Artemis, klein tweeweg boekenplank model met Vifa bezetting.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
trouwens, volgens de datasheet loopt dat tweeter off-axis wel hard af.
Hoe ga je dat oplossen ?
Ik ga dit niet oplossen. Ik heb goede ervaringen met z'n grotere broer de XT300. Die is redelijk gelijk aan deze en klonk zeer lekker.
Dus we zien het wel als ik ga meten.... :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Edo,

Al nagedacht of er een subwoofer bij komt en zo ja welke? Zoals ik al aangaf heb ik deze woofertjes ook in een 5 liter BR-kastje zitten. In een echt kleine ruimte (12m2 ofzo) kwam ik zonder subwoofer nog een heel eind (Audio Analyse B90 eindtrap). Echter in mijn huidige 20m2 kamer mis je direct laag als er geen sub bijstaat.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hallo Walter,

Nee, geen subwoofer. Ik gebruik Thesis in de woonkamer. En deze komen in de keuken te staan voor "erbij" zal ik maar zeggen.
Dus geen echte "main" speakers.

Welke tweeter heb jij gebruikt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Edo,

Ik gebruik een speciale versie van de Scan Speak 9900 Revelator met een 104mm concave frontplaat i.p.v. de gebruikelijke 130mm frontplaat. Daarvoor had ik er Vifa 275D2 tweeters inzitten.

Het Vifa 13cm woofertje is zeer makkelijk te filteren. En zelfs zonder filtering voor de woofer en een enkele condensator op het hoog klinkt het geheel alleszins respectabel.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuke tweeter Walter. Heb je nog foto's van het geheel?

Ik ben op dit ogenblik bezig met het filter voor deze kast. Kan inderdaad vrij simpel. Maar da's voor later. Versie 1 van het (serie)filter is nu af, en ziet er al veelbelovend uit. Nu de praktijk nog.
Ondertussen vanavond kast twee in de lijm en klemmen gezet. Morgen de zaag en schuurmachines weer tevoorschijn halen voor de afwerking.

Deze keer alle 10 de hobbyplex plaatje in 1 keer. Het kastje is zo klein dat met her en der wat lijmklemmen (en een paar kleine spijkertje om alles op z'n plek te houden) het best gaat. Even meters maken.... :)
Bijlagen
kast2.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Edo,

Bij deze enige foto's. Mijn filter is gebaseerd op het AR-series crossover. Voor de kleine spoel heb ik een 0.11mH koperfolie spoel ingezet. De grote spoel is een Tritec. Voor de condensator heb ik meerdere MKP en MKP+ (en een Vishay) parallel gezet.

Groeten Walter
Bijlagen
ar-series-xo.gif
ar-series-xo.gif (2.87 KiB) 3461 keer bekeken
PA260056.JPG
P5140032.JPG
PB220068.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er netjes uit Walter.
Ik gebruik ongeveer hetzelfde schema, alleen dan extra condensator in het hoog en een parallelweerstandje over de tweeter nog extra. Verder gelijke opzet, maar dan andere waarden van componenten natuurlijk.
Ben benieuwd wat het gaat brengen als ze klaar zijn.
De componenten voor het filter, pijp en demping is onderweg, zo ook de tweeter (die uit frankrijk moet komen). De woofer had ik al wel hier liggen, dus na de lijmklemmen eraf gehaalt te hebben, begonnen met schuren, zagen aftekenen en frezen.
Kwam er (helaas) achter dat ik door m'n vilt heen ben en ook te weinig Pritex heb liggen....
Bijlagen
kast3.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Edo,

Het is lastig op de foto's te zien maar het lijkt erop dat er wellicht een tweeter met een normale 104mm ronde frontplaat boven het woofertje had gepast? Of zou dit net niet passen?

Wat voor spoel ga jij voor L1 gebruiken (zie het schema in mijn vorige bericht). Ik had via andere fora begrepen dat deze erg bepalend is voor de klank van de tweeter dus ik ben zelf voor een (relatief dure) koperfolie spoel gegaan. Maar is het nu zo dat deze spoel inderdaad zo bepalend is?

Het lijkt mij dat voor hoge frequenties de spoel L1 een hoge weerstand gaat vormen en C1 juist een lage weerstand. De 'stroom' zou dan lopen door de tweeter, R1 en C1. Dan lijkt mij de kwaliteit van C1 juist belangrijk en niet zozeer L1? Wat denken de filter experts op dit forum hiervan?

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

104 mm gaat net niet. De Vifa tweeter die ik ga gebruiken is maar 65mm in diameter. Staat wel leuk met zo'n kleine woofer vond ik.

De spoelen die ik ga gebruiken zijn beide van Tritec. Spoelen en condensatoren zijn inderdaad wel wat bepalend voor klank, maar met dit project wat in de keuken komt te staan ben ik niet uitgegaan van de duurste componenten. Betaalbare spoelen en idem condensatoren. Ook de ruimte in de kast speelt een rol. Is niet zo groot, dus grote spoelen en condensatoren speelde ook een rol. Maar mocht het niet bevallen kan ik altijd nog andere componenten gebruiken. Denk qua belangrijkheid van componenten dat het niet echt te zeggen is wel onderdeel nu belangrijker is. Of het C1 of L1 is. Denk er ook niet echt over na moet ik eerlijk zeggen. Alle componenten zitten in 1 netwerk (iets anders dan een parallel-filter) dus denk dat beide wel van redelijke kwaliteit moeten zijn. Maar ikzelf zou eerder voor betere condensatoren gaan dan beter spoelen.

Maar goed, we horen het wel als alles klaar is. Kijken we dan wel weer verder.
Laatst gewijzigd door Edo op za 02 jun 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Edo,

Hier nog een link naar een topic op DIY audio over een 2-weg project waarin de 13cm Vifa wordt toegepast. Intressante stof, echter wel erg veel leesvoer ;-)

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... enumber=13

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jij ook al te weinig pritex? Weet jij een adresje waar je dat met redelijke verzendkosten kunt bemachtigen?

jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Jij ook al te weinig pritex? Weet jij een adresje waar je dat met redelijke verzendkosten kunt bemachtigen?

jan
Moet aankomende week nog fineer halen in Amsterdam, denk dat ik gelijk dan even langs Remo ga om wat Pritex te halen. En aangezien pas volgende week de happening in Breda is kan ik natuurlijk wat voor je meenemen.
Hoeveel heb je nodig?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tijd voor rustig aan te beginnen met een klein volgend projectje.
Hum, jaa..jaaaa...[giegel....]
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm, tsja...kijk...Ehm, ik heb twee weken verlof, vrouw/kind en baby slapen tussen 1 en 4, dus paar uur per dag wat kunnen doen gaat het best snel.
En zo moeilijk of groot is het projectje niet... :)
Kom je trouwens ook nog naar Breda Sietse?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Edo ik heb je Pm gestuurd
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kom je trouwens ook nog naar Breda Sietse?
Zou dat wel willen maar gaat nog ff niet. Misschien volgende keer. Volgend week eerst maar ff laten uitzoeken waarom m'n rechter elleboog steeds op een pijnlijke manier op slot schiet. 't zal ook weer es niet zo weze... :?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pritex halen vandaag niet gelukt, wel fineer wezen uitzoeken in Amsterdam.
Het beoogde Thuja hout was in te kleine stukjes aanwezig, dus toch een uurtje aan het snuffelen geweest opzoek naar wat vergelijkbaars, maar dan groter vellen. Na iets gevonden te hebben wat 300 euro per vierkante meter koste....en weer terug gelegt te hebben, is het de aardbeiboom geworden... :D

Oftwel de Arbutus Menziesii (of Madrona/madrone), een hardhoutsoort uit Noord Amerika.
Bijlagen
fineer2.jpg
fineer2.jpg (12.24 KiB) 3302 keer bekeken
fineer1.jpg
fineer1.jpg (11.88 KiB) 3302 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeetje, funky kleur/hout man :P

Zoiets vind ik er altijd super uitzien met nog enkele laklagen er over, om het wat donkerder (en dieper van kleur) te maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jawel....tante post vandaag langs geweest met een pakje. Tweeters zijn er. En wat zien ze er lief uit... :) (nu de klank nog)
Bijlagen
tweeter3.jpg
tweeter2.jpg
tweeter1.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Allemenachies, die zijn klein!! Leve de neo-magneten!!!

Vraag me wel af wat daar nog voor geluid uit komt, kan bijna niet beter dan matig zijn zou je zeggen als je afgaat op het formaat. Ik laat me verbazen!

Jan
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Of Edo heeft HELE grote handen :wink:


Apart fineer trouwens !
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ben ook nieuwsgierig wat ze gaan doen. Helaas even geen tijd om te testen of verder te gaan aan de kasten. Weer begonnen met werk vandaag na de vakantie. Binnenkort maar eens een dag vrij nemen... :)

@Mipo: HELE grote handen...haha. Inderdaad appart fineer. Foto geeft iets teveel kleur, maar tekening is (vind ik) erg mooi. En nog niet veel (zeg maar nooit) gebruikt voor zover ik weet. Dus ook wel weer leuk.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Die neo magneetjes zien er wel heel anders uit als bij z'n grotere neo broertje. Ik ben niet zo zeker of je wat hebt aan de meetgegevens die ik je heb toegestuurd.

Mooi fineer, werkelijk prachtig
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

indoubt schreef:
Die neo magneetjes zien er wel heel anders uit als bij z'n grotere neo broertje. Ik ben niet zo zeker of je wat hebt aan de meetgegevens die ik je heb toegestuurd.

Mooi fineer, werkelijk prachtig
We zullen het gaan zien. Binnenkort rest van de onderdelen binnen (staan in bestelling bij BMM) en eens gaan meten.

Fineer was ik ook erg blij mee. Je ziet het niet vaak....waarschijnlijk vanwege de kleine stukjes die je kan krijgen en redelijk aan de prijs zijn. Maar wel leuk zo.

Maar vanmorgen nog even de laatste gaten erin gemaakt. Voor de tweeter en de BR-pijp aan de achterkant.
Bijlagen
kast4.jpg
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Macsel »

Ziet er erg mooi uit. Ben zelf ook nog op zoek naar een leuk pakket voor (zeer) compacte speakers (liefst 2 weg). Zou je (als ze klaar zijn) een prijs indicatie van de elek. onderdelen kunnen geven?!

Macsel
Gesloten