Ik heb een andere reden om voor massief hout te kiezen
Al maak je je kast nog zo goed van mdf, het blijft meetrillen .
Dit meetrillen is niet alleen afhankelijk hoe je je kast maakt maar ook van het soort materiaal dat zijn eigen "klankleur" of "pitch"heeft.
Een viool van hout of van aluminium kunnen perfekt dezelfde "toon" weergeven, maar de klankleur is zo verschillend dat ik kan voorspellen dat de aluminium viool voor klassieke muziek afschuwelijk zal klinken.
mEen geheel dode kast maken die niet meetrilt is onmogelijk.
Vroeger dacht ik dat de meetrillende kast de lucht erom heen in trilling brengt als een soort derde luidspreker, maar dan een ongewenste vervormende luidspreker. Maar ik dacht behalve bij hele slechte kasten, is dat effect zo gering, misschien -60db begraven in de rest van het geluid. ( blijkt dus veel hoger te liggen -20, -25 db)
Maar het lijkt me nu veel erger dan ik dacht. De trillende kast geeft zijn trilling aan de speaker magneet door en daar zit m de kneep. De speakermagneet is de STIlSTAANDE referentie voor de luidspreker. de cone moet bewegen tov een stilstaande magneet. Die magneet nu trilt in naijl effect volgens de klankleur van het materiaal van de kast. Het magnetische veld waardoor de luidsprekerspoel in beweging komt, trilt dus precies evenredig mee met de trillende magneet Je kan dan makkelijk bedenken wat voor effecten dat wel niet zal hebben..
Nu klinkt mdf afshuwelijk als het in trilling wordt gebracht. duf en moeizaam. Beeld je maar een viool in van mdf gemaakt. beter is gelijmd hout, maar de moderne synthetische lijm heeft een negatief effect op de klankleur.. Net zoals polyester of pvc. Op de een of andere manier heeft hout ( het één meer dan het ander) een positief "mooi"effect op het menselijk oor. Dit is niet wetenschappelijk objectief te maken. Maar daarom zijn wel piano's, violen, en andere akoestische instrumenten merendeels van hout gemaakt. In principe is een luidspreker ook een acoustisch instrument.
Ik kan als zelfbouwer nu kiezen welke klankleur ik de niet weg te redeneren "derde "maar wel vervormende luidspreker kan geven. Of in andere woorden, ik kan kiezen voor vies klinkende vervorming ( alle metalen, rubbersoorten of "mdf" of "aangenaam" klinkende vervorming.
Deze laatste zijn de zo zuiver mogelijke houtsoorten.
Dus de grootste vervuiler link is niet het meetrillen van de kast als luidspreker, ( tenzij een crappy dunne kast die meetrilt als een bord soep) maar de kast die altijd de magneet in beweging brengt, dat heeft meteen een kern effect op het geluid. Ook een zware kast geeft meteen die trilling volgens zijn klankleur/pitch door.
Zelfs de loodzware muren van je kamer trillen en dansen met de muziek mee . Zet een glaswijn met de open kant tegen de muur en je kan het gesprek in de andere kamer afluisteren...
Gelukkig is er geen mechanische verbinding tussen muur en luidspreker. Steen klinkt afschuwelijk..
Aan de andere kant steen is moeilijk in beweging te brengen door zijn massa. Eenmaal in beweging blijft het langer in beweging , dat wel maar wel minder in "amplitude" Dus wat klinkt beter?
weinig steen vervorming op de magneet of meer hout vervorming op de magneet? ik kies toch maar voor hout, kan ik de luidspreker nog verplaatsen
ach het is maar een ide