eenvoudige buizenvoorversterker
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
Nouja, vooruit dan... :audiomanics schreef:Nou, dat zien we ook graagMiniwatt schreef:het is nog in het 'bread board' stadium, één grote knoeiboel,
Kees

De 6072 zit op dat kartonnetje aan de rechterkant, in het midden de Phonodude, en links zie je de voeding van de 6072 (die van de PD staat een verdieping lager)
Voor de oplettende kijker: ook het bedieningspaneel van Jos van Eijndhoven's attenuator, rechtsonder
Ik zei het al: een grote knoeiboel, helemaal niks afgeschermd, maar ik heb nergens last van, okee, als ik bij hoog volume naast de speaker ga zitten hoor ik wel wat brom en ruis, en de draadloze telefoon van de buren gooit soms wat roet in het eten..
-
Gydotron
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ik zou de Auricaps vervangen, die klinken niet mooi! Een van de mooiste caps blijven de koperfolie van Audio Note. Wel wat duurder maar de klank wordt veel homogener, minder hard, en de invloed op het ruimtebeeld is behoorlijk. De Auricaps beelden vrij klein af en de koperfolie geven een erg mooi diep en breedt ruimtebeeld.
MVG Guido
MVG Guido
Dank allemaal, het is het niet waard
Tsja, een rommeltje, maar ik had het zò gehad met de spullen die ik hiervoor gebruikte dat ik gewoon in een semi-razernij dit in elkaar geprakt heb. Eerst maar effe een kladversie, waarbij alles makkelijk bereikbaar is en ik nog wat onderdelen kan uitproberen, nu het leuk klinkt kan ik in alle rust een superdeluxe behuizing maken, waarin alles zo audiofiel mogelijk is opgebouwd. Kan ik weer leuk gaan vergelijken of dat nog beter klinkt
En tsja, die Auricaps, ik had ze al gekocht, dus maar gebruiken. De meningen over koppel-C's lopen erg uiteen, het is een begin nietwaar? Met die Jensens heb ik idd goede ervaringen, heb in mijn EV een no-name C vervangen voor Jensens, en ik was de koning te rijk!
Ik heb er trouwens nog een paar liggen, wellicht knopen we die er tzt tussen.
Tsja, een rommeltje, maar ik had het zò gehad met de spullen die ik hiervoor gebruikte dat ik gewoon in een semi-razernij dit in elkaar geprakt heb. Eerst maar effe een kladversie, waarbij alles makkelijk bereikbaar is en ik nog wat onderdelen kan uitproberen, nu het leuk klinkt kan ik in alle rust een superdeluxe behuizing maken, waarin alles zo audiofiel mogelijk is opgebouwd. Kan ik weer leuk gaan vergelijken of dat nog beter klinkt
En tsja, die Auricaps, ik had ze al gekocht, dus maar gebruiken. De meningen over koppel-C's lopen erg uiteen, het is een begin nietwaar? Met die Jensens heb ik idd goede ervaringen, heb in mijn EV een no-name C vervangen voor Jensens, en ik was de koning te rijk!
Ik heb er trouwens nog een paar liggen, wellicht knopen we die er tzt tussen.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Hoe ga je dat vergelijken dan? De originele "behuizing" (als je het zo kan noemenMiniwatt schreef:Eerst maar effe een kladversie, waarbij alles makkelijk bereikbaar is en ik nog wat onderdelen kan uitproberen, nu het leuk klinkt kan ik in alle rust een superdeluxe behuizing maken, waarin alles zo audiofiel mogelijk is opgebouwd. Kan ik weer leuk gaan vergelijken of dat nog beter klinkt![]()
Ben ik het niet mee eens, maar misschien bedoelde je het cynischhybride schreef:Als je dit netjes in een kastje stopt klinkt het vast niet meer zo mooi,![]()
![]()
Ik zat nogeens het een en ander te lezen over die t-amp.
Op een enkeling na is iedereen lovend over de klank van dit ding.
Zou dit ding niet geschikt kunnen zijn als gebruik pre-amp?
Dat hij goed klinkt twijfel ik niet aan, het is de vraag of het technisch verantwoord is de speakeruitgang te beschouwen als lijnuitgang.
Iemand dit al eens geprobeerd?
Op een enkeling na is iedereen lovend over de klank van dit ding.
Zou dit ding niet geschikt kunnen zijn als gebruik pre-amp?
Dat hij goed klinkt twijfel ik niet aan, het is de vraag of het technisch verantwoord is de speakeruitgang te beschouwen als lijnuitgang.
Iemand dit al eens geprobeerd?
-
Digidoo
- Contacteer:
Nee, dat heeft niemand geprobeerd. Kan namelijk ook niet. De versterkingsfactor ligt gewoon te hoog bij een eindversterker. Ik weet ook niet of er T-preamps bestaan. Zoals je zelf zegt is het niet technisch verantwoord een voor een eindversterker ontworpen iets te gebruiken als pre-amp. Bovendien moet je dan nog een inputkeuze hebben en een goeie volumeregelaar (eigenlijk alles dus van een passieve pre)...
I.a.w.: leuk gedacht, maar dat gaat niet lukken
I.a.w.: leuk gedacht, maar dat gaat niet lukken
volumeregeling en inputkeuze lopen via mijn pc. Ik zou de t-amp op een vast volume instellen en de rest via de player in de pc sturen. Waarom is een luidsprekeruitgang niet geschikt als lijnuitgang. Een luidsprekeruitgang heeft toch ook een lage impedantie?
Al besef ik me wel dat dat wellicht alleen optimaal is bij een vol opengestuurde versterker.
Al besef ik me wel dat dat wellicht alleen optimaal is bij een vol opengestuurde versterker.
Die bestaat welDigidoo schreef:Ik weet ook niet of er T-preamps bestaan.
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-preamp_e.html
Een T-versterker geeft nogal wat RF rommel mee aan de uitgang, ondanks de filtering.
Bij een eindtrap verdwijnt dat in de speakers (wordt ahw. kortgesloten), afgezien van de uitstraling hiervan door de speakerkabels is dat onschadelijk.
Ga je dat principe nu als voortrap gebruiken (met een veel te hoge gain trouwens) , dan zadel je de eropvolgende versterker op met hoogfrequent resten waar die beslist niet blij mee is.
Die eindtrap kan gaan slewen, vervormen, vastlopen of uitbranden, al naar gelang de opbouw.
Bij een eindtrap verdwijnt dat in de speakers (wordt ahw. kortgesloten), afgezien van de uitstraling hiervan door de speakerkabels is dat onschadelijk.
Ga je dat principe nu als voortrap gebruiken (met een veel te hoge gain trouwens) , dan zadel je de eropvolgende versterker op met hoogfrequent resten waar die beslist niet blij mee is.
Die eindtrap kan gaan slewen, vervormen, vastlopen of uitbranden, al naar gelang de opbouw.
-
hanselchen
Een tijdje terug heb ik de line amp á la 6072 gebouwd met hele mooie 6SN7's (RCA 1950), resultaat is prachtig. Ruststroom per triode dimensioneren op ca. 5 á 8 mA
De laatste maanden geexperimenteerd met de 5687.
Ook hier zijn mooie resultaten mee te behalen! Voedingsspanning op ca. 250 V en de stroom per triode instellen op ca. 10 mA, dit alles komt trouwens niet zo heel nauw.
Tevens een mooie lage uitgangsimpedantie, mooi meegenomen!
Je ziet het wel, een mooi voor- cq. line versterker hoeft geen maandloon te kosten En het resultaat is toch wel een beetje apart.
De laatste maanden geexperimenteerd met de 5687.
Ook hier zijn mooie resultaten mee te behalen! Voedingsspanning op ca. 250 V en de stroom per triode instellen op ca. 10 mA, dit alles komt trouwens niet zo heel nauw.
Tevens een mooie lage uitgangsimpedantie, mooi meegenomen!
Je ziet het wel, een mooi voor- cq. line versterker hoeft geen maandloon te kosten En het resultaat is toch wel een beetje apart.
- RobertD
- Contacteer:
6072 lijntrap
Hallo,
Ik ben nét nieuw op dit forum. (bedankt voor de tip Michiel..)
Een poos geleden heb ik ook de 6072 lijntrap van TriodeDick gebouwd. Ik heb er een gestabiliseerde voeding met een 6SN7 in geplaatst. Het schemaatje is helaas verloren gegaan, maar ik ben heel tevreden met deze voorversterker.
Overigens zou je hier ook best een ECC82 in kunnen plaatsen, maar die klinkt inderdaad minder mooi. Kwestie van smaak en uitproberen zou ik zo zeggen.
De Phonotrap is een stokoud ontwerp van Menno v.d. Veen, werkt lekker, maar een beetje slapjes (weinig bas).
Mijn volgende project wordt ook een Phonodude, ben zeer benieuwd.
Ik ben nét nieuw op dit forum. (bedankt voor de tip Michiel..)
Een poos geleden heb ik ook de 6072 lijntrap van TriodeDick gebouwd. Ik heb er een gestabiliseerde voeding met een 6SN7 in geplaatst. Het schemaatje is helaas verloren gegaan, maar ik ben heel tevreden met deze voorversterker.
Overigens zou je hier ook best een ECC82 in kunnen plaatsen, maar die klinkt inderdaad minder mooi. Kwestie van smaak en uitproberen zou ik zo zeggen.
De Phonotrap is een stokoud ontwerp van Menno v.d. Veen, werkt lekker, maar een beetje slapjes (weinig bas).
Mijn volgende project wordt ook een Phonodude, ben zeer benieuwd.