Een meetsysteem samenstellen: Wat heb je nodig?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

rho

Een meetsysteem samenstellen: Wat heb je nodig?

Bericht door rho »

Omdat ik hier in de buurt nergens terecht kan om metingen te doen op luidsprekers, of waar ik terecht kan voor enige hulp bij het optimaliseren van een zelfbouwspeaker.

Dus....
...zou ik misschien best zelf een eenvoudig meetsysteempje opbouwen.
Ik heb ergens een free-ware programmaatje gevonden dat "speaker-workshop" heet.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Wat zijn de minimale "benodigdheden" om een beetje een deftige meeting te doen?
Wat zijn zowat richtprijzen voor die instrumenten, waar kan ik ze kopen, welke merken zijn aan te raden,........

Zowat alles moet ik er nog van leren denk ik.
Allé ja, een basis heb ik natuurlijk wel. :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb ooit de makkelijke (en dure) manier gekozen en een kant&klaar meetsysteem gekocht. daar zit naast het programma een microfoon, wat snoertjes, en een kastje dat zowel de mic voorversterker en schakelt tussen de diverse meetbronnen. zit er bij t programma geen boodschappenlijst?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Peer is niet zover van Eindhoven. :wink:
Je mag mijn meetsetje wel eens lenen om te kijken of je er iets mee kan.
Ik gebruik als meetsoftware SpectraRTA.
rho

Bericht door rho »

Hmmm, Eindhoven is ietsje langer rijden dan dat je denkt. Ik ben er namelijk vorige donderdag m'n Thorens draaitafel gaan halen, dus ik heb wel een idee hoelang de rit duurt.
Ik had ook niet verwacht dat het overal zo druk zou zijn op die banen tussen Eindhoven en Peer. Veel secundaire wegen.....Maar als ik eens ergens een weekendje tijd heb lijkt het me wel eens de moeite om af te komen.
Zo door de week zal het niet lukken....wegens tijdgebrek. :?

Kunnen jullie eens wat richtprijzen noemen voor het matariaal dat jullie gebruiken?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik gebruik zelf DLSA. Is een los kastje met microfoon en software.
Kost 299,- euro, maar kun je leuke metingen mee doen.

Hiervoor gebruikte ik een Behringer microfoon met losse phantoomvoeding (60,- euro totaal) en een softwarepakketje dat audiotester heet ( http://www.audiotester.de/ ) Kost 28,- euro
Zeg voor 90,- euro kun je best wel leuke dingen meten/doen.

Edo
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Je kan eens bellen naar speakers corner in rotselaar.

info op deze pagina http://www.audiocomponents.nl/dealers.htm

De man is al heel lang met luidsprekers bezig en weet er echt veel van. Hij heeft me goed geholpen met metingen aan mijn eerste project. En veel vraagt hij er niet voor.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha die DYI_Peter, welkom hier!
De man is al heel lang met luidsprekers bezig en weet er echt veel van. Hij heeft me goed geholpen met metingen aan mijn eerste project. En veel vraagt hij er niet voor.
en dat zijn tips waar we wat aan hebben!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heden ten dage is er van alles te krijgen om te meten. Het lastigste is eigenlijk de hardware : Een meetmicrofoon en microfoonversterker.

Een erg handig progje is "Audiotester V2". Met een goede geluidskaart heb je dan al een signaalgenerator en spectrum-analiser. Met een standaard Soundblaster Live kaart kun je dan al heel goed metingen doen. Audiotester kost 28 EU. Maar SpeakerWorkshop is ook prima EN gratis, alleen wel ingewikkelder (maar ook veel uitgebreider).

Als meetmicrofoon is de Behringer ECM8000 een prima ding die kost ca 45 EU. Daarvoor heb je een microfoonversterker nodig met phantomvoeding voor de microfoon. Kun je het beste een minimengpaneeltje van Behringer voor nemen. Kost ca. 50 Euro.

Dus voor 100 - 150 euri kun je al een goed meetsysteem hebben.
rho

Bericht door rho »

DIY_peter schreef:
Je kan eens bellen naar speakers corner in rotselaar.

info op deze pagina http://www.audiocomponents.nl/dealers.htm

I know. Hij heeft me ook geholpen bij m'n eerste DIY ontwerp.
Fraaie Fostex hoorns heeft ie staan he.
Maar Rotselaar is nu ook weer niet echt bij de deur. Het is nog wel te doen hoor, maar ik hoopte toch iets dichter bij de deur te vinden.
Of dus zelf een meetsysteempje samen te stellen.
rho

Bericht door rho »

Hmmm, dat zijn leuke tips die jullie hebben. Zeker de moeite waard om me eens verder in te verdiepen.

Die SpeakerWorkshop lijkt wel een heel erg fraai programma, maar voorlopig heb ik niet echt behoefte om de meest ingewikkelde meetingen te doen.

Ik vreesde dat zo'n microfoon veel duurder zou zijn. Dat valt dus best mee.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Edo schreef:
Ik gebruik zelf DLSA. Is een los kastje met microfoon en software.
Kost 299,- euro, maar kun je leuke metingen mee doen.

Hiervoor gebruikte ik een Behringer microfoon met losse phantoomvoeding (60,- euro totaal) en een softwarepakketje dat audiotester heet ( http://www.audiotester.de/ ) Kost 28,- euro
Zeg voor 90,- euro kun je best wel leuke dingen meten/doen.

Edo
Oeps Edo,

Had hier even overheen gelzen toen ik mijn vorige posting deed. Beetje dubbelop ;)

Wat heeft jou doen besluiten om over te stappen naar DLSA? Voor nogal wat extra geld biedt dat toch niet veel meer?

Overigens gebruik ik naast Audiotester, Sample Champion van Purebits met een M-Audio Audiophile 24 bits kaart voor het steviger werk. AT en SC vullen elkaar goed aan.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Haha, ik dacht al: zie ik nu dubbel?
Maar maakt niet uit toch? Ik ben overgestapt op dat andere meetsysteem omdat ik dan een gecalibreerd systeem heb en alles in 1 software die eenvoudig is en redelijk goedkoop.
Geluidskaarten hebben vrijwel geen rechte freq.kar. vooral in het hoog laten ze het nogwel eens afweten. Dan van alle programma's was Audiotester het makkelijkst en goed te gebruiken. Maar zoals ik al zei, ik wou wat meer en betere metingen doen dus vandaar iets meer profie en vooral gecalibreerde app. aangeschaft.

Maar ik gebruik nogsteeds Audiotester nog wel eens. Sample Champion heb ik nog niet gezien of mee gewerkt.
Is het wat?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... een M-Audio Audiophile 24 bits kaart voor het steviger werk.
dat is een goede basis voor een betrouwbaar meetsysteem, de kwaliteit van de geluidskaart is essentieel als je een systeem gebruikt dat van de PC geluidskaart gebruikt maakt.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik zie de kaart voor het eerst, maar als ik de scecs bekijk en de meetgegevens zie (en een review lees) is dit een erg beste kaart.
Zeker de freq.kar. ziet er goed uit:

Afbeelding

-0.5 dB op 20Khz...niet slecht...Maar 249 euro is nog best wel een prijsje.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Edo schreef:
-0.5 dB op 20Khz...niet slecht...Maar 249 euro is nog best wel een prijsje.
Dat heb ik er 2 jaar geleden ongeveer voor betaald. Maar hij staat nu voor $129,95 op de site van M-Audio. Voor dat bedrag heb je echt een top kaart die ook nog eens voor muziek erg goed klinkt:

http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... -main.html

Heb toen deze gekozen voor zijn destijds erg goede prijs-prestatie verhouding en om dat het een van de weinige kaarten was waarvoor goede NT drivers beschikbaar waren.

Maar een Soundblaster-Live is ook erg ruisarm en erg recht tot 20 Khz mits je alle effect toeters en bellen uitzet en de sample rate van 48 Khz gebruikt. Voor vrijwel alle speakermeetwerk is dat ruim voldoende.

<EDIT>

Hier staat die M-Audio Audiophile voor EU 99.- :

http://www.m-audio.de/overview.htm#daudio

;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier wat loop-through metingen (ingang direct met uitgang verbonden):

Soundblaster-Live kaart met fs = 48 KHz:

Afbeelding

Audiophile 2496 met fs = 48 KHz:

Afbeelding

Audiophile 2496 met fs = 96 KHz:

Afbeelding

Zo'n Soundblaster-Live kaart is dus helemaal niet verkeerd op 48 KHz. Echter op 44.1 KHz wordt het een zootje omdat de kaart dan gaat upsamplen naar 48 KHz:

Soundblaster-Live met fs = 44.1 KHz:

Afbeelding
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mmmm, dit moet ik ook eens gaan testen met mijn systeempje :?
rho

Bericht door rho »

Hmmm, de geluidskaart vervangen zit er niet in. Ik werk namelijk met de laptop van 't werk. :wink:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

rho schreef:
Hmmm, de geluidskaart vervangen zit er niet in. Ik werk namelijk met de laptop van 't werk. :wink:
Extern USB een optie?
rho

Bericht door rho »

Dat zou inderdaad nog gaan ja.
Maar dan kan ik al net zo goed een heel DLSA systeempje aanschaffen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Edo schreef:
rho schreef:
Extern USB een optie?
Kan. Heb dat gestest met een M-Audio USB Duo (zit gelijk een goede mic versterker in met phantomvoeding :D ) Die moet 24 bits @ 96 KHz kunnen. Maar ik krijg dat niet hoger aan de praat dan 16 bits @ 48 KHz met de Windows MME en WDM drivers onder W2K :cry: Meetsoftware die ASIO ondersteund ben ik nog niet tegen gekomen. Zal toch eens mailtjes gaan sturen.

De interne soundchip van de laptops die ik heb geprobeerd is bagger en niet geschikt om te meten. Maar je zou het zelf eens moeten proberen met de demo versie van Audiotester.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 30 sep 2004, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Yep, dat die audio-hardware in een laptop niet al te vet zijn had ik ook in de gaten.
Kwa kosten lijkt me dat DLSA-systeem toch het fraaiste.
Zijn er voor- of nadelen aan dat systeem t.o.v. een meetsysteem met een externe audio-kaart en meetsoftware?
Ik bedoel dan: Zijn er dingen die met het ene systeem gewoonweg niet mogelijk zijn terwijl ze wel lukken met het andere systeem?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat DLSA systeem ziet er best goed uit, maar vind 299 nog erg veel geld voor zoiets. Is die prijs compleet met microfoon? Wat ik het grootste bezwaar ervan vind is dat de FFT lengte maar 4096 lang is en daardoor de frequentieresolutie nogal beperkt is. Moet je naar erg lage sample rates gaan als je ook woofers wil meten.
rho

Bericht door rho »

Ahzo. En wat zou de resolutie dan kunnen zijn bij een meetsysteem met soundkaart?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De resolutie is in principe fs/FFT_lengte, maar door windowing verdubbelt dat meestal.

Dus met fs = 48 KHz en FFT = 4096 samples kom je op een resolutie van 48K/4096 = 12 Hz en door windowing wordt dat dan uiteindelijk iets van 24 Hz. Wil je een hogere resolutie dan moet je of met fs omlaag of met de FFT lengte omhoog. SC-Pro heeft een max FFT lengte van 256K. Dat gebruik ik eigenlijk nooit, kost nogal wat rekentijd, meestal een maximum van 64K. Vooral bij impedantiemetingen van woofers heb je wel een hoge resolutie nodig om dat een beetje nauwkeurig te doen.

Kwa externe USB kaarten lijkt mij dit ook wel wat voor onder de 100 EU:

Afbeelding

http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main.html

Er zit zo te zien voeding in voor een electretmicrofoon. Dus als je een beetje handig bent dan kun je er direct een Monacor MC2000 electret kapselte aan hangen. Zo'n MC2000 kost iets van 5,- EU bij de elektronicahobbyboer en zit ook in de Behringe ECM8000 en ik meen ook in het DLSA syteem.

Als dat goed zou samenwerken met SpeakerWorkshop heb je volgens mij voor weinig geld een mooi meetsysteem. Misschien iets voor een eerste zelfbouwaudio.nl project? :)
Plaats reactie