Een meetsysteem samenstellen: Wat heb je nodig?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

fluittoon als je dichtbij meet is niks anders dan rondzingen.

Is vrij makkelijk te verhelpen.
Heeft te maken met dat je je mic als monitor aan hebt staan.
kan je uitzetten door naar configuratie scherm te gaan, geluidsinstellingen, en dan naar geavanceerd.
Daar moet je bij mic op dempen klikken.
Deze optie dient enkel letterlijk voor monitor, dus om te kijken of je mic aan staat/het doet oid.

om je mic als source te selecteren ga je naar optie en properties en klik je op recording (of iets wat er op lijkt in het Nederlands :P)

dan selecteer je de mic ingang.

Het is overigens beter met een mixer/voorversterker line-in te kiezen.
Dan dus dezelfde handelingen doen maar dan met line-in
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zoals ik al zei heb ik een mic-amp aangesloten op line in. De line in staat gedempt. Volgens mij zou dat het probleem dus moeten verhelpen, maar dat doet het niet.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

staat line-in gedempt bij recording of bij afspelen ?

Demp trouwens sowieso je mic (zowel recording en afspelen) aangezien deze voor behoorlijk wat ruis zorgt. (was bij mij duidelijk meetbaar)

fluiten duidt sowieso op iets dat rondzingt. probeer tijdens een meting verschillen dingen te dempen en kijk zo wat de oorzaak is.
Tesla
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Tesla »

Zelf gebruik ik deze:

http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... d551236b3e

icm speakerworkshop (vrij)

niet duur en werkt uitstekend!

mvg

Paul.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Is dit wat eigenlijk:

http://audio-system.hifimotive.nl/index.html en dan naar producten en even filteren rechtsboven op meetmicrofoon.

75 euro voor een setje van microfoon met wat kabeltjes en een 12v adapter. Eigenlijk bedoeld voor in de auto, maar toch ook wel geschikt te maken voor thuis?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het zou best wat kunnen zijn, is een beetje weinig info.

Wat ik nu perfect heb draaien is een superflux microfoon (was iets van 30 euro ) samen met een Phonic pre-ampje.

Het leuke is dat je daar dus nog meerdere dingen op aan kan sluiten, dus als je ook nog muziek maakt kan je nog het een en ander opnemen :)

Kijk eens op marktplaats voor wat leuke voorversterkertjes zou ik zeggen :)
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Die Audio System set is best goed eigenlijk, ik heb er verschillende in elkaar gezet toen het nog een bouwpakketje was. Werkt prima samen met het bijgeleverde Praxis van Liberty Instruments. Maar met Arta gaat het natuurlijk ook samen.
Rob.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Bertje schreef:
Die Audio System set is best goed eigenlijk, ik heb er verschillende in elkaar gezet toen het nog een bouwpakketje was. Werkt prima samen met het bijgeleverde Praxis van Liberty Instruments. Maar met Arta gaat het natuurlijk ook samen.
Rob.
Klinkt goed en dat voor ca 75 euro.... Iemand een idee of er verloopjes zijn waarmee ik een 12v-sigarettenaanstekeraansluiting op 220v kan laten werken? Geen idee of ik met een universele 220v-adapter met veel van die stekkertjes met dit apparaat ook uit de voeten kan...

@b_force: is elk voorversterkertje goed genoeg? Of moet het er één zijn met speciale microfoonfaciliteiten?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

nee er zijn er meerdere die wel voldoen hoor :)

neestal heb je er wel een met phantoom spanning en XLR aansluiting nodig.
Echter zijn die ook niet al te duur.

Wat ik nu heb is meer een mengpaneeltje dan enkel een voor versterker.

Niet elke microfoon heeft alleen xlr en/of phantoom spanning nodig, dus daar moet je dan fftjes naar kijken.
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

mikekiwi schreef:
Bertje schreef:
Rob.
Klinkt goed en dat voor ca 75 euro.... Iemand een idee of er verloopjes zijn waarmee ik een 12v-sigarettenaanstekeraansluiting op 220v kan laten werken? Geen idee of ik met een universele 220v-adapter met veel van die stekkertjes met dit apparaat ook uit de voeten kan...

@b_force: is elk voorversterkertje goed genoeg? Of moet het er één zijn met speciale microfoonfaciliteiten?
Enig idee of dit setje ergens online te bestellen is?
wil mezelf dit wel eens kado doen :)
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

dimmu1975 schreef:
mikekiwi schreef:
Bertje schreef:
Rob.

Enig idee of dit setje ergens online te bestellen is?
wil mezelf dit wel eens kado doen :)
Hbe contact gezocht bij de importeur en je moet echt via de dealers (die ook op de site staan) gaan bestellen. Weet niet of er een dealer is die ook een webshop heeft waar dit te bestellen is...(laat je het me weten als je het vind? ;) )
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

http://www.audio-system.de/audio/
"Messmikrofon" link vind je ergens onderaan

hier staat een procedure op om online te bestellen, heb net een mail verstuurd om eens te polsen.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

dimmu1975 schreef:
http://www.audio-system.de/audio/
"Messmikrofon" link vind je ergens onderaan

hier staat een procedure op om online te bestellen, heb net een mail verstuurd om eens te polsen.
Interessant....is incl. verzendkosten nog goedkoper dan de standaardprijs in NL!
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Je zou met http://www.icefactory.nl contact kunnen opnemen, zij verkopen veel Audio System, staat dacht ik niet in de webshop dus even bellen.
Rob.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Bertje schreef:
Je zou met http://www.icefactory.nl contact kunnen opnemen, zij verkopen veel Audio System, staat dacht ik niet in de webshop dus even bellen.
Rob.
Staat wel op de webshop onder het kopje "doe het zelf" ; thanks!
dimmu1975

Bericht door dimmu1975 »

vandaag reply gehad van de mensen uit duitsland.
grappig was dat dit in perfect nederlands werd beantwoord, minder leuk was dat ze doorverwezen naar de verdeler in belgie.

http://www.caraudiotuning.be/

eens horen hoeveel zij ervoor vragen.
Stiekem even gepolst of er toch geen rechtstreekse bestelling kan gebeuren via duitsland 8)
rvdvalk

Bericht door rvdvalk »

Hallo allemaal,

Ik wil zelf ook gaan meten aan mijn speakers straks en wil mijn laptop daar voor gaan gebruiken.

Iemand enig idee of dit kaartje goed genoeg zou zijn? Het scheelt weer een los kastje.

Sound Blaster Audigy 2ZS notebook
Bijlagen
Dit lijkt me ook wel erg gaaf. Het nadeel is $499
Dit lijkt me ook wel erg gaaf. Het nadeel is $499
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb ooit deze USB mic amp gecoord in de uitverkoop voor iets minder dan 200 euries. Maar die is nu niet meer verkrijgbaar. Misschien nog 2e hands op E-Bay?
Bijlagen
M-Audio Duo.jpg
Fraenk

Bericht door Fraenk »

Naar aanleiding van de verschillende power-buy’s van meetsystemen hier op het forum, ben ik mij eens gaan verdiepen in de mogelijkheden voor een meetsysteem.

Bij mijn zoektocht heb ik mij gericht op een meetmicrofoon, eventueel in combinatie met een microfoonvoorversterker. Dus niet op geluidskaarten en software. Software kun je zelf kiezen: freeware of een betaald pakket naar keuze.

Allereerst de afweging van een gecalibreerd systeem versus een ongecalibreerd systeem.

Uit dit artikel wordt duidelijk dat het noodzakelijk is om de microfoon, wel of niet in combinatie met een voorversterker, individueel te calibreren. Dus geen algemene calibratiecurve van de fabrikant. Zo claimt Behringer deze frequentiecurve van hun ECM-8000, maar in de praktijk kan dit zeker afwijken, zoals hier en hier te zien is. Hoewel je het ook kan treffen, zie hier.

Ook de microfoon van ATB PC (Pro) heeft niet zo’n rechte (niet individuele?) frequentiecurve als is opgegeven, zie http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?s=read&id=109

Calibratie is dus nodig.

Ik ben twee soorten meetopstellingen tegengekomen:
- Microfoon die een fantoom voeding nodig heeft;
- Microfoon die wordt gevoed vanuit de geluidskaart en wordt aangesloten op de microfooningang van de geluidskaart (niet alle geluidskaarten hebben deze).

In het ATB PC (Pro) pakket zit een microfoon van het tweede soort.
Met alleen een gecalibreerde microfoon uit van het tweede soort, zou je dus klaar kunnen zijn.

Dergelijke microfoons zijn te vinden in Duitsland:
- Deze voor 25 euro;
- EMM-8 Calibrated voor 67 euro.

Frequentieweergave van en informatie over de EMM-8.

Nadeel is dat je gebruik maakt van de microfooningang van de geluidskaart, welke minder goed zou zijn dan de Line in. Kan iemand dit bevestigen / ontkennen?

Ook kan je het opnameniveau van de microfoon beperkt regelen (alleen via de software). Is dit in de praktijk een nadeel? ATB werkt hier immers ook mee en dat werkt toch ook?

Bij de IBF-EMM8 twijfel ik enigszins of deze zonder voorversterker te gebruiken is. Bovenstaande sites raden de IBF-MP21 preamp aan, maar de specs qua power requirements zijn vergelijkbaar met de andere microfoon in het rijtje; 1V-10V tegenover 1.5 - 10V. Zie http://www.acoustisoft.com/micpreamp.html en http://lasip.hifi-selbstbau.de/cgi-bin/ ... 5677.10897

Een andere optie is om een microfoon die een fantoom voeding nodig heeft te kopen, in combinatie met een microfoonvoorversterker of een complete set te kopen en vervolgens te calibreren.

Microfoons:
- Superlux ECM-999, 30 euro, feedback.nl;
- Behringer ECM-8000, 59 euro ,o.a. bij feedback.nl;
- Monacor Stage Line ECM-40, 66 euro,hierte koop.

Voorversterkers:
- Monacor Stage Line MPR-1, 57 euro, filmsas.nl
- Behringer XENYX 802, 69 euro, o.a. feedback.nl
- Monacor Stage Line MPA-102, 69 euro, www.ts-audio.biz (Duitsland!)
- M-audio Audio Buddy, 92 euro, http://www.music-deals.eu/index.php?pro ... e3c7fa56cb

Behringer UB802 was 59 euro, maar is niet meer te koop.

Je kun dan zelf een meetsysteem samenstellen uit bovenstaande microfoons en voorversterkers. Hierbij is de Superlux ECM-999 in combinatie met één van de eerste drie voorversterkers een aantrekkelijke keuze. De Monacor MPA-102 raden ze hier aan, maar kan ik in Nederland nergens vinden.

Of een goedkope complete set zoals die van Audio system, zie de power-buy viewtopic.php?t=4314

Alleen is bij dit systeem het opnameniveau van de microfoon niet in te stellen, anders dan de software. Wederom: is dit een nadeel?

Wil je echter een gecalibreerde set, dan zul je je opstelling moeten opsturen en dit vervolgens laten doen in Duitsland (waar kan dit in Nederland?), kosten 25 euro of 32 euro
Daar komen de verzendkosten nog bij.

Nu zijn er ook gecalibreerde sets te koop bij bovenstaande shops die zelf calibrereren:
- MPA-102 + ECM-40; 181 euro, zie hier
- MP-21 + EMM-8; 171 euro, zie hier.

Dit gaat dus aardig in de papieren lopen.
Alle bedragen zijn exclusief verzendkosten.

Qua kosten zijn denk ik de volgende opties aantrekkelijk:
- Audio System set (power-buy) + voeding en calibratie in Duitsland, zal inclusief verzendkosten rond de 100 euro uitkomen denk ik.
- Gecalibreerde microfoon die geen preamp nodig heeft:
- EMM-8 Calibrated, 67 euro + verzendkosten vanuit Duitsland (preamp nodig???) of:
- Deze, 25 euro + verzendkosten vanuit Duitsland.

Waarbij de laatste optie erg aantrekkelijk is.

Superlux ECM-999 + voorsterker van 70 euro en deze vervolgens laten calibreren in Duitsland is ook nog een aardige optie. Zal denk ik uitkomen op ongeveer 130-140 euro.

Je hebt ook nog de gecalibreerde Fisher MSM-02 voor 48 euro, zie http://www.speaker-online.de/messtechnik maar deze heeft 3-15V nodig en is niet geschikt voor sommige preamps, zoals de Monacor MPA-102. Deze heeft een hoger voltage?

Ik heb trouwens niet gekeken naar de combinatie van een gecalibreerde microfoon die fantoom voeding nodig heeft met een aparte microfoonversterker.
Laatst gewijzigd door Fraenk op di 24 jul 2007, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi verhaaltje.

Kleine toevaoeging van mijn kant.

- Altijd voor een gekalibreerde microfoon gaan, of laat hem kalibreren.
Ik heb zelf de superflux ecm-999 microfoon en die wijkt behoorlijk af. Dit was de reden dat ik compleet de mist in ging meet een filter voor de tweeter.

- De frequentie curves van dezelfde microfoons kunnen idd iets afwijken. Ik heb die test al eerder gelezen, maar ik heb er zeker commentaar op.
Zo zijn er maar een paar microfoons getest (ik vind dit aantal echt te klein voor een fatsoenlijke test) en is niet echt duidelijk wel percentage afwijkingen had.
Daarnaast heb je sowieso een microfoon die afwijkt, ook al heb je een "verkeerde" kalibratie file, ik denk dat het toch beter zal uitvallen.

- Nog een tipje. Kijk voor leuke microfoon versterkertjes op marktplaats. Ik heb daar een Phonic voor-versterkertje vandaan (lijkt op Behringer).
Betaal je rond de 30 euro.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fraenk schreef:
- Gecalibreerde microfoon die geen preamp nodig heeft:
- EMM-8 Calibrated, 67 euro + verzendkosten vanuit Duitsland (preamp nodig???) of:
- Deze, 25 euro + verzendkosten vanuit Duitsland.

Waarbij de laatste optie erg aantrekkelijk is.
Hoi Fraenk,

Je gaat iig niet over 1 nacht ijs :)

Die eerste mic van 67 euro ziet er goed uit als je een individueel gecalibreerde mic wil, zeker voor dat bedrag.

Van de 2e van 25 eu kan ik mij niet voorstellen dat die voor dat bedrag individueel gecalibreerd is.

Beide hebben een externe voeding nodig en een mic amp. Heeft je soundkaart een ingebouwde mic ingang met mic-voeding kun je ze daar zonder meer op aansluiten.

Zelf prefereer ik toch een externe mic amp met regelbare versterking. De ingebouwde mic amp van de meeste soundcards ruist doorgaans behoorlijk en valt soms al behoorlijk af onder de 20 a 30 Hz, maar het kan wel.

Ben het niet met Bart eens dat je per se een gecalibreerde mic nodig hebt voor het meten van speakers. Als je daardoor de mist in zou gaan doe je iets anders niet goed. Bv, door een mic kapseltje te gebruiken dat oploopt boven de 10 kHz. Dat zijn nl de meeste goedkope karseltjes. Ook treden er langs de stang van de microfoonophanging nogal eens staande golven en reflecties op die je meting aardig kunnen verstieren.

Bij het meten treden er al zoveel andere fouten op dat de afwijking van het kapseltje meestal in het niet valt. Een gecalibreerde mic heeft alleen echt zin als je ook de beschikking hebt over een echovrije ruimte (dode kamer) en je ook werkelijk binnen een dB nauwkeurig kunt meten zonder dat dat verstoord wordt door omgevingsinvloeden

Zelf gebruik ik op het moment gewoon een Superlux en een Behringer icm met de een aantal posts terug genoemde M-Audio Duo en dat bevalt mij prima. Beide mics zijn eigenlijk identiek op het kleurtje en het logo na. Die van mij zijn al wat ouder en daar zit het zelfde kapseltje in als het Monacor MCE 2000 kapseltje. De problemen die Bart noemt ben ik daarmee niet tegen gekomen. Als meetsoftware gebruik ik ARTA.

Het sympathieke van ARTA vind ik, dat hoewel het niet (meer) gratis is, het niet commercieel is en voor het bedrag ontzettend uitgebreid is en toch redelijk eenvoudig bedienbaar blijft. Er is een uitgebreide schare van gebruikers (met name veel in Duitsland) en het wordt voortdurend verbeterd met functies die van uit de gebruikershoek naar voren komen.

Maar welke software je ook kiest, zou het wel uitgebreid proberen voor je het koopt. Een goed stuk gratis software maar wel beperkt, is ookRMAA als jje alleen frequentieresponsies wilt meten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De superlux microfoon (die ik zelf ook heb) loopt vanaf 5,5/6Khz compleet de mist in.

Zegmaar gerust 6dB harder en oplopend.
Je heb dus niks aan die meetfout als het gaat om hoe hard een tweeter moet staan.
Ook heeft hij een bult bij 12KHz.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is wel bizar Bart. Hoe heb je dat geconstateerd?

Lijkt mij gewoon iets om over te reclameren.

Die Behringer en de Superlux die ik heb zijn binnen 1,5 dB aan elkaar gelijk en vlak ivgl met een MCE2000 kapseltje en een heel duur meetkapseltje van Sennheiser.

Overigens vind ik die EMM-8 Calibrated er erg goed uitzien, zeker voor die prijs. Misschien iets voor een powerbuy? Alhoewel je denk ik niet veel van de prijs nog af kunt krijgen. Het is best wel goedkoop voor een individueel goed gecalibreerde microfoon, al komt daar nog wel porto bij.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De ECM8000 heeft bijna dezelfde afwijking.

Hoe ik er achter ben gekomen ?

Mijn systeem wezen testen bij Jeroen_d, die wel een gekalibreerde mic heeft :)

Ik gebruik nu dan ook eventjes als hulp middel de kalibratie file van de ecm8000.
(zit nmlk dezelfde capsule in)

Hijklopt niet helemaal, maar de curve loop een stuk beter dan eerst.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, wel iets om in de gaten te houden dan. Oorspronkelijk zaten er de WM-60A kapseltjes in van Panasonic, dat is dezelfde die ook op de site van Linkwtz te vinden is ( Linkje ). Maar die zijn niet meer te krijgen. Misschien dat er nu Chinese clonen in zitten?

Alhoewel Behringer in China gemaakt wordt is het wel een Duits product. Dus als die Behringer ook zo bagger is zou ik zeker ze eens een mailtje naar Duistland sturen.
Plaats reactie