Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Nieuw project: de MUS (Mijn Ultieme Speaker)

Bericht door Porcino »

hoi allen!

Jaja, ik weet het, ik lanceer iedere keer plannen die ik toch niet afmaak, maar deze keer is het anders (hoop ik LOL)!

Ik heb hier op zelfbouwaudio een mooi paartje 18cm Seas Excel Coaxen gekocht met het bekende magnesium conus en, naar het schijnt, de T25 tweeter. Omdat ik nu ook meetaparatuur hoop te hebben gekocht (via het draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4314 durf ik het aan.

Omdat deze unit weleswaar een Fs heeft van 38 Hz, maar ik eens een echte full range weergever wil maken. Doel: berijk van 25kHz tot 25 Hz -3dB. Eerst een fototje:
Bijlagen
Seas Excel 18cm Coax
Seas Excel 18cm Coax
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Zoals gemeld heeft deze unit een Fs van rond de 38 Hz. Eigenlijk een W18E001 variant met een tweeter op de plek van koperen phaseplug. Na nader onderzoek leek me dit toch een CT25 tweeter variant (hij meet anders). Nu is de unit die ik gebruik niet voor zelfbouwers beschikbaar. Ik denk dat dit een paar is wat ooit uit een beschadigde speaker gekomen is. Ik heb de vorige eigenaar (en Audiodata) beloofd geen specifieke technische spec's te verspreiden en zodoende zal deze draad dan ook geen specifieke gegevens van het wisselfilter voor de Coax bevatten. Wat ik wel wil is de door mij gewenste laagondersteuning op tafel te gooien. Iets wat de donorspeaker (de Partout) niet heeft.

Dit zou dus een leuk 2wegje kunnen worden in een monitorkast a la USB van Tony Gee, echter ik wil ietsie meer .

Audiodata heeft in zijn vloerstaanders een 14 cm coax met 2 22 cm alu woofers van Seas. Misschien ga ik deze richting ook op. Echter wat betreft het uiterlijk is dan een mooie magnesium Excel W22 ook erg gaaf. Wat voor een ideen hebben jullie? Het is zo dat ik ook op het uiterlijk van de speaker let en seas heeft ivm de coax echt mijn voorkeur. Overgang moet rond de 80 Hz denk ik, en de woof een -3 dB op 25 Hz. Helaas loopt de W22EX002 tot 25Hz op -8dB in een BR kast van 59 liter...

Afbeelding
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Als je nog het idee hebt om uit een 22cm zoveel laag te halen (dat kunnen maar weinig 20 woofers, en ze vervormen dan heftig). Dan wens ik je veel succes, je kan niet de fysische wetten ombuigen :).
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ik was in mijn posting ook al redelijk nuchter dacht ik:

25 Hz op -8 dB :cry:
Niet meer leuk dus ( 38 op -3
Ik zou graag willen dat het kan, dat wel... :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als je zo laag wil komen kan je misschien beter een actief laagsysteem maken. Dan zet je de coaxial drivers in een "kleine" gesloten monitor kast en zet je daaronder baskasten met een mooie 10". Als je het smal wil houden kan je de woofers in de zijkant plaatsen.

:?:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Toch maar de Vifa 26 cm doen?
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Vifa 26 alu chasis gaat het wel trekken denk ik.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Seas L26?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Misschien maar deze 2 maal per kanaal:

W221 AL order no. I-1381013 EUR 119,00
20 cm bass driver with aluminium cone
power handling (continuous/programme) = 125/300 W
resonance frequency fs = 23 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 86 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,1 Ohm
voice coil inductance L = 3,7 mH
effective piston radiating area Sd = 220 cm2
equivalent volume of compliance Vas = 72 l
total Q factor Qts = 0,32 (Qms=3,62, Qes=0,35)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 7 mm
mounting diameter d = 187 mm
overall diameter d = 221 mm
mounting depth (not countersunk) t = 96 mm
Afbeelding

recommended cabinet 2:
36 L volume bass reflex cabinet
with HP100 reflex tube, 69 cm long.
from 31/24 Hz (-3dB/-8dB).
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

MUS

Bericht door Audioslave »

@Porcino ,Quote :Toch maar de Vifa 26 cm doen?

Ik heb hier nog paartje liggen je heb ze al gezien en zeer strak in het laag .

De Seas coax had ik actief gefilterd met Hypex plate amp (Active home 2 weg ) maar dit beviel mij niet zeker niet in kleine gesloten kast er komt geen "volwassen " midweergave uit waar de Partout juist wel bekend om staat .

Vifa Ma 26 zeer goed te integreren mits actief (Hypex DS 4.0) en in gesloten kast maar van goede kwalitieit .

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden mede ik er niet meer de tijd en kennis voor had .

Groeten Audioslave
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hoi Audioslave!

Inderdaad, dat was ook de rede dat ik die Vifa liet vallen hier ;)
Maar ik ga waarschijnlijk voor 2 22cm Seas per kanaal. Rede: Hopelijk een beter klankmatige intergratie met de coax. Misschien wel actief voor het laag, met een 120W plateamp van Bryston of Passlabs zelfbouw. (nee, geen UcD/Hypex). Op het midden/hoog komt dan mijn ASR Emitter 1+. Of misschien passief met de Emitter en dat de coax toch in een gesloten kast komt. Dan kan ik deze overnemen op 80Hz met een 6/12 dB filter... dit wil ik eerst testen.

Dit weekeinde zal er van het bouwen van een testkast alleen niet heel veel terecht komen. vrijdag ook nog in Amsterdam naar Peter Gabriel...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Porcino schreef:
Toch maar de Vifa 26 cm doen?
Of een 12" ? :lol:

Hoe groter je gaat met de woofer hoe "makkelijker"het laag gaat klinken. Als je besluit om de woofer in de zijkant van de baskast te plaatsen heb je vaak ruimte voor grotere woofers.

Heb je al een ontwerp in gedachte?
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

MUS

Bericht door Audioslave »

Porcino,

Dus het zelfde ongeveer als de Audiodata Avance deze heeft 2x 22cm woofers elk aan iedere zijde van de kast en in de actieve uitvoering ook nog zeer goed instelbaar om hem optimaal te laten klinken in samenwerking met de coax unit.

Lijkt mij een zeer geslaagd ontwerp met dito klank de Audiodata Avance als jij zoiets kan bouwen , echt super !, misschien eerst keertje de Audiodata Avance vooraf beluisteren.

Ik keek ook wat de actieve uitvoering kost van de Audiodata Avance :shock: erg kostbare speakers.

Veel plezier bij Peter Gabriel !!!

Groeten Audioslave
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Is dit je coax? http://www.audiodata-hifi.de/produkte/partout.html

Veel plezier bij Peter Gabriel vanavond! Zondag speelt Genesis.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

ssst....

Ja, dat is hem. Ik wil alleen niet het bekende pad met een 6/12 dB filter op 2700Hz... Dus mooi Full Range systeempje maken :D
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Na een beetje gespeeld te hebben met WinISD 0.44...

2 stuks L22RN4X/P van Seas (H1208) in 67L BR. Dit begint er zeker op te lijken: 30Hz -3dB moet toch mogelijk zijn denk je dan... Alleen het rendementprobleem tussen de coax (gele lijn, geschat) en de woofers (groene lijn) gaat roet in het eten gooien.
Bijlagen
SPL-plot Coax_2x22cm.JPG
GroepDelay-plot Coax_2x22cm.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij moet dat kunnen met een hele forse spoel over de 2 woofers, je kapt ze dan al af voordat ze deze spl bereiken, dit zal het relatieve -3db zelfs nog verder omlaag brengen...

Ben hier niet helemaal zeker van maar als het niet klopt word ik wel gecorrigeerd (ik meen dat Sander Sassen met de Silver Bullit net zo iets doet)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Porcino schreef:
Na een beetje gespeeld te hebben met WinISD 0.44...
Doe maar liever opnieuw met de pro versie, want die gebruikt veel beter modellen en heeft ook nog eens veel meer mogelijkheden ;) Veel te hoge group delay trouwens.

Dat rendement is een probleem ja. Actief aansturen een optie?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Is pro hoor 8). De berekeningetjes waren even een trial. Ik heb nog nada getuned/gespeeld. Dus nu eens echt gaan berekenen.

Voorlopig is actief geen optie voor me. De schoonste systemen die ik gehoord heb waren (helaas) passief. Wil ik een kwalitatief actief systeem hebben als wat ik passief aan kan sturen moet ik met Bryston Plateamps gaan werken. De UcD 4.0 is mij niet mooi genoeg.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Porcino schreef:
Is pro hoor 8).
De screenshots zijn toch echt van de non-pro versie...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Hmmm...

Dacht toch echt dat ik de WinISD 0.44 Pro Beta had geinstalleerd... Ik zit nu op mijn werk dus kan dat niet verifieeren. Feit blijft dat dit slechts een ruwe schatting is zonder ueberhaupt op de kast te letten.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Porcino schreef:
Dacht toch echt dat ik de WinISD 0.44 Pro Beta had geinstalleerd...
0.44 is de non-pro versie, je moet 0.50alpha7 hebben ;)
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Maar even weer terug naar het onderwerp. Kent iemand deze units? Het gaat om de L22RN4X/P van Seas (H1208).

De broertjes in de 15 en 18 cm. klasse zie je vaak in de ontwerpen van Tony Gee terug. Met zeer positieve ervaringen. 90 euro/stuk is ook niet te gek duur...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bij een kleinere mid vind ik de 8"seas wel heel erg mooi! Maar bij een grotere mid kan je zonder problemen wat lager crossen, zodat je ook grotere woofers kan gebruiken. (Als je dat zou willen natuurlijk)

In je eerste post gaf je aan echt full range te willen gaan. In dat geval zou je misschien toch een woofer moeten nemen die ook wat lager komt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,

Zet 't idee voor die coaxiale drivers maar uit je hoofd, je hebt namelijk effectief een bewegende hoorn voor je tweeter zitten die de output van de tweeter moduleert met 't signaal van de mid/woofer.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Plaats reactie