3-weg Filter hulp gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
zelf wikkelen krijg je nooit mooi strak op de spoel.
afwikkelen is nog wel te doen.
En we zitten momenteel een beetje klote, omdat de koper prijs zo hoog ligt.
Ik zou voor een corrobar of een dikke kernspoel (1,4mm ) gaan,volgens mij moet dat wel voldoende zijn.
een 1,4mm luchtspoel kan je ook overwegen, deze heeft alleen wat meet weerstand.
afwikkelen is nog wel te doen.
En we zitten momenteel een beetje klote, omdat de koper prijs zo hoog ligt.
Ik zou voor een corrobar of een dikke kernspoel (1,4mm ) gaan,volgens mij moet dat wel voldoende zijn.
een 1,4mm luchtspoel kan je ook overwegen, deze heeft alleen wat meet weerstand.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Zo das snel..jeroen_d schreef:Wil je het echt goedkoop houden, dan moet de middentoner eruit. Woofer ongefilterd gebruiken, tweeter met het derde orde filter aansluiten. Maak dan de spoel niet 0,33 maar 0,27 mH en verander de weerstand van 8,2 ohm naar 6,8 ohm. Zou redelijk moeten gaan voor zuiver PA gebruik.
Ehm nee de midwoofer blijft er wel in
Ik ga ff aan hem vragen of het iets duurder mag worden, zodat ik wel de juiste spoelen kan pakken.
Jullie horen nog van mij.
@Bertje, die 300Watt voor een spoel bedoel ik het vermogen wat de spoel kan verdragen
Zelf wikkelen word hem niet. De woofer is 600 Watt max, moet ik dat als uitgangspunt nemen?
Deze spoelen d8 ik aan:

Hochbelastbare Spule mit kornorientierten Silizium-Eisenblechen mit hohem Sättigungsstrom
Art.-Nr. L/mH R/Ohm D/mm Pmax (LxB/mm) Preis
I-1000 1,2 0,13 1,32 500 W 130 x 46 EUR 13,40
I-1001 1,5 0,14 1,32 500 W 130 x 46 EUR 13,70
I-0872 1,8 0,34 0,85 140 W 96 x 36 EUR 7,80
I-1002 1,8 0,16 1,32 490 W 130 x 46 EUR 14,20
I-1003 2,2 0,17 1,32 480 W 130 x 46 EUR 14,40
I-1004 2,7 0,19 1,32 430 W 130 x 46 EUR 14,90
I-1005 3,3 0,21 1,32 380 W 130 x 46 EUR 15,20
I-1006 3,9 0,24 1,32 340 W 130 x 46 EUR 16,00
I-1007 4,7 0,26 1,32 310 W 130 x 46 EUR 16,50
I-1008 5,6 0,29 1,32 280 W 130 x 46 EUR 16,90
I-1013 6,8 0,44 1,12 200 W 130 x 46 EUR 15,90
I-1014 8,2 0,49 1,12 180 W 130 x 46 EUR 16,40
I-1015 10 0,56 1,12 150 W 130 x 46 EUR 17,20
*) Pmax 8Ohm ist die Leistung, die die Spule in Serie zu einem 8 Ohm Tieftöner an diesen abgeben kann. (Bei 4 Ohm ist der Wert zu halbieren).
kleine i-Punkt-Spulen oder weitere Werte auf Anfrage oder gemäß IT-Katalog [/b]
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Hmm wat ik er zo van kan opmaken zal eerst de mid driver en dan de tweeter de beperkende factor zijn..Jan-Willem schreef:
Zelf wikkelen word hem niet. De woofer is 600 Watt max, moet ik dat als uitgangspunt nemen?
De belastbaarheid van de mid is maximaal 125W (piekvermogen!).
De tweeter zal het begeven rond de 250W max. in (uitgangspunt de gebruikte L-pad verzwakker).
Ik weet echter niet bij welke bandbreedte van de mid het vermogen is opgegeven...de x-max zal in ieder geval niet de limiterende factor zijn (resonantiefrequentie ligt buiten gebruikte bandbreedte en de kast van de mid is als het goed is een gesloten uitvoering toch?).
Muziekmateriaal is echter niet een continu belasting, dus hoeft de spoel wat minder te verwerken..3dB gemiddeld onder maximale geluidsdruk, geeft al een spoel die maar de helft van de ingangsvermogen hoeft te verwerken.
Wat ik er zover van begrepen heb, wordt bij popmuziek uitgegaan van een gemiddelde dat 10dB onder de max. ligt.
Dit verschil wordt ook wel de crestfactor genoemd.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik juist zit.
Ik heb zelf namelijk nog geen ervaring met filterontwerpen (nieuwe hobby
Cheers Chris
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Is dit een goede condensator voor een filter:
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2978
63V voldoende? en die 10% afwijking, is dat echt veel? (lees: ga je dat bij PA horen?)
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2978
63V voldoende? en die 10% afwijking, is dat echt veel? (lees: ga je dat bij PA horen?)
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Oke bedankt, doe ik dat (Het filter word wel aardig duur nog)
Alleen ik wil dus spoelen bestellen, kijk nu bij BMM maar daar zie ik geen wattages wat de spoel kan verdragen. 2.7mH spoel zoek ik.
Condensatoren hebben die een minimaal voltage nodig? Is een bipolaire elco van 35V genoeg?
En weerstanden, die staat bij de tweeter in serie, dat betekent dus dat daar bij maximaal vermogen 85 watt of meer door heen gaat, moet ik dan een weerstand hebben van 85 watt? (Evt. enkele parrallel), zo ook bij de woofer (echter staat deze niet in serie met de woofer).
Sorry ik kwam er niet helemaal uit.
Alleen ik wil dus spoelen bestellen, kijk nu bij BMM maar daar zie ik geen wattages wat de spoel kan verdragen. 2.7mH spoel zoek ik.
Condensatoren hebben die een minimaal voltage nodig? Is een bipolaire elco van 35V genoeg?
En weerstanden, die staat bij de tweeter in serie, dat betekent dus dat daar bij maximaal vermogen 85 watt of meer door heen gaat, moet ik dan een weerstand hebben van 85 watt? (Evt. enkele parrallel), zo ook bij de woofer (echter staat deze niet in serie met de woofer).
Sorry ik kwam er niet helemaal uit.
Condensators worden altijd opgegeven met een maximum toelaatbare spanning.
Een 35V elco kan dus maximaal 35V DC! aan.
Voor PA gebruik veel te weinig dus, want met een 8 ohm impedantie en 125W kom je al op de volgende DC spanning:
P=Ueff^2/R
Ueff^2=P*R = 125x8 =1000
Ueff = 31.62V
Udc = Ueff*wortel2 = 44.7Vdc.
Ueff is hierbij de effectieve wisselspanning.
Met een verbruikte vermogen van 250W schiet die spanning al naar de 63V....krijg je letterlijk een knallend feest met 63V elco's
.
Het beste zou je dus hoge spannings elco's kunnen gebruiken, minimaal 100V.
Die zijn bij grotere waarden alleen niet goedkoop...dus bij tweeters en de mid is het afgezien van de kwaliteitsreden ook beter om foliecondensators te nemen.
Elco's hebben namelijk de volgende vervelende eigenschappen:
*Temperatuursgevoelig
*Verlopen met de tijd
*Vervormen enorm wanneer de spanning bij de opgegeven condensatorspanning komt.
*Niet betrouwbaar...falende elco betekent ook een onherroeplijke dood voor je tweet.
Voor het dimensioneren van de weerstanden moet je kijken naar de stromen die erdoorheen lopen. Afgeven vermogen in de weerstanden is ook afhankelijk van de doorgelaten bandbreedte.
Kijk even hier voor een voorbeel op:
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm
Mag ik trouwens vragen voor welk continue vermogen je de speakers wilt gaan gebruiken?
Ik denk namelijk dat 300W veel te hoog gegrepen is met de huidige drivers.
Daar kun je max. 100W continue in pompen (mid is de beperkende factor).
Wat je nog uit kan zoeken is hoe de relatie tussen bandbreedte en belastbaarheid ligt (weet ik zelf ook niet).
Dan kun je precies bepalen wat de mid kan verdragen.
Cheers Chris
Een 35V elco kan dus maximaal 35V DC! aan.
Voor PA gebruik veel te weinig dus, want met een 8 ohm impedantie en 125W kom je al op de volgende DC spanning:
P=Ueff^2/R
Ueff^2=P*R = 125x8 =1000
Ueff = 31.62V
Udc = Ueff*wortel2 = 44.7Vdc.
Ueff is hierbij de effectieve wisselspanning.
Met een verbruikte vermogen van 250W schiet die spanning al naar de 63V....krijg je letterlijk een knallend feest met 63V elco's
Het beste zou je dus hoge spannings elco's kunnen gebruiken, minimaal 100V.
Die zijn bij grotere waarden alleen niet goedkoop...dus bij tweeters en de mid is het afgezien van de kwaliteitsreden ook beter om foliecondensators te nemen.
Elco's hebben namelijk de volgende vervelende eigenschappen:
*Temperatuursgevoelig
*Verlopen met de tijd
*Vervormen enorm wanneer de spanning bij de opgegeven condensatorspanning komt.
*Niet betrouwbaar...falende elco betekent ook een onherroeplijke dood voor je tweet.
Voor het dimensioneren van de weerstanden moet je kijken naar de stromen die erdoorheen lopen. Afgeven vermogen in de weerstanden is ook afhankelijk van de doorgelaten bandbreedte.
Kijk even hier voor een voorbeel op:
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm
Mag ik trouwens vragen voor welk continue vermogen je de speakers wilt gaan gebruiken?
Ik denk namelijk dat 300W veel te hoog gegrepen is met de huidige drivers.
Daar kun je max. 100W continue in pompen (mid is de beperkende factor).
Wat je nog uit kan zoeken is hoe de relatie tussen bandbreedte en belastbaarheid ligt (weet ik zelf ook niet).
Dan kun je precies bepalen wat de mid kan verdragen.
Cheers Chris
Jan-Willem, even een kant en klaar recept.
Condensatoren zoals aangeboden door speaker&co:
C1: 47uF bipolair 50V~ (142V=) 3,80
C2: Hoe mooi moet het klinken? Bipolair is goedkoop en prima voor PA gebruik, MKT is duurder, klinkt helderder, maar de 47uF is alweer 10,-
C3: gewoon weer bipolair 50V~ 3,30
C4 en C5: als je het kan betalen, hier toch liefst MKT, 3,3uF kost 0,90 en de 10uF kost 2,30 . Bij deze waardes is bipolair nauwelijks goedkoper dus dit is de ietsje hogere kosten absoluut waard.
Zoals je ziet hoef je je geen zorgen te maken over de werkspanning. De weerstanden zijn meer tricky. Ik zou overal 20W exemplaren gebruiken en na een tijdlang de speaker gebruikt te hebben controleren of alles nog goed werkt. Maar ik heb daar wel vertrouwen in.
Condensatoren zoals aangeboden door speaker&co:
C1: 47uF bipolair 50V~ (142V=) 3,80
C2: Hoe mooi moet het klinken? Bipolair is goedkoop en prima voor PA gebruik, MKT is duurder, klinkt helderder, maar de 47uF is alweer 10,-
C3: gewoon weer bipolair 50V~ 3,30
C4 en C5: als je het kan betalen, hier toch liefst MKT, 3,3uF kost 0,90 en de 10uF kost 2,30 . Bij deze waardes is bipolair nauwelijks goedkoper dus dit is de ietsje hogere kosten absoluut waard.
Zoals je ziet hoef je je geen zorgen te maken over de werkspanning. De weerstanden zijn meer tricky. Ik zou overal 20W exemplaren gebruiken en na een tijdlang de speaker gebruikt te hebben controleren of alles nog goed werkt. Maar ik heb daar wel vertrouwen in.
Hmm ik heb me dus vergist, zo te zien worden bipolaire elco's met een maximum AC werkspanning opgeven en vormen daarmee een uitzondering.jeroen_d schreef:Jan-Willem, even een kant en klaar recept.
Condensatoren zoals aangeboden door speaker&co:
C1: 47uF bipolair 50V~ (142V=) 3,80
Niettemin is het wel hartstikke vout wat zij daar neerzetten 50 Vac is geen 142Vdc, maar ca. 70Vdc.
Met 142V wordt een piek-piek waarde bedoeld.
Affein, 50V~ is genoeg om 300W continue door de elco te pompen bij een 8 ohm belasting.
Cheers Chris
