Filter aanpassen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lexo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 19:24

Filter aanpassen?

Bericht door Lexo »

Hoi,

ik heb een vraagje,
in mijn auto heb ik een compo-setje (13 cm woofers en 25mm tweeters met een scheidingsfilter) van het merk audio-system. nu is er op zich niks mis met het setje, het speelt erg netjes voor een auto-set.

maar naar mijn idee spelen de woofers te hoog, bij een hoger volume klinkt het gewoon niet mooi meer. ik heb de tweeters al een afgekoppeld en weet dus zeker dat het de woofers zijn die het plaatje verpesten. (afgekoppeld, maar ook eens goed afgedekt zodat ik zeker weet dat het filter zicht niet anders gedraagd zonder aangesloten tweeters)

nu vroeg ik me dus af ok ik simpelweg de kantelfrequentie van de woofers wat naar beneden kan halen met een truukje.
probleem is dat ik geen schema's van de filter heb.

even als toevoeging, ik ben niet een of andere prutser die auto rijd en alles zo har dmogelijk wilt, nee ik heb smaak en wil juist kwaliteit ver boven kwantiteit. verder heb ik heel wat jaren electro gestudeerd dus ik weet wel waar ik het over heb, maar een filter aanpassen dat ligt net buiten mijn energietechniek-straatje.

ik heb bij een vorig setje de tweeters wat afgezwakt met een weerstanden netwerkje, maar hoe ik de kantelfrequentie van de woofers naar beneden breng, dat kan ik zo niet verzinnen.

kan iemand me misschien helpen?

alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hallo Lexo,

Blijft lastig om daar een antwoord op te geven zonder schema/gegevens.
Welk type heb je?

Op http://www.audio-system.de/audio/anl.html staat wat info, maar staat hier het filter bij wat je hebt (of erop lijkt).

Wat je kan proberen als het een eenvoudig filter is, de spoel in serie met de woofer een hogere waarde te geven. Hierdoor krijg je alsnog een dipje in het geluid, maar de woofer zal wat sneller gaan afvallen.

Zeker niet de beste oplossing, maar misschien helpt het. Als je het goed wil doen zul je een ander filter moeten gaan ontwerpen, en da's lastig....erg lastig.

Groet,
Edo
Lexo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 19:24

Bericht door Lexo »

ja daar was ik al bang voor, dat het lastig zou zijn..

het filter dat ik heb heeft erg veel instelmogelijkheden voor de tweeter, maar eigenlijk geen voor de woofer helaas..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Al eens contact opgenomen met de importeur van audio system, vziw iemand met verstand van zaken...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zit er wel een spoel in serie met de woofer? Er zijn genoeg setjes waarbij een elco voor de tweeter het enige filterelement is.
Lexo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 19:24

Bericht door Lexo »

dit is het filter dat ik heb:
http://www.audio-system.de/pics_audio/FWX_mit_RX.pdf

nu heb ik de jumper bij sectie C al op 12dB staan.

foto'tje van tijdens het prutsen met de instellingen (om de tweeter uit te schakelen enz)
Afbeelding


[edit: formaat gewijzigd]
Laatst gewijzigd door Lexo op di 29 mei 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo je het formaat fftjes kunnen aanpassen, dit is zo niet echt heel duidelijk te zien (en ik heb al een vrij hoge resolutie)
Lexo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 19:24

Bericht door Lexo »

ja sorry, ik had wat teveel haast!

(btw, uit schipluiden? daar woont m'n vriendin, das toevallig, zo groot is het plaatsje niet ) :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dat zijn toch de betere filtertjes, van audio system dat is al duidelijk.
helon 165 ?

heb je het al eens geprobeerd op http://forum.showyoursound.nl/ ?
Lexo
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 28 mei 2007, 19:24

Bericht door Lexo »

bartsegers schreef:
Dat zijn toch de betere filtertjes, van audio system dat is al duidelijk.
helon 165 ?

heb je het al eens geprobeerd op http://forum.showyoursound.nl/ ?
nee het is een X-ion 130 setje (165 past helaas niet standaard in een 205je) en voor zover ik weet is audio system beslist geen rommel..

ja daar komen ze niet veel verder als stel de tweeter eens goed af, en dan kun je hoog en laag vermelden dat de woofer het probleem geeft, maar lezen is schijnbaar erg lastig..
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Even de importeur contacten, zoals Paul al vermeldde. Die wil je vast wel helpen als je uitlegt serieus wat wilt aanpassen en geen knoeiert bent...

Zo te zien is het een 12dB/oct filter, wellicht kan je de woofer voorzien van een impedantiecorrectie (RC parallel aan de woofer) voorzover die er nog niet inzit.
Kan 't ook zijn dat je er wat weinig laag uit krijgt waardoor je 't harder gaat zetten en het mid eerder hoort vervormen?
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op wo 30 mei 2007, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Wat kun je bijstellen met die weerstand aan de rechterkant van het filter?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik denk dan aan een BI-amp optie.

Dan ben je overal vanaf, wordt natuurlijk wel erg extreem dan.
Een goede processor, en een paar versterker kanaaltjes geeft je legio opties.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Tja, dan kan je nog beter full active gaan, maar ik denk dat dat niet helemaal de bedoeling is.
Rob.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”