Optimo van Tony Gee
Moderator: Beheerdersteam
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Optimo van Tony Gee
Beste allemaal,
Ik ben begonnen met het bouwen van de Optimo van Tony Gee. Het idee om zelf een 3-weg systeem te ontwerpen heb ik (tijdelijk) laten varen. Ik wil eerst een beproefd model maken om ervaring op te doen (en om snel te beginnen, ik was wat ongeduldig).
Ik heb heel uitgebreid geluisterd naar de ScanSpeak Ultimo en was hiervan zeer onder de indruk. Ik vond het laag net iets te boemerig en verwacht dat de Optimo (TL) hier minder last van heeft. Helaas heb ik niet naar de Optimo kunnen luisteren, dus neem ik een gok. Gezien de lovende geluiden over de Optimo ben ik hier niet echt bang voor.
Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.
Voorlopig heb ik nog niet heel veel te showen, alleen veel zaagwerk en het lijmen van de mdf afwerklaag op de voorkant.
Marc
Ik ben begonnen met het bouwen van de Optimo van Tony Gee. Het idee om zelf een 3-weg systeem te ontwerpen heb ik (tijdelijk) laten varen. Ik wil eerst een beproefd model maken om ervaring op te doen (en om snel te beginnen, ik was wat ongeduldig).
Ik heb heel uitgebreid geluisterd naar de ScanSpeak Ultimo en was hiervan zeer onder de indruk. Ik vond het laag net iets te boemerig en verwacht dat de Optimo (TL) hier minder last van heeft. Helaas heb ik niet naar de Optimo kunnen luisteren, dus neem ik een gok. Gezien de lovende geluiden over de Optimo ben ik hier niet echt bang voor.
Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.
Voorlopig heb ik nog niet heel veel te showen, alleen veel zaagwerk en het lijmen van de mdf afwerklaag op de voorkant.
Marc
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Optimo van Tony Gee
Dat lijkt mij ook wel een leuk vergelijk Marc. Misschien dat dat een keer te realiseren valt. Ben wel benieuwd.De Timmerman schreef:Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Ik ben vanmiddag weer aan het klussen geweest. Gisteravond had ik de MDF "afwerkplaat" van 4 mm. tegen de voorkanten gelijmd, omdat ik de uitsparingen voor de drivers niet uit twee losse delen wilde frezen. De randen van de afwerkplaat zijn wat te breed; deze maak ik later gelijk met de afkantfrees. Omdat deze randen te breed (en niet gelijk) zijn, moest ik op de achterkant het midden van de baffle aftekenen. D.m.v. de kolomboor heb ik gezorgd dat ik aan de voorkant van de baffle een centreerpunt had.
Vervolgens met mijn zelfgefabriceerde cirkelgeleider (idee gepikt van het forum) de gaten gefreesd. De laatste paar mm. van de uitsparing voor de mid/woofer moesten met de decoupeerzaag. Mijn frees kwam niet voldoende diep. De uitsparing voor de tweeter heb ik met de 7-gatenzaag gedaan. Aan de binnenkant zal ik er nog met de 45-graden frees langsgaan als dat nodig is (bepaal ik als ik de drivers heb).
De tweeter is in ieder geval goed gelukt. De mid/woofer kan ik nog niet passen; deze komt volgende week.
@Wowly: zeker een gave hobby... (niet dat ik er nog niet voldoende had). Opmerkelijk hoe snel je er besmet mee kunt raken. Tot ca. 16 jaar geleden heb ik heel veel zelf in elkaar geknutseld (actief subwooferfilter uit de Elektuur, Mosfetversterkers, subwoofer, monitors, etc.). Daarna niets meer zelf gebouwd. Toevallig kwam ik 2 maanden geleden op dit forum en ben nu aan de 2e set bezig (1e set waren de needles, maar hier liep ik niet echt warm van).
@SoundExcel: de aanpassingen in het filter vallen mee. Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf. Tony Gee gaf aan dat er één weerstand achterwege gelaten kan worden en een andere weerstand aangepast moet worden naar eigen smaak.
Vanavond ga ik een kast in elkaar lijmen.
Groeten,
Marc
Vervolgens met mijn zelfgefabriceerde cirkelgeleider (idee gepikt van het forum) de gaten gefreesd. De laatste paar mm. van de uitsparing voor de mid/woofer moesten met de decoupeerzaag. Mijn frees kwam niet voldoende diep. De uitsparing voor de tweeter heb ik met de 7-gatenzaag gedaan. Aan de binnenkant zal ik er nog met de 45-graden frees langsgaan als dat nodig is (bepaal ik als ik de drivers heb).
De tweeter is in ieder geval goed gelukt. De mid/woofer kan ik nog niet passen; deze komt volgende week.
@Wowly: zeker een gave hobby... (niet dat ik er nog niet voldoende had). Opmerkelijk hoe snel je er besmet mee kunt raken. Tot ca. 16 jaar geleden heb ik heel veel zelf in elkaar geknutseld (actief subwooferfilter uit de Elektuur, Mosfetversterkers, subwoofer, monitors, etc.). Daarna niets meer zelf gebouwd. Toevallig kwam ik 2 maanden geleden op dit forum en ben nu aan de 2e set bezig (1e set waren de needles, maar hier liep ik niet echt warm van).
@SoundExcel: de aanpassingen in het filter vallen mee. Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf. Tony Gee gaf aan dat er één weerstand achterwege gelaten kan worden en een andere weerstand aangepast moet worden naar eigen smaak.
Vanavond ga ik een kast in elkaar lijmen.
Groeten,
Marc
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Vanmiddag bij het lijmen ben ik tot de opzienbarende ontdekking gekomen dat ik een fout heb gemaakt bij het zagen....
Ik heb een binnen- en buitenmaat door elkaar gehaald. Resultaat: de boxen zijn 44 mm. te diep.
Ik laat het lekker zo en lijm binnen aan de voor- en achterkant een extra 22 mm. MDF- of multiplexplaat. De afmetingen van de TL kloppen dan weer exact. En de box wordt extra stevig
(48mm voor- en achterkant)
Ik laat het lekker zo en lijm binnen aan de voor- en achterkant een extra 22 mm. MDF- of multiplexplaat. De afmetingen van de TL kloppen dan weer exact. En de box wordt extra stevig
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Aan de voorkant heb ik nu het extra paneel gelijmd om mijn rekenfout te corrigeren. Hierbij rekening gehouden met voldoende ruimte voor de woofer.
Tevens heb ik twee stukken Hawaphon erin gelijmd. Volgens de instructie moeten de platen volledig verlijmd worden. Dit heb ik gedaan met Pattex Supermontage. De platen heb ik aangedrukt (niet te hard) met een plankje. Ik ben benieuwd of het zo nog zit morgen.
Marc
Tevens heb ik twee stukken Hawaphon erin gelijmd. Volgens de instructie moeten de platen volledig verlijmd worden. Dit heb ik gedaan met Pattex Supermontage. De platen heb ik aangedrukt (niet te hard) met een plankje. Ik ben benieuwd of het zo nog zit morgen.
Marc
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Ik ben nog niet veel verder dan op de vorige foto te zien is, behalve dat een box nu volledig beplakt is met Hawaphon.
Ik ben aan het dubben over het filter. Ik had mij onvoldoende gerealiseerd dat de spoelen behoorlijk groot zijn. Ik denk dat ik de filters daarom in een externe kast maak. Om e.e.a. te verbinden wil ik Neutrik Speakon connectors gebruiken (4 polig), dan blijft de dradenzooi een beetje binnen de perken. Ik lees op het net wisselende ervaringen. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Groeten,
Marc
Ik ben aan het dubben over het filter. Ik had mij onvoldoende gerealiseerd dat de spoelen behoorlijk groot zijn. Ik denk dat ik de filters daarom in een externe kast maak. Om e.e.a. te verbinden wil ik Neutrik Speakon connectors gebruiken (4 polig), dan blijft de dradenzooi een beetje binnen de perken. Ik lees op het net wisselende ervaringen. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Groeten,
Marc
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.
Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.
Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.
Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.
Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.
Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.
Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik heb dat toen gekocht (die kous) bij een duitse firma: http://www.dienadel.de. Maar het is in nederland ook te krijgen o.a. bij de : http://www.hifisupply.nl en is van het merk Viablue.
Is in diverse soorten te verkrijgen:




En kost rond de 2,25 per meter.
Is in diverse soorten te verkrijgen:




En kost rond de 2,25 per meter.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
De Timmerman schreef:Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.
Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.
Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.
Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.
"Geduld is een schone zaak"
Een lekkend zijpaneel, niet ingespeelde drivers en filter onderdelen!
Wacht maar rustig af tot je ze allebei af hebt en ze een week of twee, drie hebben gespeeld voordat je gaat experimenteren met de demping.
Het laag zal in balans komen met de rest, het totale beeld zal veel meer los komen en er onstaat een rust over het geheel.
-
De Timmerman
- Berichten: 155
- Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
- Locatie: Maassluis


