Demping

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Demping

Bericht door Lirben »

Welk materiaal gebruik je best om je kast te dempen. Waar breng je dit materiaal aan? Overal in de kast, in de hoeken of op tegenoverstelde plaatsen van je driver?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

wat voor kast hebben we het over?
bas-reflex,gesloten of tl?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik gebruik veelal vilt (ondertapijt) van rond de 1 cm dik. En dat in de gehele kast aan de wanden geplakt met bisontix (of bisonkit). Dan wat proberen met Pritex. Bij de laatste kleine kastjes zit dat alleen op de achterwand. De rest van de kast vul ik losjes op met wol. En dat niet rond de basreflex-poort.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

Mijn kast een doodgewone basreflex kast met 2 vierkante poorten onder de woofer naast elkaar...


Ik had ook al gelezen over demping die je moet inrekenen in het volume en demping die het volume juist vergroten. Tell me more about it plz
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Door BAF (wol) te gebruiken kun je de effectieve inhoud van je kast iets vergroten. Ongeveer factor 1,2

Een leuk redactioneel stukje over demping kun je lezen op http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... ening.html
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

Ok, bedankt voor de site.

Ik denk dat mezelf wat Pritex zal aanschaffen. Is dit overal vlot verkrijgbaar? Is het duur?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Lirben schreef:
Is dit overal vlot verkrijgbaar? Is het duur?
1000x500 mm is rond de 10 euro. En te verkrijgen bij de bekende DIY zaken zoals Speaker en Co, Speakerland of via internet bij Conrad.nl of BMM-electronics.nl
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Lirben schreef:
Is dit overal vlot verkrijgbaar? Is het duur?
Het pritex uit de zelfbouwwinkel is wat duurder dan het noppenschuim uit de Gamma.

Maar ik zou je wel adviseren het betere materiaal te kiezen. De dempende eigenschappen van het duurdere pritex is beter, de rommel uit de Gamma vergaat op den duur. Voor het BAF kun je eventueel vulling voor slaapzakken of afzuigkappen gebruiken. Maar als je toch bij de zelfbouwwinkel bent kun je natuurlijk deze winkelier ook sponsoren, hij moet er uiteindelijk ook van leven.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

pritex = Pyradium ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Lirben schreef:
pritex = Pyradium ?
Nee, pritex is een soort noppenschuim. Dat piramidespul is duurder, ziet er wat fraaier uit maar is niet wezenlijk beter dan pritex.
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

ik vind op de opgegeven websites enkel die pyradium terug, geen pritex
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hieronder zie je o.a. Artemis en Isis aan de binnenkant.
Bijlagen
demping.jpg
demping.jpg
Lirben
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 1:43

Bericht door Lirben »

volgend materiaal heb ik op de zolder gevonden. Het is overschot van het materiaal waar we vroeger onze visput mee habben geïsoleerd.

met flits (zie onder)

zonder flits
Afbeelding

Het gewoon proberen kan natuurlijk geen kwaad maar ik had toch graag eens naar jullie vermoedens gepolst

EDIT Edo: Even fotoafmeting aangepast. Hieronder dus met flits.
Bijlagen
IMG_1204.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's ook vilt. Alleen even checken of de toplaag niet dicht is met iets van plastic. Ik ruw het geheel nog wel eens wat op met een staalborstel. Iets meer "pluizig" maken dus.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”