warme klank, koude klank....

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

warme klank, koude klank....

Bericht door Henkjan »

waar zit 'm dat nou in? is het ene bepaalde frequentie karakteristiek? andere details? die vraag laat me nou niet meer los sinds de luistersessie bij Michael thuis...

ook deze kwoot in t topas topic
www.visaton.de schreef:
Im Vergleich zum Originalvorschlag der Hobby HiFi haben wir die Weiche geringfügig modifiziert, um einen etwas wärmeren Klang zu erreichen und auf Dauer ermüdungsfreien Hörgenuss zu gewährleisten. .......
geeft aan dat t om beïnvloedbare zaken gaan...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Over het algemeen twee hoofdredenen:
- aflopend midden en/of hoog, gemakkelijk te beïnvloeden met het scheidingsfilter. Bv in veel 2-weg systemen zit een spoel van 2.2mH voor de midwoofer. Maak er 1.8mH van en het wordt meteen een stuk minder warm.
- kastresonanties in het midlaag door slappe of niet goed gedempte panelen. Ga je zo'n kast verstevigen en wil je meer kwaliteit maar wel dezelfde warmte, dan zal het scheidingsfilter moeten worden aangepast.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

IS het ook niet zo dat een 1e orde filter 'warmer' klinkt dan een 4e orde?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, kan per systeem anders uitpakken en ook net andersom zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, toen bij Michael zat er qua gemeten karakteristiek niet veel verschil tussen zijn monitor en die van mij, maar qua klank een wereld...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mijn ervaring is dat als je het hoog en midden ietsjes dempt, dat je kast dan ook warmer gaat klinken.
Dat hoeft niet eens veel te zijn.

De ruimte is ook behoorlijk van invloed, mijn kef monitors klonken totaal anders in breda.
Dat had oa met de versterker te maken maar ook heel erg met de ruimte.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
nou, toen bij Michael zat er qua gemeten karakteristiek niet veel verschil tussen zijn monitor en die van mij, maar qua klank een wereld...
Dan wil ik die karakteristieken wel eens zien, zeker ook de off-axis. off-axis bepaalt voor 80% de tonale balans :wink: . Dan is de signatuur van de drivers ook nog belangrijk, waren die hetzelfde? Niet te snel concluderen dat het type filter alles uitmaakt. Ik ken genoeg systemen met 1ste orde filter die juist niet zo warm klinken.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
nou, toen bij Michael zat er qua gemeten karakteristiek niet veel verschil tussen zijn monitor en die van mij, maar qua klank een wereld...
Zou het dan toch aan je kroonsteentjes liggen? :oops: :D

Er zaten idd wel een paar kleine bultjes verschil her en der, maar geen erg grote verschillen. Volgens mij zijn de metingen niet opgeslagen, dus daar kunnen we geen vergelijking op baseren.

Het enige dat ik (met mijn beperkte kennis) nog zou kunnen verzinnen is dat de meting vanaf >300Hz begon en dat dus de regionen daaronder wellicht voor wat verschil zouden kunnen zorgen ????
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel veel :wink: .
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
[...]off-axis bepaalt voor 80% de tonale balans[...]
Heeft dat te maken met de reflecties in de niet dode luisterruimte?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het verschil tussen een prettig gedempte luisterruimte en een dode kamer is nog altijd enorm. Het is dus het mooist als het afstraalgedrag van de speaker hetzelfde is over het hele spectrum én dat er geen duidelijke voorkeuren in de luisterruimte zitten zodat bepaalde frequenties meer dan andere worden gereflecteerd. Beetje verstrooien en dempen met meubilair, vloerkleden en boekenkasten doet heel veel positief wat dat betreft in het midden en hoog. Als je dan gaat meten blijkt dat het in normale rechthoekige kamers juist heel mooi gelijkmatig verdeeld is en het best meevalt met kleuring (mits goed aangekleed dus en niet leeg en kaal met een beperkt aantal harde oppervlakken).

Het laag kan erg onvoorspelbaar zijn en heeft naast de afmetingen ook erg veel met de constructie en materialen te maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Heel veel :wink: .
zal ik dan maar eens beginnen met een spoel met lagere weerstand voor de woof te pakken (of de tweet een ietwat meer dempen) :?:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of een grotere spoelwaarde. Of de condensator voor de tweet ietsje kleiner. Er zijn vele mogelijkheden. Welkom in filterland :) .
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Of een grotere spoelwaarde. Of de condensator voor de tweet ietsje kleiner. Er zijn vele mogelijkheden. Welkom in filterland :) .
een zeer kleine weerstand parallel over de woofer, ... ook zeer warm! 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeker met een heel dunnen draad en dan er genoeg vermogen et doorheen pompen :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
.... Of de condensator voor de tweet ietsje kleiner..
hadden we geprobeerd, klonk niet goed (remember: x-over ligt bij ~600Hz)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik ben even kwijt over wat voor setup het precies gaat nu. In het gebied van 600 Hz de cap kleiner maken zal het inderdaad niet warmer maken.
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Bericht door Zandor »

Hoi
Je kan eens proberen om vanaf het laag de geluidsdruk geleidelijk te laten afnemen , maar de 600hz overgang moet daar wel netjes in mee doen.
Eigenlijk is het net zo lastig filteren als een 3 weg.

ik zou een curve als dit proberen : (beetje overdreven)
gr sander
Bijlagen
grafiek.JPG
grafiek.JPG (14.41 KiB) 3745 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik weer kan meten ga ik dat eens proberen...

maar goed, we springen allemaal snel naar de oplossing (?) toe, maar ik probeerde wat duidelijkheid te krijgen over de basisvraag, hoe komt het toch dat 2 speakers met hooguit kleine verschillen in gemeten curve toch zo'n verschillende klankkleur kunnen hebben
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Meer 'even' harmonische vervorming??
Ik zou ook even de IMD, THD etc..meten om te kijken of daar een verschil in zit.

Hoe is trouwens het frequentieverloop gemeten? Met een sinus signaal?
Zo'n test laat alleen de statische eigenschappen zien van een luidspreker..
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Henkjan schreef:
als ik weer kan meten ga ik dat eens proberen...

maar goed, we springen allemaal snel naar de oplossing (?) toe, maar ik probeerde wat duidelijkheid te krijgen over de basisvraag, hoe komt het toch dat 2 speakers met hooguit kleine verschillen in gemeten curve toch zo'n verschillende klankkleur kunnen hebben
Ik las in de laatste HH of K+T iets over de "totale hoeveelheid afgestraalde energie". Oftewel, twee luidsprekers kunnen axiaal ongeveer hetzelfde meten maar off-axis zijn ze totaal verschillend. Omdat je in een luisterruimte dankzij reflecties dit geluid ook te horen krijgt, kan een luidspreker anders klinken.
Waarschijnlijk is dit een deel van de andere klank.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sikalot schreef:
Hoe is trouwens het frequentieverloop gemeten?
MLS

de te vergelijke speakers stonden op de zelfde plek in de zelfde kamer.

wel waren de watervallen verschillend, bij mijn monitor was de tweet minder snel tot rust dan die van Michael (zoals verwacht). geen resonanties of ander minder net spul, maar het verschil was zo duidelijk omdat die in Michael z'n monitor zo vreselijk goed is...
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
Sikalot schreef:
Hoe is trouwens het frequentieverloop gemeten?
MLS

de te vergelijke speakers stonden op de zelfde plek in de zelfde kamer.

wel waren de watervallen verschillend, bij mijn monitor was de tweet minder snel tot rust dan die van Michael (zoals verwacht). geen resonanties of ander minder net spul, maar het verschil was zo duidelijk omdat die in Michael z'n monitor zo vreselijk goed is...
Oei, nu niet al te positief worden over mijn kastjes... ;)

Is het wellicht een idee om dit eens in praktijk te hertesten? Op neutraal terrein dit keer :wink: . Zetten we de kastjes weer naast elkaar om de verschillen te analyseren...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef:
Sikalot schreef:
Hoe is trouwens het frequentieverloop gemeten?
MLS

de te vergelijke speakers stonden op de zelfde plek in de zelfde kamer.

wel waren de watervallen verschillend, bij mijn monitor was de tweet minder snel tot rust dan die van Michael (zoals verwacht). geen resonanties of ander minder net spul, maar het verschil was zo duidelijk omdat die in Michael z'n monitor zo vreselijk goed is...
Een "ruggetje" in de waterval duidt toch op een resonantie....?
Langere waterval geeft volgens mij in principe toch meer onrust. Zou verschil in luisterervaring mede kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bean schreef:
Henkjan schreef:
als ik weer kan meten ga ik dat eens proberen...

maar goed, we springen allemaal snel naar de oplossing (?) toe, maar ik probeerde wat duidelijkheid te krijgen over de basisvraag, hoe komt het toch dat 2 speakers met hooguit kleine verschillen in gemeten curve toch zo'n verschillende klankkleur kunnen hebben
Ik las in de laatste HH of K+T iets over de "totale hoeveelheid afgestraalde energie". Oftewel, twee luidsprekers kunnen axiaal ongeveer hetzelfde meten maar off-axis zijn ze totaal verschillend. Omdat je in een luisterruimte dankzij reflecties dit geluid ook te horen krijgt, kan een luidspreker anders klinken.
Waarschijnlijk is dit een deel van de andere klank.
Ja, een post met dezelfde strekking had ik ook al gedaan. Zie hieronder.
jeroen_d schreef:
Henkjan schreef:
nou, toen bij Michael zat er qua gemeten karakteristiek niet veel verschil tussen zijn monitor en die van mij, maar qua klank een wereld...
Dan wil ik die karakteristieken wel eens zien, zeker ook de off-axis. off-axis bepaalt voor 80% de tonale balans :wink: . Dan is de signatuur van de drivers ook nog belangrijk, waren die hetzelfde? Niet te snel concluderen dat het type filter alles uitmaakt.-knip-
En verschillen in waterval zoals boven aangegeven maken ook veel uit. En ook daarbij weer geldt dat off-axis de verschillen in waterval nog groter kunnen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”