Omdat ik overweeg om weer eens te gaan bouwen, heb ik een idee in m'n hoofd wat de bezetting zou kunnen zijn. Of laten we zeggen, waarvan ik denk dat de bezetting erg mooi zou kunnen zijn. Want hoe kom ik bij deze bezetting? Omdat ik in het verleden een monitor heb gehad met een 7" Eton laag/mid en een relatief eenvoudige Seas soft-dome, en dat was eigenlijk een heel mooie speaker. En omdat ik onlangs de Master Contemporary C heb gehoord (en dat vond ik ook erg mooi) en die heeft ook ongeveer zo'n speakerbezetting. En m'n broer heeft grote systemen (oorspronkelijke OLS ceramic drieweg, met Thiel mid, en sinds kort ook Thiel hoog, en da's héél mooi). Maar goed, ik ben nooit verder gegaan dan bekende of al door anderen uitgedokterde systemen te maken... en mijn kennis gaat gewoon niet zover dat ik hier zelf even een filter voor ontwerp. Dus de vraag is eigenlijk ook; wie heeft er een goede reactie op mijn idee? Ook graag reageren als je me meteen uit de droom kunt helpen als zo'n combi helemaal niet kan. Ik las bv ergens (weet even niet meer waar)* dat een Thiel tweeter goed zou zijn in een driewegsysteem of een tweeweg "low output"(?) systeem. Maar het zou toch echt een volwaardig vloerstaand systeem moeten worden, in orde van grootte en prestatie van mijn huidige Dynaudio Nuance's.
Heeft iemand een idee of er zo'n ontwerp is. Tony Gee heeft bv een Hatt met de Thiel tweeter maar dat is met een Seas laag/mid en 't is een kleine monitor. Of zou het een idee zijn om bv die speaker te voorzien van een aanvulling in het laag, bv een kast/sokkel er onder met sidefiring (om het slank te houden) woofer en een Hypex module? Een dergelijk systeem zou ik denk ik ook nog wel kunnen waarderen. Ik roep maar wat...
Jullie zien wel, ik ben er zelf nog lang niet uit wat ik precíes wil, maar er ís een idee, en hamvraag is dus; kan er in jullie ervaring met een 7"Eton laag/mid en een Thiel tweeter een goed systeem gemaakt worden?
O ja, budget, voor geval jullie andere voorstellen gaan doen (zijn welkom) is plm 800 of max 1000 euro (stereo)
Dank alvast voor jullie reacties
* weet het nu; Tony Gee schrijft dit bij onder andere zijn Soup en de Hatt met Thiel tweeter






