Versterker vraag. (hulp)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansupeman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 17:39

Versterker vraag. (hulp)

Bericht door hansupeman »

Hoi beste mensen,

Mn vraag kon ik het beste uitleggen d.m.v. een schematische tekening. Ik wil graag weten ofondestaand idee mogelijk is.

Alvast bedankt.

Afbeelding
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Helemaal snap ik het niet Hans! Ben bang dat je tekening niet zo duidelijk is.

Je wilt dus blijkbaar je subwoofer aansluiten op alle + en - van je amp? Zit er niet gewoon een subout op je amp?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Nee, niet zoals je het nu aangeeft, zelfs niet als je subwoofer een high level ingang heeft.

Waarom zou je dit willen trouwens?
hansupeman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 17:39

Bericht door hansupeman »

het is een simpel versterkertje met alleen maar de mogelijkheid om 4x50watt speakers aan te sluiten. Dit wil ik omdat ik dat versterkertje nog had liggen en mn 2X250watt versterker in mijn andere auto wil laten liggen.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Volgens mij kun je identieke eindtrappen parallel zetten, dat doen ze met chipamps ook om lagere impedanties aan te kunnen sturen. Voorwaarde is wel dat je in de pluskabels een vermogensweerstand zet (voor je alles aan elkaar knoopt) ivm spanningsverschillen onderling.


Groeten Mark
hansupeman
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 17:39

Bericht door hansupeman »

dankjewel! We gaan eens even rommelen...
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

markje schreef:
Volgens mij kun je identieke eindtrappen parallel zetten, dat doen ze met chipamps ook om lagere impedanties aan te kunnen sturen. Voorwaarde is wel dat je in de pluskabels een vermogensweerstand zet (voor je alles aan elkaar knoopt) ivm spanningsverschillen onderling.
Maar dat heeft dan dus ook alleen zin als je een 'lagere impedantie' hebt. In principe gaan die versterkers parallel niet meer spanning leveren. Die vermogensweerstand is wel essentieel als je zoiets wilt doen, maar ik zou er wel goed mee opletten.. ken mensen die hun versterker toch meer te verduren hebben gegeven dan ie leuk vond op deze manier.

Groetjes,
Martin
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Het heeft alleen nut als je versterker de stroom niet kan leveren. Bij de tda chips is dat vrijwel meteen aan de orde.

Levert je versterker 50W in 8 of 4 ohm?

Groeten Mark
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Nee, dat gaat vast niet goed. De ene versterkeruitgang is een kortsluiting voor de andere, anders heb je immers ook geen dempingsfactor.
Een dikke vermogensweerstand van bijvoorbeeld 4 Ohm in serie met iedere aansluiting zou misschien kunnen, maar daarmee verstook je een belangrijk deel van het vermogen in warmte en verliest de versterker(s) de controle over de subwoofer door het verlies aan demping.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Bericht door v-bro »

Het wordt volgens mij alleen gedaan met eindversterkers met een gebrugde schakeling. Een single ended eindtrap zou dan weer gebrugd kunnen worden, dat geeft dan wel een voltagewinst (dus meer versterking)...

Ik heb een AMP9 van 41hz.com die ik meerdere malen zonder die weerstanden parallel geschakeld heb gebruikt. Inderdaad heb je niet veel meer versterking, maar wel veel meer stroom. Op het laag geeft dit een verbetering van controle, maar in het midden en hoog wordt het een beetje te veel van het goede....

Die AMP9 is trouwens een onverwoestbaar en zeer gecontroleerd loepzuiver klinkend versterkertje...

Bij http://www.autocostruire.com wordt een soortgelijke versterker verkocht als compleet opgebouwd en getest printje. Wel zo makkelijk, maar ik geef de AMP9 de voorkeur...en hij kost maar een kwart!
Plaats reactie