Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)
Moderator: Beheerdersteam
Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)
hoi allen!
Jaja, ik weet het, ik lanceer iedere keer plannen die ik toch niet afmaak, maar deze keer is het anders (hoop ik LOL)!
Ik heb hier op zelfbouwaudio een mooi paartje 18cm Seas Excel Coaxen gekocht met het bekende magnesium conus en, naar het schijnt, de T25 tweeter. Omdat ik nu ook meetaparatuur hoop te hebben gekocht (via het draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4314 durf ik het aan.
Omdat deze unit weleswaar een Fs heeft van 38 Hz, maar ik eens een echte full range weergever wil maken. Doel: berijk van 25kHz tot 25 Hz -3dB. Eerst een fototje:
Jaja, ik weet het, ik lanceer iedere keer plannen die ik toch niet afmaak, maar deze keer is het anders (hoop ik LOL)!
Ik heb hier op zelfbouwaudio een mooi paartje 18cm Seas Excel Coaxen gekocht met het bekende magnesium conus en, naar het schijnt, de T25 tweeter. Omdat ik nu ook meetaparatuur hoop te hebben gekocht (via het draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4314 durf ik het aan.
Omdat deze unit weleswaar een Fs heeft van 38 Hz, maar ik eens een echte full range weergever wil maken. Doel: berijk van 25kHz tot 25 Hz -3dB. Eerst een fototje:
Zoals gemeld heeft deze unit een Fs van rond de 38 Hz. Eigenlijk een W18E001 variant met een tweeter op de plek van koperen phaseplug. Na nader onderzoek leek me dit toch een CT25 tweeter variant (hij meet anders). Nu is de unit die ik gebruik niet voor zelfbouwers beschikbaar. Ik denk dat dit een paar is wat ooit uit een beschadigde speaker gekomen is. Ik heb de vorige eigenaar (en Audiodata) beloofd geen specifieke technische spec's te verspreiden en zodoende zal deze draad dan ook geen specifieke gegevens van het wisselfilter voor de Coax bevatten. Wat ik wel wil is de door mij gewenste laagondersteuning op tafel te gooien. Iets wat de donorspeaker (de Partout) niet heeft.
Dit zou dus een leuk 2wegje kunnen worden in een monitorkast a la USB van Tony Gee, echter ik wil ietsie meer .
Audiodata heeft in zijn vloerstaanders een 14 cm coax met 2 22 cm alu woofers van Seas. Misschien ga ik deze richting ook op. Echter wat betreft het uiterlijk is dan een mooie magnesium Excel W22 ook erg gaaf. Wat voor een ideen hebben jullie? Het is zo dat ik ook op het uiterlijk van de speaker let en seas heeft ivm de coax echt mijn voorkeur. Overgang moet rond de 80 Hz denk ik, en de woof een -3 dB op 25 Hz. Helaas loopt de W22EX002 tot 25Hz op -8dB in een BR kast van 59 liter...

Dit zou dus een leuk 2wegje kunnen worden in een monitorkast a la USB van Tony Gee, echter ik wil ietsie meer .
Audiodata heeft in zijn vloerstaanders een 14 cm coax met 2 22 cm alu woofers van Seas. Misschien ga ik deze richting ook op. Echter wat betreft het uiterlijk is dan een mooie magnesium Excel W22 ook erg gaaf. Wat voor een ideen hebben jullie? Het is zo dat ik ook op het uiterlijk van de speaker let en seas heeft ivm de coax echt mijn voorkeur. Overgang moet rond de 80 Hz denk ik, en de woof een -3 dB op 25 Hz. Helaas loopt de W22EX002 tot 25Hz op -8dB in een BR kast van 59 liter...

Misschien maar deze 2 maal per kanaal:
W221 AL order no. I-1381013 EUR 119,00
20 cm bass driver with aluminium cone
power handling (continuous/programme) = 125/300 W
resonance frequency fs = 23 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 86 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,1 Ohm
voice coil inductance L = 3,7 mH
effective piston radiating area Sd = 220 cm2
equivalent volume of compliance Vas = 72 l
total Q factor Qts = 0,32 (Qms=3,62, Qes=0,35)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 7 mm
mounting diameter d = 187 mm
overall diameter d = 221 mm
mounting depth (not countersunk) t = 96 mm

recommended cabinet 2:
36 L volume bass reflex cabinet
with HP100 reflex tube, 69 cm long.
from 31/24 Hz (-3dB/-8dB).
W221 AL order no. I-1381013 EUR 119,00
20 cm bass driver with aluminium cone
power handling (continuous/programme) = 125/300 W
resonance frequency fs = 23 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 86 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,1 Ohm
voice coil inductance L = 3,7 mH
effective piston radiating area Sd = 220 cm2
equivalent volume of compliance Vas = 72 l
total Q factor Qts = 0,32 (Qms=3,62, Qes=0,35)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 7 mm
mounting diameter d = 187 mm
overall diameter d = 221 mm
mounting depth (not countersunk) t = 96 mm

recommended cabinet 2:
36 L volume bass reflex cabinet
with HP100 reflex tube, 69 cm long.
from 31/24 Hz (-3dB/-8dB).
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
MUS
@Porcino ,Quote :Toch maar de Vifa 26 cm doen?
Ik heb hier nog paartje liggen je heb ze al gezien en zeer strak in het laag .
De Seas coax had ik actief gefilterd met Hypex plate amp (Active home 2 weg ) maar dit beviel mij niet zeker niet in kleine gesloten kast er komt geen "volwassen " midweergave uit waar de Partout juist wel bekend om staat .
Vifa Ma 26 zeer goed te integreren mits actief (Hypex DS 4.0) en in gesloten kast maar van goede kwalitieit .
Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden mede ik er niet meer de tijd en kennis voor had .
Groeten Audioslave
Ik heb hier nog paartje liggen je heb ze al gezien en zeer strak in het laag .
De Seas coax had ik actief gefilterd met Hypex plate amp (Active home 2 weg ) maar dit beviel mij niet zeker niet in kleine gesloten kast er komt geen "volwassen " midweergave uit waar de Partout juist wel bekend om staat .
Vifa Ma 26 zeer goed te integreren mits actief (Hypex DS 4.0) en in gesloten kast maar van goede kwalitieit .
Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden mede ik er niet meer de tijd en kennis voor had .
Groeten Audioslave
Hoi Audioslave!
Inderdaad, dat was ook de rede dat ik die Vifa liet vallen hier
Maar ik ga waarschijnlijk voor 2 22cm Seas per kanaal. Rede: Hopelijk een beter klankmatige intergratie met de coax. Misschien wel actief voor het laag, met een 120W plateamp van Bryston of Passlabs zelfbouw. (nee, geen UcD/Hypex). Op het midden/hoog komt dan mijn ASR Emitter 1+. Of misschien passief met de Emitter en dat de coax toch in een gesloten kast komt. Dan kan ik deze overnemen op 80Hz met een 6/12 dB filter... dit wil ik eerst testen.
Dit weekeinde zal er van het bouwen van een testkast alleen niet heel veel terecht komen. vrijdag ook nog in Amsterdam naar Peter Gabriel...
Inderdaad, dat was ook de rede dat ik die Vifa liet vallen hier
Maar ik ga waarschijnlijk voor 2 22cm Seas per kanaal. Rede: Hopelijk een beter klankmatige intergratie met de coax. Misschien wel actief voor het laag, met een 120W plateamp van Bryston of Passlabs zelfbouw. (nee, geen UcD/Hypex). Op het midden/hoog komt dan mijn ASR Emitter 1+. Of misschien passief met de Emitter en dat de coax toch in een gesloten kast komt. Dan kan ik deze overnemen op 80Hz met een 6/12 dB filter... dit wil ik eerst testen.
Dit weekeinde zal er van het bouwen van een testkast alleen niet heel veel terecht komen. vrijdag ook nog in Amsterdam naar Peter Gabriel...
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
MUS
Porcino,
Dus het zelfde ongeveer als de Audiodata Avance deze heeft 2x 22cm woofers elk aan iedere zijde van de kast en in de actieve uitvoering ook nog zeer goed instelbaar om hem optimaal te laten klinken in samenwerking met de coax unit.
Lijkt mij een zeer geslaagd ontwerp met dito klank de Audiodata Avance als jij zoiets kan bouwen , echt super !, misschien eerst keertje de Audiodata Avance vooraf beluisteren.
Ik keek ook wat de actieve uitvoering kost van de Audiodata Avance
erg kostbare speakers.
Veel plezier bij Peter Gabriel !!!
Groeten Audioslave
Dus het zelfde ongeveer als de Audiodata Avance deze heeft 2x 22cm woofers elk aan iedere zijde van de kast en in de actieve uitvoering ook nog zeer goed instelbaar om hem optimaal te laten klinken in samenwerking met de coax unit.
Lijkt mij een zeer geslaagd ontwerp met dito klank de Audiodata Avance als jij zoiets kan bouwen , echt super !, misschien eerst keertje de Audiodata Avance vooraf beluisteren.
Ik keek ook wat de actieve uitvoering kost van de Audiodata Avance
Veel plezier bij Peter Gabriel !!!
Groeten Audioslave
Is dit je coax? http://www.audiodata-hifi.de/produkte/partout.html
Veel plezier bij Peter Gabriel vanavond! Zondag speelt Genesis.
Veel plezier bij Peter Gabriel vanavond! Zondag speelt Genesis.
Na een beetje gespeeld te hebben met WinISD 0.44...
2 stuks L22RN4X/P van Seas (H1208) in 67L BR. Dit begint er zeker op te lijken: 30Hz -3dB moet toch mogelijk zijn denk je dan... Alleen het rendementprobleem tussen de coax (gele lijn, geschat) en de woofers (groene lijn) gaat roet in het eten gooien.
2 stuks L22RN4X/P van Seas (H1208) in 67L BR. Dit begint er zeker op te lijken: 30Hz -3dB moet toch mogelijk zijn denk je dan... Alleen het rendementprobleem tussen de coax (gele lijn, geschat) en de woofers (groene lijn) gaat roet in het eten gooien.
Volgens mij moet dat kunnen met een hele forse spoel over de 2 woofers, je kapt ze dan al af voordat ze deze spl bereiken, dit zal het relatieve -3db zelfs nog verder omlaag brengen...
Ben hier niet helemaal zeker van maar als het niet klopt word ik wel gecorrigeerd (ik meen dat Sander Sassen met de Silver Bullit net zo iets doet)
Ben hier niet helemaal zeker van maar als het niet klopt word ik wel gecorrigeerd (ik meen dat Sander Sassen met de Silver Bullit net zo iets doet)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Is pro hoor
. De berekeningetjes waren even een trial. Ik heb nog nada getuned/gespeeld. Dus nu eens echt gaan berekenen.
Voorlopig is actief geen optie voor me. De schoonste systemen die ik gehoord heb waren (helaas) passief. Wil ik een kwalitatief actief systeem hebben als wat ik passief aan kan sturen moet ik met Bryston Plateamps gaan werken. De UcD 4.0 is mij niet mooi genoeg.
Voorlopig is actief geen optie voor me. De schoonste systemen die ik gehoord heb waren (helaas) passief. Wil ik een kwalitatief actief systeem hebben als wat ik passief aan kan sturen moet ik met Bryston Plateamps gaan werken. De UcD 4.0 is mij niet mooi genoeg.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Bij een kleinere mid vind ik de 8"seas wel heel erg mooi! Maar bij een grotere mid kan je zonder problemen wat lager crossen, zodat je ook grotere woofers kan gebruiken. (Als je dat zou willen natuurlijk)
In je eerste post gaf je aan echt full range te willen gaan. In dat geval zou je misschien toch een woofer moeten nemen die ook wat lager komt.
In je eerste post gaf je aan echt full range te willen gaan. In dat geval zou je misschien toch een woofer moeten nemen die ook wat lager komt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Martijn,
Zet 't idee voor die coaxiale drivers maar uit je hoofd, je hebt namelijk effectief een bewegende hoorn voor je tweeter zitten die de output van de tweeter moduleert met 't signaal van de mid/woofer.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zet 't idee voor die coaxiale drivers maar uit je hoofd, je hebt namelijk effectief een bewegende hoorn voor je tweeter zitten die de output van de tweeter moduleert met 't signaal van de mid/woofer.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
