Tips voor ultime monitor + sub (B&W 805s en Rel killer)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

indoubt schreef:
Swiss77 schreef:
LOL :D
Ik liet wat monitorontwerpen zien aan mijn vriendin gisteravond. Haar eerste reactie was 'wat zijn ze KLEIN!. ik wil grotere speakers, van die vloerstaanders' :roll: :roll: Niet dat het gaat gebeuren (denk ik).
Oppassen hoor, ik denk dat er nu een hoop forumleden zijn die je vriendin wel willen overnemen :mrgreen:
Haha, ja daar was ik al bang voor :D

Ik heb de Thor even bekeken maar wat een bakbeest zeg! Dat is echt geen optie. Ik houd het voorlopig bij mijn oorspronkelijke idee van twee goede monitoren. De andere twee van hierboven met de zelfde speakerbezetting srtaan inmiddels op het lijstje om te gaan beluisteren.

Wie is de indruk op dit forum van de Maxima? Ik heb het idee om alleen de topkasten te maken aangevuld met een actieve sub.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik werd van de maxima niet koud of warm, al had ie het wel allemaal. Buitengewone ruimtelijkheid en accuratesse. Maar voor de rest....ik zou er niet zoveel geld aan willen uitgeven.

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vind ze heel goed klinken. Daarom heb ik voor het laag twee maal de woofer uit de Maxima, zij het in een iets grotere kast.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

indoubt schreef:
Swiss77 schreef:
LOL :D
Ik liet wat monitorontwerpen zien aan mijn vriendin gisteravond. Haar eerste reactie was 'wat zijn ze KLEIN!. ik wil grotere speakers, van die vloerstaanders' :roll: :roll: Niet dat het gaat gebeuren (denk ik).
Oppassen hoor, ik denk dat er nu een hoop forumleden zijn die je vriendin wel willen overnemen :mrgreen:
:lol:
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Wowly schreef:
Ik werd van de maxima niet koud of warm, al had ie het wel allemaal. Buitengewone ruimtelijkheid en accuratesse. Maar voor de rest....ik zou er niet zoveel geld aan willen uitgeven.

Wowly
Dit klinkt een beetje tegenstrijdig. Je zult wel iets anders bedoelen dan dat het overkomt.. Wat bedoel je met 'Maar voor de rest....wil je er niet zoveel geld aan uitgeven'. Bedoel je dat er voor (veel) minder geld DIY speakers zijn die gelijkwaardig presteren, m.aw. ze zijn te duur of vind jij ze te duur?
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Martijn M schreef:
Ik vind ze heel goed klinken. Daarom heb ik voor het laag twee maal de woofer uit de Maxima, zij het in een iets grotere kast.
Heb je foto's van dit project, met wat stuur je die sub aan, of zitten ze in een fullrange?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat ik bedoel te zeggen is dat toen wij ze beluisterden je echt alles hoorde. Heel veel detail, resolutie, zeer mooi beeld (breed diep) en erg dynamisch. Maar op de een of andere manier was het niet mijn geluid. Hoe moet ik dat nu uitleggen. Als een mercedes benz die probleemloos 250 km/u rijd, alleen voel je daar niks bij. Itt een donkervoort. Als je daar 150 mee rijd staat je haar in brand bij wijze van spreken!

Perfectie hoeft niet altijd je geluid te zijn. Daarbij vond ik hem héél erg kostbaar. En als ik van een dergelijke investering niet koud of warm word vind ik het dat geld niet waard.

Wowly
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe staat het met de zoektocht?

Wowly
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Wowly schreef:
Hoe staat het met de zoektocht?

Wowly
Ik ben aan het kijken wanneer ik een keer naar R'dam ga om de Seas Odin en Froy te luisteren. Helaas hebben ze deze niet bij Speakerland wat veel dichter in de buurt is. Verder wil ik met Ruud van Speakerland gaan bespreken wat ik met het laag moet doen als ik alleen de topkasten van de Maxima maak. Het actieve laag van de Maxima zelf is mij de kostbaar. De topkasten vallen binnen het budget dat ik voor de tops wil uitgeven.
Uiteraard eerst de Seas beluisteren, ik ben enorm benieuwd.

Ik zie heel weinig ontwerpen met bandtweeters. Waarom is dat? Vanwege de prijs of beperkingen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

waar in rotterdam ga jij de odin en de froy luisteren?
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

dre schreef:
waar in rotterdam ga jij de odin en de froy luisteren?
Ik begreep hier op het forum dat deze staan bij speaker&co. Vergis ik me?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Swiss77 schreef:
dre schreef:
waar in rotterdam ga jij de odin en de froy luisteren?
Ik begreep hier op het forum dat deze staan bij speaker&co. Vergis ik me?
de Thor staat er in elk geval wel, voor die anderen zou ik ff bellen
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Swiss77 schreef:

Wat vinden jullie van het idee om de topkast van de Maxima als monitor te gebruiken aangevuld met een actieve sub i.p.v. de standaard onderkasten. Ik heb de Maxima als geheel beluisterd en was aardig onder de indruk, maar helaas ver boven budget.
Als je topkast van de Maxima zo mooi vindt klinken, zou je toch eens moeten proberen de A4-ring van Ed Asterduc te beluisteren. Daar zitten voor het laag/mid en hoog dezelfde drivers in. (ook ik vind ze geweldig mooi en ze hebben model gestaan voor mijn ontwerp)

Verder moet je er op letten dat er 2 typen Reference Monitor zijn: de "gewone" en de SE. De SE heeft nl. andere drivers.
De SE heeft het grotere zusje van de driver die als mid in de Maxima en in e A4-ring zitten: de 18W4531. De "gewone" Reference Monitor heeft de 18W8546 (die wel gecoat is en echt anders klinkt. De SE heeft ook een andere tweeter, nl. de 3304/6600, die naar mijn smaak veel meer klinkt als de R2904/7000 (die ook in de Maxima en A4-ring zit) dan dat de D2905/9900 dat doet.
Mocht je het nog niet weten......

En voor een gesloten (sub)woofer (die naar mijn smaak de concurrentie met de 23W4557 van de Maxima goed aan kan): de Vifa 26WA550 (=MA26WR09). Kan met 35 L toe. Voor de (uitgebreide) afweging van een keuze, kun je mijn showcase lezen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3514

Succes.
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

@Hans
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat er twee versies van de Ref mon bestaan. Beide heb ik beluisterd maar konden mij niet bekoren. Ik begon mij vrij snel te storen aan beide speakers. Ik denk echt dat het aan de tweeter ligt. De Ultimo en de Maxima zijn imo een oase van rust. De Ultimo is overigens geen optie. Dat ding is gewoon niet te plaatsen en het laag klonk pas goed op ruim 1 meter uit de muur.

Waar kan ik deze A4 beluisteren? Klinkt als een interessante speaker (wel erg klein).

Jij hebt dus gekozen voor een fullrance speaker. Wat ik mij nu afvraag is of twee monitoren aangevuld met één sub ook nog nadelen kent m.b.t. tot het stereobeeld en plaatsing. Het laag wordt ook aangestuur door een andere versterker wat wellicht ook invloed heeft. Ik heb hier eerder niet zo bij stilgestaan eerlijk gezegt.
Laatst gewijzigd door Swiss77 op zo 15 jul 2007, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hij vindt de 2904 het mooiste,de 6600 lijkt op de 2904 maar is iets minder.
en de 9900 is weer heel anders(persoonlijk:1 van de beste tweeters ooit van scan-speak)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Swiss,
Asterduc op dit forum heeft de A4 met de R2904/7000 gebouwd.
Misschien kun je met hem in contact komen. Je kunt sowieso alvast zijn showcase lezen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0

Verder blijft klank toch een persoonlijk iets. Het feit dat niet iedere zelfbouwer voor hetzelfde kiest, zegt al genoeg....
Alhoewel we in feite allen naar een zoveel mogelijk natuurgetrouwe weergave streven. Nog een lange weg te gaan.... :) :? :)

Zolang je maar voldoende laag crosst (< ca. 80 Hz, hoeft volgens mij een subwoofer niet ten koste van ruimtelijkheid en plaatsing te gaan. Ik heb zelf om voornamelijk praktische reden gekozen voor een geintegreerde woofer: een vloerstaander vind ik mooier in mijn woonkamer te integreren dan een monitor op stand + aparte subwooferkast. Maar het heeft ook als voordeel dat je dan wat hoger kan crossen waardoor de mid-driver minder belast wordt en het totale systeem meer SPL kan maken (mijn woonkamer is niet zo piepklein en ik houd er van af en toe flink lawaai :wink: te kunnen maken)
De woofer actief filteren heeft meerdere voordelen; o.a. dat je dan zonder problemen een woofer met laag rendement kunt toepassen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hans Nootdorp schreef:
....de Vifa 26WA550 (=MA26WR09)
ik ben er ondertussen ook achter hoe het nou zit met deze 2... de ene (de dure) is dus de gene voor de consumentenmarkt, netjes in doos en van Gerd Lommersum, de andere is de OEM, dus eigenlijk bedoeld voor industriele Vifa klanten
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef:
Hans Nootdorp schreef:
....de Vifa 26WA550 (=MA26WR09)
ik ben er ondertussen ook achter hoe het nou zit met deze 2... de ene (de dure) is dus de gene voor de consumentenmarkt, netjes in doos en van Gerd Lommersum, de andere is de OEM, dus eigenlijk bedoeld voor industriele Vifa klanten
Ja, volgens mij zit dat inderdaad zo.
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Ik heb A4 project doorgelezen. Het is zeker een optie om die kant op te gaan. Het blijft ook nog eens ruim binnnen budget en dat is ook wel lekker. Echter zit ik ook te denken aan een Ref SE met ringstraler. Door de grotere woofer moet de combi met een actieve sub gevoelsmatig beter gaan. Heb ik hier een punt?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Is een variant. Of de 18W beter is dan de 15W is afhankelijk van hoe laag je actief wilt/moet crossen: hoe lager, hoe meer de midwoofer moet werken (meer excursie). Ik cross op 120 Hz en mijn 15W4531 hoeft echt niet zo hard te werken terwijl het toch erg hard kan. (103 db bij 120 Hz en 105 dB bij hogere freq.)

Maar mijn sub zit in dezelfde kast (eigenlijk dus 3weg). Komt de sub in een aparte kast ergens in de hoek van de kamer. dan moet je lager crossen. En als je dan erg luid wilt spelen, heeft de 18W als woofer/mid misschien de voorkeur. (zal bij bijv. 80 Hz ca. 4 dB schelen)
Maar (zoals bekend) een mid met grotere konus gaat in het hoog eerder bundelen......(wat weer pleit voor de 15W)

En voor de voor ref monitor SE met ringstraler (R2904/7000) moet wel een nieuw filter worden ontworpen. En dat is geen sinecure (als het echt mooi moet worden (maar niet ondoendlijk.
Swiss77
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 13:33
Locatie: Arnhem

Bericht door Swiss77 »

Mag ik stellen dat 2x een 15W (de maxima tops) dan een heel goed compromis is. Laag crossen en toch voldoende SPL of gaat deze vlieger niet op?

Ik heb zelf niet de kennis om een filter te ontwerpen. Een project zoals Ref SE met ring zou ik dan in overleg met Speakerland doen. Maar ja, bij die jongens moet ook brood op de plank komen. Ik kan me niet voorstellen dat ze voor nop en eenmalig een filter gaan ontwerpen.

De ideeen worden wel steeds gekker. Ik zit er aan te denken om de tops ook actief te maken door er per kant een UCD400 in te bouwen :lol:
De balanced input rechtstreeks op mijn Transporter en de gewone inputs aansluiten op de pre outs van mijn AV-bak. Zijn die inputs te schakelen trouwens? Dat is dan wel een vereiste.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Swiss77 schreef:
Mag ik stellen dat 2x een 15W (de maxima tops) dan een heel goed compromis is. Laag crossen en toch voldoende SPL of gaat deze vlieger niet op?
Is Oss zullen ze dat vast en zeker beamen.
Swiss77 schreef:
De ideeen worden wel steeds gekker. Ik zit er aan te denken om de tops ook actief te maken door er per kant een UCD400 in te bouwen :lol:
De balanced input rechtstreeks op mijn Transporter en de gewone inputs aansluiten op de pre outs van mijn AV-bak. Zijn die inputs te schakelen trouwens? Dat is dan wel een vereiste.
De UCD's hebben idd een mute-ingang. In principe is het mogelijk. Maar waarom zou je? Je zou mid/hoog dan wel actief kunnen filteren, maar dat ontwerpen is zeker niet eenvoudiger dan een passief filter. Ik heb in mijn vorige systeem (3weg) onderin de kast 3 versterkers+filters gehad. Is toch wat lastiger met tunen, koeling en storingen.

Wat betreft de R2904/7000: ook ik vind dat de Ultimo, de Maxima + de A4-ring opvallend veel rust in het hoog bezitten (alsof de tweeter niets doet).
Maar waarom geen A4-ring in een vloerstaander, met onderin een (sub)woofer. Zet je de woofer (bijv. Vifa MA26WR09; 163,- Euro :shock: ) in de zijwand (zodat je een mooi smal front houdt {voor maximale ruimtelijkheid). En woofer en mid/hoog allebei met een UCD aansturen. Dan heb je eigenlijk...... vrijwel een Menhir (zoals ik).
En je vrouw maak je blij met een vloerstaander :) :wink:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

By the way: de Seas Excellium tweeter van Carlo vind ik dezelfde rust hebben als de Scan Speak R2904/7000.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 17 jul 2007, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hans Nootdorp schreef:
By the way: de Seas Excellium tweeter van Carlo vind ik dezelfde rust hebben als de Scan Speak R2904/7000.....
Hoi Hans, ik neem aan dat je de Seas Excel Crescendo bedoelt :wink:

http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2 ... 040-06.pdf
Bijlagen
E_0040.jpg
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Natuurlijk! Foutje, bedankt. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”