http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Ik ben nog bezig in ieder geval
Moderator: Beheerdersteam
Dat is handig, dank je wel!bartsegers schreef:hier, voor de line array dude's
http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Ik ben nog bezig in ieder geval
Met een banaan doe je het voordeel van een line weer teniet, een line heeft een (half) cilindervormig afstraalpatroon, waarbij iedere unit een horizontaal gericht patroon heeft dat te vergelijken is met een pizzapunt. Voordeel is dat je weinig last hebt van reflecties tegen de vloer en plafond, ook zal het laag beter voor de dag komen, omdat het laag een cilindervormige uitbreiding heeft in plaats van een bolvormige.Montana schreef:Het probleem met zulke kasten is dat wannner je te dichtbij zit de middelste units veel dichterbij je oor zitten dan de onderste en bovendste units. Kan je oplossen door de kast de vorm van een banaan te geven!
De unit kan toch horizontaal gericht blijven?richard schreef:Met een banaan doe je het voordeel van een line weer teniet, een line heeft een (half) cilindervormig afstraalpatroon, waarbij iedere unit een horizontaal gericht patroon heeft dat te vergelijken is met een pizzapunt. Voordeel is dat je weinig last hebt van reflecties tegen de vloer en plafond, ook zal het laag beter voor de dag komen, omdat het laag een cilindervormige uitbreiding heeft in plaats van een bolvormige.Montana schreef:Het probleem met zulke kasten is dat wannner je te dichtbij zit de middelste units veel dichterbij je oor zitten dan de onderste en bovendste units. Kan je oplossen door de kast de vorm van een banaan te geven!
Dat is ook helemaal niet de bedoeling bij een linearray, je hoort alleen de unit uit de line die op oorhoogte zit. De andere units ondersteunen het golffront van die ene unit en voorkomen dat het geluid bolvormig uitwaaierd. Doordat de uitbreiding cilindervormig is in plaats van bolvormig is de afname in geluidsniveau 3 dB per afstandsverdubbeling in plaats van 6 dB.Montana schreef:Een rechte line array lijkt mij dus niet optimaal, omdat de afstraling van de verschillende units niet gelijktijdig bij het oor van de luisteraar aankomt ( of je moet gigagrote oren hebben)..
Dat is dus niet zo, de uitbreiding van iedere unit afzondelijk is cilindervormig, niet bolvormig. Je hebt dus geen last van in tegenfase spelende units omdat de weglengte groter is (mits de afstand tussen de units klein genoeg is).Montana schreef:...Op het ene moment staan sommige van de units in tegenfase te spelen en op andere moment weer andere vergeleken met bijv. de middelste unit.
bartsegers schreef:

Hier zijn wel programma's voor, voor de afstraling. Ik moet er ook nog een paar hebben, maar weet zo niet waar.Ivo schreef:Maar heb je dan wel een afstand waarop het redelijk begint te klinken?Montana schreef:Een ideale afstand heb je dus niet bij zulke line arrays!![]()
En kun je bij een kleinere rechte line array dichterbij zitten?