Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units
Moderator: Beheerdersteam
Die methode met witte houtlijm en warmte is een veel gebruikte hoor. Ze staat beschreven in een K&T van een jaartje geleden ofzo. Heeft een aantal voordelen. Je laat de houtlijm eerst drogen voor je de fineer op je box plaatst. Het is dus eenvoudiger om aan te brengen dan met contactlijm, waar je maar 1 kans krijgt.Edo schreef:He Peter, ik heb geen ervaring met flexplaat, maar normaal fineer heb ik het meest met contactlijm gedaan. vast is vast dus het moet in 1 keer goed. Met witte houtlijm ook wel eens bezig geweest, maar dat moet echt geperst worden (vandaar dat ik bobbeltjes kreeg...)
Met de strijkbout ben ik nog niet in de weer geweest, misschien wel een keer proberen.
Na het verwarmen droogt de houtlijm versneld uit.
De hechting zou ook beter zijn dan met contactlijm, vermits je als doe het zelver de fineer nooit krachtig genoeg kan tegen het oppervlak persen. Vooral de randen komen dan nogal 'ns los achteraf.
Het hangt allemaal wat af van de grote van het oppervlak ook. Hoe groter, hoe moeilijker.
Als echte Belg kan ik het drinken van Belgische bieren enkel aanmoedigen!Edo schreef:Haha, nee wintersport wordt het nu even niet. Lang weekend Antwerpen (zonder dochter) even met z'n tweetjes lekker belgische biertjes drinken...weidok schreef:Edo ff off topic
Als je op wintersport gaat
kun je beter naar het noorden gaan
hier ligt op dit moment genoeg sneeuw![]()
![]()
dus langlopen zal hier wel lukken..
PS waarschijnlijk is de berenburg hier goedkoper
Wat betreft wintersport, denk dat ik nog een paar daagjes pak met de trein. Even boarden in Oostenrijk....en dan niet langlopen of langlaufen, maar vrees langzaufen...![]()
Maar dit alles even "off-topic" Morgen weer foto's van de afwerking tot nu toe...
Palm? Bolleke? Jupke? Leffe? Duvel?
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zo, weer een paar uurtjes wat kunnen doen vandaag. Beetje tussen de sneeuwbuien door de laatste twee stukjes staan schuren.
Alles ziet er strak uit en eigelijk klaar voor het fineren. Wacht ik wel nog even mee want ben er nog niet uit hoe of wat. En kast 2 moet ook nog af, dus genoeg werk te doen.

Ondertussen ben ik ook aan het werk gegaan met een voetje. De kast waar de speakers naast komen te staan heeft aluminium voetjes. Om alles meer een geheel te laten worden heb ik ook onder de speaker een 2cm hoog "voetje" gemaakt. Om die plak zit een aluminium strip gelijmt.

Onder deze voetjes komen nog kleine rubber voetjes. Om nou niet alles nog hoger te laten uitkomen, is er in de houten plank onder de speaker (de voet) wat uitgeholt om later weer de rubber "pootjes" in te verbergen. Zodoende staat de speaker net boven de grond, maar toch op rubber pootjes.
Even nog een kleine opsomming:
Tot nu toe qua kasten 230 euro lichter en 25 uur bezig geweest.
Op naar kast 2.
Ondertussen verhuist kast 1 naar boven voor de eerste metingen aan de units etc...Nu het filter nog.
Alles ziet er strak uit en eigelijk klaar voor het fineren. Wacht ik wel nog even mee want ben er nog niet uit hoe of wat. En kast 2 moet ook nog af, dus genoeg werk te doen.

Ondertussen ben ik ook aan het werk gegaan met een voetje. De kast waar de speakers naast komen te staan heeft aluminium voetjes. Om alles meer een geheel te laten worden heb ik ook onder de speaker een 2cm hoog "voetje" gemaakt. Om die plak zit een aluminium strip gelijmt.

Onder deze voetjes komen nog kleine rubber voetjes. Om nou niet alles nog hoger te laten uitkomen, is er in de houten plank onder de speaker (de voet) wat uitgeholt om later weer de rubber "pootjes" in te verbergen. Zodoende staat de speaker net boven de grond, maar toch op rubber pootjes.
Even nog een kleine opsomming:
Tot nu toe qua kasten 230 euro lichter en 25 uur bezig geweest.
Op naar kast 2.
Ondertussen verhuist kast 1 naar boven voor de eerste metingen aan de units etc...Nu het filter nog.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Tsja, de kast ernaast is eiken, en ik gebruik in de kamer van die tinten die daarbij passen. Het wordt iets van eiken in iedergeval. Gekalkt of licht. Zeker geen donker. Maar of het fineer wordt (40 euro per vierkante meter) of dat laminaatspul (40 euro per rol van 2 meter) of flexplaat, met die papieren achterkant.....ik weet het nog niet. Ik denk aangezien het nu toch wel grappig eruit gaat zien, om toch het echte fineer te nemen. Flink lakken en schuren. Flexplaten kan ook, maar ik zit nog met die papieren onderlaag...hoe zichtmaar blijft dat. Collega bouwer Dennis G. is hier ook mee aan de slag gegaan en je blijft vrij goed die papieren onderlaag zien. Het echte fineer is nog wat moelijker. Persen is het beste, maar heb ik niet, contactlijm werkt vrij makkelijk, maar blijft elastisch (en vast is vast, dus correctie is niet mogelijk).
Dan dat laminaat. Makkelijk op te brengen en goed af te werken....maar ja..toch...Ach ik heb nog even de tijd om daarover na te denken....
Dan dat laminaat. Makkelijk op te brengen en goed af te werken....maar ja..toch...Ach ik heb nog even de tijd om daarover na te denken....
Ik zou in jouw geval alleen geen rubberen dopjes gebruiken, maar spikes die door het tapijt prikken. Dan zit je gelijk op de betonnenvloer zodat de speaker muurvast komt te staan.
De rubberen dopjes hebben zo geen enkel effect op dat tapijt. Bovendien maak je de kast niet dood en stijf om vervolgens de boel te laten wiebelen op tapijt.
Verder ziet het er erg goed uit!
De rubberen dopjes hebben zo geen enkel effect op dat tapijt. Bovendien maak je de kast niet dood en stijf om vervolgens de boel te laten wiebelen op tapijt.
Verder ziet het er erg goed uit!
[Lichtelijk off-topic]
Hoe moeilijk is fineren? Een gewone rechthoekige kubus lijkt mij wel doenbaar, maar eens je met schuine kanten begint lijkt het mij geen gemakkelijk klusje. Zoals op deze speaker: die schuine driehoeken boveaan: Het aanbrengen van fineer lijkt me niet direct het probleem, maar wel het zodanig snijden zodat het perfect aansluit.
Eens het fineer er op hangt, hoe 'trim' jet het perfect op maat? Met een breekmes? dremel? frees met speciale bit?
Kan je fineer ook buigen, om het bijvoorbeeld rond afgeronde hoeken te buigen?
Ik vraag dit omdat ik eventueel mijn sub ook zou fineren (ik moet het wel nog eers maken
en ik denk al aan de afwerking )
Hoe moeilijk is fineren? Een gewone rechthoekige kubus lijkt mij wel doenbaar, maar eens je met schuine kanten begint lijkt het mij geen gemakkelijk klusje. Zoals op deze speaker: die schuine driehoeken boveaan: Het aanbrengen van fineer lijkt me niet direct het probleem, maar wel het zodanig snijden zodat het perfect aansluit.
Eens het fineer er op hangt, hoe 'trim' jet het perfect op maat? Met een breekmes? dremel? frees met speciale bit?
Kan je fineer ook buigen, om het bijvoorbeeld rond afgeronde hoeken te buigen?
Ik vraag dit omdat ik eventueel mijn sub ook zou fineren (ik moet het wel nog eers maken
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Mijn vader was meubelmaker en ik heb hem vaak fineer op ronde vlakken zien lijmen. Hij deed dit met behulp van een hete strijkbout en gebruikte lijm die door de warmte uitharde. Maar of het lukt met een afgeronde hoek dat weet ik niet. Vlakke stukken deed ie ook met die strijkbout.Dinobe schreef:Kan je fineer ook buigen, om het bijvoorbeeld rond afgeronde hoeken te buigen?
In de scheepsbouw van houten boten werd en misschien nog steeds, hout gebogen dmv warmte. Dus hete lucht en vroeger met echt vuur. Na enige tijd blijft de gebogen vorm van de plank gehandhaafd.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Volgens mij kun je hout, en dus ook fineer, buigen in alle gewenste vormen door het boven hete stoom te houden. Daar wordt het hout/ fineer week en dus soepel van. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik kan me voorstellen dat je d.m.v. stoom eerst het fineer in ongeveer de goeie vorm modelleert, zodat je het daarna met strijkbout en lijm ofzo perfect aansluitend kunt maken.
Echte meubelmakerslijm is trouwens dat goedje dat je in een metalen au bain marie-potje moet verwarmen op het gasfornuis om het vloeibaar te krijgen. Het stinkt ongelooflijk. Is het niet beenderlijm ofzoiets ? Zit daarna wel echt vast.
Kleine kiertjes in het fineer kun je trouwens vullen met een soort staafjes die je erin moet smelten. Dat kan met een soldeerbout bijvoorbeeld. Je moet die staafjes dan in een aantal verschillende tinten in voorraad houden, voor iedere soort fineer een passende kleur.
Vergelijk het maar met zo'n lakstaafje waarmee je een lakzegel op een brief kunt aanbrengen. Ik meen zelfs dat het hetzelfde materiaal is. De naam schiet me niet te binnen, maar zo heb ik het mijn vader destijds zien doen. Hij hield zich -na pensionering- bezig met het restaureren van antieke meubeltjes.
Hope this helps,
Paul.
Echte meubelmakerslijm is trouwens dat goedje dat je in een metalen au bain marie-potje moet verwarmen op het gasfornuis om het vloeibaar te krijgen. Het stinkt ongelooflijk. Is het niet beenderlijm ofzoiets ? Zit daarna wel echt vast.
Kleine kiertjes in het fineer kun je trouwens vullen met een soort staafjes die je erin moet smelten. Dat kan met een soldeerbout bijvoorbeeld. Je moet die staafjes dan in een aantal verschillende tinten in voorraad houden, voor iedere soort fineer een passende kleur.
Vergelijk het maar met zo'n lakstaafje waarmee je een lakzegel op een brief kunt aanbrengen. Ik meen zelfs dat het hetzelfde materiaal is. De naam schiet me niet te binnen, maar zo heb ik het mijn vader destijds zien doen. Hij hield zich -na pensionering- bezig met het restaureren van antieke meubeltjes.
Hope this helps,
Paul.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kneedbaar hout werkt ook erg goed, is goedkoop en in diverse kleuren te krijgen.Kleine kiertjes in het fineer kun je trouwens vullen met een soort staafjes die je erin moet smelten. Dat kan met een soldeerbout bijvoorbeeld. Je moet die staafjes dan in een aantal verschillende tinten in voorraad houden, voor iedere soort fineer een passende kleur.
Een manier die ook werkt is het maken d.m.v. blanke lak en schuurstof van het gebruikte fineer.
Stel je gebruikt eiken fineer en een klein kiertje wil je wegwerken. Heel kleine likje lak erin, schuurstof eroverheen (of er iets inschuren) even laten drogen en verder opschuren. Dit werkt trouwens alleen als je alleenmaar moet aflakken. Als je nog met kleurlak aan de slag moet is deze methode niet te doen. (maar heb je weer dat vloeibare hout voor).
Als je spikes gebruikt zou kan ik je van die spikes adviseren die je met een soort van inslagmoeren vastzet. Hierop staan de speakers echt muurvast.Edo schreef:Zit wat in. Misschien laat ik ook wel alles weg. Dus geen spikes of rubberdopjes. Maar een goed idee om de drie opties later te testen.
Eens kijken wat die test opleverd.
Heb zelf eerst spikes gehad die je vast kon plakken, echter die zijn niet zo stabiel als de versie met inslagmoeren.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Goed, ondertussen druk bezig met kast twee. Schiet nog niet echt op vanwege drukte op werk, andere verplichtingen en ziekte, maar zo langzamerhand gaat het toch wel meer op een speaker lijken.
Deel 1 is gister naar de hobbyzolder verhuist voor z'n eerste meetsessie.
Conclusie daarvan is meer demping en BR-pijp wat langer. Afstemming zit nu rond de 40Hz en wil hem nog iets naar beneden hebben.
Ik had een tijdje geleden nog wat FRD files gekregen van Genius en gister de eigen meting daar overheen gelegt. Weinig verschillen, alleen in het laag iets vanwege dat ik een andere kast heb gebruikt voor de meting.
Deel 1 is gister naar de hobbyzolder verhuist voor z'n eerste meetsessie.
Conclusie daarvan is meer demping en BR-pijp wat langer. Afstemming zit nu rond de 40Hz en wil hem nog iets naar beneden hebben.
Ik had een tijdje geleden nog wat FRD files gekregen van Genius en gister de eigen meting daar overheen gelegt. Weinig verschillen, alleen in het laag iets vanwege dat ik een andere kast heb gebruikt voor de meting.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zo...genoeg eieren...op naar de zomer.
Maar goed, klein dingetje waar ik achter kwam en nu anders gedaan heb is het verlijmen van de afwerkplaatjes op de kast.
De 4mm dikke afwerkplaten wilde door de laag lijm ertussen en het plakband iets verschuiven. Door er twee kleine spijkertjes (per plaat) in te slaan blijft alles goed op z'n plaats. Deze worden laten, voor het uiteindelijke fineren, weer eruit getrokken....

Maar goed, klein dingetje waar ik achter kwam en nu anders gedaan heb is het verlijmen van de afwerkplaatjes op de kast.
De 4mm dikke afwerkplaten wilde door de laag lijm ertussen en het plakband iets verschuiven. Door er twee kleine spijkertjes (per plaat) in te slaan blijft alles goed op z'n plaats. Deze worden laten, voor het uiteindelijke fineren, weer eruit getrokken....

Er staat dus een luidsprekerbox in de kast die een meubelstuk is.luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.))
Dus box uit de kast ( - box) , kast bij grofvuil ( - kast) , box ook, rest luidspreker....?...
Dan kan die luidspreker dus weer in een nieuwe box, die dan vervolgens weer in een nieuw aan te schaffen kast, zijnde een meubelstuk, kan staan.
Tja, 't is hobby, 'k weet het wel, maar ik zou toch dat meubelstuk zo kiezen dat de box er niet in past. Dan hoeft de box er ook niet uit en kan de luidspreker blijven zitten. Sommige dingen zijn toch echt wel simpel op te lossen....


