Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hier, voor de line array dude's

http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

Ik ben nog bezig in ieder geval :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm ik ben niet zo voor line array's.

Al is het alleen maaar voor het oog, maargoed das natuurlijk weer persoonlijk..

Ben benieuwd wanneer we eindelijk die dingetjes binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank@Bart

Ik raak die link steeds kwijt!

Groet Roland
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

bartsegers schreef:
hier, voor de line array dude's

http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

Ik ben nog bezig in ieder geval :)
Dat is handig, dank je wel!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Montana schreef:
Het probleem met zulke kasten is dat wannner je te dichtbij zit de middelste units veel dichterbij je oor zitten dan de onderste en bovendste units. Kan je oplossen door de kast de vorm van een banaan te geven!
Met een banaan doe je het voordeel van een line weer teniet, een line heeft een (half) cilindervormig afstraalpatroon, waarbij iedere unit een horizontaal gericht patroon heeft dat te vergelijken is met een pizzapunt. Voordeel is dat je weinig last hebt van reflecties tegen de vloer en plafond, ook zal het laag beter voor de dag komen, omdat het laag een cilindervormige uitbreiding heeft in plaats van een bolvormige.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

richard schreef:
Montana schreef:
Het probleem met zulke kasten is dat wannner je te dichtbij zit de middelste units veel dichterbij je oor zitten dan de onderste en bovendste units. Kan je oplossen door de kast de vorm van een banaan te geven!
Met een banaan doe je het voordeel van een line weer teniet, een line heeft een (half) cilindervormig afstraalpatroon, waarbij iedere unit een horizontaal gericht patroon heeft dat te vergelijken is met een pizzapunt. Voordeel is dat je weinig last hebt van reflecties tegen de vloer en plafond, ook zal het laag beter voor de dag komen, omdat het laag een cilindervormige uitbreiding heeft in plaats van een bolvormige.
De unit kan toch horizontaal gericht blijven? :roll: Stel je brengt een line terug naar 3 hele grote mid drivers, elk van zo een 24".. Wil je die drie in fase krijgen zal je de middelste unit een flink stuk naar achteren moeten zetten. Een rechte line array lijkt mij dus niet optimaal, omdat de afstraling van de verschillende units niet gelijktijdig bij het oor van de luisteraar aankomt ( of je moet gigagrote oren hebben)..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Montana schreef:
Een rechte line array lijkt mij dus niet optimaal, omdat de afstraling van de verschillende units niet gelijktijdig bij het oor van de luisteraar aankomt ( of je moet gigagrote oren hebben)..
Dat is ook helemaal niet de bedoeling bij een linearray, je hoort alleen de unit uit de line die op oorhoogte zit. De andere units ondersteunen het golffront van die ene unit en voorkomen dat het geluid bolvormig uitwaaierd. Doordat de uitbreiding cilindervormig is in plaats van bolvormig is de afname in geluidsniveau 3 dB per afstandsverdubbeling in plaats van 6 dB.

Voorwaarde is wel dat de line van vloer tot plafond doorloopt en de onderlinge afstand van de units klein is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

aha.. nou zoveel kaas heb ik er niet van gegeten, maar het enige voordeel dat ik zie is dan ook de extra gevoeligheid die je hebt wat betreft afstraling. Maar feit blijft dat het geheel gigantisch bundelt op sommige frequenties en dat zal geen mooi (subjectief) plaatje zal geven. Op het ene moment staan sommige van de units in tegenfase te spelen en op andere moment weer andere vergeleken met bijv. de middelste unit. o.a. Verticale afstraling en respons lijkt mij dus belabberd. (ik heb het over een situatie, waarbij je ongeveer 2,5 meter van de line zit, als je verderweg gaat zitten zal het natuurlijk veel beter gaan)) Daarom vind ik een line ook meer experimenteel interessant dan een line voor serieus luisteren. Kan ook zijn dat ik er goed naast zit. Ik probeer het me deels theoretisch voor te stellen.

Is er nou iemand die 40(of 20) hivi's besteld heeft om een line te bouwen? :lol: :lol:

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Montana schreef:
...Op het ene moment staan sommige van de units in tegenfase te spelen en op andere moment weer andere vergeleken met bijv. de middelste unit.
Dat is dus niet zo, de uitbreiding van iedere unit afzondelijk is cilindervormig, niet bolvormig. Je hebt dus geen last van in tegenfase spelende units omdat de weglengte groter is (mits de afstand tussen de units klein genoeg is).
bartsegers schreef:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Montana schreef:


Is er nou iemand die 40(of 20) hivi's besteld heeft om een line te bouwen? :lol: :lol:

mvg,

Montana
32 ook goed? :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Tja, mijn idee met de hi-vi.
Geen gesloten of Br kastje. Ook de TL laat ik voor wat hij is.

Het ontwerp wordt een hoorn :P
Of hij uitvoerbaar is weet ik nog niet.

Via excel en autocad ga ik aan de slag.
Met het luidspreker bouwboek naast mijn zijde is het ideale verloop alvast vastgesteld.

Geen compressie, en met een ondergrens frequentie van 80 hz. (vrij veld)

Het resterende laag, moet van de kamer afkomen en de plaatsing!

Met een mond van een kleine 300cm2 en een 1,5 meter lengte als basis.

Nu komt natuurlijk het ontwerpen ervan. Dat zal wat lastiger worden....
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik ben nog niet tevreden.......

Denk bij dit aanblik, aan 20cm breed. 160cm hoog. 40 diep.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

AUW! Dat is wel een heleboel werk, voor zo'n klein drivertje... :shock:
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mooie constructie ! Jammer dat er zo weinig van te zien is als het af is.

Alhoewel: je kan natuurlijk die twee punten aan de voorkant en "devleugels" aan de achterkant openwerken of mischien twee glazen
zijpanelen ? :?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

inderdaad een hele hoop werk!

let wel dat het verloop bijna geheel het natuurlijke verloop heeft!

er zijn dus geen consessies gedaan. Blijft een kunst om in een slanke zuil een lange hoorn te vouwen.
een simpel basreflex kastje zou ik zonde vinden ook :D
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=52

Zijn dat de juiste waardes en is pnom het zelfde als Pe ?

tuning frequency = cut off frequency = F3 ?

Zo ja dan zijn dit mijn resultaten in Win Isd ( ik hoor graag of dit overeenkomt met de anderen )

Gesloten 0,7 liter/ qtc 1,72/ F3 = 101 hz

Poort 1,5 liter/ F3=82,82

Waarom trouwens geen Qtc waarde bij de optie- vented ?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Bart, Gaaf idee man!!!

me follow you

Wowly
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Wat betreft die F3 en Fs. Daar struikelde ik ook al over!

Het scheelt nogal natuurlijk... Ik heb de hoorn op 70 Hz getuned.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ivo schreef:
Montana schreef:
Een ideale afstand heb je dus niet bij zulke line arrays!
Maar heb je dan wel een afstand waarop het redelijk begint te klinken? :)

En kun je bij een kleinere rechte line array dichterbij zitten?
Hier zijn wel programma's voor, voor de afstraling. Ik moet er ook nog een paar hebben, maar weet zo niet waar.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ondanks een goed uitgekiend ontwerp, (die grote lange hoorn) speelt er natuurlijk altijd het idee om iets kleiners te maken.

als uitgangspunt heb ik weer de excel tabel gepakt, voor een kleinere hoorn.
Iemand van dit forum, heeft me ooit op het idee gebracht een conische hoorn te maken,
om zo extreem lastig zaagwerk te voorkomen.

Nou, het is een variant ála spiral horn geworden.

De tabel, die nog steeds van toepassing is:

Afbeelding

En op de hoekpunten de hoorn een conische sprong gegeven.
Afbeelding

Dan rolt er het volgende uit:

De hoorn heeft een verloop van 30 cm2 (SD opp.) naar 220 cm2
(ruwweg genomen, door het laatste conische elementje is dit lastig vast te stellen) de lengte is een 1,4 meter.

(owja, niet onbelangrijk, een kleine 8 cm dik in totaal) en 50x80 cm +/-



Afbeelding
Gebruikersavatar
mambofats
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 7:03
Locatie: Waregem

Bericht door mambofats »

Volgende ontwerpen vallen bij mij reeds in de smaak :
http://www.maclementhorn.it/New_Box.htm
en
http://www.cain-cain.com/noogi/index.html
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Zoiets?

Jungson BD 5

Lijkt meer alsof er aurasound in zit maar met hivi tjes moet je toch ook wel wat leuks kunnen maken

http://www.pacificaudio.nl/index.php?pa ... &Itemid=26
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

In die laatste zitten Aurasound NS3 (of NS4) speakers.
Die kunnen veel meer laagen hebben dan de B3S

(de B3S vind lager dan 100Hz niet echt heel prettig, schijnt)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

b_force schreef:
In die laatste zitten Aurasound NS3 (of NS4) speakers.
Die kunnen veel meer laagen hebben dan de B3S

(de B3S vind lager dan 100Hz niet echt heel prettig, schijnt)
Daar heb ik ook al wat over gelezen idd.

misschien dat een hoorn of TL behuizing het laag wat kracht bij kan zetten...
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

De aurasoundjes kunnen inderdaad veel lager als de bs jes maar in de jungson zit er een 6,5" basje bij. Ik weet niet of in de jungson de aura's zijn gebruikt, ze lijken er alleen op.

Ik vond de jungson een leuk ontwerp, vandaar dat ik het even in de groep gooi.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”