geen nieuw topic, hulp wél nog steeds welkom!

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

P@ulus

geen nieuw topic, hulp wél nog steeds welkom!

Bericht door P@ulus »

Hoi,

Omdat ik luidsprekers wil gaan bouwen, zie mijn topicje op 'drivers'
viewtopic.php?t=4418
zoek ik hulp bij het maken /ontwerpen van het filter. Want daarin ben ik volledig onervaren. Ik weet wel de basisprincipes van de werking van spoelen en condensatoren, en wat dat in een filter doet, maar da's natuurlijk nog iets anders dan de fijne kneepjes kennen en ervaring hebben. Maar zijn er bv programma's te downloaden waar je de parameters van de units kunt invoeren en dat zo'n progammaatje dan een filterdesign uitpoept? Of denk ik veel te simpel :-s En als dat wel kan, kan ik als leek met zo'n programma overweg?
Of is er wellicht iemand van het forum die mij een flinke zet in de goede richting kan geven met een basis idee voor een filter? Dat mag heel eenvoudig van opzet zijn, graag zelfs, want ik ben van de 'less is more' overtuiging... Als er overtuigende argumenten zijn waarom deze units niet of slecht met elkaar zullen samengaan, hoor ik het natuurlijk ook graag!
De units die ik in gedachten heb zijn de Eton 7-372/32 HEX en de Thiel & Partner C2 24/6. Zie ook mijn andere topic hoe ik tot deze keuze ben gekomen. Het moet een vloerstaande speaker worden, basreflex lijkt me de beste oplossing, inhoud plm. 30 liter. Een beetje het idee van mijn huidige Dynaudio Nuance dus met andere units...
Wie kan mij een beetje op weg helpen?
bedankt,
Paul
Laatst gewijzigd door P@ulus op wo 12 dec 2007, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Misschien is dit een leuk projectje om met zijn allen onze ideeën op los te laten. Een ideaal programma voor het simuleren van filters is BoxSim. Gratis te downloaden en werkt zonder zich in de Windows Registry te nestelen, dus je kunt hem heel makkelijk uitwisselen en meenemen op je usb-stick bijvoorbeeld.

De Eton woofer heeft een veel kleiner kast nodig dan de Dynaudio woofer, ergens tussen de 15 en 20 liter. Ik heb in bijgaande simulatie een 18 liter kast genomen afgestemd op 45Hz. Als maten heb ik voorlopig de Dynaudio Nuance kast aangehouden, echter een centimeter breder en voorzien van afschuiningen van 10mm links en rechts, zonder afschuiningen krijg je een "heerlijk" rimpel-patroon in het hoog.

Het BoxSim project-bestand wordt niet toegestaan als bijlage, dus wie hem wil hebben kan mij mailen. :)
Bijlagen
Eton-Accuton_01b.jpg
Eton-Accuton_01a.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Geenius schreef:
Het BoxSim project-bestand wordt niet toegestaan als bijlage...
pak hem ff in, zip kan wel als bijlage
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
Geenius schreef:
Het BoxSim project-bestand wordt niet toegestaan als bijlage...
pak hem ff in, zip kan wel als bijlage
Bij deze.
Bijlagen
Eton_7-372-32 HEX _Accuton_C2 24-6.zip
(8.15 KiB) 219 keer gedownload
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Hartstikke bedankt Tony, dit is al meer dan ik had gehoopt. Voor ervaren bouwers blijkbaar toch niet zo'n moeite 'even' een filter uit zo'n programma te halen... Ik kan bijna niet wachten om aan de slag te gaan. En mogelijk natuurlijk dat met meer mensen hier nog goede aanvullingen en/of toevoegingen gemaakt worden. Goed voorstel om er een gezamelijk projekt van te maken :D En ik kan dus zelf dit programma downloaden en dan ook de bijlage openen? Want als ik 'm nu unzip en probeer te openen, zegtie dattie het niet kan openen, die Windows van mij...
Ga ik vanvond dus meteen doen, dat downloaden. En voor als ik de smaak te pakken krijg; de gegevens die je hebt gebruikt, zijn dat parameters die ik ook kan vinden, bv op de site van de fabrikanten? In het kader van mijn vraag of ook een nieuweling als ik met een dergelijk programma uit de voeten kan...
Dat de kast wat kleiner is, is niet heel erg. Die speaker die ik jaren geleden had (met ook Eton 7") was ook maar een 15 liter denk ik. En daar kwam nog heel volwassen laag uit. Zoals bv ook prachtig laag uit de Reference Monitors van m'n zwager Wowly komt... 8) en die zal niet gek veel meer inhoud hebben.
Bedankt!
Laatst gewijzigd door P@ulus op ma 25 jun 2007, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
WMC

Bericht door WMC »

Tony, hoe kom je aan al die verschillende data files, heb je die allemaal ooit zelf gemeten, of is daarvoor een online database?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

@ P@ulus: Inderdaad programma downloaden, uitpakken en dan opstarten. Hij begint dan automatisch een default project te laden. Als je mijn bestand uitpakt en in het mapje projekte zet dan kun je hem als nieuw project laden. Omdat hij zich niet in de Windows Registry nestelt moet je hem vanuit het programma openen en niet door het *.bpj bestand te dubbel-klikken. De curves van de woofer voor het midden en hoog zijn overgenomen van een meting van Hobby Hifi op een oneindige baffle. Voor het laag zijn ze gesimlueerd voor een smalle kast. De curves van de tweeter komen van de datasheet van Thiel&Partner gemeten op een oneindige baffle. In Boxsim kun je aangeven op welke manier de data is verkregen, vervolgens houdt de software hier rekening mee bij het simuleren.

Zie dit alles als een redelijk complete benadering van de werkelijkheid. Ik zeg benadering omdat in de praktijk je nog wat op het gehoor moet tweaken om het optimale resultaat te krijgen. Maar het geeft in ieder geval een heel goed startpunt aan en de relatieve verschillen als gevolg van het wijzigen van de waarde van een filter-component zijn in ieder geval perfect te volgen.

@WMC: de meeste *.frd en *.zma files heb ik zelf over de jaren gemaakt.
Een site waar online een hoop bestanden te vinden zijn is deze: http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/Driv ... files.html
Ook heeft Parts Express bestanden van een aantal van de drivers die zij leveren. http://www.partsexpress.com/resources/i ... _guide.cfm
Bijvoorbeeld deze van een Audax woofer: http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=296-165
P@ulus

Bericht door P@ulus »

@ Tony;
Programma gedownload, en jouw zip geladen. Ziet er inderdaad best uit. Alleen kan ik natuurlijk niet zo heel veel met de mogelijkheden, gewoonweg omdat ik niet weet wat het allemaal wil zeggen. Als ik bv bij 'auslegung standardweichen' kijk, zie ik jouw seriefilter niet (zover reikt mijn kennis nog net; het is toch een seriefilter, al was het omdat ik weet dat jij zweert bij seriefilters?). Heb je jouw filtervoorstel ook met dit programma berekend? Ach, ik zie zoveel zaken die ik niet herken, hmmm, misschien moet ik de handleiding ook even downloaden. Ik geloof dat ik die ook als pdf zag staan op de site waar je naar gelinkt hebt...
Nevertheless, nogmaals bedankt, ik denk dat ik hier een leuk startpunt heb!
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Filters bereken je niet (nouja, nauwelijks...). Je moet ze gewoon simuleren maken en opmeten. Dat is de enige manier.

Die filters van Tony zul je in de standaard boekjes niet vinden. Dat is een soort specialiteit 8) Op inernet is er wel het een en ander over te vinden hoor. Beetje zoeken :)
Laatst gewijzigd door voodooless op di 26 jun 2007, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

P@ulus schreef:
het is toch een seriefilter, al was het omdat ik weet dat jij zweert bij seriefilters?).
Dit is een parallel filter: beide kanten (hoogdoorlaat op de tweeter en laagdoorlaat op de woofer) zitten parallel aan de bron en beinvloeden elkaar niet.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het is inderdaad een parallel-filter, dat is een stuk makkelijker goed te krijgen dan een serie-filter :wink:

Het kleine RC-netwerkje parallel over de woofer spoel van 3,3mH dient ervoor om de resonantie piek bij circa 4kHz van de woofer vlak te trekken. De RC-netwerk parallel aan de woofer is eigenlijk gewoon de C van de 2e-orde laagdoorlaat die d.m.v. een weerstand licht gedempt wordt.

De tweeter is voorzien van een standaard 2e orde hoogdoorlaat en een L-pad.
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Tsja, newbie hè :oops: Ik had ooit begrepen dat een seriefilter wil zeggen dat de speakers onderdeel uitmaken van het filter, dus niet als het ware "aan het eind van een schema zitten", en op het plaatje dacht ik te zien dat de speakers ergens midden in het geheel staan... Maar je zou dus ook een verticale lijn midden in dat schema kunnen trekken, en als je het dan opdeelt heb je in feite een apart laag-filter en een apart hoog-filter. Als het ware. Maar goed, ik snap 'm :) .
Anyway, en dan nu, de volgende stap? Want ik denk dat het niet zinvol/slim is nu meteen te gaan investeren in Tritec en AudynPlus componenten van de genoemde waarden. Hoe doen jullie ervaren bouwers dat? Hebben jullie een bak met onderdelen van bijna alle waarden liggen waarmee je kunt experimenteren? Snel even berekend met prijzen van Speakerland zou ik dit filter met wat eenvoudigere componenten voor een tientje of vier kunnen bouwen. En met ook wel bij de doehetzelfboer te vinden restantplaten mdf een kast in elkaar plakken hoeft ook niet zo'n probleem te zijn. Dan zou ik (als ik de units heb) al een soort testspeaker kunnen bouwen. Zouden jullie me zo'n stappenplan aanraden?
En voor als ik de stap zou willen gaan nemen; nog goede tips waar ik de units voor een mooie prijs kan kopen? Liefst wel in Nederland, dan kan ik redelijk eenvoudig BTWvoordeel pakken (door op rekening van m'n band, een stichting, te kopen).
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

............een bak met onderdelen van bijna alle waarden waarmee je kunt experimenteren..............
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Je hebt je toch niet gestoord aan die opmerking hoop ik? Ik bedoelde er niets verkeerds mee, het was zeker niet denigrerend bedoeld of zo, als je het tenminste zo zou hebben opgevat. Of begrijp ik nu jouw bericht verkeerd...
nlmb

Bericht door nlmb »

Je PvA is goed, testkastje bouwen en met goedkope onderdelen wat filters proberen. Als je heel veel bouwt (zoals Tony) dan heb je op een gegeven moment alle spoel/ condensator waardes in je hobbydoos liggen.

Zelf heb ik goede ervaringen met deAudiofabriek, maar Thiel&Partner kan lang duren. De importeur Clofis heeft het vaak niet op voorraad. De fabrikant kan de productie niet aan, en de commerciele jongens krijgen natuurlijk eers. In de VS is de c13/ c24 heel erg lastig te krijgen, dus goede kans dat je in Nederland er ook een paar weken/ maanden op moet wachten.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

P@ulus schreef:
Je hebt je toch niet gestoord aan die opmerking hoop ik? Ik bedoelde er niets verkeerds mee, het was zeker niet denigrerend bedoeld of zo, als je het tenminste zo zou hebben opgevat. Of begrijp ik nu jouw bericht verkeerd...
Nee hoor. Misschien had ik er een smiley achter moeten zetten. :)
P@ulus

Bericht door P@ulus »

@ Tony: gelukkig maar :D want ik hoop je hulp nog langer te mogen gebruiken...

De verkrijgbaarheid van de Accuton is bij Clofis inderdaad niet best (kunnen zij ook niets aan doen denk ik), en ik heb nog geen bericht terug op een mailtje naar De Audiofabriek. Maar indien hier niet leverbaar; Strassacker heeft ze op voorraad, nog gunstig geprijsd ook. Maar hebben jullie ervaring met in Duitsland bestellen? Ik heb nl een keer een dvda besteld bij Amazon.de, en kreeg bovenop de prijs wel mooi invoerrechten bijgerekend :( . Terwijl ik voor een Kef 5.1 set besteld in Zwitserland niks aan invoerrechten kreeg bijgeteld? Is dat willekeur, of hangt dat maar net van de leverancier af of zo? Voor zover ik begrijp ben je eigenlijk nog steeds verplicht (als de leverancier het er niet al bijrekent) zelf 'aangifte' te doen ivm invoerrechten;
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

P@ulus schreef:
@ Tony: gelukkig maar :D want ik hoop je hulp nog langer te mogen gebruiken...

De verkrijgbaarheid van de Accuton is bij Clofis inderdaad niet best (kunnen zij ook niets aan doen denk ik), en ik heb nog geen bericht terug op een mailtje naar De Audiofabriek. Maar indien hier niet leverbaar; Strassacker heeft ze op voorraad, nog gunstig geprijsd ook. Maar hebben jullie ervaring met in Duitsland bestellen? Ik heb nl een keer een dvda besteld bij Amazon.de, en kreeg bovenop de prijs wel mooi invoerrechten bijgerekend :( . Terwijl ik voor een Kef 5.1 set besteld in Zwitserland niks aan invoerrechten kreeg bijgeteld?
Binnen de EU is er geen sprake van invoerrechten. Was de dvda wellicht van een Amazon distributiecentrum buiten de EU? Anders is het een vreemde actie van de douane... of van voor het tijdperk van de EU 8)

Buiten dat is er inderdaad sprake van willekeur min of meer. Sommige pakjes schreeuwen om nadere inspectie, maar veelal slipt er vanalles door wat eigenlijk ingevoerd had moeten worden. De vraag is hoeveel koffie de douane ambtenaar die ochtend gehad heeft.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

DIY_Freak schreef:
Binnen de EU is er geen sprake van invoerrechten. ....
idd, als jij als particulier in een ander EU land iets koopt en daar (dus) BTW etc over betaald hebt in dat land, dan hoef je hier niets meer te betalen. wat je bij Strassacker ziet is dus wat je moet betalen.
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Ah, dat geeft de burger moed! Ik vond het al vreemd, met al die 'open grenzen' die we heden ten dage in Europa kennen... Ik weet niet of ik die rekening van Amazon nog kan vinden, misschien herinner ik het me ook wel verkeerd.
Ander verhaal wordt het dan of ik (onze band) als Nederlandse stichting dan nog de BTW terug kan krijgen. Ik geloof dat dat wel kan, maar volgens mij is onze toetsenist (die ook de geldzaken/administratie doet) er van overtuigd dat dat héél moeilijk is -lees: hij heeft geen zin dat allemaal uit te zoeken- :wink:

Ander puntje;
niet om onder andere Tony's inspanningen tot nu toe teniet te doen, maar als die 7" het beter/alleen doet in een wat kleinere kast (max 15 liter), en ik zou toch graag een iets grotere vloerstaander willen, is een 8" dan een optie? Er zijn tweeweg systemen met Eton 8" te vinden, dan overigens met de ER4, zoals de E-Motion (HH) en de Maxi (Acoustic Design Magazine). Of is dit moeilijker voor de Thiel dan voor zo'n ER4? Los van het feit dat het natuurlijk ook een ander weergavekarakter geeft. 'T is maar een idee... :?:
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Of je zet er nog een 7" bij........... 8)

Afbeelding
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Ja, da's ook zo gek nog niet... en misschien is het wel haalbaar voor me, financieel gezien dan. Afgelopen dagen namelijk de centjes eens geteld, en het zou er misschien wel inzitten. Nu had ik in eerste instantie niet meteen gedacht aan twee 7"-ers, maar de mogelijkheid van een drieweg kwam wel in me op. Dat was ook een beetje ingegeven door een mailtje van Clofis (die had ik gemaild over de verkrijgbaarheid van de c 24/6), waarin geopperd werd of bij gebrek aan c24/6 de c 12/6 een alternatief voor me zou zijn. Toen dacht ik: ja, die is wél een stuk goedkoper, en als ik die combineer met bv. een 5" houd ik misschien nog financiele ruimte voor een woofer, oftewel een drieweg systeem. Dus vanaf nu zijn suggesties in die richting ook welkom :D .

Overigens, omdat ik in dat geval toch graag een slanke kast zou willen, hebben jullie ervaring met 'sidefiring' woofers?

En als ik jullie dan meteen weer als klankbord mag gebruiken voor een idee wat ik dan ook al heb in die richting;
een 'topkast' als een soort clone van de vroegere Kit 250 van Focal, die vond ik toen nl. erg fraai (ook optisch), maar dan bestukt met c12/6 en Seas Excel 5" Nextel (nlmb had het ook al over de nextel serie). Extra leuk ook omdat de Kit 250 die ik altijd bij Speakerland hoorde & zag ook was afgewerkt in Nextel, zo zou ik 'm dan ook maken. En daar dan een op deze topkast afgestemde passieve laag-kast onder met sidefiring woofer, naar idee van bv de Pen Audio Chara. Haalbaar, mogelijk, leuk idee..? Ieder kritiek is zoals bekend welkom!
Overigens betekent dit niet dat het idee Eton 7" met c24/6 nu terzijde geschoven is hoor, lijkt me nog steeds een heel fijn project! :wink:
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Sterker nog (vwb het niet terzijde schuiven van het Eton/Thiel verhaal);
ik voel eigenlijk toch steeds meer voor het idee van Tony om er een 7" bij te zetten. Ik heb er gisterenanavond ook nog eens met een vriend (en mede-audioot) over gebrainstormed, en dat zou volgens ons meerdere voordelen hebben tov een drieweg, please correct us if we're wrong;
- eenvoudiger (goedkoper?) te filteren dan een driewegsysteem
- waarschijnlijk iets hoger rendement (toch?)
- 'snelle' laagweergave
- toch redelijk smalle kast
en ik zou dan tóch een vloerstaander hebben mét natuurlijk tov een 15 literkast een vollere laaagweergave :P. En dat is dan weer prettig voor mij omdat die speakers als frontspeakers in een 5.0 systeem (dus zonder sub) ingezet worden.
En of ik dan zou kiezen voor de Avalon-look, dat zien we dan wel weer :? , zo'n houtworm ben ik niet. Van de andere kant zijn er op het forum natuurlijk genoeg voorbeelden en behulpzame lieden te vinden om het evt toch klaar te spelen, en dan ziet het er wel erg HP uit :D .
@ Tony: klopt het een beetje wat ik schrijf, en kun je jouw filterontwerp aanpassen zijn aan 2 x 7", of moet het dan een heel nieuw filterontwerp worden? If so, ik durf het bijna niet te vragen... [-o< En leent zich dan evt een ander type 7"van Eton zich beter? Ik zie dat Avalon de 7-375/32 HEX gebruikt, of een unit die daar verdacht veel op lijkt? Ik zit (nogmaals) niet vast aan de 7-372/32 HEX...
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Wat vinden jullie van dit ontwerp;
http://www.acoustic-design-magazin.de/h ... kung9.html
Hier worden twee 7"ers gebruikt, in één behuizing (dus niet zoals ik ook ergens zag een eigen compartiment per 7"). Zou dit een bruikbaar uitgangspunt zijn waarbij dan alleen de tweeter (en natuurlijk het hoogfliter) veranderd zou worden in geval van Thiel & Partner? Of gaan jullie liever uit van eigen ontwerpen, kan ik me ook iets bij voorstellen :wink:
Ik ben trouwens vanaf morgen een weekje op vakantie, dus jullie evt replies kan ik dan niet zien, maar schroom niet mooie voorstellen voor filters mijn richting op te gooien :D
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Daar ben ik weer.....

Ter info, voor zover iemand dit topic nog volgt;
Omdat ik toch van plan ben op termijn* aan de slag te gaan, wil ik me goed voorbereiden. En ik heb daarom onlangs de stoute schoenen aan getrokken en Tony gemaild of hij voor mij een filteridee kon maken voor de versie met 2 x Eton. En prompt kwam er een filter binnen via mail. Tony nogmaals bedankt!

Maar mijn vraag aan jullie allen is deze: wat is een betere oplossing,
1) twee speakers in ieder hun eigen (BR) behuizing of
2) twee speakers in één behuizing zoals bijvoorbeeld in het ontwerp van Herr Wohlgemuht dat ik al eerder aangaf (Eton2u XXL).

Mijn idee is dat er met 1) niet veel dieper laag wordt bereikt, wel meer druk en rendement. En dat er met 2) een dieper laag gerealiseerd kan worden, overigens ook met genoemde voordelen van druk en rendement. Misschien wel minder strak en dus kwalitatief minder laag? Ook hier de opmerking please correct me if i'm wrong
Trouwens, ik weet eerlijk gezegd niet of Avalon de twee 7"-ers ook in één behuizing bouwt??? Maar zoals ik al eerder de vraag stelde; leent een ander type Eton 7" zich daar misschien beter voor? De Eton 375 zit in de 2u XXL en zo te zien ook in de Ascendant...

De vraag heeft ook een praktisch uitgangspunt; ik kan/wil de speaker niet te dicht tegen de muur zetten, en met twee BR poorten kan ik er natuurlijk max. één 'downfiring' maken, de andere moet dan bijna wel naar achteren (naar voren zou ik in een Ascendant-clone zonde vinden van de looks!), en ik houdt niet zo van BR poorten naar achteren, en dus tegen de muur gericht.

PLEASE respond, thank you, thank you [-o<

* dat op termijn slaat er op dat de financien voor dit project waarschijnlijk zullen komen uit de verkoop van een 30+ Fender basgitaar, waarvan ik op dit moment nog geen afscheid heb genomen....
@ Tony; jij hebt een bas-rig gemaakt, speel je ook bas? En if so, vloek ik nu te erg in de Fender-kerk :wink: je wilt me toch nog wel bijstaan als dit project gaat beginnen?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”