hout op 45 graden zonder frees

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

hout op 45 graden zonder frees

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik wil van 4 platen de lange zijde ( 1 meter lang ) op 45 graden hebben. Maar ik heb dus geen frees en ik ken niemand die dit heeft. ik zou het zonde vinden on het niet te doen want dat maakt de kasten toch een stuk fraaier. Zijn er nog andere manieren om dit voor elkaar te krijgen?


alvast bedankt!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Met een cirkelzaag en geleiding zou dit ook kunnen lukken, heb je die ook niet zou je de vellingkanten kunnen maken door de ribben af te tekenen en netjes binnen die lijnen te schaven. Heb je ook geen schaaf wens ik je veel succes met een schuurblokje, veel schuurpapier en veel geduld.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met cirkelzaag idd. wel eerst een paar proefstukje doen
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Ja, heb ik vandaag ook met de circelzaag gedaan. Eerst op een plaatje testmdf een geleider( latje vastgezet met lijmklemmen) gemaakt om te kijken hoeveel mm afstand de zaagsnede van de geleider af komt. En op deze manier kan je dus exact zagen.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

het gaat hier dus om 18 mm MDF , verkeerde naam uitgekozen voor het topic maar oke, ik heb dus ook geen cirkelzaag, kan je zoiets huren bij de gamma?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

om heel eerlijk te zijn zou ik even op zoek gaan naar een bedrijf dat plaatmateriaal verkoopt en dat ook op verstek zaagt. helaas is dat niet de gamma of de formido, maar er zit vast wel iets bij je in de buurt. de zaagkosten zijn waarschijnlijk hetzelfde als het huren van een festo circelzaag, maar je weet wel zeker dat het op een professionele manier gedaan is en de hoek inderdaad 45 graden is.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Een goede raad koop eentje een freesmachine kost voor een zelfbouwer niets meer voor een 50 euro heb je al een prima freesmachine en dit komt altijd van pas. :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Mike.M schreef:
Een goede raad koop eentje een freesmachine kost voor een zelfbouwer niets meer voor een 50 euro heb je al een prima freesmachine en dit komt altijd van pas. :wink:
uhm... voor 50 euris heb je net een freesje. zeker geen machine.
zie ook hier.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Jawel zal even een linkje plaatsen http://www.varo.com/catalogus.asp?grp=1&mrk=1&srt=10 dit is een goed merk voor een amateur. :wink:
De Charel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 16:01
Locatie: België

Bericht door De Charel »

Die merken als Powerplus, skil, constructor,... zijn niet slecht, ik bedoel als je maar heel heel weinig moet frezen op een jaar dan gaat dat zeker volstaan. Zeker als je weinig moet wegfrezen. dan volstaan die dingen zeker wel.
Maar als je de frees wat meer gaat gebruiken zijn ze niet nauwkeurig en krachtig genoeg. (mijn mening)

Ik ben iemand die liever 1 keer wat meer uitgeeft, dan ergens op te besparen en dan meer problemen te hebben.
Mike.M
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 22 nov 2006, 20:26
Locatie: Brecht (België)

Bericht door Mike.M »

Inderdaad maar je kunt starten met zoiets en iets bij sparen dan.
Plaats reactie