En toen zei die "poef!" en deed ie "vlam!&

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

En toen zei die "poef!" en deed ie "vlam!&

Bericht door Wowly »

Tja, degene die aanwezig waren op de luisterdag afgelopen keer in Breda heeft het misschien al meegekregen. Mijn linker UcD-kanaal deed al vreemd en zei toen ineens Knal! en met een klein vlammetje deed ie het niet meer. Overigens de stop van het gebouw ook niet, want die knalde er dus uit....

Nou ben ik niet zo'n elektrotechnicus maar een UcD in elkaar zetten lukt me wel. Op de een af andere manie heeft ie denk ik de rit naar Breda niet goed doorstaan (?) en is er iets fout gaan zitten waardoor ie het niet deed. Toen we hem open hadden gemaakt zagen dat alles goed zat en hebben we hem alsnog aangesloten. Daarna dus pang en poef de zekering eruit.

Ik wilde hem al heel erg lang uit elkaar halen en checken wat er nu mis was. Er waren 3 mogelijkheden voor zover ik het kon bedenken.
1) Bij het overzetten van de slitfoils naar het voedingsmodule heb ik niet juist gesoldeerd. Toch zou dit goed moeten zijn aangezien de polen goed staan en ik goed heb gesoldeerd, tenminste, dat denk ik. Ik zal zo wat foto's posten van mijn soldeerkunsten
2) De voedingsmodule is tegen de behuizing aangekomen. Lijkt me ook niet omdat het drie afstandshouders tussenzaten die zeker 3 mm tussenruimte geven. Zo hebben ze er altijd ingezeten en nooit een probleem mee gehad....
3) Ik zag dat ik de wisselstroomdraden niet exact gelijk had aangesloten. De Aarde zat prima aan de aarde. Allen de gele en de zwarte wisselstroomdraden zaten ivm de andere module andersom. Ik dacht dat het niet uitmaakte hoe wisselstroomdraden op de voedingsmodule waren aangesloten, omdat de gelijkrichting nog moet plaatsvinden.

Enfin, ik de boel uit elkaar geschroefd: voldoende ruimte tussen de module de behuizing. Die trafodraden zaten dus andersom, maar goed, het is wisselstroom. En aan de onderkant is absoluut niets te zien van sporen van een vlamboogje oid. Niet op de print aan de onderzijde, en niet aan de bovenzijde. ik zei al eerder, ik zal de fotoos posten dan kunnen jullie met eigen ogen zien.

Maar....wat is nu het probleem geweest. Waardoor ie eerst niet wilde spelen, en later die knal gaf. Dit kwam zeer duidelijk uit het voedinggedeelte daar ik er met mijn neus bovenop stond.

Wie kan mij helpen :cry:

Wowly

EDIT: oja, de zekeringen zijn nog heel.....
Bijlagen
onderzijde.jpg
onderzijde3.jpg
onderzijde2.jpg
Laatst gewijzigd door Wowly op di 26 jun 2007, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Paul

Bericht door Paul »

Is het de voeding of de module zelf die kapot is, dat kan ik niet uit je verhaal afleiden.

Wat voor zekering heb je er dan inzitten dat die in het gebouw eerder uitgingen dan die in je versterker?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De voedingsmudule is degene die de knal leek te maken. De Ucd-module zat in een ander compartiment.

De zekering is de standaard zekering die er op de voedingsmodule opzit. Gewoon een simpel ding. Ik zal even een fotootje ervan maken.

Jan
Bijlagen
bovenzijde.jpg
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Aangezien de zekeringen achter de elko's zitten, zullen die er niet uitknallen als DAARVOOR iets mis gaat. Gezien de "brandblaren" op de print zul je het bij de elko's moeten zoeken (of eerder). Zijn trouwens beide voedingen defect?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De brandblaren zijn wat overdreven uitvergroot vanwege de macrostand van mijn camera. Dit komt voornamelijk van het weghalen van het soldeersel van de oude condensatoren met zo'n geweeft lintje waarmee je soldeersel weg kunt "zuigen". Bij het opnieuw erop zetten heb ik alleen maar de pootjes aangeraakt van de condensator en de soldeer laten vloeien tot in de print. De andere voedingsmodule ziet er eender uit en works like a dream. In deze staat hebben ze 5 maanden lang gespeeld.....

Jan
voodooless
Contacteer:

Sluit de voeding eens los aan en meet de spanning op de pinnen...

Of nog beter: piep met je multimeter eerst eens de banen na of er niets kortgesloten is. Bijvoorbeeld over de elko's. In de piepstand van de multimeter zou je niets mogen horen.

Elko's zijn ook niet dik of lekken?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zal de voeding eens aanluiten en kijken wat voor AC eruit komt. De condensatoren zijn slitfoils van 2 jaar oud en zien er nog prima uit. Zeker geen lekken of dikkig zijn oid....

Jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb geen piepstand geloof iik. op mijn oude multi wel maar die is al lang wijlen. Dit is zo'n goedkoop metertje van Topcraft....

Jan
voodooless
Contacteer:

Dan neem de weerstandsmeter. Lage weerstand is kortsluiting.

Ik denk eigenlijk nog steeds dat er iets aan de kast is gekomen...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De voeding geeft 30, 5 aan beide wisselspanning/aarde pennen van de trafo aan.

Hoe zie ik wat de weerstandsmeting is op dit die multimeter?

Jan
Bijlagen
multi.jpg
voodooless
Contacteer:

Wowly schreef:
Hoe zie ik wat de weerstandsmeting is op dit die multimeter?
Waar het Ohm teken bij staat ;)

Afbeelding

Dat kun je gewoon meten zonder de voeding aan te sluiten.

Meet ook ff de DC spanningen aan de andere kant van de voeding als je hem hebt aangesloten.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Aan de kast gekomen zijn zou dan verklaren waarom de stroom het lichtnet heeft belast en daar de zkeering naar de kloten heeft geholpen. Wel vreemd is dat de zekeringen van de inschakelvertraging nog heel is.

Jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bij mij staat zoals je ziet nergens een ohm teken bij. Staat er dan achter de cijfertjes een K bij 2000, 200 en 20?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

nou nou nou jan dit zijn toch wel echt de basis stukjes van een multimeter :P

:lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

OKee dus, net heb ik de voedingsmodule aangesloten en een fraaie flitsje was voldoende om beide zekeringen op de voedingsmodule te laten doorfikken......

Wat is er nu gebeurd? Een te hoge weerstand voor de stroom voor de elko's? In dat geval zouden de elko's contact kunnen hebben gemaakt met het chassis en zijn ze stuk?

Jan
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

b_force schreef:
nou nou nou jan dit zijn toch wel echt de basis stukjes van een multimeter :P

:lol:
heehee, ik ben geen electronicus. Ik doe altijd precies wat er in de gebruiksaanwijzing staat en dan gaat het meestal goed. Alleen als er problemen aan de knikker zijn tja, dat staat nergens beschreven....Maar ik leer langzaam. Zo weet ik dat het ohm-teken voor weerstand staat :D

Jan
voodooless
Contacteer:

Die K'tjes moet je hebben Jan ;) Liefst zo min mogelijk :P
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

een multimeter hoort bij het standaard oe het zelf gereedschap :P

Ik kan iig niet meer zonder :P
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Kijk dat had ik al gemeten. Als ik de multimeter op 200 zonder K zet en de pennen van elkaar houd staat er bij mij 1. Als ik de pennen op beide poten van de elko houd blijft het 1. Als ik de multimeterpennen tegen elkaar houd staat er 0,04

Jan

Oja, dit is dus zonder zekeringen erin...als ik de zekeringspenne verbind blijft het ook 1...
Laatst gewijzigd door Wowly op di 26 jun 2007, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

niet zo heel vreemd dat je niks door een elco meet.

Hoewel dat zegt dat er iig geen kortsluiting is.

Wat wel zou kunnen is een elco verkeerdom aangesloten, maar dat zie, ruik en hoor je wel :P
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Gebruik je wel de goede zekeringen (slow blow?). Ik vermoed dat die zekeringen voor de elco's zitten en door de inschakelpiek eruit gaan. Zekeringen gaan er dus met een onbelaste voedingsmodule al uit?
Rob.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de elco's met de streep naar dezelfde zijde laten wijzen als dat de oude elco's stonden (toen heel goed op gelet!)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Eh oeps. ik heb de voedingsmodule's idd onbelast aangesloten. het zijn de zekeringen die erin zaten zoals ik ze heb gekregen van hypex, dus ik neem aan dat de goede erin zaten. Maar zoals gezegd, de module's hebben heel lang wel goed gewerkt....

Jan

EDit: er staat op: T4A op de zekeringen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ehm niet belast aansluiten is toch geen probleem ?

DAn versterk je in principe ook niet ?
(aangezien je geen gesloten kring hebt, simpel gezegd)

Tis vreemd, kan het hier ook niet goed zijn.

T4A is een 4 ampere zekering.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ikke een beetje dom zijn, ik denken opeens: heb ikke wel aan de goede kant aangesloten????? Wat denk je? heb ik de module met de trafo aangesloten op de uitgang van de voedingsmodule ipv aan de trafozijde........hoe stom kun je zijn????? :oops: :oops: :oops: :oops:

Het is duidelijk te laat aan het worden om er nog helder bij na te denken. Ik ga de boel maar eens opruimen en overmorgen als ik weer wat tijd heb opnieuw proberen. Zal hem wel moeten opsturen naar hypex zo onderhand...... :oops:

Jan
Plaats reactie