OK, hij speelt!
Eerst even opmerken dat je best niet met een soldeerbout waar je de temperathuur niet netjes van kan instellen aan de slag moet gaan. De printbanen laten echt héél snel los als ze te warm worden!
Ik heb zelf een reparatie moeten uitvoeren. 1 kanaal werkte niet en de baan naar de condensator op de uitgang (daar waar je een 10µF moet steken ipv een 47µF) was stuk. Gelukkig viel dat gemakkelijk te herstellen met een kort draadbrugje.
Ik heb dus de mods uit de link in de 2de post uitgevoerd, behalve het uitgangsfilter (RLC) zit er nog niet in en ik heb de voedingen nog niet opgedeeld. De opamp is vervangen door een LM4562.
Zoals jullie weten heb ik 2 exemplaren CD723 en kan ik dus lekker AB-testen.
Ik hou er niet van om zomaar wat in 't wilde weg te gaan beweren over hoorbare verschillen bij modificaties of upgrades van toestellen, dus mijn bevindingen hoop ik nog te kunnen verifiëren op een volgende luisterdag in Breda of elders. (ik heb thuis jammer genoeg de plaats niet om veel volk te ontvangen)
Wel, na een eerste half uur schakelen tussen de 2 CD-spelers (ze speelden synchroon dezelfde CD af) heb ik geen hoorbare verschillen kunnen vaststellen. Ik heb gezocht naar details in elke gebied van het hoorbare frequentiebereik maar heb niet kunnen ontdekken.
Eigenlijk verrast me dat helemaal niet. Menselijke oren zijn nu eenmaal een verschikkelijk slecht meetinstrument en de processor die er achter de sensor zit corrigeert waanzinnig goed, dus je moet al waanzinnig grote verschillen introduceren om een verschil te kunnen waarnemen. En enkele capjes vervangen is nu niet echt een gigantische ingreep. Dat de opamp vervangen (heb ik in een apparte sessie gedaan, dus eerste deel van de luistertest was met het orrigineel erin) ook geen hoorbaar verschil opleverde verraste me wel een klein beetje, maar zelfs dat lag een beetje in de verwachtingen.
Maar zoals gezegd, één paar oren geeft geen uitsluitsel. Ik ga dus de mods helemaal afwerken (dikkere cap op Vref van de DAC, uitgangsfilter en later de voedingen opdelen) en dan komt de speler dus in een luistertest met publiek aan het werk.
Ik heb ook componenten voor de discrete IV-omzetter van Jeroen_d, SSassen en DekkersJ besteld. Ik ga een poging doen om die plug-and-play te maken zodat we die ook kunnen testen in vergelijk met een geïntegreerde opamp.
Ik ben dus niet telergesteld met het resultaat. 1) ik heb lekker geknutseld 2) ik heb weer iets bijgeleerd 3) het doel was niet om een upgrade te doen, maar juist om te testen of er verschillen zijn en welke die dan zijn en vanaf welke stap ze dan optreden. (vandaar een apparte test met een andere opamp, en pas nu een upgrade van de cap op Vref)
Het blijft leuk.
p.s. Enkele foto´s volgen.