Ucd400 dual mono en Voorversterker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Ucd400 dual mono en Voorversterker

Bericht door Trigger01 »

Als eerst zal ik me maar eens even voorstellen.
Ik ben Christian, 21 jaar en ben een student aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Daar doe ik de opleiding elektrotechniek, en dan wel de audio variant.
In deze opleiding zijn de projecten gericht op verschillende audio toepassingen. Van het aansturen van een laser en het maken van effecten voor gitaren, tot versterkers.

Nu vond ik het tijd worden om mijn bestaande setje eens te upgraden met een nieuwe versterker en boksen. En ik dacht... laat ik het dan maar eens zelf proberen.
Om nu maar rustig te starten ben ik begonnen om een voorversterker te bouwen, en als dit goed zou gaan, en ik de tijd ervoor had, zou ik de eindversterker ook zelf maken.
De voorversterker die ik heb gemaakt is een ontwerp die ooit in de Elektuur heeft gestaan. Dit is een voorversterker die werkt met een microcontroller. Die stuurt op zijn beurt de pga2311 aan die het volume regelt.

Om er nu een beetje uitdaging bij te krijgen wilde ik de voorversterker uitrusten met een tiptoets bediening, en niet met van die lompe knoppen. Ik heb hiervoor 2 gaatjes in een led geboort en er vervolgens een draadje overheen gespannen. Zodra je contact maakt met het draadje schakelt het IC. Om vervolgens weer de controller aan te sturen.

Toen dit allemaal werkte, had ik het zelfbouwvirus wel te pakken en besloot ik ook een UCD400 versterker te maken. Ja ik weet het... die is al vaak langsgekomen op dit forum... maar omdat ik toch veel hulp heb gehad wilde ik het eindresultaat toch even laten zien. Hieronder een aantal foto's:

Achterkant UCD versterker.
Afbeelding

Binnenkant UCD versterker.
Afbeelding

Voorkant UCD versteker met de bekende Hypex knop.
Afbeelding

Voorkant voorversteker met Leds als tiptoets.
Afbeelding

Achterkant voorversterker. Deze heb ik uit RVS gemaakt en de gaten eruit genibbeld met een pons/nibbel machine die bij mij op het werk staat.
Afbeelding

Binnenkant voorversterker.
Afbeelding

Het Eindresultaat.
Afbeelding

Iedereen bedankt voor de steun en antwoorden op de vragen die ik heb gesteld. Het is goed om te zien dat hier veel technische mensen aan de slag zijn, die klaar staan om je te helpen.

Nu sparen voor mijn nieuwe boksen :)

Christian
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:shock:

Mooi gemaakt hoor!

Wowly
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

WOW ! Waar kan ik mijn bestelling plaatsen :lol:

zeer mooi wat een afwerking zeg!!!
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Helaas een eenmalige oplage;)
Bedankt voor de leuke reacties...
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ziet er super uit zeg!!!

Waar komen je kasten vandaan?

Misschien alleen nog een doorvoerrubbertje in de gaten in het tussenschot maken?
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Dankje... de kasten heb ik eerst proberen te bestellen via hifi2000... maar door een erg lakse houding van hun kant ben ik afgehaakt. Ik heb ze vervolgens besteld bij audiokit. Binnen 5 dagen had ik de behuizingen thuis :)
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: Ucd400 dual mono en Voorversterker

Bericht door Sjaudio »

Trigger01 schreef:
Als eerst zal ik me maar eens even voorstellen.
Ik ben Christian, 21 jaar en ben een student aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Daar doe ik de opleiding elektrotechniek, en dan wel de audio variant.
In deze opleiding zijn de projecten gericht op verschillende audio toepassingen. Van het aansturen van een laser en het maken van effecten voor gitaren, tot versterkers.

Christian
Hey, dat klinkt interessant, welke opleiding is dit precies, heb je een link voor me? Ben altijd al gek van techniek, voornamelijk eletronica maar met audio is helemaal geweldig. Is dit een mbo opleiding?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is een HBO studie, ik heb er ook naar gekeken.
Ik ben alleen nogal afgeknapt op de coördinator dat niet echt een enthousiaste vent was/is. (gesprek mee gehad)

Voor de rest schijnt de studie gewoon de normale weg te gaan, maar doe je dus de projecten (die je normaal ook al doet) meer audio gericht.

(ik dacht ook dat de studie helemaal op audio gericht was).

Ik vond het iig niet veel bijzonderder dan andere Elektrotechniek studies.

Overigens top gemaakt kast ! :D
Zoals een elektro student het geleerd wordt, overzichtelijk en netjes geëtste printen :). Je docent zal trots op je zijn :P
(haha, bij ons werd er ook altijd zo op gehamerd, maar je hebt er later wel profijt van)
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Heeft het fontys wel Mbo opleidingen dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ehm het is ook de Fontys Hogeschool, dus dat is vanzelfsprekend alleen maar HBO.

Er is geloof ik wel een andere MBO school in (de buurt) Eindhoven.
Maar daar moet je fftjes naar googlen.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Erg mooi gemaakt hoor.
Wat is het type van de UcD400 behuizing?
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Het is inderdaad een hbo opleiding. Ook is het gewoon de electronica opleiding en zoals b_force het al zei, zijn alleen de projecten audio gericht. Ze zijn bezig om er nog keuze vakken bij te krijgen gericht op het audio gedeelte.

@Barry. De kasten zijn het type Slimline. Van de voorversterker is dit de 1U versie en van de UCD400 is dit de 2U versie.

Hier is de link naar de site: http://www.audiokit.it/ITAENG/Cabinet/H ... 0-Slim.htm
Misschien alleen nog een doorvoerrubbertje in de gaten in het tussenschot maken?
p.s doorvoerrubbertjes zijn in de bestelling en moet ik nog ff op wachten:)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

wat voor schema gebruik je voor de volume verandering en lcd weergave ?
eigenlijk met andere woorden, in welke elektuur stond deze ? :P
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Schema staat in het nummer 4/2004. Schema is niet zo lastig te begrijpen. De LCD wordt aangestuurd met een microcontroller. Hoe dat in zijn werk gaat mag je even zelf uitzoeken :D

Succes!
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

ter info: project heette 'The Audio Link'
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

al gevonden tussen mijn Elektuur cd's :P

mm is een actieve volume regeling als ik het zo zie.

Is dit niet "nadelig" ?
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Ik heb inderdaad wel eens wat gelezen over actieve en pasieve volume regeling.
Wat nu beter is durf ik eigenlijk niet te zeggen. Mijn reden om deze voorversterker te bouwen was dat ik eerst wilde weten hoe het me af ging om een voorversterker te bouwen alvorens aan een veel duurdere UCD versterker te beginnen.
En als tweede vond ik het een beetje te gek om veel geld uit te geven voor een meerstandenregelaar als ik pas kom kijken in het wereldje van de HiFi. :)
Ik ben wel erg benieuwd naar de verschillen tussen pasief en actief.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Super vet! 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

We zouden eens een testje moeten doen met de voorversterker van voodooless.

Daarmee kan je bijna hetzelfde, behalve een lcdtje aansturen met info (wat me wel aanspreekt)
(en natuurlijk kan die van voodooless een hoop minder, maar om fftjes in grove lijnen te praten)
Zo is het iig ook een erg nette oplossing, maar toch ben ik benieuwd naar dit vs een passieve regelaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik blijf het idee leuk vinden.

Volgens de datasheet (en elektuur) kan je makkelijk meerdere kanalen het volume aan passen (of je het ook nog afzonderlijk kan doen ben ik nog niet achter).
Zou zou je makkelijk een surround eindversterker kunnen bouwen.

Mag ik vragen wat de voorversterker gekost heeft ?
(en welke type kast je hebt)
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Type kasten heb ik volgens mij al eerder in deze post aangegeven. Het zijn de 1u en 2u versie van de slimline.
De voorversterker past net in de 1u hoge kast. De condensatoren op de voeding zijn namelijk nogal hoog.

Wat het mij precies gekost heeft kan ik niet zeggen want ik hem mijn administratie nog niet gedaan :wink: maar het zal rond de 250 a 300 euro liggen incl. kast dan.

Christian
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tjonge wat is dit mooi geworden zeg! Als het allemaal ook evengoed werkt is dit een toppertje.

Ben zelf ook nog in de designfase van mijn pre-amp... schiet alleen niet erg op :P
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik ben benieuwd hoe deze nu anders klinkt dan die van jou Christiaan.
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Bedankt voor de leuke reacties! Ben nog bezig met de puntjes op de i aan het zetten voor wat betreft de preamp. Momenteel ben ik nog bezig met een schakeling zodat ik met de hypex drukknop 230V kan schakelen.

@Voodooless: Gewoon rustig aan doen, neem de tijd en dan komt het resultaat vanzelf! Succes .
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Trigger01 schreef:
Momenteel ben ik nog bezig met een schakeling zodat ik met de hypex drukknop 230V kan schakelen.
Dat zijn nu precies de leuke dingetjes :) Gewoon je hele zooi vanuit je luie stoel kunnen bedienen. Heerlijk toch :)
Gesloten