Optimo van Tony Gee

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Optimo van Tony Gee

Bericht door De Timmerman »

Beste allemaal,

Ik ben begonnen met het bouwen van de Optimo van Tony Gee. Het idee om zelf een 3-weg systeem te ontwerpen heb ik (tijdelijk) laten varen. Ik wil eerst een beproefd model maken om ervaring op te doen (en om snel te beginnen, ik was wat ongeduldig).

Ik heb heel uitgebreid geluisterd naar de ScanSpeak Ultimo en was hiervan zeer onder de indruk. Ik vond het laag net iets te boemerig en verwacht dat de Optimo (TL) hier minder last van heeft. Helaas heb ik niet naar de Optimo kunnen luisteren, dus neem ik een gok. Gezien de lovende geluiden over de Optimo ben ik hier niet echt bang voor.

Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.

Voorlopig heb ik nog niet heel veel te showen, alleen veel zaagwerk en het lijmen van de mdf afwerklaag op de voorkant.

Marc
Bijlagen
PICT0028.JPG
PICT0025.JPG
PICT0024.JPG
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

:shock: dus DAAROM is er in heel nederland geen lijmklem meer te krijgen...

veel succes!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Optimo van Tony Gee

Bericht door Edo »

De Timmerman schreef:
Mijn ongeduldigheid leidt er wel toe dat ik nog niet met de dure ringradiator van ScanSpeak ga bouwen, maar met zijn (veel) goedkopere Vifa-neefje. Tzt lijkt het mij een keer leuk om twee Optimo setjes met dure en goedkope tweeter naast elkaar te horen.
Dat lijkt mij ook wel een leuk vergelijk Marc. Misschien dat dat een keer te realiseren valt. Ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Als die kasten niet stevig zijn weet ik het ook niet meer :)

Hou er wel rekening mee dat de Vifa tweeter een compleet ander filter nodig heeft dan de SS tweeter.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooie tools!!!

Gave hobby hé :)

ben eigenlijk ook wel benieuwd naar dat vergelijk eerlijk gezegd....

Wowly
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

Hoi Marc,

Leuk dat je de knoop hebt doorgehakt en begonnen bent.

Suc6!
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Ik ben vanmiddag weer aan het klussen geweest. Gisteravond had ik de MDF "afwerkplaat" van 4 mm. tegen de voorkanten gelijmd, omdat ik de uitsparingen voor de drivers niet uit twee losse delen wilde frezen. De randen van de afwerkplaat zijn wat te breed; deze maak ik later gelijk met de afkantfrees. Omdat deze randen te breed (en niet gelijk) zijn, moest ik op de achterkant het midden van de baffle aftekenen. D.m.v. de kolomboor heb ik gezorgd dat ik aan de voorkant van de baffle een centreerpunt had.

Vervolgens met mijn zelfgefabriceerde cirkelgeleider (idee gepikt van het forum) de gaten gefreesd. De laatste paar mm. van de uitsparing voor de mid/woofer moesten met de decoupeerzaag. Mijn frees kwam niet voldoende diep. De uitsparing voor de tweeter heb ik met de 7-gatenzaag gedaan. Aan de binnenkant zal ik er nog met de 45-graden frees langsgaan als dat nodig is (bepaal ik als ik de drivers heb).

De tweeter is in ieder geval goed gelukt. De mid/woofer kan ik nog niet passen; deze komt volgende week.

@Wowly: zeker een gave hobby... (niet dat ik er nog niet voldoende had). Opmerkelijk hoe snel je er besmet mee kunt raken. Tot ca. 16 jaar geleden heb ik heel veel zelf in elkaar geknutseld (actief subwooferfilter uit de Elektuur, Mosfetversterkers, subwoofer, monitors, etc.). Daarna niets meer zelf gebouwd. Toevallig kwam ik 2 maanden geleden op dit forum en ben nu aan de 2e set bezig (1e set waren de needles, maar hier liep ik niet echt warm van).

@SoundExcel: de aanpassingen in het filter vallen mee. Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf. Tony Gee gaf aan dat er één weerstand achterwege gelaten kan worden en een andere weerstand aangepast moet worden naar eigen smaak.

Vanavond ga ik een kast in elkaar lijmen.

Groeten,

Marc
Bijlagen
PICT0030.JPG
PICT0031.JPG
PICT0032.JPG
PICT0033.JPG
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Vanmiddag bij het lijmen ben ik tot de opzienbarende ontdekking gekomen dat ik een fout heb gemaakt bij het zagen.... :oops: :oops: Ik heb een binnen- en buitenmaat door elkaar gehaald. Resultaat: de boxen zijn 44 mm. te diep.

Ik laat het lekker zo en lijm binnen aan de voor- en achterkant een extra 22 mm. MDF- of multiplexplaat. De afmetingen van de TL kloppen dan weer exact. En de box wordt extra stevig :D (48mm voor- en achterkant)
Bijlagen
PICT0037.JPG
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

:D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

een fout die alleen maar verbetering opleverd wil ik ook wel maken :wink:
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Weer een paar dingen gedaan. Geen technische hoogstandjes:
- middenpaneel gelijmd
- meetfoutje hersteld; aan de achterkant een extra paneel gelijmd (aan de voorkant moet nog)

Komend weekend gaat de Hawaphon er in (bizar spul) en ga ik de bas/mid passen.
Bijlagen
A TL is born.....
A TL is born.....
Nu 44mm wordt 48mm. Best stevig voor een relatief kleine kast.
Nu 44mm wordt 48mm. Best stevig voor een relatief kleine kast.
Loeizwaar dit spul
Loeizwaar dit spul
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Zorg wel dat je in de 2e laag mdf aan de voorzijde het gat achter de midwoofer wat groter maakt dan in de 1e laag, de woofer functioneert dan beter....
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Heb ik gedaan. Daarom zit-ie ook nog niet. Ik krijg vrijdag de woofers pas en ik wil eerst even passen.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Aan de voorkant heb ik nu het extra paneel gelijmd om mijn rekenfout te corrigeren. Hierbij rekening gehouden met voldoende ruimte voor de woofer.

Tevens heb ik twee stukken Hawaphon erin gelijmd. Volgens de instructie moeten de platen volledig verlijmd worden. Dit heb ik gedaan met Pattex Supermontage. De platen heb ik aangedrukt (niet te hard) met een plankje. Ik ben benieuwd of het zo nog zit morgen.

Marc
Bijlagen
PICT0085v2.jpg
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Ik ben nog niet veel verder dan op de vorige foto te zien is, behalve dat een box nu volledig beplakt is met Hawaphon.

Ik ben aan het dubben over het filter. Ik had mij onvoldoende gerealiseerd dat de spoelen behoorlijk groot zijn. Ik denk dat ik de filters daarom in een externe kast maak. Om e.e.a. te verbinden wil ik Neutrik Speakon connectors gebruiken (4 polig), dan blijft de dradenzooi een beetje binnen de perken. Ik lees op het net wisselende ervaringen. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Groeten,

Marc
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jazeker. Goede ervaringen mee. Bij Isis heb ik dit gedaan en zeker geen spijt van. Goede verbinding en totaal geen problemen mee gehad.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik gebruik zelfs Neutrik NL-8 voor mijn 3,5 weg actief systeem.
Werkt perfect. Zeer goed contact en nette degelijke connector.
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Ik gebruik al jaren alleen nog maar Neutrik.

Ook makkelijk als je voor anderen een set gebouwd hebt en je wilt zeker zijn dat met het aansluiten niets fout kan gaan als de speakers een keer verhuisd of van z'n plaats moeten.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Dank allemaal.

Ik heb een stekker en een terminal besteld bij Conrad om te kijken hoe e.e.a. werkt. Ik heb de soldeerversie besteld.

Marc
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.

Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.

Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.

Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Twee fotootjes
Bijlagen
PICT0157.JPG
PICT0155v2.jpg
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Edo schreef:
Jazeker. Goede ervaringen mee. Bij Isis heb ik dit gedaan en zeker geen spijt van. Goede verbinding en totaal geen problemen mee gehad.
Beste Edo,

Als ik het goed heb, heb je een soort kous om de speakerdraden getrokken. Wat is dit voor spul?

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb dat toen gekocht (die kous) bij een duitse firma: http://www.dienadel.de. Maar het is in nederland ook te krijgen o.a. bij de : http://www.hifisupply.nl en is van het merk Viablue.

Is in diverse soorten te verkrijgen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En kost rond de 2,25 per meter.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De Timmerman schreef:
Ik heb één exemplaar werkend (in proefopstelling). Vrijdag het filter in elkaar gezet en de vulling in de speaker aangebracht (zal vanavond foto's plaatsen). Dit om gehoor te geven aan mijn ongeduldigheid..... ik heb dus even mono zitten luisteren.

Eerste indruk is redelijk. Midden en hoog ben ik heel tevreden over goed gedefinieerd, helder etc; een stuk beter dan mijn huidige Hepta's.

Het laag is erg strak en ook gedefinieerd, maar ik heb de indruk dat-ie niet echt laag komt en toch wat druk mist, wat ik bij de ScanSpeak Ultimo wel ervaarde. Wat ik "mis" komt wel uit het TL-gat aan de bovenkant, maar dit is niet hoorbaar als je gewoon in de kamer zit. Ik ga eerst snel de andere box afmaken en experimenteren met de demping. Wat ook niet meewerkt is dat één zijpaneel nog los zit voor de experimenten. Deze lekt een beetje.

Nog een klein praktisch probleempje: als ik hard speel zit er een klein "ratelslangetje" in de box. Ik denk dat ergens de Hawaphon niet helemaal goed zit.

"Geduld is een schone zaak"


Een lekkend zijpaneel, niet ingespeelde drivers en filter onderdelen! :shock:
Wacht maar rustig af tot je ze allebei af hebt en ze een week of twee, drie hebben gespeeld voordat je gaat experimenteren met de demping.
Het laag zal in balans komen met de rest, het totale beeld zal veel meer los komen en er onstaat een rust over het geheel. :)
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Geenius schreef:
De Timmerman schreef:

"Geduld is een schone zaak"


... maar ik heb het niet.... :(

Ik weet dat ik eigenlijk nog niets zinnigs kan zeggen met één speaker en een lekkend zijpaneel, maar ik was stiknieuwsgierig. In ieder geval bedankt voor de geruststelling en de tip.

Marc
Gesloten