Welke voeding voor mijn LM3886TF versterker ?
Moderator: Beheerdersteam
Welke voeding voor mijn LM3886TF versterker ?
Een simpele vraag:
Wat is beter, een ongeregelde 'gesnubberde' of een geregelde (mbv LT1083) voeding voor mijn LM3886TF ????
Ter info: ik maak een dubbel-mono-opbouw, dus de LT1083 kan voldoende leveren (7,5A).
De meningen zijn erover verdeeld, maar wat zeggen de ervaringen?
Groeten,
Mischa
Wat is beter, een ongeregelde 'gesnubberde' of een geregelde (mbv LT1083) voeding voor mijn LM3886TF ????
Ter info: ik maak een dubbel-mono-opbouw, dus de LT1083 kan voldoende leveren (7,5A).
De meningen zijn erover verdeeld, maar wat zeggen de ervaringen?
Groeten,
Mischa
CMRR is 110dB.
Ik heb al meerdere bouwtopics gelezen waar een spanningsregelaar werd toegepast en ieder voor zich spreekt van een verbetering in het geluid. Het laag klinkt strakker en het mid en hoog sprankelender.
Mijn vraag is of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Ik zal zeker de voeding bouwen volgens Carlos Filippe. Die heeft experimenteel bepaald hoe de voeding er het beste uit kan zien, zodat je voldoende buffercapaciteit hebt om voldoende punch in het laag te houden zonder dat je inlevert aan helderheid in het mid en hoog.
Maar goed, als het niet nodig is, hoef ik ook geen regelaar te plaatsen. Die neemt plaats in beslag en kost ook weer extra centjes.
Groeten,
Mischa
Ik heb al meerdere bouwtopics gelezen waar een spanningsregelaar werd toegepast en ieder voor zich spreekt van een verbetering in het geluid. Het laag klinkt strakker en het mid en hoog sprankelender.
Mijn vraag is of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Ik zal zeker de voeding bouwen volgens Carlos Filippe. Die heeft experimenteel bepaald hoe de voeding er het beste uit kan zien, zodat je voldoende buffercapaciteit hebt om voldoende punch in het laag te houden zonder dat je inlevert aan helderheid in het mid en hoog.
Maar goed, als het niet nodig is, hoef ik ook geen regelaar te plaatsen. Die neemt plaats in beslag en kost ook weer extra centjes.
Groeten,
Mischa
- voodooless
- Contacteer:
Dat schijnt nu het meest foute te zijn wat je kunt doen. Deze versterker is meer gebaat bij 1000uF dan bij 10000uF. Hoe groter de capaciteit, hoe trager de versterker wordt. Maar goed, dat was in principe de vraag ook niet.b_force schreef:Ik gebruik voor het kleine broertje 10000uF
De vraag is de keuze tussen een geregelde en een ongeregelde voeding.
Groeten,
Mischa
- voodooless
- Contacteer:
Seriously, dat is echt een load of crap. Er zijn gasten die zo'n ampje voeden met slechts 470uF, verder niets... Ze vinden het geweldig blijkbaar, maar het komt de prestaties van de amp echt niet ten goede. Je hebt een waanzinnige ripple op je voeding.mischa72 schreef:Dat schijnt nu het meest foute te zijn wat je kunt doen. Deze versterker is meer gebaat bij 1000uF dan bij 10000uF. Hoe groter de capaciteit, hoe trager de versterker wordt. Maar goed, dat was in principe de vraag ook niet.
470uF of 1000 uF is prima op de versterkerprint vlak bij de chip, maar als je geen gestabiliseerde voeding hebt voldoet dat echt niet.
Misschien is dit wel wat voor je: http://www.twistedpearaudio.com/revc/revc.aspx
Zie hier:
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html
hier:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
en hier:
http://www.shine7.com/audio/gainclone.htm
Deze laatste voor een geregelde versie. Vooral link 2 verteld veel over TE grote buffercapaciteiten.
Groeten,
Mischa
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html
hier:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
en hier:
http://www.shine7.com/audio/gainclone.htm
Deze laatste voor een geregelde versie. Vooral link 2 verteld veel over TE grote buffercapaciteiten.
Groeten,
Mischa
- voodooless
- Contacteer:
Ja, maar wat zit daar achter? Ik denk dat op een paar mensen na niemand hier dat doet. Het gaat niet om de totale buffercapaciteit, maar wat de versterker als eerste ziet.
Kijk naar de meeste ontwerpen en kits, die hebben bijna allemaal 1000uF als buffer per rail.
Lees gewoon wat er in de 2e link staat en kijk niet alleen plaatjes.
Groeten,
Mischa
Kijk naar de meeste ontwerpen en kits, die hebben bijna allemaal 1000uF als buffer per rail.
Lees gewoon wat er in de 2e link staat en kijk niet alleen plaatjes.
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Contacteer:
En dat is omdat? ...Dat schijnt nu het meest foute te zijn wat je kunt doen. Deze versterker is meer gebaat bij 1000uF dan bij 10000uF. Hoe groter de capaciteit, hoe trager de versterker wordt. Maar goed, dat was in principe de vraag ook niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Contacteer:
Wat een lariekoek zeg, onderbouw 't nu eens? Want straks ga je me nog vertellen dat aardbeien blauw zijn ipv. rood.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
regulator heb ik nooit geprobeerd.
Wel verschillende caps
4 maal 1000uF panasonic FC
4 maal 1500uF panasonic FC
4 maal 4700uF BC (philips)
allemaal kort op de chip
De laatse klonk gewoon overtuigend het beste. niks geen traagheid. het nummer zou ik moeten opzoeken
Of het overkill is voor een 2 maal 56W amp weet ik niet maar qua prijs scheelt het niet zoveel.
Volgens mij staan er ook nog wel ergens metingen met verschillende caps op diyaudio
Wel verschillende caps
4 maal 1000uF panasonic FC
4 maal 1500uF panasonic FC
4 maal 4700uF BC (philips)
allemaal kort op de chip
De laatse klonk gewoon overtuigend het beste. niks geen traagheid. het nummer zou ik moeten opzoeken
Of het overkill is voor een 2 maal 56W amp weet ik niet maar qua prijs scheelt het niet zoveel.
Volgens mij staan er ook nog wel ergens metingen met verschillende caps op diyaudio
Sorry dat ik het zeg, maar je kunt toch lezen? Of moet ik met behulp van copy-paste het hele verhaal hier neerzetten?SSassen schreef:Wat een lariekoek zeg, onderbouw 't nu eens?
Als ik het zelf wist, zou ik het niet vragen. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Volgens mij bestaat dit forum voor mensen die niet alles weten en via andere mansen meer te weten proberen te komen. Maar goed, als het dan niet mag om andermans argumentatie te gebruiken laat dan maar, dan zoek ik het zelf wel uit
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Contacteer:
Nee, maar 't gaat mij erom dat jij kennelijk al een besluit hebt genomen adhv. de topic post op 't DIYaudio forum waar je naar refereert. Dus óf je slikt zijn verhaal als zoete koek en zet nergens vraagtekens bij, óf zijn verhaal sluit aan bij jouw opvatting en je ziet je dus gesterkt in je opvatting.Sorry dat ik het zeg, maar je kunt toch lezen? Of moet ik met behulp van copy-paste het hele verhaal hier neerzetten?
Kortom, mijn vraag is: onderbouw 't nu eens, vanuit jouw persoon en jouw opvatting cq. begrip, pas dan kan ik gaten schieten in je betoog en kunnen we met rasse schreden werken aan jouw begrip van de materie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik heb nog helemaal geen besluit genomen, maar de een zegt dit en de ander dat. Ik vraag me gewoon af wat de beste manier van werken is. Ik heb gewoon geen zin, tijd en geld om net zoals die vent in het topic waar ik naar refereer alles te gaan uitpluizen en uitproberen om er vervolgens achter te komen dat hetgeen ik in het begin had toch de beste manier was.SSassen schreef:Nee, maar 't gaat mij erom dat jij kennelijk al een besluit hebt genomen adhv. de topic post op 't DIYaudio forum waar je naar refereert. Dus óf je slikt zijn verhaal als zoete koek en zet nergens vraagtekens bij, óf zijn verhaal sluit aan bij jouw opvatting en je ziet je dus gesterkt in je opvatting.
Ik heb me nog niet zo diep in de materie van elco's verdiept (en de opleiding is te lang geleden) om precies alles te begrijpen wat er verteld wordt, maar ik zal het proberen.
Een grote elco heeft een hogere inductatie (soort inwendige weerstand) dan een kleine elco. Vandaar dat ontladen en laden van een grote elco langzamer gaat dan bij een kleine elco. Dit heeft tot gevolg dat als er een grotere stroom gevraagd wordt (bij een zwaardere momentbelasting) de hoeveelheid benodigde 'energie' minder gemakkelijk uit een grote elco komt dan uit een kleine (of meerder kleine).
Volgens mij begrijp ik zo goed wat er staat.
Groeten,
Mischa
- voodooless
- Contacteer:
Oh... Dat is wel een beetje de traditie van zelfbouw...mischa72 schreef:Ik heb gewoon geen zin, tijd en geld om net zoals die vent in het topic waar ik naar refereer alles te gaan uitpluizen en uitproberen om er vervolgens achter te komen dat hetgeen ik in het begin had toch de beste manier was.
Mag hoor, dat heb ik met software en dergelijke. Ik denk dat je met een kit, of het nabouwen van een kit, dan het beste bediend bent. Ik denk dat je er dan vanuit kan gaan dat een kit een redelijk uitontwikkeld geheel biedt. Maar zelfs dan zul je allerlei tweaks vinden op internet. Als je geen behoefte hebt om dat allemaal uit te zoeken, moet je je er ook maar niet door van de wijs laten brengen.
@voodooless:
Ik heb niet gevraagd om de schakeling door te spitten, maar of het zin heeft om boven deze schakeling een geregelde voeding te gebruiken. Dat was de vraag.
Nu dus dan maar even kort door de bocht voor de mensen die mijn vraag niet begrepen hebben: Heeft het zin om een Gainclone (met welke chip dan ook) te voeden door middel van een geregelde voeding ten opzichte van een ongeregelde?
@Ivo:
Ik ga zowieso geen kit nabouwen, want uit ervaringen van andere is gebleken dat de versterker met zwevende componenten beter klinkt dan vanaf de print.
Groeten,
Mischa
Ik heb niet gevraagd om de schakeling door te spitten, maar of het zin heeft om boven deze schakeling een geregelde voeding te gebruiken. Dat was de vraag.
Nu dus dan maar even kort door de bocht voor de mensen die mijn vraag niet begrepen hebben: Heeft het zin om een Gainclone (met welke chip dan ook) te voeden door middel van een geregelde voeding ten opzichte van een ongeregelde?
@Ivo:
Ik ga zowieso geen kit nabouwen, want uit ervaringen van andere is gebleken dat de versterker met zwevende componenten beter klinkt dan vanaf de print.
Groeten,
Mischa
- voodooless
- Contacteer:
Daar gaan we weermischa72 schreef:@Ivo:
Wat betreft die voeding: bouw eerst een ongereguleerde. De onderdelen voor een gereguleerde heb je dan al en je hoeft alleen maar de regelaars erbij te kopen als het niet bevalt
- SSassen
- Contacteer:
Even een korte uitleg. Een geregelde voeding gebruiken levert je over 't algemeen een reductie in voedingsrimpel op van zo'n 20 tot 40dB. Echter de PSRR, power supply rejection ratio, van een opamp, wat de LM3886 is, alleen eentje die veel vermogen kan leveren, bepaalt in hoeverre je nog iets terugziet van deze voedingsrimpel in je uitgangssignaal.Heeft het zin om een Gainclone (met welke chip dan ook) te voeden door middel van een geregelde voeding ten opzichte van een ongeregelde?
Een gemiddelde opamp heeft een PSRR tussen de 70 en 90dB, de winst die je dus hebt met een geregelde voeding is marginaal, zelfs in een meting ga je dit niet direct terugzien, maar zul je goed moeten zoeken. Daarom gebruiken eindversterkers over 't algemeen een ongeregelde voeding bestaande uit een flinke trafo, één of twee brugcellen en een aantal buffer elco's. Kortom, 't kan wel, maar je zult er weinig profijt van hebben.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen