Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mij lijkt het wel mooi om voor een 3weg te gaan.

Maar ik heb het id dat ik dan beter een andere driver dan de peerless zou moeten gebruiken voor het midden....! Want de peerless kan ik maar tot 1500 hz gebruiken... Dat is neit echt het midden...

Wat denken jullie ervan? Ik zou het wel jammer vinden, maar ik zou hem weer kunnen verkopen als het niet kan.....

Als ik de peerless en tweeter heb ga ik iig wel eerst een testbox maken, beniewt hoe dat klinkt! :D Misschien hoef ik dan wel helemaal geen 3weg en vind ik het al super :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Wat denken jullie ervan?
Persoonlijk denk ik dat je jezelf teveel ophangt aan o.a. de opmerking dat een 13cm midwoofer de middentonen mooier weergeeft.

Het kan altijd beter, maar vergeet niet dat je al een erg fraaie woofer hebt die in een 2-wegsysteem een formidabel geluid kan wegzetten. Waarom zou dat met een extra woofer niet meer zo zijn? Als je hem onderin ontlast, wordt de vervorming in het middengebied alleen maar minder dan hij al is.

En wat je hoge kantelpunt betreft: afhankelijk van de tweeter geven velen er juist de voorkeur aan om hem zo laag mogelijk in te zetten. Denk maar aan Edo, die bij zijn Proteus aangaf dat hij een volgende keer iets lager dan 1950Hz zou gaan zitten (wat dus niet betekent dat de Peerless bij 1950Hz niet mooi klinkt he!) ;). Of aan Jeroen, die ondanks zijn 13cm midwoofer toch gaat proberen om het kantelpunt op 1500Hz te leggen. Vertelde hij overigens niet ergens dat de HDS182 toch echt wel vlak is tot 3000Hz? Dus als je persé veel hoger zou willen dan 1500Hz...

Overigens geeft de tweeter die jij hebt gekozen de frequenties boven 1500Hz waarschijnlijk mooier weer dan een 13cm konus. Jeroen bedoelde met mooiere middentonen volgens mij ook niet dat je ineens hoger zou moeten gaan zitten dan 1500Hz. O:)

Mario


Tip: bekijk gegeven adviezen niet al te rechtlijnig, maar probeer ze een beetje te relativeren, anders zie je straks door de bomen het bos niet meer.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Bedankt Marp.
Ik maak eerst een actief 2weg setup. Eigenlijk verwacht (en hoop!) ik dat dat al super klinkt! Als ik tevreden ben maak ik mooi een 2weg versie hoor!!
Aangezien ik nog nooit hifi speakers heb gehad, denk ik wel dat ik er tevreden mee zal zijn ;);)

Aha dus Edo ging zels tot 1950 hz! :lol: En hij is nog wel vlak tot 3kHz?
Ik denk dat het wel goed komt :) Ik moet niet zo zeuren. Kmoet gewoon eerst een testboxje bouwen en dan kijken we wel verder :)

Groetjes (kan niet wachten tot vanmiddag ;))
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 29 sep 2014, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ik ken dat ook hoor. Iedere twijfel brengt nieuwe ideeën naar boven, en elk idee roept weer tal van mogelijkheden op. Soms moet je echt gaan shiften, en vooral niet uit het oog verliezen waar je was gebleven.

Blijf maar niet onnodig wachten, want het pakket staat nog steeds maar 40km verderop. En ik heb er toch geen wit poeder in gedaan. Lijkt erop of heel TPG weer is gaan werken, behalve in Dordrecht.

Mario
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

xx
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 29 sep 2014, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Was van plan om weer bij de TPG te gaan werken op zaterdag als bijbaantje. Kan ik misschien best wel doen! Betaald goed voor niks doen :wink:
En wellicht loop je zo nu en dan tegen mooie luidsprekers aan die je een weekje uit zou kunnen proberen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wat is dit nou weer dan...:
Zending geaccepteerd en gesorteerd door TPG Post 22-03-2005 Bergen op Zoom-J Obrechtln , balie postkantoren bv

Zending gesorteerd op sorteercentrum 26-03-2005 Dordrecht-Pieter Zeemanwg , intern transport pakketten

Zending gesorteerd op sorteercentrum 29-03-2005 Dordrecht-Pieter Zeemanwg , intern transport pakketten
Die onderste is erbij gekomen...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb de peerles speakers ontvangen! :lol:
Ze zijn er erg mooi afgewerkt uit!

Nu maar eens een testbox ontwerpen en (miss in het weekend) bouwen.

Ik heb de box al getest. Eerst zonder behuizing -> totaal geen bas, had niet verwacht dat gewoon alle bas zowat weg was :) Maar de tafel resoneren joh!
Daarna met kartonnen doos 25 L (ja die van jou marp ;)), al een stuk meer bas :)
Vervolgens wat kranten bij de doos in (dus wat kleiner volume). Bas een stuk harder weer. Conclussie: De prestaties van het setje hangt sterk af van de box ;). Leuk om keertje ec ht in de praktiek te horen.
En als ik een goede testbox bouw, dan wordt de bas denk ik nog veeeeeeeel beter.

Maw. Ik denk dat ik het bij actief 2 weg houd hoor! :D
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Lees nou, dat de tweeters al verzonden zijn! :lol:
Dan zit het je tegen, en dan zit het je opeenkeer mee.

Nu hopen dat de tpg wel zin heeft in het verzenden van pakktetjes!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gefeliciteerd Juul.

Wat betreft die woofer...mooi dingetje hè... :)
Wat trouwens best kan is dat die bas nog wel wat ander wordt. De rand kan wat stug zijn en naarmate ze wat langer spelen wordt die rand wat soepeler en kan het (in mijn geval) wat lekkerder gaan klinken....
Maar da's voor later...eerst die kast maar eens..
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja idd, ik ga ff een ontwerpje bedenken, zal ik zo posten. Ik maak een box met een netto inhoud van 13L. Hier doe ik 2L bij op voor de speakers etc. Dit is wel wat he Edo?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Litertje of 15 lijkt me prima.

Ben benieuwd naar je ontwerp.

p.s. kast later groter maken wordt lastig...kleiner maken is makkelijker (zak zand erin of zo)...... :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
Lees nou, dat de tweeters al verzonden zijn! :lol:
Dan zit het je tegen, en dan zit het je opeenkeer mee.
Dan nog gauw wat woofers bijbestellen en de Peerlessen snel verkopen.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
JuuL schreef:
Lees nou, dat de tweeters al verzonden zijn! :lol:
Dan zit het je tegen, en dan zit het je opeenkeer mee.
Dan nog gauw wat woofers bijbestellen en de Peerlessen snel verkopen.
:?: :?: :?: Ik vat m niet, hoezo zou ik die peerless nou weg doen dan? :S Dat met die doos, daar krijg je totaal geen idee van van wat zon speaker kan doen...

Dit is m dan geworden:

http://www.brinkster.com/FileManager/im ... 5cbox3.JPG

Zo'n beetje op schaal. Zal dit goed zijn?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
:?: Ik vat m niet
Zat je een beetje te stangen, en had wel een andere reactie verwacht, nu je ze gezien hebt. :D ;)
JuuL schreef:
Dit is m dan geworden:

http://www.brinkster.com/FileManager/im ... 5cbox3.JPG

Zo'n beetje op schaal. Zal dit goed zijn?
Plaats trouwens even een andere link, anders moeten we inloggen voor we iets kunnen zien.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

LoL, ik dacht al :S Haha ik ben er met beide benen ingetrapt...
Oke ik post ff een andere link. Allemaal van die crappie servers. Weet zo niet hoe ik met mijn zonnet account kan hosten, is veranderd. En heb nog geen zin gehad om het uit te zoeken :P
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:

en had wel een andere reactie verwacht, nu je ze gezien hebt. :D ;)
Daar ga ik dus niet op reageren, anders trap ik er weer met 2 benen in :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

http://www.expandctss.com/upload/index. ... box3-2.jpg
Dit issie dan
Afbeelding

Waarom kan ik het plaatje hiet niet direct laten zien met img. Ik link naar de site ofzo ipv het plaatje, ik weet niet hoe het wel moet...
Bij andere plaatjes lukt het me wel
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb net de woofer ongefiltert getest met als behuizing nog de doos :).

Ik wil niet veel zeggen, maar ik krijg bijna het id dat alleen deze speaker, zonder tweeter, miss nog wel beter klinkt dan mij beovox 3weg bij mekaar!
Alhoewel ik hem nog niet echt goed heb getest. Zit nu een discman achter (jaja...waardeloos, anders moet ik alles verslepen).

Wat is het geluid zuiver zeg! Echt een wereld van verschil! Ik denk niet dat ik spijt ga krijgen van dit project!!! ;) :lol:
Ik hoor dingen die ik nog nooit heb gehoord in muziek, echt super :)
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 30 mar 2005, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Die woofer is echt niet zo verkeerd hoor kan ik je melden. Hij's niet duur, maar produceerd zeker een goed geluidje, hij heeft power, loopt lekker recht en heeft een erg lage vervorming....Wat wil je nog meer.... :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Edo schreef:
....Wat wil je nog meer.... :)
Dat het nog niet zo laat is en dat ik er langer na kan luisteren ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op do 31 mar 2005, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Komt me bekend voor.....Alleen om 23:30 uur nog met de zaagtafel in de tuin aan de gang te gaan????...haha
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/box3-2.jpg[/img]

Ik heb ff uitgezocht hoe ik kan hosten op mijn eigen versatel account. Zoals te zien is het gelukt.

De verhoudingen zijn niet zo mooi eigeniijk. Is 245x180x340 (d x b x h) beter?

[img]/box4.JPG[/img]
Zoiets moet het worden (bruto inhoud=15L) Let niet op deze afmetingen, maar is het ongeveer goed zo?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jaja! Ik heb vanavond mijn tweeters ook al gekregen! :lol: :lol:
Wat een flinke magneet zeg!!!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
De verhoudingen zijn niet zo mooi eigeniijk.
probeer eens gulden snede ~ 1 : 1.62
Plaats reactie