verbetering filter
Moderator: Beheerdersteam
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
verbetering filter
Kort door de bocht..Wat doet het meest bij het verbeteren van de filter de weerstanden (zijn in de filter van cement), de c's die zijn mkt's van visaton of de spoelen die luchtspoelen zijn. Wat geeft bij verandering de beste verbetering en voor welke type merk moet ik dan gaan.
Ik hoor graag de reacties.
Ik hoor graag de reacties.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Aller eerst welkom op dit forum. 
Wij zijn niet de beroerdste om te helpen (je kan nmlk ook een beetje meer zoeken
)
Over wat voor speaker gaat het precies ? (en hoe ziet het filter er uit)
Algemeen:
Condensators vervangen voor betere MKP's, weerstanden MOX nemen, spoelen 1,4mm lucht nemen.
Maar voor wat "kleinere" speakers voldoet een 1mm kern ook wel aardig.
Wij zijn niet de beroerdste om te helpen (je kan nmlk ook een beetje meer zoeken
Over wat voor speaker gaat het precies ? (en hoe ziet het filter er uit)
Algemeen:
Condensators vervangen voor betere MKP's, weerstanden MOX nemen, spoelen 1,4mm lucht nemen.
Maar voor wat "kleinere" speakers voldoet een 1mm kern ook wel aardig.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
De systeem bestaat uit de voorloper van de hds exclusieve midwoofer 830881. Weet zo niet de type nr.. niet heeft martijn m voor gezorgd. Verder tweeter hds 104 DT exclusief. En een sub van peerless xlss 12 dit wordt maal twee actief met hypex 200. Kast is in bestelling klinkt zeer goed alleen de filter is vrij standaard. Is wel 3e orde electrisch wat mij verteld is.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Hoi
Ik zou beginnen met het originele filter. Als je dat in huis hebt. En dan vervangen tot je geen verschil meer kunt horen tussen de upgrades.
Ik zou eerst de condensatoren en de spoelen aanpakken. (in die volgorde).
Het is wel handig eerst een tijdje naar de originele speakers te luisteren, dan weet je beter welke kant je op wil/kan met je verbetering. En je kunt dan horen of het ook daadwerkelijk een verbetering is.
Groet Roland
Ik zou beginnen met het originele filter. Als je dat in huis hebt. En dan vervangen tot je geen verschil meer kunt horen tussen de upgrades.
Ik zou eerst de condensatoren en de spoelen aanpakken. (in die volgorde).
Het is wel handig eerst een tijdje naar de originele speakers te luisteren, dan weet je beter welke kant je op wil/kan met je verbetering. En je kunt dan horen of het ook daadwerkelijk een verbetering is.
Groet Roland
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
-
D.A.R.R.Y.L.
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005, 0:35
Ik denk dat Roland wel een suggestie kan doen voor de te gebruiken caps 
En ik kan hem daar volmondig in bevestigen (good value for money caps).
Pas op met het zomaar vervangen van de spoelen: let erg goed op de weerstand van de spoel en de spoel waardoor je hem gaat vervangen.
Inzake spoelen is een goede luchtspoel niet te versmaden (staar je niet blind op Tritec).
MOX is sowieso aan te raden als vervanger voor die cementen dingen; al hoewel die niet slecht zijn.
En ik kan hem daar volmondig in bevestigen (good value for money caps).
Pas op met het zomaar vervangen van de spoelen: let erg goed op de weerstand van de spoel en de spoel waardoor je hem gaat vervangen.
Inzake spoelen is een goede luchtspoel niet te versmaden (staar je niet blind op Tritec).
MOX is sowieso aan te raden als vervanger voor die cementen dingen; al hoewel die niet slecht zijn.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Ik denk dat ik weet wie het filter ontworpen heeftmr.peerless schreef:bedankt voor de antwoorden daar kan ik wat mee..
In het schema staan al Rdc waarden gespecificeerd, daarmee kun je de draaddoorsnee vinden die bij de L waarde hoort. Voor de woofer geldt in principe "hoe dikker hoe beter", maar gezien de prijs, zou ik niet snel verder gaan dan 1.4mm.
Voor de weerstanden zou ik gewoon draadgewonden nemen, geen mox. Met die laatste heb ik niet bijzonder goede ervaringen. Vergelijk ze maar eens, voor die paar dubbeltjes kun je dat experiment niet laten.
Wata betreft de C's: MKT eruit. Zodra je MKP's gaat vergelijken, zijn de verschillen tussen condensatoren niet erg groot. Clarity caps staan bij meerdere zelfbouwers bekend om een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.
Veel plezier met je speaker en laat vooral wat horen als je aan het upgraden bent begonnen.
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Die 2.2mH is een spoel, geen condensator. Neem daar een luchtspoel voor met een draaddoorsnee van 1.4mm, gelijkstroom weerstand 0.46 Ohm.mr.peerless schreef:Net een order geplaatst bij roland. Clarity caps sa's en mox weerstanden. BEn benieuwd wat het doet. Kan alleen geen c vinden van clarity van een waarde van 2.2 mh..dus daar heb ik nog een visaton mkt voorlopig. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.
Er zit nu een 1.3 mm spoel in. Levert dat een significant verschil op t.o.v. de 1.4mm spoel? De 1.4 mm variant was niet verkrijgbaar bij de locale leverancier.DIY_Freak schreef:Die 2.2mH is een spoel, geen condensator. Neem daar een luchtspoel voor met een draaddoorsnee van 1.4mm, gelijkstroom weerstand 0.46 Ohm.mr.peerless schreef:Net een order geplaatst bij roland. Clarity caps sa's en mox weerstanden. BEn benieuwd wat het doet. Kan alleen geen c vinden van clarity van een waarde van 2.2 mh..dus daar heb ik nog een visaton mkt voorlopig. Daar moet ik nog wat anders voor vinden.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
-
mr.peerless
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 17:53
Tja, heb even een vergelijk gedaan een tijd terug naar mijn inziens is het verschil nihil. i
Idd peerloos op het moment, maar goed komt weer een project aan, met een dikke kans dat daar peerless inzit. Dit project moet een ultiem project worden of in elk geval een project dat ik lange tijd in mijn huis te bewonderen en te beluisteren is.
Idd peerloos op het moment, maar goed komt weer een project aan, met een dikke kans dat daar peerless inzit. Dit project moet een ultiem project worden of in elk geval een project dat ik lange tijd in mijn huis te bewonderen en te beluisteren is.
