Welke voeding voor mijn LM3886TF versterker ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Ik ga zowieso geen kit nabouwen, want uit ervaringen van andere is gebleken dat de versterker met zwevende componenten beter klinkt dan vanaf de print.
En je gelooft ook nog in Sinterklaas? Dit is je reinste lariekoek, verzonnen door mensen die totaal geen begrip hebben van de achterliggende materie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

voodooless schreef:
Daar gaan we weer :oops:
Zou je dit aub even willen toelichten? Ik ga er vanuit dat hier veel over gezegd is, maar ik heb het dan helaas nog niet terug gevonden. Ik ga alleen maar af op adviezen die ik krijg, vandaar. Het zou beter zijn voor de klank van de chip als de componenten (vooral de terugkoppelweerstand) zo dicht mogelijk bij de chip zitten en dat bereik je door geen pcb te gebruiken. Onzin? ik leer graag bij.

voodooless schreef:
Wat betreft die voeding: bouw eerst een ongereguleerde. De onderdelen voor een gereguleerde heb je dan al en je hoeft alleen maar de regelaars erbij te kopen als het niet bevalt :)
Nou, ik hoop dat ik dan maar niet al te veel onderdelen over heb, maar dat zien we dan wel.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Mischa,

En je gelooft ook nog in Sinterklaas? Dit is je reinste lariekoek,
Kun je ook normaal reageren? Je vraag mij om zaken te onderbouwen, maar ik heb van jou alleen maar commentaar gekregen dat dit of dat lariekoek is. Vertel dan eens waarom?

Ik ga er vanuit dat jij al een stuk of 100 van die versterkers gebouwd hebt en hebt vergeleken wat nou het beste klinkt.

Licht jij nu eens toe waarom dit lariekoek is en waarom die mensen absoluut geen verstand hebben van de achterliggende materie.

Groeten,
Mischa
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Afbeelding

Groet,
Jacco
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Licht jij nu eens toe waarom dit lariekoek is en waarom die mensen absoluut geen verstand hebben van de achterliggende materie.
Verdiep je eerst maar eens in de materie, ik heb geen tijd en zin om hier een college versterkers ontwerpen en bouwen te geven. D'r is zat naslagwerk te vinden met Google, bv. het boek van Douglas Self daarmee moet je de grondbeginselen toch aardig onder de knie kunnen krijgen.

In 't kort komt 't erop neer dat de diverse fora gevuld zijn met mensen die puur op 't gehoor en met de datasheet van de fabrikant aan de knutsel gaan, met een less = more benadering alles weglaten wat in hun optiek onnodig is, ook de PCB dus, en dit allemaal doen vanuit hun eigen overtuiging en insteek. Dat deze resultaten dus subjectief en sterk persoonsgebonden zijn lijkt mij duidelijk, daarnaast speelt verwachting en auto-suggestie hier een (zeer) grote rol.

Nimmer doen deze mensen enigerlei metingen, maar beoordelen alles op 't gehoor, ik kan je daarvan legio voorbeelden geven. Als men wel de moeite zou nemen zou al snel duidelijk zijn dat dit soort creaties beduidend slechter presteren dan dezelfde schakeling opgebouwd via de datasheet, of met inachtneming van een aantal vuistregels en grondbeginselen uit de elektronica.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

HELDER

Met andere woorden: bouw het ontwerp volgens fabrikant specs en stel verder geen domme vragen :!: :P :P :P

Enigszins overtrokken natuurlijk, maar daar komt het eigenlijk wel op neer toch? Je zou eventueel betere componenten kunnen gebruiken dan de houtjes-touwtjes weerstanden en condensatoren die je uit een oude tv trekt, maar daar zou je het dan verder bij moeten laten. Snap ik het dan een beetje?

Groeten,
Mischa
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mischa72 schreef:
Nou, ik hoop dat ik dan maar niet al te veel onderdelen over heb, maar dat zien we dan wel.
Voor een geregelde voeding heb je enkel extra componenten nodig t.o.v van een gewone ongeregelde voeding. Je hoeft dus niet echt iets weg te gooien :)

Degelijke onderdelen zijn altijd wel aan te raden natuurlijk :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

En betere componenten kan idd altijd.

Maar wederom is dat een kwestie van zoeken. Hier op het forum kan je zo vinden wat leuke componenten zijn.
Verwacht er echter geen bijzondere dingen van.
Het zijn de puntjes op de i.

Overigens vind ik ook een hoop ontwerpen vreemd. Sommigen zo sterk dat ze dwars tegen alle theorien in gaan.

(En voor de duidelijkheid, jah meneertje Sassen heeft al heeeel wat versterkertjes gebouwt :P )
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, dat klopt, behalve als je dat snubberding zou bouwen, dan heb je een zak onderdelen over. Maar goed, Ik ga eerst eens wat aanspoken met een ongeregeld exemplaar met kwalitetief goede onderdelen rondom de chip en dan zien we wel.

Nog tips waar ik het beste de componenten kan bestellen tegen een beetje goeie prijs (voor mij dan :D ) ?

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:

(En voor de duidelijkheid, jah meneertje Sassen heeft al heeeel wat versterkertjes gebouwt :P )
ehm, gebouwD

sorry, ik kon het niet laten.

Ja, je kunt het natuurlijk zo exclusief maken als je wil, maar kunnen je uidsprekers het dan nog weergeven en nog belangrijker, hoe doen je oren het?

We gaan maar eens aan de slag, dan komt er misschien nog iets van.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

een zak componenten overhouden is nooit erg, die gebruik je later wel weer voor wat anders :P

Sja diverse winkels mogelijk,
lokale elektroboer, bmm elektronics, conrad, elpro (duitsland minimale bestelling 30 euro, maar weinig verzendkosten),
Farnell (minimale bestelling 50 euro, geen verzendkosten).
En vast wel een hoop meer :P
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
elpro (duitsland minimale bestelling 30 euro, maar weinig verzendkosten),
die kende ik nog niet

b_force schreef:
Farnell (minimale bestelling 50 euro, geen verzendkosten).
dat wist ik niet, die zal het dan wel worden.

Bedankt
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Bij Farnell kan je als particulier dus wel bestellen.

Staat op hun website bij het winkelwagentje.
Moet je mailen etc, maar dat vind je wel in een pdfje van Farnell.

Echter zijn bv de LM's zelf veeeeeel goedkoper bij elpro.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

wat is de website van elpro? op www.elpro.de kom ik alleen een paneelbouwfirma voor industrie tegen.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En gevonden! Maar eens zien of ze alles hebben wat ik nodig heb.

Groeten,
Mischa
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

mischa72 schreef:
@Ivo:
Ik ga zowieso geen kit nabouwen, want uit ervaringen van andere is gebleken dat de versterker met zwevende componenten beter klinkt dan vanaf de print.
Als ik je goed begreep, dan vroeg je naar advies over een bepaalde schakeling. Maar je wilde niet veel tijd besteden aan het uitproberen van mogelijke schakelingen. Daarom was mijn advies om de schakeling van een kit als voorbeeld te nemen en die na te bouwen. Of je de schakeling op een print soldeerd of aan je zonnebril zal me verder worst zijn.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

duidelijk
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Mischa,
En je gelooft ook nog in Sinterklaas? Dit is je reinste lariekoek, verzonnen door mensen die totaal geen begrip hebben van de achterliggende materie.
Dit verhaal komt eigenlijk een beetje uit het DIY-buizenwereldje.
Met een zwevende (chassis)opbouw is het veel simpeler om een buizenschakeling op te bouwen dan op print.
Ook kunnen er met (vermogens)buizen op print en de bijbehorende warmteontwikkeling problemen ontstaan met de soldeerlassen, iets dat met de huidige invasie van de met Sn100- loodvrij gesoldeerde Chinese buizenversterkertjes tamelijk actueel lijkt te gaan worden.

@ Mischa:
Voor een chip- of transistor ontwerp is een print van wezenlijk belang, het is meer dan alleen maar een montageplaat om de onderdelen vast te houden. Denk dan aan EMC issues, scheiden van functionele stromen enz.
Beschouw een print maar als het grootste en belangrijkste onderdeel van de schakeling.

Voor de LM-versterkertjes is een goede print helemaal belangrijk ivm. mogelijke oscillaties.
Op een ander (electronica) forum zie ik heel erg veel problemen met oscillaties en uitbranden langskomen met chipversterkers wegens een slechte layout, of een zwevende opbouw.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik raad je ook aan om een printje te nemen. Het zijn welliswaar niet veel onderdeeltjes maar het blijft toch een gepruts en als je nog niet heel veel ervaring hebt zou het wel eens een minder succesvolle ervaring kunnen blijken te zijn.

Er zijn verschillende printjes en zelfs complete kitjes te koop waarmee je een hele leuke versterker kunt bouwen. Die van BrianGT op chipamps.com schijnen redelijk goed te zijn en heb je ook meteen de mogelijkheid om een gesnubberde en gezobelde uitvoering te nemen.

Het nummer waar ik eerder aan refereerde is het typenummer van de elco's die ik gebruik.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

AHA.

Nou, het gaat mij niet om de soldeerervaring, die heb ik zat, maar meer om de audio zelfbouw-ervaring, vandaar.

Ik heb in elk geval ervoor gekozen om de componenten (bijna allemaal) te gaan gebruiken van de site van chipamp.com in de dubbel-mono uitvoering. Ik zie dat hier gebruik wordt gemaakt van de MUR860 voor de gelijkrichting. Bij Elpro hebben ze alleen de MUR820. Deze kaan ook 8A hebben, maar gaat maar tot 200V in plaats van 600V voor de 860. Kan ik deze ook inzetten? Ikzelf zou denken van wel, omdat ik toch secundair achter de trafo zit. Dit wordt overigens een 2x25V 160VA.

Groeten,
Mischa
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Berekenen van de diodespanning is simpel: 2 (wortel 2) maal de volledige AC spanning, dat is de minimale PIV (peak inverse voltage) dat de iode moet kunnen hebben.
In jouw geval is dat 50V maal 2.82 is 141 volt, de MUR820 voldoet daaraan.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bedankt voor de hulp.

Elders op dit forum lees ik dat 80VA voldoende zou zijn voor een mono versterker. Is dat ook voldoende als ie helemaal wordt uitgestuurd?

Ik twijfel namelijk of ik die 160VA wel nodig heb. Ik heb in eerste instantie hiervoor gekozen omdat het prijsverschil tussen 120VA en 160VA wel erg klein is, maar zou 120VA (2x22V) voldoende zijn voor een mono LM3886 met een 8ohm belasting?

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik snap niet helemaal waarom je nu wil gaan bezuinigen op de voeding ?

Liever een zware voeding dat lichte elco's :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het is niet dat ik wil gaan bezuinigen, maar ik wil weten of het nodig is.

Ik heb van iemand 2 trafo's aangeboden gekregen van 2x22V 120VA (2x2,7A) Als dit voldoende is, hoef ik niet perse nieuwe te kopen, dan kan ik die ook pakken. Als ik meer nodig heb dan de 120VA, dan neem ik gewoon nieuwe trafo's.

Maar goed, in een ander topic werd gezegd dat 80VA zelf al genoeg was. Hoe zit dat dan?

Dit is het topic: viewtopic.php?t=2318

Het gaat om de reactie van audiomanics op Ma 12 Jun 2006 9:08:

Als je voor dual-mono gaat, neem ik aan dat je ook twee transformatoren gaat gebruiken. Gezien het vermogen van de versterker zou 80VA al voldoende zijn.. Een beetje overgedimensioneerd zou je de 120VA kunnen gebruiken...

En om die van rho op Ma 12 Jun 2006 18:47:

Voor normaal gebruik lijkt me 80VA per kanaal wel OK. Als je echt een stevige voeding wil is 120VA per kanaal wel aan te raden.

EDIT: Damn, ik heb gezien waar ik niet goed opgelet had. In het topic dat ik genoemd heb wordt een versterker gebouwd voor een belasting van 4 ohm, dus een voeding met lagere spanning die wat meer stroom moet leveren.

Ik heb overigens ook besloten om de mogelijkheid te hebben om iets meer stroom uit de voeding te trekken en ga voor een 2x22V 160VA oplossing. Die paar volt in voedingsspanning ga ik toch nauwelijks terugzien in het maximale vermogen (misschien 45 tov 50W), maar de extra stroom die de voeding kan leveren zal ik waarschijnlijk wel terug gaan zien in het feit dat de versterker iets meer kick kan geven.

Groeten,
Mischa[/b]
Plaats reactie