Philips CD723 modificaties

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

rho

Philips CD723 modificaties

Bericht door rho »

Omdat de "niet zo echte DBT" in Breda achter de rug is en ik 2 identieke CD-spelers daar aan over houd, lijkt het me erg leuk om 1 van die 2 te gaan modden. (daar had ik ze eigenlijk voor gekocht hoor. :lol: )

Ik heb wat info op 't web bij elkaar gezocht en ben begonnen met wat veranderingen aan het AF board.

Het eerste wat ik vervangen heb is de NJM4560. Die heeft plaats moeten maken voor ..... en DIL8 voetje. :) Zo kan ik makkelijk wat alternatieven inpluggen om te vergelijken. Ik heb nog wat OPA2134, OPA2604, OPA2227 en LM833 exemplaartjes liggen. Dat is al leuk om mee te beginnen.

Eerste vraag aan de gevorderden: De DAC die in de CD-speler zit (TDA1545A) is eentje met stroom uitgang. De input-bias-current voor de orriginele opamp ligt op typ. 40nA (max 500nA). Moet ik daar rekening mee houden bij de keuze van een alternatief?

Verder ben ik van plan om alle mods uit bijgevoegde PDF uit te voeren aan het AF-board.

Wat ik met de voedingen ga doen weet ik nog niet, maar ik denk die toch ook wel onder handen te nemen. Vooral de +/- 10V voor de opamp lijkt me nuttig om daar een gestabiliseerde voeding voor te maken met een stel LM337/LM317.

Tweede vraag: Gebruik ik de gelijkrichting op de PCB of hou ik die enkel nog voor de 5V en bouw ik een apparte PCB voor de +/- 10V? Dus apparte trafo, apparte gelijkrichting en buffercaps en stabilisatie en sluit ik die dan aan waar nu de weerstanden (R3537 en R3538) zitten. Dus die weerstanden er uit en daar de nieuwe voeding aansluiten. (zie schema's PDF)

Ik merk net dat de PDF iets te groot is. Iemand die 'm ergens kwijt kan op een servertje, zodat ik een linkje kan plaatsen?
rho

Bericht door rho »

Hier kan je een beschrijving vinden van wat allemaal in die PDF staat. De schema's komen uit de manual, dus die kloppen exact.
rho

Bericht door rho »

Ondertussen dus de eerste dingen vervangen. Er zijn ook al wat componenten verwijdert. Die zullen later vervangen worden.

Vandaag heb ik nog wat verder gewerkt, maar ik heb geen tijd om bij de locale componenten-shop wat spulletjes te halen. Iemand een leuke webshop waar ik zonder visa + zonder login kan bestellen?

De weerstandjes op de ingangen van de DAC zijn vervangen door 22 ohm exemplaren. Er zaten eerst 100 ohm exemplaren in.

Ik heb de regelaar ondertussen ook een last van 1k gegeven. Dat beveiligt wat bij kortsluiting van de uitgang.

De 1nF capjes (C2529, C2530) zijn eruit gesmeten omdat die niets blijken toe te voegen aan de prestaties. Wat daar nutteloos staat te wezen mag weg van mij.

R3260 heb ik kortgesloten. (eruit gehaald en draadbrugje in de plaats) die dient als beveiligging bij overspanning, maar als ie gewoon op het lichtnet draait zoals voorzien hier in België hoeft ie daar niet te staan.

't Is nog niet allemaal te zien op de foto's, maar de kiekjes geven toch al een idee.

Verder heb ik nog een vraagje i.v.m. de DAC: Blijkbaar is het nuttig om de Vref te optimaliseren. C2524 mag eentje worden met erg lage ESR en mag in waarde aardig toenemen. (zoals in deze link beschreven)
Verder heeft men het over de weerstanden die Vref bepalen. Lage tolerantie en de juiste waarde zijn van belang. Nu vraag ik me af waarom men bij Philips compleet andere waarden heeft gebruikt in de CD-speler dan in de datasheet van de DAC? Hoe bepaal je de weerstanden die je nodig hebt.

Vref wordt in de speler op 3,3V gezet. Waarom?

Het lijkt me dus ook wel leuk om later een compleet nieuwe 5V te maken voor de DAC. Lekker gestabiliseerd en gescheiden van de rest.
Bijlagen
PCB met de ondertussen uitgevoerde werken.
PCB met de ondertussen uitgevoerde werken.
De orriginele opamp maar ondertussen op een voetje.
De orriginele opamp maar ondertussen op een voetje.
Het DACje
Het DACje
De 2de speler die dus orrigineel blijft
De 2de speler die dus orrigineel blijft
rho

datasheet TDA1545A

Bericht door rho »

Even de datasheet van de DAC posten.
Bijlagen
TDA1545A_T_3.pdf
Datasheet TDA1545A
(105.3 KiB) 376 keer gedownload
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Aha, die 2 Philipsjes in Breda waren van jou... heb zelf een tijdje gelee 'n CD713 gekocht, ook omdat er nogal wat aan geklust kan worden en 't in potentie een aardige speler is.
Ben benieuwd naar je bevindingen en wat het uiteindelijk aan verbetering oplevert, ook in A-B-vergelijk.

Leuk projectje in ieder geval!
rho

Bericht door rho »

Dan hebben we volgende keer in Breda ook weer wat te testen he. Een leuke blindtest misschien? :)

Wat heb jij aan je speler getweaked?

Heb je misschien een aanrader kwa nonpolarised cap? Ik heb een stel 10µF capjes nodig. Ik zou gewone elco's kunnen gebruiken maar ik heb meer zin in een MKP ofzo. (komt in de signaalweg) Die dingen zijn meestal voor hoge spanningen en dus ook aardig fors in formaat te vinden.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

rho schreef:
Dan hebben we volgende keer in Breda ook weer wat te testen he. Een leuke blindtest misschien? :)

Heb je misschien een aanrader kwa nonpolarised cap? Ik heb een stel 10µF capjes nodig. Ik zou gewone elco's kunnen gebruiken maar ik heb meer zin in een MKP ofzo. (komt in de signaalweg) Die dingen zijn meestal voor hoge spanningen en dus ook aardig fors in formaat te vinden.
Eh...ho stop! Heb de speler wel, maar nog niets getweaked en er al helemaal nog niet zoveel verstand van en dus al zeker niet dat ik jou advies kan gaan geven....
Ik lees je topic juist met interesse om ervan te leren!
rho

Bericht door rho »

Heb net bij Conrad gekeken en daar valt wel wat te vinden, maar zeker niet alles wat ik zoek. Polystyrene caps kan ik er niet vinden en ook geen UF4002 diodes.
rho

Bericht door rho »

mikekiwi schreef:
rho schreef:

Eh...ho stop! Heb de speler wel, maar nog niets getweaked en er al helemaal nog niet zoveel verstand van en dus al zeker niet dat ik jou advies kan gaan geven....
Ik lees je topic juist met interesse om ervan te leren!
Ah, OK. Ik moet er zelf ook weer helemaal inkomen hoor. Veel is al verloren gegaan sinds ik van school ben. Ik probeer me zo weer een beetje in te werken in de materie.
Nijn

Bericht door Nijn »

Vraagje, waarom wordt de 'noise-floor' lager als je die diodes vervangt door Fast Recovery types?

Groeten,
Martin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor componenten zou ik eens bij Farnell kijken, die leveren ook vast in Belgie.

Die hebben werkelijk bijna alles :P
rho

Bericht door rho »

b_force schreef:
Voor componenten zou ik eens bij Farnell kijken, die leveren ook vast in Belgie.

Die hebben werkelijk bijna alles :P
Ze leveren wel aan particulieren, maar niet echt graag heb ik de indruk. Je moet ook al redelijk wat bestellen eer ze willen leveren. ....en ze zijn redelijk duur. De prijzen op de website zijn excl. BTW.

Ik ga de locale electronica-shop een mailtje sturen met een lijstje van m'n componenten. Dan kan ie me vertellen of ie ze in stock heeft en dan wacht ik maar tot zaterdag om ze te gaan halen.
Laatst gewijzigd door rho op wo 06 jun 2007, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Nijn schreef:
Vraagje, waarom wordt de 'noise-floor' lager als je die diodes vervangt door Fast Recovery types?

Groeten,
Martin
Minder spikes op de voeding. Die spikes koppelen door in de het analoog circuit. (zo begrijp ik het toch.)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Farnell levert vanaf 50 euro aan particulieren.

Verzendkosten zijn in Nederland dan maar 5 euro, en je hebt het redelijk snel binnen :)
rho

Bericht door rho »

Vorige keer duurde het wel even eer ze m'n betaling goedgekeurd hadden. Vanaf dan gaat het allemaal wel snel. Ik kan zaterdag wel effe gaan shoppen, dus dat gaat voorlopig wel sneller.

Ze hebben daar inderdaad wel erg veel bij Farnell, maar je kan evenzeer bij RS-components bestellen. Daar vind je ook een hoop. Zo zullen er nog wel een hoop leveranciers zijn denk ik. Die 2 ken ik nu eenmaal het beste.
rho

Bericht door rho »

Als bijkomende tweak ga ik de cap op de Vref ook even vergroten naar 470µF met ultra lage ESR. Wat ik met de weerstanden ga doen weet ik nog niet. Daar moet ik me nog een beetje in verdiepen. Ik heb ergens gelezen dat de DAC beter klinkt als je Vref op 1/2 VDD zet ipv op 2/3 VDD, hoewel Philips anders beweert.

Hoe ik nu de meest ideale weerstanden bepaal zal iets voor later zijn.

Ondertussen heb ik m'n LM4562's terug gevonden! Die was ik kwijt. :)

Ipv polystyrene caps ga ik polypropyleen caps gebruiken. Die kunnen beter tegen de hitte van een soldeerbout. De kwaliteit is daar zeker niet minderwaardig van volgens mij. Iemand die daar iets over te vertellen heeft? Veel ervaring met polystyrene caps heb ik namelijk niet.

Een apparte voeding voor de opamps staat ook in de planning. Later komt er ook nog wel eentje voor de DAC + Vref denk ik.
Nijn

Bericht door Nijn »

rho schreef:
Nijn schreef:

Groeten,
Martin
Minder spikes op de voeding. Die spikes koppelen door in de het analoog circuit. (zo begrijp ik het toch.)
Ik zou juist denken dat je door snellere diodes te gebruiken, snellere transients krijgt (je diode 'recovered' immers sneller, ik dacht door iets met lading in de ruimteladingslaag) welke meer hoog-frequente componenten bevatten. Mijn gevoel zegt me dat je dat juist niet wil, maar ik kan het mishebben.

Groeten,
Martin
rho

Bericht door rho »

Nijn schreef:
rho schreef:
Nijn schreef:

Groeten,
Martin
Ik zou juist denken dat je door snellere diodes te gebruiken, snellere transients krijgt (je diode 'recovered' immers sneller, ik dacht door iets met lading in de ruimteladingslaag) welke meer hoog-frequente componenten bevatten. Mijn gevoel zegt me dat je dat juist niet wil, maar ik kan het mishebben.

Groeten,
Martin
Hmmm, we zullen het eens moeten opzoeken dan, vrees ik.
Als je zelf de verklaring hebt gevonden hoor ik het graag.

Ik voer dit soort tweaks eigenlijk alleen uit omdat men beweert dat het goed hoorbaar is. Dat wil ik dan ook wel eens horen. :)

In de beschrijving van de mods staat eigen ook geen verklaring waarom de ruisvloer op de voeding daalt.
rho

Bericht door rho »

Foutje bij de bestelling van de componenten. Ze konden niet geleverd worden voor het weekend want ik was wat laat. Tja, weekje langer wachten. Heb ik in 1 keer ook het nodige besteld voor de discrete IV-omzetter van JeroenD (in samenwerking met Sander en Dekkersj) te bouwen. :)
rho

Bericht door rho »

Aargh, nog steeds geen componenten. :cry:
Moet ik weer een week wachten eer ik verder kan.
SimonS

Bericht door SimonS »

interessant dit! Ik heb zelf een Philips CD713, weet jij misschien of deze twee modellen op elkaar lijken? Zijn de mods uit de link in de twee post van dit topic dus ook mogelijk op mijn cdspeler?

Succes in ieder geval met modden, ben benieuwd wat het verschil gaat zijn!
rho

Bericht door rho »

Vandaag kan ik eindelijk m'n componenten gaan halen. Behalve de 820pF voor de out of band filtering (RLC). Die's niet in stock. Hmmmm, een echt finaal resultaat zal er nog niet te horen zijn de komende dagen.

edit: @ SimonS: Hier kan je dudielijk lezen dat deze modoficaties ook op de CD713 van toepassing zijn. Leuk voor jou. :D
SimonS

Bericht door SimonS »

rho schreef:
edit: @ SimonS: Hier kan je dudielijk lezen dat deze modoficaties ook op de CD713 van toepassing zijn. Leuk voor jou. :D
te gek! had over het introductie verhaaltje heen gelezen (direct doorgescrolled naar de mods natuurlijk!). Ben erg benieuwd wat je ervaringen gaan zijn. Zelf eerst mijn versterker weer proberen te fixen, dan komt de cdspeler aan de beurt.
rho

Bericht door rho »

OK, hij speelt! :D

Eerst even opmerken dat je best niet met een soldeerbout waar je de temperathuur niet netjes van kan instellen aan de slag moet gaan. De printbanen laten echt héél snel los als ze te warm worden!

Ik heb zelf een reparatie moeten uitvoeren. 1 kanaal werkte niet en de baan naar de condensator op de uitgang (daar waar je een 10µF moet steken ipv een 47µF) was stuk. Gelukkig viel dat gemakkelijk te herstellen met een kort draadbrugje.

Ik heb dus de mods uit de link in de 2de post uitgevoerd, behalve het uitgangsfilter (RLC) zit er nog niet in en ik heb de voedingen nog niet opgedeeld. De opamp is vervangen door een LM4562.

Zoals jullie weten heb ik 2 exemplaren CD723 en kan ik dus lekker AB-testen.

Ik hou er niet van om zomaar wat in 't wilde weg te gaan beweren over hoorbare verschillen bij modificaties of upgrades van toestellen, dus mijn bevindingen hoop ik nog te kunnen verifiëren op een volgende luisterdag in Breda of elders. (ik heb thuis jammer genoeg de plaats niet om veel volk te ontvangen)

Wel, na een eerste half uur schakelen tussen de 2 CD-spelers (ze speelden synchroon dezelfde CD af) heb ik geen hoorbare verschillen kunnen vaststellen. Ik heb gezocht naar details in elke gebied van het hoorbare frequentiebereik maar heb niet kunnen ontdekken.
Eigenlijk verrast me dat helemaal niet. Menselijke oren zijn nu eenmaal een verschikkelijk slecht meetinstrument en de processor die er achter de sensor zit corrigeert waanzinnig goed, dus je moet al waanzinnig grote verschillen introduceren om een verschil te kunnen waarnemen. En enkele capjes vervangen is nu niet echt een gigantische ingreep. Dat de opamp vervangen (heb ik in een apparte sessie gedaan, dus eerste deel van de luistertest was met het orrigineel erin) ook geen hoorbaar verschil opleverde verraste me wel een klein beetje, maar zelfs dat lag een beetje in de verwachtingen.

Maar zoals gezegd, één paar oren geeft geen uitsluitsel. Ik ga dus de mods helemaal afwerken (dikkere cap op Vref van de DAC, uitgangsfilter en later de voedingen opdelen) en dan komt de speler dus in een luistertest met publiek aan het werk.
Ik heb ook componenten voor de discrete IV-omzetter van Jeroen_d, SSassen en DekkersJ besteld. Ik ga een poging doen om die plug-and-play te maken zodat we die ook kunnen testen in vergelijk met een geïntegreerde opamp.

Ik ben dus niet telergesteld met het resultaat. 1) ik heb lekker geknutseld 2) ik heb weer iets bijgeleerd 3) het doel was niet om een upgrade te doen, maar juist om te testen of er verschillen zijn en welke die dan zijn en vanaf welke stap ze dan optreden. (vandaar een apparte test met een andere opamp, en pas nu een upgrade van de cap op Vref)

Het blijft leuk. :D

p.s. Enkele foto´s volgen.
Nijn

Bericht door Nijn »

rho schreef:
Nijn schreef:
rho schreef:

Groeten,
Martin
Hmmm, we zullen het eens moeten opzoeken dan, vrees ik.
Als je zelf de verklaring hebt gevonden hoor ik het graag.
Vandaag mijn mondeling EMC (Electromagnetic Compatibility) afgerond en dit toevallig in het boek tegengekomen. Diodes slaan een zekere lading op (in de ruimteladingslaag) die moet worden 'ontladen' op het moment dat je de spanning ompoolt. Hierdoor krijg je dat op de overschakeling van geleiden naar niet geleiden, de diodespanning eerst even onder 0 zakt en vanuit daar langzaam opklimt naar 0. Bij fast recovery types gaat dit heel abrupt - vanaf een bepaald niveau switch ie gewoon hard. Bij soft recovery types gebeurd dit juist langzaam en vloeiend. Vanuit EMC overwegingen zijn fast recovery diodes dan ook niet beter, omdat ze meer hoogfrequente zooi op de voedingslijnen zetten. Er wordt dan ook heel erg aangeraden om een snubbercircuitje over je diodes te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je in bepaalde geschakelde toepassingen graag wilt dat een diode snel recovered, bijvoorbeeld in een geschakelde voeding, omdat er dan minder stroom verloren gaat op de schakelovergangen. Voor iets als het gelijkrichten van een 50 Hz voeding lijkt het me echter eventueel meer kwaad dan goed te doen.

Groetjes,
Martin
Plaats reactie