Filter aanpassen?
Moderator: Beheerdersteam
Filter aanpassen?
Hoi,
ik heb een vraagje,
in mijn auto heb ik een compo-setje (13 cm woofers en 25mm tweeters met een scheidingsfilter) van het merk audio-system. nu is er op zich niks mis met het setje, het speelt erg netjes voor een auto-set.
maar naar mijn idee spelen de woofers te hoog, bij een hoger volume klinkt het gewoon niet mooi meer. ik heb de tweeters al een afgekoppeld en weet dus zeker dat het de woofers zijn die het plaatje verpesten. (afgekoppeld, maar ook eens goed afgedekt zodat ik zeker weet dat het filter zicht niet anders gedraagd zonder aangesloten tweeters)
nu vroeg ik me dus af ok ik simpelweg de kantelfrequentie van de woofers wat naar beneden kan halen met een truukje.
probleem is dat ik geen schema's van de filter heb.
even als toevoeging, ik ben niet een of andere prutser die auto rijd en alles zo har dmogelijk wilt, nee ik heb smaak en wil juist kwaliteit ver boven kwantiteit. verder heb ik heel wat jaren electro gestudeerd dus ik weet wel waar ik het over heb, maar een filter aanpassen dat ligt net buiten mijn energietechniek-straatje.
ik heb bij een vorig setje de tweeters wat afgezwakt met een weerstanden netwerkje, maar hoe ik de kantelfrequentie van de woofers naar beneden breng, dat kan ik zo niet verzinnen.
kan iemand me misschien helpen?
alvast enorm bedankt!
ik heb een vraagje,
in mijn auto heb ik een compo-setje (13 cm woofers en 25mm tweeters met een scheidingsfilter) van het merk audio-system. nu is er op zich niks mis met het setje, het speelt erg netjes voor een auto-set.
maar naar mijn idee spelen de woofers te hoog, bij een hoger volume klinkt het gewoon niet mooi meer. ik heb de tweeters al een afgekoppeld en weet dus zeker dat het de woofers zijn die het plaatje verpesten. (afgekoppeld, maar ook eens goed afgedekt zodat ik zeker weet dat het filter zicht niet anders gedraagd zonder aangesloten tweeters)
nu vroeg ik me dus af ok ik simpelweg de kantelfrequentie van de woofers wat naar beneden kan halen met een truukje.
probleem is dat ik geen schema's van de filter heb.
even als toevoeging, ik ben niet een of andere prutser die auto rijd en alles zo har dmogelijk wilt, nee ik heb smaak en wil juist kwaliteit ver boven kwantiteit. verder heb ik heel wat jaren electro gestudeerd dus ik weet wel waar ik het over heb, maar een filter aanpassen dat ligt net buiten mijn energietechniek-straatje.
ik heb bij een vorig setje de tweeters wat afgezwakt met een weerstanden netwerkje, maar hoe ik de kantelfrequentie van de woofers naar beneden breng, dat kan ik zo niet verzinnen.
kan iemand me misschien helpen?
alvast enorm bedankt!
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hallo Lexo,
Blijft lastig om daar een antwoord op te geven zonder schema/gegevens.
Welk type heb je?
Op http://www.audio-system.de/audio/anl.html staat wat info, maar staat hier het filter bij wat je hebt (of erop lijkt).
Wat je kan proberen als het een eenvoudig filter is, de spoel in serie met de woofer een hogere waarde te geven. Hierdoor krijg je alsnog een dipje in het geluid, maar de woofer zal wat sneller gaan afvallen.
Zeker niet de beste oplossing, maar misschien helpt het. Als je het goed wil doen zul je een ander filter moeten gaan ontwerpen, en da's lastig....erg lastig.
Groet,
Edo
Blijft lastig om daar een antwoord op te geven zonder schema/gegevens.
Welk type heb je?
Op http://www.audio-system.de/audio/anl.html staat wat info, maar staat hier het filter bij wat je hebt (of erop lijkt).
Wat je kan proberen als het een eenvoudig filter is, de spoel in serie met de woofer een hogere waarde te geven. Hierdoor krijg je alsnog een dipje in het geluid, maar de woofer zal wat sneller gaan afvallen.
Zeker niet de beste oplossing, maar misschien helpt het. Als je het goed wil doen zul je een ander filter moeten gaan ontwerpen, en da's lastig....erg lastig.
Groet,
Edo
dit is het filter dat ik heb:
http://www.audio-system.de/pics_audio/FWX_mit_RX.pdf
nu heb ik de jumper bij sectie C al op 12dB staan.
foto'tje van tijdens het prutsen met de instellingen (om de tweeter uit te schakelen enz)

[edit: formaat gewijzigd]
http://www.audio-system.de/pics_audio/FWX_mit_RX.pdf
nu heb ik de jumper bij sectie C al op 12dB staan.
foto'tje van tijdens het prutsen met de instellingen (om de tweeter uit te schakelen enz)

[edit: formaat gewijzigd]
Laatst gewijzigd door Lexo op di 29 mei 2007, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Dat zijn toch de betere filtertjes, van audio system dat is al duidelijk.
helon 165 ?
heb je het al eens geprobeerd op http://forum.showyoursound.nl/ ?
helon 165 ?
heb je het al eens geprobeerd op http://forum.showyoursound.nl/ ?
nee het is een X-ion 130 setje (165 past helaas niet standaard in een 205je) en voor zover ik weet is audio system beslist geen rommel..bartsegers schreef:Dat zijn toch de betere filtertjes, van audio system dat is al duidelijk.
helon 165 ?
heb je het al eens geprobeerd op http://forum.showyoursound.nl/ ?
ja daar komen ze niet veel verder als stel de tweeter eens goed af, en dan kun je hoog en laag vermelden dat de woofer het probleem geeft, maar lezen is schijnbaar erg lastig..
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Even de importeur contacten, zoals Paul al vermeldde. Die wil je vast wel helpen als je uitlegt serieus wat wilt aanpassen en geen knoeiert bent...
Zo te zien is het een 12dB/oct filter, wellicht kan je de woofer voorzien van een impedantiecorrectie (RC parallel aan de woofer) voorzover die er nog niet inzit.
Kan 't ook zijn dat je er wat weinig laag uit krijgt waardoor je 't harder gaat zetten en het mid eerder hoort vervormen?
Rob.
Zo te zien is het een 12dB/oct filter, wellicht kan je de woofer voorzien van een impedantiecorrectie (RC parallel aan de woofer) voorzover die er nog niet inzit.
Kan 't ook zijn dat je er wat weinig laag uit krijgt waardoor je 't harder gaat zetten en het mid eerder hoort vervormen?
Rob.
Laatst gewijzigd door Bertje op wo 30 mei 2007, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
