Ik ben Christian, 21 jaar en ben een student aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Daar doe ik de opleiding elektrotechniek, en dan wel de audio variant.
In deze opleiding zijn de projecten gericht op verschillende audio toepassingen. Van het aansturen van een laser en het maken van effecten voor gitaren, tot versterkers.
Nu vond ik het tijd worden om mijn bestaande setje eens te upgraden met een nieuwe versterker en boksen. En ik dacht... laat ik het dan maar eens zelf proberen.
Om nu maar rustig te starten ben ik begonnen om een voorversterker te bouwen, en als dit goed zou gaan, en ik de tijd ervoor had, zou ik de eindversterker ook zelf maken.
De voorversterker die ik heb gemaakt is een ontwerp die ooit in de Elektuur heeft gestaan. Dit is een voorversterker die werkt met een microcontroller. Die stuurt op zijn beurt de pga2311 aan die het volume regelt.
Om er nu een beetje uitdaging bij te krijgen wilde ik de voorversterker uitrusten met een tiptoets bediening, en niet met van die lompe knoppen. Ik heb hiervoor 2 gaatjes in een led geboort en er vervolgens een draadje overheen gespannen. Zodra je contact maakt met het draadje schakelt het IC. Om vervolgens weer de controller aan te sturen.
Toen dit allemaal werkte, had ik het zelfbouwvirus wel te pakken en besloot ik ook een UCD400 versterker te maken. Ja ik weet het... die is al vaak langsgekomen op dit forum... maar omdat ik toch veel hulp heb gehad wilde ik het eindresultaat toch even laten zien. Hieronder een aantal foto's:
Achterkant UCD versterker.
Binnenkant UCD versterker.
Voorkant UCD versteker met de bekende Hypex knop.
Voorkant voorversteker met Leds als tiptoets.
Achterkant voorversterker. Deze heb ik uit RVS gemaakt en de gaten eruit genibbeld met een pons/nibbel machine die bij mij op het werk staat.
Binnenkant voorversterker.
Het Eindresultaat.
Iedereen bedankt voor de steun en antwoorden op de vragen die ik heb gesteld. Het is goed om te zien dat hier veel technische mensen aan de slag zijn, die klaar staan om je te helpen.
Nu sparen voor mijn nieuwe boksen
Christian