field meting doorvoeren om het gedrag van de kast / kamer te onderzoeken.
- in opvolging daarvan kunnen we dan gelijk ook de kastresonanties meten. Ik heb dit nog nooit op een speakerkast gedaan en hoop dat dit zich vanzelf gaat uitwijzen. Ik ben in ider geval benieuwd.

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ook!!!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik ook!!!
gewoon in de auto springen en op naar Schilde Jeroen, dan ben je de eerste die het weet.
En met een kenner erbij komen wij er ook misschien achter! :D

Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt voor het aanbod, maar ik ga eens lekker van mijn rust genieten na een hectische week. Ik vertrouw op de kwaliteit van je verslaglegging via het forum :lol:
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

2 vraagjes:

- Welke ATB is het geworden, de ATB PC pro of de duurdere?

- Wat kost zo'n acceleratie meter als ik vragen mag?
* Zou je er eens een linkje van kunnen posten?

Stiekem zijn het drie vragen geworden ;).
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
2 vraagjes:

- Welke ATB is het geworden, de ATB PC pro of de duurdere?

- Wat kost zo'n acceleratie meter als ik vragen mag?
* Zou je er eens een linkje van kunnen posten?

Stiekem zijn het drie vragen geworden ;).
- ATB Pro

- Prijs: geen idee, heb ik in bruikleen.

- Link: morgen.

Groeten,
Ed.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ik gebruik zelf ook Pro, het enige vervelende vind ik de fase meting, die niet altijd klopt om een of andere reden, of doet hij dat bij jou wel en doe ik iets fout?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het is vandaag een beetje anders gelopen dan verwacht.

Het was lekker bakken in de zon, tussendoor heerlijk afkoelen in het water.
RJ haalde dan z'n Weber Bbq uit de auto en trakteerde ons op een 3 uur durende kulinaire ronde.

... en de metingen? die zullen voor een andere keer zijn! :oops: :oops:

Ik heb, ondanks het protest van de aanwezige vrouwen, nog wat proberen te meten, maar toen werd het reeds laat en donker. Om de buren niet te wekken met testsignalen hebben we de uitgebreide metingen dan maar uitgesteld.

Desalnietemin zijn de eerste stappen gezet in het meten van de kastresonanties. En dat was toch wel boeiend. Hoe we de resultaten gaan moeten interpreteren is mij nog een raadsel, maar met een dosis gezond verstand en de nodige concentratie zijn deze metinge beslist leerrijk.

Ik kijk er nu reeds naar uit om hier binnenkort verder op in te gaan.

Op de foto is de test setup te zien.
Laptop PC met on-board geluidskaart en de ATB Pro software.
Op de uitgang hangt een Hypex PC versterkertje die de basunit aanstuurd.
Op de ingang hangt de ATB acceleratiemeter (de ATB meetmicrofoon is ook te zien maar die is op een enkele test na niet gebruikt).

We hebben eerst een aantal punten gemeten in de diepterichting van de kast. Elke 10 cm een meting. Eerste set meetcurves. De turquase lijn was een fout in de meting.
Daarna hebben we een tweede meting gedaan in de hoogterichting van de kast achter basunit (11 schijven). Tweede set meetcurves.

Ed.
Bijlagen
kastresonanties Concave CL diepte.jpg
kastresonanties Concave CL hoogte.jpg
kastresonantie1 [800x600].jpg
kastresonantie2 [800x600].jpg
kastresonantie3 [800x600].jpg
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ed, Machtig mooi om te zien dat je nog steeds als een chirurg zo zorgvuldig te werk gaat. Dit kan haast niets anders zijn dan een gedreven ontdekkingsreis door de fysica met als kers op de appelmoes een waanzinnig luidsprekersysteem :roll:
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Interessant, piek op 50, 300, 900 en een kleintje op 1800Hz. Wat staat er op de linkeras van de grafiek, dat is slecht te lezen. Ik vermoed dat 50Hz de resonantiefrequentie is van het systeem basunit-kast.

Leuke meting en eigenlijk is zo'n acceleratiemeter helemaal niet duur. Heb je voor ATB gekozen omdat dit systeem de enige is met mogelijkheden voor acceleratiemeting?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

gisteren is het juiste formica / fineer toegekomen.

Vandaag zijn als proef de 2 achterste stukken op de kasten gekleefd.
Daarbij hebben we één kast met lopende kontactlijm gedaan en de andere kast met Gel kontaktlijm.

De Gel kontaktlijm heeft een veel kortere droogtijd. Na het uitstrijken kunnen de delen bijna onmiddelijk op elkaar.
De lopende kontaktlijm is wat vervelender aan te brengen doordat hij draden vormt, maar je hebt wel minstens 15 minuten droogtijd.
Voorlopig geniet de lopende lijm mijn voorkeur voor het lijmen van de zijwanden.

Hoe de lijmverbinding is na het uitharden zullen we merken nadat we de stukken met de kastwand gelijk gaan maken.
Het formica / fineer resultaat ziet er wel keurig en strak uit.
Benieuwd hoe dat gaat zijn als straks heel de kast is afgewerkt.

Ed.
Bijlagen
HPIM0825 [1280x768].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Om de formica met de kast gelijk te maken gebruik ik een bovenfrees met een meeloopwieltje.

Het probleem bij de ConCave is echter dat de hoeken geen 90° zijn.
Vandaar dat ik hier 2 verschillende frezen heb gebruikt.

Bij de 90° vlakken (boven en onderkant) is gebruik gemaakt van een 6 mm fineerfrees.

De aansluiting van de zijkant aan de achterkant is gelijk gefreesd door een grote halfronde frees met meeloopwiel.

Volgende fase is het oplijmen van de zijwanden.
Bijlagen
HPIM0839 [800x600].JPG
HPIM0833 [800x600].JPG
HPIM0837 [800x600].JPG
HPIM0836 [800x600].JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”