Tweeter wat te zacht---filter aanpassen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
franks

Tweeter wat te zacht---filter aanpassen

Bericht door franks »

Ik heb een paar visaton vox 200 's aangepast, dwz nieuwe kasten gemaakt.
Het filter heb ik nagenoeg gelijk gelaten met het originele ontwerp, de spoel in het laag is vervangen door een HQ-spoel met lagere weerstand en de MKP condensatoren in het hoog zijn vervangen door audyn cap plus.
Nu heb ik het idee dat de tweeter wel iets harder mag klinken, maar aangezien ik een elektronicaleek ben is mijn vraag, welke weerstand in het hoo-gedeelte zal een lagere waarde moeten krijgen: die van 1 of die van 3,3 Ohm.
Mijn gevoel zegt dat de weerstand van 3,3 ohm een wat lagere waarde zal moeten hebben, maar hoeveel lager?

Voor de geinteresseerden hier een link naar een ander forum waar de boouw van miijn luidsprekers te zien is http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41295.0
alles hier opnieuw posten zou wel erg veel werk zijn.

frank
Franks
Bijlagen
HPIM0405.jpg
HPIM0378.jpg
HPIM0390.jpg
vox200-ke25sc-wei.gif
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het gemakkelijkst is om de weerstand van 1 ohm te overbruggen met een draadje. Als het hoog dan wat teveel van het goede wordt kun je overwegen om het draadje weer te verwijderen en in plaats daarvan over de 1 ohm weerstand nog een 1 ohm weerstand parallel te zetten zodat hij in totaal 0,5 ohm wordt.
nlmb

Bericht door nlmb »

Als je de 3.3 ohm weerstand veranderd dan verander je het kantelpunt van het filter. Dus ik sluit me helemaal bij Jeroen aan.
franks

Bericht door franks »

heren bedankt voor de tips, zo wordt ik steeds een beetje wijzer, ik ga het morgenavond uitproberen, de resultaten volgen nog.

groet frank
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

En?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”