verbetering filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

verbetering filter

Bericht door mr.peerless »

Kort door de bocht..Wat doet het meest bij het verbeteren van de filter de weerstanden (zijn in de filter van cement), de c's die zijn mkt's van visaton of de spoelen die luchtspoelen zijn. Wat geeft bij verandering de beste verbetering en voor welke type merk moet ik dan gaan.

Ik hoor graag de reacties.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Aller eerst welkom op dit forum. :D

Wij zijn niet de beroerdste om te helpen (je kan nmlk ook een beetje meer zoeken :) )

Over wat voor speaker gaat het precies ? (en hoe ziet het filter er uit)

Algemeen:
Condensators vervangen voor betere MKP's, weerstanden MOX nemen, spoelen 1,4mm lucht nemen.

Maar voor wat "kleinere" speakers voldoet een 1mm kern ook wel aardig.
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

De systeem bestaat uit de voorloper van de hds exclusieve midwoofer 830881. Weet zo niet de type nr.. niet heeft martijn m voor gezorgd. Verder tweeter hds 104 DT exclusief. En een sub van peerless xlss 12 dit wordt maal twee actief met hypex 200. Kast is in bestelling klinkt zeer goed alleen de filter is vrij standaard. Is wel 3e orde electrisch wat mij verteld is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

je hebt geen schema van het filter ?
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

Nee, zelf niet de filter heeft iemand anders voor me ontworpen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik zou beginnen met het originele filter. Als je dat in huis hebt. En dan vervangen tot je geen verschil meer kunt horen tussen de upgrades.

Ik zou eerst de condensatoren en de spoelen aanpakken. (in die volgorde).

Het is wel handig eerst een tijdje naar de originele speakers te luisteren, dan weet je beter welke kant je op wil/kan met je verbetering. En je kunt dan horen of het ook daadwerkelijk een verbetering is.

Groet Roland
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

Bedankt voor de reacties.. Oke eerst de codensatoren dan vervangen maar voor welke mkp's of andere suggesties? En wat moet ik voor andere spoelen gebruiken (groter of andere type spoel)?

groet peerless
D.A.R.R.Y.L.
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Ik denk dat Roland wel een suggestie kan doen voor de te gebruiken caps ;-)
En ik kan hem daar volmondig in bevestigen (good value for money caps).
Pas op met het zomaar vervangen van de spoelen: let erg goed op de weerstand van de spoel en de spoel waardoor je hem gaat vervangen.

Inzake spoelen is een goede luchtspoel niet te versmaden (staar je niet blind op Tritec).

MOX is sowieso aan te raden als vervanger voor die cementen dingen; al hoewel die niet slecht zijn.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Tony Gee's condensator test:
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Groet Roland
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

bedankt voor de antwoorden daar kan ik wat mee..
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

mr.peerless schreef:
bedankt voor de antwoorden daar kan ik wat mee..
Ik denk dat ik weet wie het filter ontworpen heeft :wink:

In het schema staan al Rdc waarden gespecificeerd, daarmee kun je de draaddoorsnee vinden die bij de L waarde hoort. Voor de woofer geldt in principe "hoe dikker hoe beter", maar gezien de prijs, zou ik niet snel verder gaan dan 1.4mm.

Voor de weerstanden zou ik gewoon draadgewonden nemen, geen mox. Met die laatste heb ik niet bijzonder goede ervaringen. Vergelijk ze maar eens, voor die paar dubbeltjes kun je dat experiment niet laten.

Wata betreft de C's: MKT eruit. Zodra je MKP's gaat vergelijken, zijn de verschillen tussen condensatoren niet erg groot. Clarity caps staan bij meerdere zelfbouwers bekend om een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Veel plezier met je speaker en laat vooral wat horen als je aan het upgraden bent begonnen.
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

Net een order geplaatst bij roland. Clarity caps sa's en mox weerstanden. BEn benieuwd wat het doet. Kan alleen geen c vinden van clarity van een waarde van 2.2 mh..dus daar heb ik nog een visaton mkt voorlopig. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

MKP's kan je ook samenstellen (parallel zetten) van verschillende waardes, bijvoorbeeld Audyn en Audyn Plus.
Rob.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

mr.peerless schreef:
Net een order geplaatst bij roland. Clarity caps sa's en mox weerstanden. BEn benieuwd wat het doet. Kan alleen geen c vinden van clarity van een waarde van 2.2 mh..dus daar heb ik nog een visaton mkt voorlopig. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.
Die 2.2mH is een spoel, geen condensator. Neem daar een luchtspoel voor met een draaddoorsnee van 1.4mm, gelijkstroom weerstand 0.46 Ohm.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Laat de condensatoren een paar weken inspelen voor een definitief oordeel. :twisted:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

DIY_Freak schreef:
mr.peerless schreef:
Net een order geplaatst bij roland. Clarity caps sa's en mox weerstanden. BEn benieuwd wat het doet. Kan alleen geen c vinden van clarity van een waarde van 2.2 mh..dus daar heb ik nog een visaton mkt voorlopig. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.
Die 2.2mH is een spoel, geen condensator. Neem daar een luchtspoel voor met een draaddoorsnee van 1.4mm, gelijkstroom weerstand 0.46 Ohm.
Er zit nu een 1.3 mm spoel in. Levert dat een significant verschil op t.o.v. de 1.4mm spoel? De 1.4 mm variant was niet verkrijgbaar bij de locale leverancier.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Martijn M schreef:
Er zit nu een 1.3 mm spoel in. Levert dat een significant verschil op t.o.v. de 1.4mm spoel?
Nee. 8)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

En?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hans Nootdorp schreef:
En?
Het lijkt zo'n sterke verbetering te zijn dat de subwoofer overbodig is geworden. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mr. peerloos toch.
mr.peerless
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53

Bericht door mr.peerless »

Tja, heb even een vergelijk gedaan een tijd terug naar mijn inziens is het verschil nihil. i
Idd peerloos op het moment, maar goed komt weer een project aan, met een dikke kans dat daar peerless inzit. Dit project moet een ultiem project worden of in elk geval een project dat ik lange tijd in mijn huis te bewonderen en te beluisteren is.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”