2-weg systeem met Eton 7" & Thiel tweeter?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

P@ulus

2-weg systeem met Eton 7" & Thiel tweeter?

Bericht door P@ulus »

Beste allen,

Omdat ik overweeg om weer eens te gaan bouwen, heb ik een idee in m'n hoofd wat de bezetting zou kunnen zijn. Of laten we zeggen, waarvan ik denk dat de bezetting erg mooi zou kunnen zijn. Want hoe kom ik bij deze bezetting? Omdat ik in het verleden een monitor heb gehad met een 7" Eton laag/mid en een relatief eenvoudige Seas soft-dome, en dat was eigenlijk een heel mooie speaker. En omdat ik onlangs de Master Contemporary C heb gehoord (en dat vond ik ook erg mooi) en die heeft ook ongeveer zo'n speakerbezetting. En m'n broer heeft grote systemen (oorspronkelijke OLS ceramic drieweg, met Thiel mid, en sinds kort ook Thiel hoog, en da's héél mooi). Maar goed, ik ben nooit verder gegaan dan bekende of al door anderen uitgedokterde systemen te maken... en mijn kennis gaat gewoon niet zover dat ik hier zelf even een filter voor ontwerp. Dus de vraag is eigenlijk ook; wie heeft er een goede reactie op mijn idee? Ook graag reageren als je me meteen uit de droom kunt helpen als zo'n combi helemaal niet kan. Ik las bv ergens (weet even niet meer waar)* dat een Thiel tweeter goed zou zijn in een driewegsysteem of een tweeweg "low output"(?) systeem. Maar het zou toch echt een volwaardig vloerstaand systeem moeten worden, in orde van grootte en prestatie van mijn huidige Dynaudio Nuance's.
Heeft iemand een idee of er zo'n ontwerp is. Tony Gee heeft bv een Hatt met de Thiel tweeter maar dat is met een Seas laag/mid en 't is een kleine monitor. Of zou het een idee zijn om bv die speaker te voorzien van een aanvulling in het laag, bv een kast/sokkel er onder met sidefiring (om het slank te houden) woofer en een Hypex module? Een dergelijk systeem zou ik denk ik ook nog wel kunnen waarderen. Ik roep maar wat... :roll:
Jullie zien wel, ik ben er zelf nog lang niet uit wat ik precíes wil, maar er ís een idee, en hamvraag is dus; kan er in jullie ervaring met een 7"Eton laag/mid en een Thiel tweeter een goed systeem gemaakt worden?
O ja, budget, voor geval jullie andere voorstellen gaan doen (zijn welkom) is plm 800 of max 1000 euro (stereo)
Dank alvast voor jullie reacties
* weet het nu; Tony Gee schrijft dit bij onder andere zijn Soup en de Hatt met Thiel tweeter
nlmb

Bericht door nlmb »

Het is nog niet duidelijk welke 7" je bedoeld. Er zijn er een aantal (en er komen nieuwe exemplaren aan, ergens dit jaar). Je hebt de versie de Avalon gebruikt (afgevlakte heatpipe):
Afbeelding

Een oudere met normale dustcap:
Afbeelding

en de versie met heatpipe:
Afbeelding

Ik vermoed dat je als tweeter de c12 van Thiel&Partner bedoelt, zelf heb ik ook de ervaring dat het lastig is om deze laag te crossen, en dat moet je zeker aan de Eton units, aangezien deze heftige cone resonanties hebben. Maar is er is natuurlijk ook nog de c23/ c24 en deze kunnen zonder al te veel moeite laag ingezet worden.

De combi kan gaan werken, maar zelf heb ik Eton alleen gebruikt icm een ER4 dit is erg mooi. Maar ik weet niet of dit vooral door de ER4 of Eton woofer kwam. Zit er in de Master een 8" of 7" ?
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Bedankt nlmb voor je reactie.
Geen idee nog welke 7"het zou moeten worden, zal ook afhangen van de toegepaste tweeter/ontwerp. En eigenlijk denk ik dat ik eerder de 7" (of 8"?) zou aanpassen aan de tweeter dan andersom.
Ik heb inmiddels zelf ook wat verder gezocht en ook gevonden dat de c2-12 inderdaad wordt aangeraden (ook op de Thiel site) voor 3-weg (zoals inderdaad bij m'n broer) en de c2-23 beter geschikt is voor tweeweg. Nu denkt m'n broer dat die c2-23 dan wel aanmerkelijk minder ver zou doorlopen in het hoog en dat je dat verschil echt zult horen... hmmm.
Over de ER4; die heb ik inmiddels ook in aardig wat ontwerpen gezien, waarvan enkele ook best betaalbaar. Bv de Feel It en de Maxi van deze knakker;
http://www.acoustic-design-magazin.de/index.html
(zier er wel relaxed uit trouwens die gast 8) , iemand die de ontwerpen van hem uit eigen ervaring kent?)
Die Maxi heeft dan een 8" er in zitten. Geeft natuurlijk een heel ander karakter dan een 7" (meer laag maar minder mooi midden?) of kan die ER4 erg laag gefilterd worden?
Die ER4 lijkt me trouwens zowiezo mooi, ondanks dat ik zelf geen ervaringen heb met de Air Motion Transformer units, maar de reputatie is niet gering! Ik zit ook niet 'vast' aan de Thiel hoor, als het maar kwalitatief in elk geval niet de mindere is van mijn eigen D260, want die doet het toch ook érg mooi hoor :)
Weet je of er mensen zijn op het forum die de ER4 in gebruik hebben, jij hebt 'm zelf gebruikt, heb je 'm nog?
De master speaker lijkt de 7" met de heatpipe te gebruiken, of de tweeter dan de 12 of 23 is kan ik niet zien;
http://dynamic-solutions.nl/contemporary.htm
ik vind dit trouwens een waanzinnig mooie speaker om te zien !!!
nlmb

Bericht door nlmb »

Ik zou niet weten wie er op het forum met er-4 speelt, mijn ontwerp met er-4 is bij een ander terechtgekomen. Zoals ik al eerder zei: Het verschil tussen c12 en c23 zal zich hoogstwaarschijnljk in het 2000-4000 Hz gebied manifesteren (de c12 moet te hard werken).

Als ik me goed herinner heeft er ook een twee-weg met er4 en 8" in de HobbyHifi gestaan. Zie de toelichting op de Strassacker site.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Volgens deze site (geen eigen ervaring dus) is de 7" heatpipe Eton nog het filter vriendelijkst.
http://ldsg.snippets.org/vendors/eton.php

Jammer overigens dat die site niet echt actueel gehouden wordt. Die afgeknotte heatpipe units wordt er bv niet beoordeeld.

Zelf heb ik wel eens overwogen om een setje C23 te gaan combineren met een Seas W22EX001 (of die nieuwe met papieren conus). Maar ik moet eerst een paar (zeg maar een dozijn) andere dingen af maken ;)
Paul

Bericht door Paul »

Ik heb de Accuton C23 gecombineerd met de C92 ook van Accuton....

ondanks de beroerde accoustiek hier klinkt het niet verkeerd :D
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Leuke link, Duck. Veel info in ieder geval over veel drivers, of het nu up to date is of niet.
Ik ben nu dus zover dat áls ik graag met Thiel iets wil doen, ik beter de 23 kan nemen (voor een tweeweg in ieder geval). En als het de ER4 zou worden, kan ik voor 7"of voor de 8" gaan, daar zijn ontwerpen genoeg mee zoals ik er al enkele noemde (Feel It en de Maxi, die laatste lijkt dan wel erg op dat ontwerp uit Hobby Hifi, daar hebben ze uit m'n hoofd de E-Motion, met 8"Eton en ER4. Die ER4 is trouwens nog wel redelijk duurder dan de beide Thiels... Maar ja, als variatie op nlmb kan natuurlijk ook wgki (wees geen krent, investeer!) in het kader van kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Aah! Hoe frustrerend is het eigenlijk om het steeds te hebben over speakers of units als ik ze niet kan vergelijken... :x Misschien moeten we eens een ontmoeting op poten zetten met Duitse fora-klanten of zo :-k
dre

Bericht door dre »

er staat een setje er4`s op marktplaats :wink:
P@ulus

Bericht door P@ulus »

Heb ik net ook gezien...
Maar laat ik nu niet meteen iets kopen als ik er nog niet eens uit ben wát ik wil gaan bouwen. Trouwens, als ik iets ga kopen, vind ik het wel prettig om het nieuw te kopen (en dan bij een winkel, heb je gerantie als er iets mis zou zijn). En ik kan waarschijnlijk wel de truc doen die ik al bij m'n versterker heb gedaan; ik koop op rekening van de band waar ik in speel, da's een stichting, scheelt mij de BTW :wink:
nlmb

Bericht door nlmb »

De ER4 is prijzig, dus verstandig is om de tweeter te gaan beluisteren (weet alleen niet waar). De tweeter kenmerkt zich door een wat laid-back hoog, maar wel erg ruimtelijk. Als je de Thiel erg goed vind klinken, kan het misschien iets te lief zijn. De Thiel zet de transienten veel scherper/ duidelijker neer.

Mundorf heeft ook een AMT tweeter (de Mundorf 2330/2340), deze klinkt heel anders dan de Eton ER4, stukje cleaner/ meer gearticuleerd. Dit is misschien best of both worlds :). HobbyHifi heeft daar een 2-weg met Thiel mee gemaakt. Is de best metende bandtweeter volgens hen.

Echter deze Mundorf is 330 euro (bij www.deaudiofabriek.nl), maar is wel veel degelijker gemaakt dan de Eton. De Eton voelt wat cheap aan, dunne voorplaat en er zit geen terminal op, maar losse draadjes met plugjes. De Mundorf is volgens mij binnenkort te beluisteren bij de Audiofabriek in een 3-weg. Je zult contact met ze moeten zoeken om te vragen of deze al te beluisteren is.

Nadeel is wel dat je dan vast zit aan een 7" woofer aangezien je rond de 2200 wel moet overnemen, omdat anders de Mundorf het niet trekt. De ER4 heeft iets meer bandbreedte.

Afbeelding
Martijn H

Bericht door Martijn H »

P@ulus schreef:
Leuke link, Duck. Veel info in ieder geval over veel drivers, of het nu up to date is of niet.
Ik ben nu dus zover dat áls ik graag met Thiel iets wil doen, ik beter de 23 kan nemen (voor een tweeweg in ieder geval). En als het de ER4 zou worden, kan ik voor 7"of voor de 8" gaan, daar zijn ontwerpen genoeg mee zoals ik er al enkele noemde (Feel It en de Maxi, die laatste lijkt dan wel erg op dat ontwerp uit Hobby Hifi, daar hebben ze uit m'n hoofd de E-Motion, met 8"Eton en ER4. Die ER4 is trouwens nog wel redelijk duurder dan de beide Thiels... Maar ja, als variatie op nlmb kan natuurlijk ook wgki (wees geen krent, investeer!) in het kader van kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Aah! Hoe frustrerend is het eigenlijk om het steeds te hebben over speakers of units als ik ze niet kan vergelijken... :x Misschien moeten we eens een ontmoeting op poten zetten met Duitse fora-klanten of zo :-k
Accuton is juist met de C24 gekomen, omdat de C23 een lastige tweeter is. De C24 meet een stuk beter en zal ook wel makkelijker te filteren zijn. Dat zou mijn eerste keus zijn wanneer ik een tweeter moest nemen uit die prijsklasse! Ik denk dat de huidige eton modellen hun geld niet meer waard zijn. Hun magneet systemen zijn verouderd ten opzichte van andere merken. Wellicht dat hun nieuwe modellen meer te bieden hebben. Met een 7"usher unit of peerless HDS zal je voor minder geld ook een topsysteem krijgen!

mvg,

Martijn
nlmb

Bericht door nlmb »

Alleen de nieuwe Thiel woofers hebben een verbeterde motor (met neodym). Alle andere Thiels hebben geen bijzondere motor en de membramen van Eton hebben veel minder energieopslag als de aluminium oxide membramen van Thiel.

De 17cm woofers van usher ken ik niet, maar de Peerless Exclusive HDS klinkt niet zoals Eton. En volgens mij bevalt de TS juist de klank van Eton. De dynamiek van Eton is m.i. toch speciaal.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
Alleen de nieuwe Thiel woofers hebben een verbeterde motor (met neodym). Alle andere Thiels hebben geen bijzondere motor en de membramen van Eton hebben veel minder energieopslag als de aluminium oxide membramen van Thiel.

De 17cm woofers van usher ken ik niet, maar de Peerless Exclusive HDS klinkt niet zoals Eton. En volgens mij bevalt de TS juist de klank van Eton. De dynamiek van Eton is m.i. toch speciaal.
De C24 heeft een neodym magneetsysteem de C23 naar mijn weten niet.. Ook de vervorming van de C24 loopt over het hele bereik niet zo hoog op als bij de C23. Inzetbaar vanaf 1,5Khz dus erg geschikt om laag te crossen. De C23 "pas" vanaf 1,8Khz

Eton is idd niet verkeerde soep, maar tot ver in het middengebied zou ik hem niet nemen.. Is een mening hoor, kan zijn dat een ander het wel ideaal vindt! Die met heatpipe lijkt dan idd het beste..
nlmb

Bericht door nlmb »

Mee eens, Eton is geen kampioen op het mid. Maar als midbas een goede compromis. Peerless HDS in een 2-weg is lastig, deze heeft niet zoveel extensie.
Paul

Bericht door Paul »

Die Eton ER4 tweeter zit volgens mij in een groot systeem met Seas Excel woofers dat bij Speakerenco Rotterdam staat....

Misschien ff bellen of dat klopt en te beluisteren is?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Paul schreef:
Die Eton ER4 tweeter zit volgens mij in een groot systeem met Seas Excel woofers dat bij Speakerenco Rotterdam staat....

Misschien ff bellen of dat klopt en te beluisteren is?
Klopt.
Heb ze deze week zien staan.
richard

Bericht door richard »

nlmb schreef:
Alleen de nieuwe Thiel woofers hebben een verbeterde motor (met neodym). Alle andere Thiels hebben geen bijzondere motor...
Voor het magneetveld in de luchtspleet maakt het toch niet uit of dat magneetveld met ferriet, neodymium, alnico of weet ik wat voor een magneetmateriaal wordt opgewekt? Misschien dat er een wat hogere veldsterkte mogelijk is met neodymium of alnico, maar bij een vergelijkbaar luidsprekerrendement is de veldsterkte ook gelijk, ongeacht met welk materiaal dat wordt opgewekt.

Met neodymium heb je misschien wat minder materiaal nodig, wat gunstig kan zijn voor de achterwaartse reflectie bij een middentoner.

Wel verliest neodymium al bij vrij lage temperaturen zijn magnetische eigenschappen, wat bij zwaar belaste luidsprekers misschien iets is om in de gaten te houden.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik speel momenteel met de Thiel&Partner C24/6. Ik ben er erg over te spreken, hij heeft het hele neutrale wat de C23/6 heeft, maar klinkt ook iets levendiger. Een soort detailrijke rust, als je begrijpt wat ik bedoel. 8)
Bijlagen
Project-X_01.JPG
ralf

Bericht door ralf »

mooi voorbeeld van een geslaagde Kharma clone
erg mooie speakers, heb eens Kharmas van 100000 euro mogen beluisteren, als deze maar half zo goed zijn
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

ralf schreef:
mooi voorbeeld van een geslaagde Kharma clone
erg mooie speakers, heb eens Kharmas van 100000 euro mogen beluisteren, als deze maar half zo goed zijn
Marten Design Coltrane. :wink:

Afbeelding
ralf

Bericht door ralf »

zoek de echte clone
maar heel fraai, vooral de combi fineer en piano lak
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb ze in het echt mogen bewonderen! Ze zijn echt schitterend! 't is overigens geen pianolak, maar gespoten met autolak!
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

"Lava Grijs Metallic"

Afbeelding
ralf

Bericht door ralf »

is Geenius een duitser dan :D
of gaat het alleen om de kleur
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Geenius schreef:
Ik speel momenteel met de Thiel&Partner C24/6. Ik ben er erg over te spreken, hij heeft het hele neutrale wat de C23/6 heeft, maar klinkt ook iets levendiger. Een soort detailrijke rust, als je begrijpt wat ik bedoel. 8)
Knap werk zeg :shock: :shock:

Is hier al `n topic over?
Ben erg benieuwd hoe het een en ander opgebouwd is.
Plaats reactie