Tips voor ultime monitor + sub (B&W 805s en Rel killer)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Bericht door indoubt »

Als de klank van de 805s je bevalt waarom koop je die dan niet gewoon?

Ik heb er destijds ook naar gekeken en ik vindt hem behoorlijk goed klinken. Qua prijs is ie denk ik wel een beetje over de top voor wat je krijgt

Ik denk dat er legio DIY monitoren zijn die beter klinken. Inclusief de scans peaks, al is dat niet helemaal mijn smaak
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

indoubt schreef:
Als de klank van de 805s je bevalt waarom koop je die dan niet gewoon?

Ik heb er destijds ook naar gekeken en ik vindt hem behoorlijk goed klinken. Qua prijs is ie denk ik wel een beetje over de top voor wat je krijgt

Ik denk dat er legio DIY monitoren zijn die beter klinken. Inclusief de scans peaks, al is dat niet helemaal mijn smaak
Er zijn een paar redenen voor DIY. Ten eerste lijkt het mij geweldig om zelf speakers te bouwen en de voldoening die dit geeft bij iedere keer als de stereo aangezet wordt.

Momenteel is mijn nieuwe huis in aanbouw. Mooi moment om speakers te bouwen en af te werken in de stijl van het interieur.

Als laaste ben ik een Hollander en wil maximale 'bang for the buck'. De 805 is echt mooi maar ik weet welhaast zeker dat voor het zelfde geld zelfbouw mooier kn zijn. De vraag is alleen welk ontwerp en welke units?

Echt balen dat ik niet eerder gezien heb dat er een luisterdag was gepland. Het forumonderdel DIY Events is mij niet eerder opgevallen tot dat CarloPJB me vandaag een tip gaf.
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

nlmb schreef:
De Scanspeakkitjes halen zeker niet de max uit de units. Ze klinken redelijk maar ook niet meer dan dat.

Bij www.deaudiofabriek.nl staat een 2-weg DIY kitje met Raidho bandtweeter en Audiotechnology. Deze klinkt heel anders dan de Speaker&Co kitjes. Zelfde bezetting als Eben (de tweeter komt daar ook vandaan). Maar dan zonder waveguide.

Ze hebben wel een goede sub nodig, anders schieten de 15cm woofertjes in de stress.
Dat ziet er goed uit, ik kan alleen geen kits vinden op de deaudiofabriek.nl alleen losse componenen?!?
asterduc
Contacteer:

Re: Tips voor ultime monitor + sub (B&W 805s en Rel kill

Bericht door asterduc »

Swiss77 schreef:
De Ringradiator van Scanspeak Ultimo is mooi maar ik heb geen monitorontwerp kunnen vinden met deze unit.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0
en doorscrollen naar 5 maart 2006.
Paul schreef:
Die kritiek van een neuzelige weergave van de Scanspeak ref monitor heb ik hier op het forum vaker gelezen,
neuzig, nasaal, ... ik denk dat hier wat termen door elkaar worden gehaald.

Een Scan Speak unit kun je niet echt afkeuren, net zomin als een Thiel, Eton of topklasse reeksen van andere merken, zoals bvb de Excell, HDS, Nextel enz...

Wat je in een luisterruimte hoort is een verzameling van invloeden. Het is dus niet alleen de unit die het geluid 'maakt', maar dus ook het ontwerp, de afwerking, de aanstuur apparatuur en niet het laatst, de geluidsruimte.

Ik heb de laatste 2 jaar uitsluitend met Scan Speak gewerkt. Neuzig of nasaal heb ik het in die ontwerpen nog niet horen klinken.
Dus aan de units zal het zeker niet liggen.

Wat de klassieke Scan Speak kitjes betreft, die zijn zo afgesteld dat ze door een groot publiek worden aanvaard. Persoonlijk vind ik dat het mid wat te terughoudend is. Dat is dus met opzet gedaan, net zoals grootfabrikanten zoals bvb een B&W dat ook doen.
Zulke zaken kun je naar eigen smaak zelf aanpassen, en dat is dus het mooie van zelfbouw.

Neem bijvoorbeeld de A4. Als je daar de weerstand R1 weghaald, zal hij minder commercieel klinken.
Ook bij de ref monitor SE zie ik die weerstand terugkomen, met die grotere woofer is het effect nog intensiever. Als die weerstand verkleind gaat ook hij veel levendiger en frisser klinken. Als je dat zoekt, fine, dan heb je een mooi tuningsmiddel. Het is maar wat je zoekt.
Nogmaals, de Scan Speak kitjes zijn een mooie basis om te vertrekken. Op de luisterdag in Breda hadden we de Troels A4 naast mijn A4 ring. Zooo breed kan de afstelling werken. Zij die erbij waren weten wel wat ik bedoel.

Ed.
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Ed.
Wat ik hoor (en iritant vind) aan de Ref mon hoor ik ook aan de Master Three. De speaker is nagenoeg idem aan de de Ref mon volgens Ruud. Zal het dan toch niet aan de driver liggen?
Afbeelding

Dat neuzige/nasale wat ik hoor is blijkbaar in een erg moeilijk gebied voor uberhaubt een speaker. Ik ervaar het zelfde bij nagenoeg iedere fabrieksspeaker tot een 1500 euro en trouwens ook bij veel duurdere. Een Sax of een vrouwenstem die flink uithaald klinkt alsof het er er uit geperst moet worden. Terughoudend is bij andere speakers wellicht een beter woord. Ik heb diverse luistersessiesgehad waarbij niet de minste aparatuur zoals Clasé en Primaire zijn gebruikt. De source was in de meeste gevallen een Marantz SACD. Ik heb het niet bij de Ultimo´s en dus ook niet bij de 805.

Is dit te verklaren met wetenscahap, ligt dat frequentiegebied soms precies in het crossover gebied, of is het puur persoonlijke smaak. Het gekke is dat als ik aan het luisteren ben, de meeste mensen het niet horen tot dat ik uitleg wat ik bedoel. Daarna hoor je vaak oja...
Laatst gewijzigd door Swiss77 op zo 24 jun 2007, 1:58, 2 keer totaal gewijzigd.
indoubt

Bericht door indoubt »

Wat asterduc hierboven schrijft kan ik alleen maar beamen. Ik vond de 805's wel mooi maar uiteindelijk wilde ik het er niet voor betalen. Voor mij was de prijs niet gerechtvaardigd (let op, dit is een persoonlijke mening)

Daarna kwam ik de Joseph audio RM7Si tegen en deze monitor had erg goede waarderingen, zo goed zelfs dat er verschillende mensen hun 805's weg deded voor deze monitor. Nu moet je hetgeen je op het internet leest altijd maar nemen wat het waard is en op dat moment kon ik de joseph Audio niet beluisteren in NL. Ik was er inmiddels wel achter dat er een seas unit in zat en via via hoorde ik dat dat merk veel in DIY werd gebruikt. Iemand wist mij te vertelen dat er een monitor bij S&C in R'dam stond met een Seas (glasunit). Na een bezoekje was ik hevig teleurgesteld in het geluid. Later werd mij duidelijk dat dat aan het filter lag en niet aan de unit. Met behulp van Tony G heb toen een filter van een van zijn monitoren gemodificeerd en daar luister ik nu nog naar.

Zijn ze perse beter dan een 805? niet persé, ik heb ze er ook nog nooit direct naast gehad dus ik kan het niet beoordelen. Wat ik wel weet is dat het geluid me meer bekoord dan die van de 805. Het is meer mijn favoriete klankkleur.

Vanwege de (relatief) beperkte kosten van DIY ben ik ook eerder genegen om weer wat nieuws te maken (staat op de rol) :D
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb heel erg gelet op het nasale, en snap enigzins wat je daar mee bedoeld. De meeste speakers hebben hier enigzins last van. Degene die er niet zoveel last van hebben zijn vaak speakers met een wat uitgesproken middengebied.

Je zou je kunnen afvragen wat je prefereert. In normale zin klinken stemmen ook enigzins nasaal. Tenminste, als je spreekt zoals het merendeel van de mensen doet. Je kunt een zang natuurlijk mooi en helderder maken in de studio of met behulp van je filter. Dat is allemaal een kwestie van smaak denk ik. Je ziet erg vaak dat mensen die al langer bezig zijn met bouwen steeds meer hun mid aan het optrekken zijn omdat ze mogelijk hun smaak aan het ontwikkelen zijn naar een wat meer open beeld van het geluid. Mogelijk dat de wat nieuwere inzichten zoals de dipool ook wat meer geven wat je wil?

Het mooie is natuurlijk dat je als zelfbouwer het kunt maken zoals je zelf wil! Je kunt net zo lang blijven tweaken als je wil tot je het ideale systeem hebt gevonden. En of je daarbij nu chassis van eton, seas, scan speak vifa of accuton gebruikt lijkt me niet van belang. Maar ja wie ben ik :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij komt het ook waar je gevoelig voor bent. Iedereen heeft toch een ander gehoor en neemt niet alle frequenties even goed waar. Met name in het middengebied zijn we erg gevoelig (spraakherkenning) en ik kan me voorstellen dat de ene afwijking voor de een totaal niet opvalt terwijl de andere afwijking helemaal niet stoort. Dat van die scan speak driver in de ref mon vind ik echt specifiek bij die driver horen, ik ben het met swiss eens dat er meer speakers dat nasale een beetje hebben met een teruggetrokken mid. Maar die scan speak heeft dat terwijl die monitor gewoon recht meet en ik hoor daar echt de driver, zo nasaal klinkt natuurlijke spraak of zang niet voor mij. Jij hoort weer heel snel 'gerinkel' in Accuton units terwijl ik eigenlijk niet weet waar je het over hebt dan. Hooguit een lichte hardheid in de Accuton tweeters, maar voor de mids herken ik dit niet. Wel weer dat ze dan wat kil gaan klinken indien ze niet goed ondersteund worden in de bas, maar 'gerinkel' nee. En ik denk dat we allebei oprecht ieder onze eigen waarneming hebben, maar dat die dus gewoon verschilt doordat we het anders horen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De refmon een heeft een bultje rond de 800 Hz. Voor de rest heeft een een lekker bassboostje als je de monitor dicht genoeg bij de achterwand zet en is de 9900 ietsie oplopend. Al zal je van dat laatste off-axis wat minder merken en zal ie idd aardig recht meten. Misschien dat daar dat nasale wat vandaan komt. Maar het zou evengoed de resonatie van de ss-en zijn in de 800 Hz waar iemand anders het al over had.

Toch ga ik denk ik toch eens proberen het filter van de refmon wat aan te passen om te kijken of ik de speaker wat meer 3-d kan krijgen. De monitoren van Bart_M hebben een zeer fraaie losstaande afbeelding waar ik aardig jaloers op ben. Nou zal dat filter van mij niet wereldschokkend zijn, want ik heb er nog de ballen verstand niet van. Maar ik ga een meetsetje aanschaffen dus ik tel ook weer mee :lol: :lol: 8)

Al was he alleen maar om eens lekker te gaan klooien met een filter :P

Tja, dat rinkelen, dat is niet zozeer het geluid wat er uit de accutons komt, maar meer de reactie van mijn oren op het bikkelharde wat uit die units kan komen. Ik heb het ook wel eens bij sommige focal-tweets. Alsof mijn oren worden overbelast ofzo.

Ik zal nog ff een picje erbij zetten met de meting van de refmon

Jan
Bijlagen
refmon.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ken ik, maar je ziet dit in veel speakers terug. Zie de seas monitor van Carlo en de laatste creatie van Edo. Ik zou het dus niet meteen op dat bultje gooien. Ook niet op het filter. Een 2-weg met 17-18 cm woofer krijg je netjes tonaal in balans, maar legt het altijd af qua ruimtelijkheid tegen een 13 cm unit, zeker als die ook nog in d'Appolito staat. Maar goed, ik meen me te herinneren dat Rob Dingen je iets heeft aangeboden wat de ref mon betreft. Wie weet lukt het hem toch. En ik ga met de 18W van scanspeak de uitdaging aan in het project van dre, waar de 18W ontlast gaat worden van het laag.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je weet dat ik het bizar druk heb gehad, maar ik ga zekers nog een keer aan rob vragen of ie er nog zin in heeft. Moet ik wel even de tijd vinden, maar was wel van plan rob ruimschoots de tijd te geven het op zijn gemak te doen. Op zijn brabants zeg maar :D

Dan doe ik het in die tijd met mijn needle met de bb 3.01's :D

Nog ff wat jeroen, je begint zowat aardig expertstatus te verkrijgen met de zelfbouw. Heb je dat zelf al in de gaten? En wat zegt Marieke daarvan :P

Enfin, we beginnen heel erg off-topic te worden ondertussen. We moesten maar eens bijpraten bij jouw dipools thuis :D

Jan
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
En wat zegt Marieke daarvan :P
Jan
Die ziet al die mensen komen en gaan, maakt er een praatje mee als ze terugkomt van de harmonie en gunt me verder mijn hobby :) .
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat me opvalt is dat er niemand op het 2e deel van z'n vraag ingaat: de sub... als ik zo eens zie wat REL vraagt voor een 8" subje met 100W versterker, dan lijkt me dat er voor zo'n bedrag heel wat moois voor te bouwen moet zijn... maar heeft iemand zo'n REL nou wel eens vergeleken met bv een sub met de Vifa 26cm.

btw: die beschrijvingen in die folder van hobo:
gesloten kast met een actieve en passieve luidspreker.....
:roll: :?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, inderdaad wel grappig dat niemand het over de sub heeft. Vooral daar weet je al snel heel zeker dat je de kwaliteit van commercieel kan overtreffen. Mooie Hypex versterker en mooie woofer in een kast zo stevig als je maar kan bouwen.
nlmb

Bericht door nlmb »

Swiss77 schreef:
nlmb schreef:
De Scanspeakkitjes halen zeker niet de max uit de units. Ze klinken redelijk maar ook niet meer dan dat.

Bij www.deaudiofabriek.nl staat een 2-weg DIY kitje met Raidho bandtweeter en Audiotechnology. Deze klinkt heel anders dan de Speaker&Co kitjes. Zelfde bezetting als Eben (de tweeter komt daar ook vandaan). Maar dan zonder waveguide.

Ze hebben wel een goede sub nodig, anders schieten de 15cm woofertjes in de stress.
Dat ziet er goed uit, ik kan alleen geen kits vinden op de deaudiofabriek.nl alleen losse componenen?!?
De kits staan niet op de site, gewoon mailtje droppen dan willen ze vast wel een fototje maken (ze staan in de winkel).
ralf

Bericht door ralf »

er is als sub toch de rel stadium III genoemd, geen sub van 500 euro , eerder 1800 euro, met 300 watt mosfet amp, arm loading en een filter met abc regeling die je naadloos op je monotors kan laten aansluiten
en een zeer fraaie Volt woofer van 375 euro, de b2500.8
daar moet je een aardige sub voor kunnen bouwen die 1800 euro, maar
is ook een hele uitdaging, lang is bij mij de stadium II een referentie sub geweest, even iets anders als die 20 cm woofer en 100 watt subamp
je hebt trouwens ook de relm strata III die gebruik maakt van een 26 cm vifa woofer
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik vroeg t me ook al af toen ik t in de folder las, maar wat een een abc regeling? en wtf is arm loading?

die 8" met 100W heet de quake, en kost 500 à 600 euri....
die stadium met 1 (één) 26cm woofertje kost normaal dus 2600 (zegge tweeduizend en zeshonderd) euro...
de studio III met 2 stuks 25cm woofjes gaat voor t schappelijke prijsje van 7100 euro... en dat heet dan "Het mag duidelijk zijn dat dit basmonster niet geschikt is voor kleine kamers…" :lol:

ik zeg niet dat t niet zal klinken, maar het is toch allemaal erg klein voor erg veel geld... wel mooi afgewerkt met sjiek fineer

ja, hier moet toch voor de zelfbouwer wat te halen zijn...
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

dus een Omnes Audio DPA-200 met 1 of 2 leuke woofers en je bespaart zo €2000
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

toch ook nog ff mijn 2ct over de monitor: wat dacht je van de Odin of de FROY3. beide hebben de Seas Excel Millenium tweeter, de Odin 2*18cm Seas Excel, de FROY 2*15. Gelet op budget en sub lijkt me de 15cm de betere keus

De bezetting van de Odin is dus gelijk aan de Thor, en dat vond ik toch een van de mooiste luidsprekers die ik de laatste jaren gehoord heb, erg indrukwekkend.

Afbeelding

de Thor is bij S&Co R'dam te beluisteren
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
de studio III met 2 stuks 25cm woofjes gaat voor t schappelijke prijsje van 7100 euro... en dat heet dan "Het mag duidelijk zijn dat dit basmonster niet geschikt is voor kleine kamers…" :lol:

ik zeg niet dat t niet zal klinken, maar het is toch allemaal erg klein voor erg veel geld... wel mooi afgewerkt met sjiek fineer

ja, hier moet toch voor de zelfbouwer wat te halen zijn...
Ik heb de studio 3 eens nagebouwd. Met dezelfde woofers, maar een andere amp. Hij gaat wel heel laag, maar niet hard en laag genoeg voor bijvoorbeeld HT. De woofers kunnen het dan niet aan met hun 6 mm xmax. Voor muziek was het echter heel erg mooi, hoewel ik nu de voorkeur heb voor een gesloten sub
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

Henkjan schreef:
toch ook nog ff mijn 2ct over de monitor: wat dacht je van de Odin of de FROY3. beide hebben de Seas Excel Millenium tweeter, de Odin 2*18cm Seas Excel, de FROY 2*15. Gelet op budget en sub lijkt me de 15cm de betere keus

De bezetting van de Odin is dus gelijk aan de Thor, en dat vond ik toch een van de mooiste luidsprekers die ik de laatste jaren gehoord heb, erg indrukwekkend.

de Thor is bij S&Co R'dam te beluisteren
Het wordt toch eens tijd dat S&C hun site aanpast (met alle respect). Deze speaker is helemaal niet te vinden op hun site. Rotterdam is voor mij ook helaas niet even om de hoek. Ik moet wel zeggen dat deze speaker er zeer mooi uit ziet. Het wordt tijd dat ik naar speakers met Seas units ga luisteren...

Waar vind ik info over de Odin en Froy3 en waarom deze i.p.v. de Thor zelf. Is deze soms boven mijn budget?

Wat vinden jullie van het idee om de topkast van de Maxima als monitor te gebruiken aangevuld met een actieve sub i.p.v. de standaard onderkasten. Ik heb de Maxima als geheel beluisterd en was aardig onder de indruk, maar helaas ver boven budget.

Afbeelding

Ik wil ook even opmerking dat dit een geweldig forum is. De tijd en moeite die gestoken wordt in alle reacties waardeer ik enorm.
Laatst gewijzigd door Swiss77 op ma 25 jun 2007, 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Die Thor zou ik ook wel eens willen horen. Wordt in DE al enige tijd gezien als een van de beste kits als je het zo leest!

Je kunt een sub maken zoals je zelf wil. Toch wil ik nog even attenderen dat er niet zolang gleden een bag-end te koop stond voor een zeer redelijk bedrag. Dermate laag dat je er bijna tegenop kunt bouwen. En die Bag-end schijnen ook top-of-the-bill te zijn. Wat je ook zou kunnen doen is de sub gaan maken met een goede room-dsp erin?

Wowly
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

@henkjan

Inmiddels heb ik al antwoorden op mijn vragen. De Thor is een vloerstaander. Ik heb ook info gevonden over de andere twee op madisound.com.

@ Wowly
Is Bag end niet meer professioneel spul voor in studios, concerten e.d.?

Wat berteft de sub ga ik de Sub8 en Sub9 beoordelen in Oss. Lijken mij twee prima subs met goede units in een gesloten kast. Als ik deze gehoord heb heb ik een beter idee van er mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Swiss77 op ma 25 jun 2007, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Swiss77

Bericht door Swiss77 »

LOL :D
Ik liet wat monitorontwerpen zien aan mijn vriendin gisteravond. Haar eerste reactie was 'wat zijn ze KLEIN!. ik wil grotere speakers, van die vloerstaanders' :roll: :roll: Niet dat het gaat gebeuren (denk ik).
indoubt

Bericht door indoubt »

Swiss77 schreef:
LOL :D
Ik liet wat monitorontwerpen zien aan mijn vriendin gisteravond. Haar eerste reactie was 'wat zijn ze KLEIN!. ik wil grotere speakers, van die vloerstaanders' :roll: :roll: Niet dat het gaat gebeuren (denk ik).
Oppassen hoor, ik denk dat er nu een hoop forumleden zijn die je vriendin wel willen overnemen :mrgreen:

Ik heb de Thor uitgebreid beluisterd en dit is inderdaad een zeer goede luidspreker. Mijn persoonlijke voorkeur neigt eerder naar seas als naar scanspeak alhoewel ik daar zo vanaf stap als ik iets hoor wat me bevalt. Ze zijn wel flink aan de maat, dat moet je ook maar kunnen plaatsen. De TL opening zit aan de achterzijde en ik weet niet hoe kritisch de afstand tot de achterwand is. Als ze ook nog redelijk ruimte tot de achterwand nodig hebben komen ze misschien behoorlijk ver de kamer in.

Op het DIY audio forum hebben ze nog een paar alternatieven ontwikkeld, de short Thor, de small Thor en de Fat Thor.

Wat betreft de rel subs, ook daar moet je goed opletten welke sub de juiste spec's heeft voor jouw doelstelling. Bijna alle Rel's hebben een goede naam maar niet alle verdienen dat. Ik heb net 2 nieuwe woofjes gekocht zoals die in de Rel Quake I zitten. Die zijn bedoeld voor in de garage, want voor de woonkamer zou ik ze niet gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”